Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Dilemma, "stiv hest" - part
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 22:25

Hej allesammen.

Puha, sidder her og har en helt masse på hjertet, som jeg gerne vi have ud. Dertil har jeg også brug for noget hjælp til et lille dilemma, som jeg står midt i.

Jeg har part på en super dejlig hest, som jeg har haft i 1½år nu. Efter at have haft en del parter på forskellig heste, med ustabile og utilregnelige ejere, fandt jeg en ejer der satte pris på sin part. Det kører rigtigt godt mellem os alle og der har aldrig været problemer. Ejeren er en ung pige på 22, som også er studerende. Vi har meget delte meninger om hvordan vi rider, hun rider moderne (i mine øjne på en hård måde, men kraftige hjælpere) dressur og jeg klasisk, hvor jeg er mere fokuseret på en afslappet og rolig hest, hvordan den har det osv. Vores forskellige måder at ride på, har aldrig været et problem - faktisk har hun, ejerne, aldrig påpejet at det ikke var ok.

Problemet ligger nu i, at hesten har er blevet MEGET stiv på den ene volte. Jeg har førhen været usikker på hvad det ville sige at hesten var stiv, men lad os bare at det er jeg i hvert falde ikke i tvivl om mere! Jeg begyndte for alvor at lægge mærke til det for 2-3 måneder siden, hvor han begyndte at blive lidt stiv på den ene side. Det var dog nemt at løsne ham op og var ikke noget problem. Det tog så lidt til og blev værre, derfor valgte ejeren at få hans tænder tjekket og raspet - og det blev de. Det gik så meget godt i 2-3 uger, men så kom stivheden tilbage, og er gradvist blevet værre og værre. I forbindelse med noget undervisning jeg har fået i arbejde fra jorden, bævlede vi rigtigt meget med ham. Han bøjede sig slet ikke og låste sig fuldstændig i ganachen.. og så slog han rigtigt meget med hovedet. Min underviser kunne også konstatere at han havde skævhaleføring (hale = en forlængelse af rygsøjlen, skæv haleføring = muligvis skæv i ryggen) at han ikke var lige/ens over ryggen, og at han på "den stiv side" smider det ene bagben ind i volten. Hun viste mig så nogle øvelser jeg kunne lave med han, for at løsne ham lidt op, men hun nævnte også at der højest sansynligt også skulle en kiopraktor til, hvis vi skulle have rettet helt op på det... og jeg græd som en pisket! I og med at ejeren er studerend vidste jeg godt at det nok var pengene der skulle afgøre det, og ikke hvordan hesten havde det.
Jeg skrev så til hende, ja.. som jeg har skrevet foroven, hvor jeg beskrev situationen. Hun skrev så tilbage, at vi skulle se tiden an for at se om vi ville kunne ride det væk og om ikke det blev bedre - det er nu en månede siden, og det bliver bare værre og værre. Der skal nu vold og meget hård tøjleføring til for at han løsner sig en smule.. og det hverken vil eller kan jeg stå inde for - jeg undgår faktisk helt at ride på ham, for han har det jo ikke optimailt og i mine øjne er det mere end tydeligt at der er noget i vejen.
Idag måtte jeg grædene ride rundt på en hest der kunne ride en stor 20 m. volte, og kun være ligeud rettet - jeg kunne holde alt det jeg ville i den invendige tøjle, uden at der skete noget som helst. Vi har 1½m. brede striglepladser, og da jeg idag ville vende ham rundt derinde, som han ellers altid har kunnet, kunne han slet ikke. Han kan heller ikke vende rundt i ledet mere, som han har kunnet før.

Jeg har brug for hjælp, for jeg kan ikke klare det her mere. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal stille op med ejeren, for jeg føler mig virkelig magtesløs når hun bare trækker på skulderen og lukker øjnene. Jeg elsker den hest og jeg vil ham det bedste. Stod det til mig kunne jeg lægge de penge på bordet nu, så han kan få den kiopraktor - men hvad skal jeg gøre? Vil i ikke nok hjælpe mig, for jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.. eller om jeg bare skal blande mig helt udenom! :'( :'(

0
0
Svar på denne tråd

forsikring
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 23:00

Nu skulle det vel ikke være så heldigt at ejer har dyrlæge-forsikring så i kan få checket op på hesten ret billigt?

Jeg kan godt forstå hvor frustrende det må være, ikke at være enig i hestens behov.

Men, du skriver at du træner akademisk. Jeg har altså aldrig hørt at man "løsner" hesten op med "vold" efter den akademiske metode.

Det lyder helt forkert i mine øre, der er ikke nogen, hverken heste eller mennesker, der bliver løsgjort med vold.

Mon hesten trænger til en lille pause og så nogle ture i terrænet og naturligvis helst et check af en kompetent fagperson, men det er du jo desværre ikke ene om at bestemme.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-09-2010 09:48

Jeg ville nok bare betale for den kiropraktor. Plejer at give 400 og det ville jeg gerne ofre for en parthest jeg var glad for. Men selvfølgelig skal ejeren være med på den. Ikke mindst fordi der sansynligvis kommer en del "genoptræning" bagefter.

http://www.hundiversitetet.dk

Hjælp til uønsket adfærd, træning, luftning osv.

7000 Fredericia

0
0
Svar på denne tråd

ikke kiropraktor
Forfatter: 
Dato:  30-09-2010 10:06

Jeg ville så ikke på nogen måde køre den til kiro før der har været dyrlæge på. Den lyder til at have rigtigt ondt.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Wenn Fliegen hinter fliegen Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach

0
0
Svar på denne tråd

Dyrelæge
Forfatter: 
Dato:  30-09-2010 12:23

Helt enig med Line.

Hesten skal undersøges af en dyrelæge først. Det bedste ville jo være en dyrelæge, som også er uddannet kiropraktor.

Kan du ikke tilbyde hende at betale for halvdelen af behandlingen.

Fortæl hende hvor ked af det det gør dig, og at du ikke kan lide at ride på den når den har det sådan.

Held og lykke med det.

Vh Maria

Nu med et stk. barfodshest i løsdrift

Og min lille Ballerina baby

0
0
Svar på denne tråd

hej hej
Forfatter: 
Dato:  01-10-2010 09:33

jeg kan godt forstå det er frustrerende. Altså min havde en stiv periode, efter af være redet meget med chambon af parten. Vi løste det ved give hesten en uges pause med skridtture i terrænet, i stalden lavede vi øvelser hvor vi fik hende til at bøje halsen helt om på flanken på begge sider og helt ned mellen forbenene (med godbid), at pille chambonen af, ride meget lige-ud og 20 m. volter. Efter et par dage var hun løs nok til at begynde at lave de andre dressur øvelser igen og efter en uge ganske løsgjort igen.

Men "din" hest er vist for langt ude til den behandling. Snak med ejeren om at kontakte dyrlægen og tilbyd evt. at betale 50% af regningerne. Hos dyrlægerne har de også en hestekiropraktor, så der kan i få en to-i-en løsning:-)

0
0
Svar på denne tråd

kiropraktor=dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  01-10-2010 09:57

Nå ja det var egentlig også det jeg mente. Glemmer nogen gange at ikke alle kiropraktorer er dyrlæger. Men altså min dyrlæge som også er kiropraktor koster stadig kun 400 kr.

http://www.hundiversitetet.dk

Hjælp til uønsket adfærd, træning, luftning osv.

7000 Fredericia

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider