Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

foder til 20årig hest ?
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 16:50

jeg har en hoppe på 20 som er pensioneret. synes hun har lidt svært ved at holde huld.

hun får pt omkring 12 kg tør wrap. 1 liter musli team fra tjørnehøj mølle. 1 liter valset byg , 1 liter valset havre. 1 liter hestevrinsk piletter. og 150g salvana hestemineral om dagen. fordelt på to måltider.

nogen forslag til noget der er bedre, eller andre mængder?

hun fik ordnet tænder i marts.

og har ikke orm.

0
0
Svar på denne tråd

Drop korn
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 17:54

Tror jeg ville droppe kornet.

Det er ikke til heste som ikke laver noget, og for meget stivelse kan være svært for nogen at omsætte, og derfor kan de bruge mere energi på det end de får ved at spise det.

Giv hende mere wrap hvis hun vil spise det, og ellers giv tilskud af olie. Jeg har også fodret med Linamix til min vallak på 20 år med succes.

Men masser af god wrap er bedst, og billigst. Så hvis hun vil spise mere end hun gør nu ville jeg starte der, og så tage kornet fra hende.

Vh Maria

Nu med et stk. barfodshest i løsdrift

Og min lille Ballerina baby

0
0
Svar på denne tråd

hejsa..
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 18:29

hvad er linamix?

0
0
Svar på denne tråd

Linamix
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 19:19

Linamix

www.equifirst.eu/index.cfm?Id=129

Jeg har selv et par ældre heste. En på 26 år og en på 19 år.

Ham på 26 får 16+ fra Brogården, og trives rigtig godt på det. Han er pæn huld og rigtig pæn i pelsen.

Hende på 19 får leisure mix da hun har været forfangen. Hun trives ligeledes rigtig godt på det

Fordelen, synes jeg, ved leisure mix er at de ikke skal ha særlig meget før de er dækket ind.

De ved, hvornår du er tilfreds
De ved, hvornår du har det godt
De ved, hvornår du er stolt
Og de ved altid, hvornår du har gulerødder

0
0
Svar på denne tråd

helt klart
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 07:44

jeg vil helt klart anbefale Linamix eller fiberpiller.

Min vallak af ældre dato får et tilskudsfoder+vitaminer+fiberpiller og selvfølgelig hø og stor trives på det. Den har også svært ved at holde huld. Min hest foretrækker fiberpillerne da de er mindre og åbenbart lettere at tygge for de gamle tænder.

0
0
Svar på denne tråd

1234567890
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 10:03

Jeg ville helt klart også fjerne havren og byggen af samme grund som Mariha nævner.

Jeg ville evt. bare fortsætte på TM og hestevrinsk piletter. Har du tjekket at det er nødvendigt med salvana?

Og så tilsætte ca. 500 gram Linamix

MVH Pernille

*Skovbakkens Avalon*

!*R.I.P Dear Tana C. Miss You*!

Hellere såres af sandheden, end gøres lykkelig af løgnen!!!

0
0
Svar på denne tråd

Fodring af den ældre hest -
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 10:10

Ja, det er nok en rigtig god idé at droppe kornet. Hun har ingen gavn af det, og det kan erstattes med noget hun har langt bedre brug for.

Jeg vil bifalde den store mængde wrap du giver hende. Det er rigtig godt. Det gode grovfoder (hø/wrap) er det der giver hesten huld.

Har den alligevel - trods den store mængde hun får - stadig svært ved at holde huld er der andre ting der gør sig gældende - og de ter her hendes optagelsesevne spiller ind.

Ældre heste får ofte sværere og sværere ved at optage deres foder og omdanne det til energi (lidt på sidebenene) samt optage forskellige vitaminer (E-vit. Bla.) og mineraler i deres foder . Det viser sig ved at pelsen bliver lidt stridere og de har svært ved at fælde af, de taber muskler og nogen bliver svajryggede. De mister huld (de taber sig) og bliver sværere at fode op.

Ovenstående er årsag til at diverse foderproducenter har fremstillet produkter specielt til ældre heste, da disse har et HELT andet behov end andre heste. De er typisk ret omkostelige f.eks. Cavalor Strucomix Senior 20 kg koster 194 kr, Marstall Senior Plus 20 kg koster 182 kr. At bruge denne type fodring er klart luksus udgaven, men er som sagt ret omkostelig. Den helt klare fordel er, at du er helt og aldeles sikret at hesten får nøjagtigt det den har brug for for at få en rigtig god alderdom.

Omvendt, kan du på anden vis godt fodre den så du kommer nogle af problemstillingerne ved at fodre ældre heste op til livs på en billigere måde.

Du kan vælge at bruge et kraftigt tilskudsfoder af god kvalitet, hertil skal du tilsætte Horselux FiberPellets, gerne lidt sojaskrå og olie. Du kan med fordel bruge en almindelig rapsolie, da det er den olie der har den mest korrekte sammensætning af Omega 3 og 6. Men hesten kan ikke optage mere end 3 dl om dagen, og max 1 dl ad gangen. Med olie skal du have tålmodighed, det tager hesten op til 4 uger at omstille sit fordøjelssystem til at forbrænde og dermed have gavn af olie. I øvrigt gør man klogt i at vænne hesten langsomt til olie da nogle heste IKKE bryder sig om sådan noget "snask" i maden

Gør du det på sidstnævnte måde er det en rigtig god idé at få din forhandler til at lave en foderplan, idet den afhængigt af hvilket tilskudsfoder du anvender, nok skal give den en smule mere end normalt for at nå op på den mængde vit. Og mineraler den aldrende hest har brug for.

Roepiller er bestem også en god idé, men de skal altid opblødes i vand, hvilket kræver en del mere forberedelse fra din side af. Horselux FiberPellets kan du udfodre med op til 500 g uden at tilsætte vand - hvis det vel at mærke er en stor hest du har, ellers så skal du regne ca 100g pr 100 kg hest at du må give den tørt pr måltid.

Til sidst vil jeg opfordre dig til at købe en billig køkkenvægt til at have i stalden. 1 liter - som du angiver, kan indeholde et par hundrede gram til forskel fra den ene dag til den anden - du kan aldrig gøre det præcist. Når du nu hælder foder op til hesten så gør dig selv og hesten den tjeneste at vej foderet. På den måde sikre du dig at din hest får nøjagtigt det du tror den får. Husk - intet foder er bedre end den der fodre med det

Det blev en rigtig lang smøre det her - håber det ikke blev for tørt, har jeg givet dig flere spørgsmål end svar på sinde er du velkommen til at kontakte mig

Held og lykke med projektet !

Helene W

Forhandler af Cavalor, Marstall, TRM og HorseLux på Sydfyn.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 12:04

Jeg vil lige indskyde, at et besøg af tandlægen igen vist godt kunne være på sin plads. Gamle heste skal jo ofte har ordnet tænder mere end én gang årligt, og så er marts jo ved at være lang tid siden.

Min egen (22 år) er for alvor blevet lækker at se på, efter at der er kommet tandlæge på 2 gange årligt, samt at der tjekkes for orm 2 gange årligt.

Dette er måske i nogles ører ikke den rette fodring, men efter at have prøvet nærmest alt også diverse seniorblandninger, er der fundet frem til denne fodring:

22 årig traver, ca 450 kg, vedligehold (1 times arbejde ugentlig)

1 kg Fase Balancer (koncentreret tilskud fra D&H)

500 g valset havre

2 dl olie

wrap til ædelyst

Frøgræs til ædelyst på fold

Ikke nok med at hesten er dækket ind, fungerer super og ser møg godt ud, er det en ret billig fodring, da største udgift er wrappen.

Ingen arme, ingen småkager.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider