Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hævede stænger
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 15:03

Havde for en sjælden gang skyld bilen her til morgen og tænke, at jeg lige ville suse forbi hesten på vej til job. De havde lige fået morgenmad og stod og gumlede hyggeligt i stalden...


Men hvad ser jeg?? Oh skræk Oh rædsel... Nye røde UNGE og helt RÅ hest står med hævede ben... mest forben. Ind i boksen med mig og mærke på benene og det føles godt nok meget galle-agtigt - blødt og svampet, men min erfaring med galle er kun i forbindelse med ældre hest. Vassen havde fx. galle i alle 4 stænger hver morgen indtil hun kom ned i den boks som nye røde hest står i (den er kæmpe stor og er nærmest en paddock hun kan gå rundt i). Men Vassens galle forsvandt da hun kom i kæmpe boks, nye røde hest har fået galle af at komme derned??? Det giver jo ingen mening...


Hvad er jeres erfaringer med unge heste (6 år og som skrevet temmelig rå) og galle?


Hvad er jeres erfaring med galle kun i forben?


Risikoen for at hun har lavet en skade er temmelig lille, da hun ikke er en hest det vælter rundt på folden i leg, men hellere æder og sover... Hun er ikke tilredet og jeg er kun lige startet op med hendes jordtræning AKA-style.


Stivelse i foderet kan heller ikke være årsagen, da hun får roepiller, lille bitte smule lucerne og lille bitte bitte smule Spillers Cool mix. morgen og aften.


Så skal det være wrappen... den nye balle lugter også lidt funny... ikke dårligt, men bare funny...


Hun har lidt muk, men det er kun på den ene forkode og diagonale bagkode. Har lige startet hende op på Think Mud, men det burde jo ikke sætte gang i galle i forbenene eller hur?


Alle erfaringer og råd modtages med kyshånd. :)


Det skal måske lige siges, at hun kun har været hos mig i knap 3 uger...



Med venlig hilsen

Malou & Sava Sh


TEAM SHAGYA ENDURANCE


www.teamshagya.dk


Man har et standpunkt til man tager et nyt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har før
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 15:06

set at hesten reagere på wrap med galle.


Så det er mit umiddelbare bud.


Mvh. Tine


Klipning tilbydes på midtsjælland og Køge området.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Wrappen
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 15:17

Wrappen er også det eneste bud jeg egentligt selv synes lyder som årsagen... Der er taget hul på en anden balle i dag, så må se i løbet af et par dage om det har ændret noget i forb. m. gallen.


Det eneste er, at jeg i forbindelse med galle i ben pga af wrap, synes at de "plejer" at hæve i alle 4 ben... men det er måske forskelligt?


Tak for svar. :)


Med venlig hilsen

Malou & Sava Sh


TEAM SHAGYA ENDURANCE


www.teamshagya.dk


Man har et standpunkt til man tager et nyt

0
0
Svar på denne tråd
 
 2 i den stald
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 15:21

jeg arbejdede i, de reagerede kun i forbenene. Vi prøvede faktisk en del wrap, uden held, så de fik til sidst hø.


Den 3. hest vi havde, der reagerede på wrappen, var på alle 4 ben, rigtig slemt!

Men der fandt vi ud af den kunne tåle en bestemt sort, så det var ren jagt til den (prøv at forestil hvordan man skulle forklare til en vikar, hvem der skulle have hvad... Nøj, det var besværligt!).



Mvh. Tine


Klipning tilbydes på midtsjælland og Køge området.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Nøj....
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 08:58

...Det lyder dælme en anelse omstændigt!


Jeg gav hende tørt hø i går og det så faktisk rigtig fint ud i morges, så wrappen er helt sikkert årsagen... Håber det er bedre med den nye balle wrap... Tak for dine tilbagemeldinger Tine... :o)



Med venlig hilsen

Malou & Sava Sh


TEAM SHAGYA ENDURANCE


www.teamshagya.dk


Man har et standpunkt til man tager et nyt

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 11:10

Hmm, havde hesten stået i boks hele natten over? Og havde den været på fold da du kom?


Der er mange hestes ben der hæver til stolper når de står i boksen og hævelsen forsvinder når de kommer ud og rører sig.


Det finder jeg ret normalt og har set en del gange uden hesten fejler diverse :)


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 12:13

@ Sandra:


Hun var ikke kommet på fold endnu og havde stået i boks hele natten, MEN det er en MEGET stor boks og min gamle 17 årige Vassen, der før døjede meget med elefantben om morgenen, fik lækre tynde ben da hun kom i den boks - fordi hun netop kunne bevæge sig mere rundt, så derfor undrede det mig, at den nye unge smækre 6 årige pludselig stod med hævede ben.


Men efter gårsdagens forsøg med tørt hø og de meget pænere ben i morges, ja, så tyder det på at det var wrappen der var synderen.


Men i øvrigt tak for dit input Sandra.


Med venlig hilsen

Malou & Sava Sh


TEAM SHAGYA ENDURANCE


www.teamshagya.dk


Man har et standpunkt til man tager et nyt

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider