Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Noget til tarmene? YSY/Irish mash?
Forfatter: 
Dato:  27-09-2010 22:57

Måske en lidt mærkelig overskrift, men vidste ikke lige hvad jeg skulle skrive

Jeg har lige mistet min elskede hest pga kolik/tarmslyng og er virkelig bange for de andre også skal blive syge.

Dyrlægen sagde det på ingen måde var min skyld efter vi havde snakket foder osv, men alligevel er man jo bange efter sådan noget er sket

Jeg har en ældre hest på 26 der får 16+ fra brogården og de to andre på hhv 11 og 18 år får leisure mix. Derudover får de naturligvis også wrap + de står på halm.

Men har hørt mange bruge irish mash og ysy. Nogen der ved om det ihvertfald kan bare kan hjælpe lidt..??

På forhånd tak for svar.

De ved, hvornår du er tilfreds
De ved, hvornår du har det godt
De ved, hvornår du er stolt
Og de ved altid, hvornår du har gulerødder

0
0
Svar på denne tråd

De er dækket ind ...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2010 23:32

Heidi, det gør mig ondt at høre, at du har mistet din hest

Jeg er sikker på, at der ikke er noget, du kunne ha' gjort. Dine heste burde allerede være dækket ind, idet de nævnte foder typer i forvejen indeholder YSY.

Lidt mash skader ikke, med mindre dine heste har tendens til forfangenhed. Selvom der er mange gode urter m.m. i mashen, så indeholder det også meget sukker. Så pas lidt på med det!

Kh Lise

Mange hilsner fra

Lise Andersen

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

www.designforpets.dk

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

0
0
Svar på denne tråd

ysy og roepiller
Forfatter: 
Dato:  27-09-2010 23:54

Først, stakkels dig og hest

Man kan nok aldrig gardere sig 100%. De ER bare sarte de hestemaver, men jeg tør ikke undlade opblødte roepiller og YSY i min fodring året rundt.

Der er iøvrigt - iflg. Brogaardens hjemmeside - kommet et endnu bedre produkt end YSY "Lifeforce Formula" hedder det. Aner ikke hvad det koster, men sikkert en krig

0
0
Svar på denne tråd

Mash...
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 00:15

Hvor trist, stakkels dig!! Jeg har selv brugt mash siden min hest havde tarmslyng - jeg blev rådet til det af en meget dygtig tysk dyrlæge, der opererede min. Ved ikke om det virker, men han var meget overbevist og hele hans kæmpe stutteri får det dagligt. Mine heste elsker det, og jeg tror på det er godt, selvom jeg selvfølgelig ikke ved det med sikkerhed.

0
0
Svar på denne tråd

mash...
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 05:54

Først tusind tak for jeres svar.

Hmm den ene har været forfangen for et par år siden, og hovbenene er sunket så de sidder få mm fra sålen. Så tør ikke give hende noget med for meget sukker i. Men det skade selvfølgelig ikke at gi de to andre det...

Men når der er ysy i deres foder, så tænker jeg lidt på om det er unødvendigt at gi dem det...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 11:34

Havnes slobber mash er et fint alternativt til heste der hurtigt bliver for runde eller som skal passe på med for meget stivelse og sukker. Det er lavt i stivelse og sukkerindhold og anbefales til heste der skal undgå stivelse og sukker pga. forfangenhed, nyreslag, hævede ben osv. Jeg bruger det selv til min da det dels er hans favorit mash (og favoritspise i det hele taget) og dels skal han undgå stivelse og sukker, da det går i hans bagben. Han bliver normalt fodret stivelses og sukkerfrit, men den smule stivelse og sukker han får fra en lille portion mash 2-3 gange ugentligt gør ingen forskel.

Derudover indeholder det ikke så mange kalorier som andre mash typer, hvilket er godt til min som er en lidt trivelig model:D

Det er super velegnet til at holde maven igang:) Du kan læse om det her:

shop.havens.dk/shop/havens-slobber- mash-176p.html

0
0
Svar på denne tråd

1233456
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 19:58

Hej

Sender dig en tanke. Har lige haft en som heldigvis ser ud til at overleve...En fejlgæring i tyktarmen, dog med en mild tarmslyng til følge...men på smerte stillende i over en uge og ud og gå hver anden time...hårdt for både hende og mig!!

Hun må ikke få korn og for meget halm.

Får godt gammeldags hø i store mængder. En hel del lucerne med hendes vitaminer i (grøn salvamin) og roepiller til natten. Roepiller pga de ikke indeholder sukker i samme mængde som betfor og mach.

Det er hvad hun blev rask på og som jeg fortsætter med...

Håber det bedste for dig og din dyr...det smitter heldigvis ikke, men vi må jo passe på dem

Vh. Mette

0
0
Svar på denne tråd

1233456
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 20:00

Hej igen

Glemte at skrive, at hun også fik en yougurt kur. (kan købes i foderstoffen)

Men er jo ikke sikkert dine trænger til det. Det var jo pga fejlgæringen hun fik det...

Vh. Mette

0
0
Svar på denne tråd

mash...
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 21:44

Tusindfryd - Tak. Det der fra Havens er helt sikkert noget jeg skal ha kigget nærmere på, og se om der er en forhandler i mit område.

mraahede - Det gør mig ondt med din hest, men godt hun er i bedring, og krydser fingre for hun snart er frisk igen.

Hverken dyrlægen eller jeg kan komme på hvorfor det skete, men et eller andet har det jo forårsaget...

0
0
Svar på denne tråd

Mistet hest, snøft
Forfatter: 
Dato:  30-09-2010 14:13

Jeg føler med dig.

Jeg mistede min ene hest den 23/9-2010, det gør så ONDT i sjælen. Jeg savner hende helt vildt. Hun blev 17 år. Dyrlægen mener det var tarmslyng. Hun havde begyndende koliklignende symptomer kl. 7.30 og ville gerne spise hø på det tidspunkt, og hun var nem at trække med. Jeg troede ikke det var så alvorligt til at starte med, MEN kl. 9.30 blev hun aflivet. Det er et KÆMPE chok at det kan gå så hurtigt.

Held og lykke fremover.

Venligst Mette

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-09-2010 20:01

Hej Mette

Det gør mig ondt at du også har mistet din hest, og føler virkelig med dig.

Forløbet minder rigtig meget om det der skete med min, og det var også d.23.9.10...

Kl 16 fik de mad. Kl 17 hørte jeg larm fra stalden og der var han syg. Jeg prøvede at trække med ham, men han ville lægge sig hele tiden. Dyrlægen kom 19.30, men kl 20.45 måtte vi aflive ham.

Skræmmende så stærkt det gik...

Held og lykke til dig også.

0
0
Svar på denne tråd

Mistet hest, snøft
Forfatter: 
Dato:  01-10-2010 08:35

Jeg synes det er enormt hårdt. Jeg savner hende vildt.

Knus Mette

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider