Til spørgsmålet om foderplaner, ja, så regner jeg dem selv ud. Jeg har et godt program som jeg bruger.
Mht. til St. Hippolyt, så kender jeg det ikke, andet end navnet - men jeg kan ikke lade være med lige at knytte en lille kommentar til Mivs indlæg: Hvis føllet/unghesten er fodret korrekt, burde den jo ikke lide af vækstforstyrrelser, jeg ved godt, at der indimellem kan være stor forskel på teori og praksis, og det er heller ikke sikkert, at det er krybbefoderets skyld, at ungerne får vækstforstyrrelser, det kan sagtens være for meget græs, korn eller for kraftig wrap, altså for meget energi (FE), men så er det ekstra vigtigt, at de er dækket ordentligt ind med vitaminer/mineraler og proteiner, så får de nemlig ikke vækst forstyrrelser. Man ønsker jo for alt i verden en forholdsvis jævn vækst hos føl og ungheste og i min verden, er det især vigtigt, at føl/ungheste er dækket ordentligt ind vitaminmæssigt. En udvokset hest kan bedre klare at være i underskud i perioder.
Både kobber og zink er vigtige i produktionen af bindevæv og mineralisering af bruskceller. Mangel på disse mineraler nedsætter ikke væksthastigheden hos ungheste, men knoglestrukturen kan blive svagere. Derudover bør Zn:Cu forholdet i den samlede fodring ligge på 3:1, da det indbyrdes forhold er med til at bestemme udnyttelsesgraden af mineralerne. Dvs. hvis zink indholdet er for højt, nedsætter det bla. udnyttelsen af kobber, men også andre mineraler som feks. calcium. Det samme gælder for et for højt kobberindhold i forhold til zink.
Derudover mener man at kobber kan være med til at reparere skader ved vækstforstyrrelser (OCD).
Så jo, det er vigtigt, at især ungheste får nok kobber, men det er lige så vigtigt, at det indbyrdes zink/kobberforhold er i orden.
Det bedste foder til føl/ungheste er en ordentlig vitamin- eller tilskudsblanding, hvor hesten er dækket godt ind, samt rigeligt stråfoder og evt. lucerne for at højne proteinindtaget. Korn kan godt tildeles i små mængder, men kan man undgå det og istedet give mere hø eller wrap er det absolut en fordel, da korn giver hurtig energi, hvilket ikke er nødvendigt til føl/plage.
Nu ved jeg ikke, hvad det er for et føl du har, eller hvor stor den bliver, men jeg synes din dyrlæge har ret - et godt følfoder og så fri adgang til hø eller wrap, hvis den kan tåle det.
Et føl/plag på 6-24 mdr. med en forventet voksen vægt på 500 kg. bør tildeles 150 mg kobber pr. dag og 450 mg zink pr. dag - så kan du selv regne efter om dit foder dækker den ind. Er forv. voksen vægt kun på 400 kg. hedder tildelingen 120 mg kobber og 360 mg zink.
En udvokset hest på 500 kg. bør til sammenligning tildeles 110 mg. kobber og 338 mg. zink pr. dag til vedligehold, mængder der bør tildeles stiger i takt med træningsintensiteten.
Så mit svar på dit spørgsmål, må være, at ja, jeg synes det er vigtigt, at hesten er dækket ordentligt ind, men omvendt gavner for stor tildeling heller intet, nok snarere tværtimod - jeg er ikke tilhænger af, at man på må og få tildeler hesten alverdens forskellige tilskud, man tilfældigvis har hørt godt om. Så hellere få taget en blodprøve og rette sig efter det. Somregel kan en ordentlig udregnet foderplan være nok, hvis ikke hesten har specifikke problemer eller mangler.
Det blev vist en længere forklaring, jeg håber den gav mening