Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Ko vitaminer og minerrale
Forfatter: 
Dato:  01-10-2010 11:31

Efter at have læst i hesteblad at man sagtens kan fodre med vitmin og mineral blanding til køer, vil jeg høre herinde om der er nogen der bruger komin 2 fra Vestjyllands Andel.

Jeg har så fået det anbefalet af en konsulent fra VJA.

Men er i tvivl om hvorvidt hestene så er dækket ordentlig ind.

Jeg ved at komin 2 er lagt ind i programmet sundhest...

Er der en der ligger inde med sundhest der kan lave en foderplan til mig så de er dækket ind med komin 2.

Pony: Tinker Nøjsom Moderat brug 400 kg, han lider af hårsæksmider så det skal være stivelses fattig kost.

5 kg hø

100 gr ko min

300 gr fiberpellets

2½ dl marienstedt olie

Er det helt hen i vejret, med den foderplan...

Ellers vil jeg fodre med horse lux easy fra VJA

Der er de mennesker man kan stole på...
Og så er der de andre.
Hvem er du!!!!
{>
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-10-2010 11:54

Hvis jeg var dig, ville jeg bare vælge Horselux Easy, det er trods alt beregnet til heste og er et dejligt billigt og godt foder! Bruger det selv til mine 3 heste

Rollkur-LDR, kald det hvad du vil, det er ikke dyrevelfærd!

Lykkelig ejet af Bøffen, Muffedisen, Big og 3 herlige hunde :)

Nu har jeg mine 3 guldkarameller samlet i løsdriften :)

0
0
Svar på denne tråd

Vitaminblanding
Forfatter: 
Dato:  01-10-2010 15:20

Jeg bruger selv Horselux Easy, og jeg er glad for det - men det er jo ikke svaret på alt! Det er jo ikke nødvendigvis den bedste løsning til alle heste!

Trådstarter her vil gerne fodre med et koncentreret vitamin/mineral-produkt, Easy er et tilskudsfoder. Trådstartes hest er nøjsom og har ikke brug for et tilskudsfoder, der giver FE, så jeg synes det er ganske fornuftigt at fodre med hø, fiberpiller, olie og vitaminer. Det er tilmed en billig måde at fodre hesten på.

Jeg har ikke selv erfaring med kovitaminer, jeg ville ikke turde tage chancen når man nu kan få ganske billige vitaminer lavet til heste. Eksempelvis laver Salvana nogle meget billige vitaminer, der dækker hesten ind med alt - det koster få kroner om dagen.

...sagde Ditte, nu med Lenny - det langbenede lyn!

Lenzicco - westfaler e. Riccio mf. Laurentianer

0
0
Svar på denne tråd

Landsbladet Hest
Forfatter: 
Dato:  01-10-2010 15:59

Har i forrig nummer lige haft en stor artikel om, hvor ringe vitamin og mineralblandinger passer til heste.

Jeg ved ikke hvad Komin koster, men Easy´en er ok billig i brug, så jeg ville nok prøve den, hvis jeg var dig. Heste og køer er ikke ens og ydnytter ikke tingene ens, selvom nogen tror det :-)

Annette

Sælges: Clintord I/Linaro/Caletto/Calypso II, St 3030.

Salg af HorseLux, Marstall, Myoplast/Myo+, TRM

Opstaldning

www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Mineraler
Forfatter: 
Dato:  01-10-2010 16:31

Da min mor havde jyske heste brugte hun altid Komin, mener den hed Komin E. Dyrlægen sagde det var det tætteste man kom på Travo E, og det fungerede rigtig godt. Hestene så brandgodt ud og manglede bestemt ingenting. Så jeg vil helt klart mene at du kan bruge det.

Tør desværre ikke kommentere på din foderplan, da jeg mener vores jyder fik Komin sammen med havre

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-10-2010 17:16

Ditte: Nej det er ikke løsningen til alle heste

Men nu kom trådstarter selv med den mulighed kontra ko foder, og helt ærligt... Så ligger den lige til højrebenet

Og da det netop er en nøjsom race, bør der nok ikke tildeles ekstra Fiber Pellets og olie.. Det er jo umiddelbart slet ikke nødvendigt... Så skulle det være helt korrekt, skulle dit bud lyde mere ala: Salvana/Salvimin og godt hø.. Slut færdig... :)

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  01-10-2010 21:57

vi brugte ko mineral og vitamin til alle vores heste, da vi havde malkekøer. 1 lille håndfuld til ponyer og 1 stor til de store.

Og det fungerede fint

heste sælges

http://www.stald-lgo.dk/

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-10-2010 22:25

Der findes så mange gode vitaminprodukter udviklet til heste (også rimelig prisvenlige) så hvorfor vælge et der er lavet til køer?

Jeg bruger selv eggersmann horsevital plus. Her skal hesten have 75 g dagligt og det koster mig ca. 30 kr månedligt.

Jeg har ikke personlig erfaring med horselux easy, men det er sikkert et fint produkt (og vældig populært her på HN). Men hvis man som mig har en nøjsom hest der trives bedst på roepiller, lucerne og vitaminer (og masser af hø) så er der ingen grund til at bruge FE og penge på et tilskudsfoder. Hvis min hest skulle fodres med horselux skulle den have 700 g dagligt mod 75 g koncentrerede vitaminer. Desuden indeholder horselux faktisk hele 13,5 % stivelse og sukker og det er for meget, hvis man som mig har en hest der helst skal undgå de to ting for ikke at få hævede bagben.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-10-2010 22:44

Tusindfryd: Horselux Easy indeholder ikke 13,5% stivelse eller sukker.. Det indeholder 7% stivelse, og de 7% er behandlet korrekt så hesten kan optage det korrekt ligeledes

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-10-2010 11:11

Det indeholder 7 % stivelse OG 6,5 % sukker. Dvs. det totale stivelses og sukkerndhold bliver 13,5%.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-10-2010 11:24

Der står nu heller intet om at den kornblanding der er i horselux easy skulle være varmebehandlet eller på anden måde gjort lettere optagelig. Der står kun at majsen er varmebehandlet:)

Misforstå mig ikke - det er helt sikkert et rigtig fint foderprodukt, men hvis man efterspørger helt stivelses- og sukkerfri fodring eller hvis man leder efter et koncentreret vitaminprodukt er horselux easy ikke løsningen:)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-10-2010 12:37

tusindfryd: Nu er sukker og stivelse jo ikke det samme, så man kan ikke lægge procenterne sammen på den måde

Jeg har en brochure fra Horselux, og i den står der lidt omkring behandlingen af produkterne i Easy.. Men mener endda der står mere end bare at majsen er varmebehandlet på deres hjemmeside..

Men er da helt enig, vil man have 0% sukker og stivelse i sit foder, kan man ikke bruge Easy...

0
0
Svar på denne tråd

Ko-vitamin
Forfatter: 
Dato:  02-10-2010 13:39

Jeg ved at en af DK's bedste fuldblodsopdrættere, som også er dyrlæge brugte(stadig bruger?) kom-vitamin type 2E til sine heste, og det er de hårdest testede og mest holdbare væddeløbere han producerer.

0
0
Svar på denne tråd

komin 2
Forfatter: 
Dato:  02-10-2010 14:15

Nu skriver i så meget om horse lux easy, men hvorfor jeg spørger om komineraler, er det fordi vi ikke kan nå at bruge en sæk når vi køber til vores to køer, og det vil være det mest økonomiske at anvende det samme til alle vores dyr.

Det passer ikke, at der stod i hestebladet, at det ikke var godt til heste, de skrev tværtimod, at der næsten ikke var nogen forskel mere, efter man havde ændret i værdierne af vitamin og mineral tilskud til hest. Det er langt billigere og langt mere gennemtestet end det til heste, der betaler man for fine poser og reklame af produktet.

Der er altid nogen der har deres meninger, men sammenligner man det til heste og det til køer er der mere jod i og da man har sat værdierne af jod til heste op er det jo ikke farligt at give dem.

Jeg har en hest, der ikke skal have for meget protein og stivelse, derfor er nænsom fodring maget vigtig...

Horselux easy er jo lavet til heste med sukkersyge og forfangne heste så det må jo og være lavt indhold af stivles og protein...Men der er mange foderenheder i det så hvis jeg gav min 700 gr hver dag som anbefalet, ville han ende som damptromle, derfor ville jeg skulle give vitaminer og mineraler ved siden af alligevel...

Der er de mennesker man kan stole på...
Og så er der de andre.
Hvem er du!!!!
{>
0
0
Svar på denne tråd

Hej Simla
Forfatter: 
Dato:  02-10-2010 23:08

Hej Simla.

Jeg har prøvet at lave din foderplan i sundhest. Kunne dog ikke finde din olie har bare brugt majs olie i stedet.

Jeg er ikke såååå begejstret for komin 2, der dukker flere røde tal op.

Den falder ud på for lav lysin og natrium.

For høj, Ca:P, Zn:Cu, selen og jod

Jeg vil gerne sende resultatet til dig i en mail hvis du vil se det.

Med denne fodeplan bliver han kun tilført 3,7 FE det synes jeg er lige i underkanten.

Hilsen Rikke

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-10-2010 13:02

Jeanette*mufasa*: du kan sagtens lægge de to procenter sammen, så man får det totale indhold af sukker og stivelse. Det er der intet matematisk forkert i. Men man skal selvfølgelig være opmærksom på at man så får en samlet procentsats for sukker og stivelse. Hvis man som mig forsøger at minimere både sukker og stivelse af hensyn til hestens ben (og temperament) så er det yderst relevant at se på den samlede procent for de to ting. For hver i sær lyder det jo ikke af så meget, men det bliver allligevel til en del af det jeg skal undgå, hvis jeg ligger mængderne sammen.

0
0
Svar på denne tråd

til trådstarter
Forfatter: 
Dato:  04-10-2010 12:27

Hvad med lige at prøve at ringe til din dyrlæge og høre om det er en god idé? Tror jeg at jeg ville gøre. Og ellers så ville jeg måske bare forsøge mig frem med Ko vitamin. Så længe det ikke er farligt for hesten, så kan du jo prøve det i en periode og så vurdere om du mener hesten har det OK med Ko vitaminblandingen.

Jeg vil da lige tilføje, at min gamle hest aldrig nogensinde fik vitamintilskud til hendes foderblandinger og dengang fik hestene altså bare en skefuld havre og en skefuld grønpiller (sikkert dem som køerne også fik - det var jo bondemanden på opstaldningsstedet der købte dem ), og min gamle hest var aldrig nogensinde syg i de 13 år jeg havde hende. Men når det er sagt, så ville jeg selvfølgelig ikke fodre sådan i dag og min nuværende hest får selvfølgelig vitamintilskud osv. Jeg siger det bare, fordi jeg ikke mener man skal være alt for hys med foderet, men at man måske godt kan prøve sig lidt frem i en periode og se...

Mvh Maria

Tålmodighed er en dyd - specielt med en OX

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider