Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 For fed hest hjælp!
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 20:58

Hej alle


Jeg er ejer af denne smukke oldemborger: http://i54.tinypic.com/2zdnm7o.jpg


Han hedder Mr.Gold og er 15 år gammel :)

Jeg rider på ham 1-2 gange om ugen og det er hård dressur træning!

Det skal lige siges at han er en af de heste man overhovedet ikke mærker er 15 år gammel, han er nærmest ligesom en 7 års i bølle alderen.


Men han er bare alt for fed! Jeg har ikke mulighed for at ride mere end 1-2 gange om ugen på ham :/


Lige nu får han dette at spise:

3-4 timers græsning

godt halm om morgenen

1 gulerod morgen/aften

og nogle dage en smule müsli

om aftenen får han kun den gulerod som han plejer, ingen hø eller andet han spiser tit bare noget af det halm han er strøet i.


Men hvad skal jeg gøre?

han bliver bare ved med at være alt for tyk!


Mvh. En meget bekymret hesteejer!

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmm....
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 21:04

det er absolut ikke sundt kun at ride si hest 1-2 gange om ugen og så oven i købet hård dressur.

Vil da helt klart råde dig til at finde en som kan ride ham de dage du ikke kan, for det der kan spitte ham ad..

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 21:08

Han skal da motioneres mere end 1-2 gange om ugen :) så må du ud og gå/løbe ture med ham. Løsspringe. Longere osv.


Den store mave kunne vel også være pga. dårlig mavse? mener hård mavse.. du skriver selv at han nogle dage slet ikke får hø, så spiser han halm istedet og halm er ikke så godt for maven igen.. så måske hans stofskifte (pga. ureglmæssig fodring) også kunne gøre maven noget så stor?


Men ja, ud og lav noget! :D væn ham evt. til cyklen, og ta ud og cykel en tur, med ham i snor.


og mht. kalorie forbrænding, hos mennesker er den optimale forbrænding når ens puls (i alderen 20 ca) er på 130. Hård dressurtræning hvor pulsen kommer højt op, forbrænder ikke nødvendigvis kalorier hos hesten! Det kommer an på om der skal bruges aerob eller anarob respiration til forbrændings processen.

så det jeg mener er at hesten måske forbrænder mere i en alm. trav end arbejdstrav/øgninger og galop arbejde. ligeledes kan hesten sagtens forbrænde lige så mange kalorier i skridt som den kan i trav, det kommer bare an på pulsen

0
0
Svar på denne tråd
 
 hest fint
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 21:10

det har været sådan i mange år ( Det er først i år at jeg rider hård dressur 1 gang om ugen og eneundervisning hver 3 uge) og han har det fint med det...

berideren jeg rider ved siger ikke noget til det...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak :)
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 21:13

Dejligt svar :)

Hvis bare krikken så var trafik sikker! :D

Han får kolik af hø fordi han ikke kan tåle det :(

Men det med en longe ville helt sikkert være noget jeg kunne arbejde med :D

0
0
Svar på denne tråd
 
 æljwæjet
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 21:14

Jeg synes nu alligevel du skal tage det med i dine overvejelser..

det er IKKE nok med at skære ned på fodret, tværtimod er det måske en helt speciel foderplan du skal have lavet til ham.

jeg har selv fået lavet individuelle foderplaner til mine to fede heste i år, plus at jeg har gjort rigtig meget ud af at motionere dem, og de dage hvor vejret er dårligt har jeg bare haft dem i longen (har kun udendørs ridebane)


- Motion er en vigtig faktor i denne process, hvis du vil have din hests mave skal blive flot og trimmet igen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 foderplan
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 21:19

Hvor kan man få lavet en foderplan henne?


Han har tabt sig en del efter der er blevet skåret ned på foderet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 vitaminer
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 21:19

Han ser ellers fin ud.


Får han ingen vitaminer?

0
0
Svar på denne tråd
 
 ridebane
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 21:20

Har ikke engang en ridebane, kun en skrå mark.

Rider kun på bane 1 gang om ugen fast og 2 gange om ugen hver 2-3 uge.

0
0
Svar på denne tråd
 
 lebech
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 21:22

Billedet snyder desværre :)

Ja han har både salt sten og mineral/vitamin sten :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 se her.
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 21:28

Salt/mineralsten er et supplement og kan ikke dække din hest.....


Væk med en stor del af halmen, giv wrap hvis han ikke tåler hø, motioner ham dagligt, og lav forskellige øvelser med ham, terræn, spring, overgange, galoptræning.

Giv ham vitaminer, roepiller, lucerne og se om du ikke får en anden hest i løbet af kort tid ;-)






Venlig hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd
 
 uanset hvad
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 21:29

kan intet væsen holde til at pludselig blive hårdt trænet. Og det er uanset hvad berider siger eller ej.

du kan ikke lade hesten gå på fold 5 dage om ugen og ride den hårdt to gange, det går simpelthen ikke. Tænk på dens muskler, sener og led!

Da du ikke rider oftere så er hestens sener slet ikke stærke nok til at hesten bliver reddet hårdt 1-2 gange om ugen, og ellers gå på fold resten af ugen!


Det er virkelig alfa omega når man træner heste, at man planlægger et træningsprogram, som hvis det var en elite atlet man havde gang i. Skal hesten have f.eks. en hård onsdags træning, skal du gerne bruge mandag og tirsdag på at forberede hesten på den hårde træning onsdag, for at sener og led kan holde til det.


Sådan er det bare, ellers ødelægger man hestens krop.


Menneskers og hestes muskelceller osv er stortset ens (gælder alle pattedyr/rovdyr). En fodbold spiller kan altså ikke nøjes med at støvsuge hjemme osv, og så 2 gange om ugen tage til landskamp? hvor er logikken i det? Han vil fuldstændig smadre sin krop, og det samme gælder for hesten, muskelceller osv. er jo ens, om det er en hund, hest eller menneske.

0
0
Svar på denne tråd
 
 kig op
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 21:31

har som sagt ikke ridebane- :/

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvis du siger det.
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 21:34

vil du så have jeg longere den søndag når jeg rider tirsdag og rider hver anden tredje torsdag?

0
0
Svar på denne tråd
 
 enig med mac
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 21:36

Start med at kostomlægge.


Han skal have vitaminer og mineraler - enten som tilskudsfoder eller i form af en fuldfoder.


Hvis det ikke hjælper er der kun mere motion tilbage.


Der er jo ligesom kun to ting at gøre ved overvægt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helene
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 21:38

Det er da ikke nødvendigt med en ridebane for at kunne motionere en hest?

0
0
Svar på denne tråd
 
 kklnlk
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 21:39

tak for hjælpen alle...

0
0
Svar på denne tråd
 
 ridebane
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 21:40

gider godt nok heller ikke ride på en mark der er meget skrå med huller i!

0
0
Svar på denne tråd
 
 dadada...
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 21:43

Jamen søde ven ;-)


Den fodring er jo helt gal!


1 halm er ikke egnet som udelukket strå foder til heste, hvis din hest får kolik af hø, burde den nu endnu mere få det af så meget halm. Halm kan også få en hest til at syne tyk, hvor den er vommet i stedet! En tyk hest er IKKE en vommet hest...


2 din hest skal have lavet en foderplan, en vit/min sten er langt fra nok.


3 nogen dage musli, ikke så sundt for mavefloraen!



Jeg vil meget gerne hjælpe dig med en foderplan, som jeg kan lave i foderprogrammet sundhest, hvis det har interesse! For din fodring er desværre slet ikke optimal!


Hvorfor kan din hest ikke tåle hø?? er det noget dyrlægen har konkluderet? eller er det fordi den engang har fået noget hø, hvor efter den fik kolik?? for så kan det jo være af mange årsager, fx dårlig hø, måske var hesten ikke van til hø? osv!


Så er der jo wrap, det var jo en rigtig god mulighed!


Men som sagt, så vil jeg gerne hjælpe dig med en foderplan til din hest, for det der er desværre helt hend i hampen! Du er velkommen til at skrive en privat besked til mig, så finder vi ud af noget :-)


Pony Udlånes

Børnepony / selvskabspony se link:

hestegalleri.dk/html/ mar_vis.asp?MarID=449349


Hø Sælges

minibig fra 2009 og 2010 kan leverers, se præs. og skriv pb for mere info!






0
0
Svar på denne tråd
 
 Hippolyt
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 22:06

Jeg har nu erfaret med flere for tykke heste, at Hippolyts Equigard og Glucogard gør underværker. Og nej, jeg får (desværre) ikke procenter.


Min egen får begge produkter og derudover Pre Alpin Aspero. Han står på jordfold, men der er jo også græs på mange jordfolde, når man leder ivrigt nok, og det gør han! Og på den kost sammen med hø i korrekt mængde taber han sig super fint.


Hvis din hest ikke tåler hø, kan han måske få mere Pre Alpin. Prøv at kontakte Hippolyt og spørg efter dyrlæge Jórun Sumberg-Olsen. Hun er super dygtig!


Køb evt. også næste nummer af Magasinet Hest, ude sidst i september. Der står meget mere om heste med vægtproblemer, og hvordan man løser det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad får han?
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 23:18

Der var to ting, som jeg bed mærke i, da jeg læste dit indlæg:


1: din foderplan er ikke optimal.


2: din ridning er ikke sund.


Vi starter med foderplanen:

- der mangler vitaminer - en balje giver ingen garanti for, at din får det den skal bruge. Det er svært at kontrollere.


- 3-4 timer på græs er måske fint, måske ikke. Græs er et vidt begreb for hvor meget græs er der på folden, hvilken kvalitet har det osv.


- jeg savner et alternativt til halmen. Halm er ok som supplering til stråfoderet, men det kan ikke erstatte hø eller wrap.


- müesli nogle dage duer ikke. Enten skal han have hver dag eller også skal han ikke. Det skaber for meget ubalance i hans tarmsystem, hvis han får forskellig foder fra dag til dag.


Umiddelbart vil jeg foreslå følgende:

- Start med at finde et alternativt stråfoder. Du skriver han ikke kan tåle hø. Men hvad med wraphø?


- Hvis der er meget græs på folden, så skru ned for tiden på græsfold og sæt ham på jordfold med stråfoder istedet.

Hvis han er en grovæder, så skal du holde styr på, hvor meget stråfoder du tildeler pr. dag. Giv ham ikke fri adgang til stråfoder, hvis han ikke kan styre det selv. Nogle heste æder uafbrudt, hvis de får mulighed for det.


- Giv ham vitaminer: enten i form af et rent vitamin tilskud, såsom f.eks. Salvimin Grøn. Eller vælg et müeslifoder til nøjsomme heste, som kan dække ham ind med vitaminer uden at han skal spise store mængder pr. dag.

Ved siden af det vil jeg anbefale dig at give roepiller eller Speedi Beet (roeflager fra Brogården).


Flere foderproducenter tilbyder at beregne foderplan for din hest gratis. Det er så selvfølgelig baseret på producentens foderprodukter. Jeg fik lavet foderplaner for mine nøjsomme haflingere hos Brogården og jeg kan varmt anbefale dem. Du kan bestille en foderplan hos dem på deres hjemmeside www.brogaarden.eu

Ellers findes der flere, som tilbyder at beregne foderplaner for heste. Søg lidt her på hn eller google, så finder du dem sikkert.


Og så mht ridningen:

Det er bestemt ikke sundt for din hest, at du rider hård dressur på den én gang om ugen. En ting er kun at ride én gang om ugen, det er bedre end ingenting. Men du skal så tilpasse arbejdsniveauet dertil. En hest som kun rides en gang om ugen, har bestemt ikke kondition eller muskler til at kunne klare hård dressur. Det er ikke sundt. Hvordan ville du selv have det, hvis du ovenpå 6 dages afslapning blev tvunget til at løbe intenst i en time. Du ville få det dårligt og slet ikke kunne udnytte den ene times træning optimalt.

Jævn træningen ud over flere dage, så du kan opbygge hans muskler og kondition og holde den vedlige hele tiden.

Hvad med at ride turer. Lange skridtturer er super konditionstræning. Træk turer med ham. Longere ham. Der er mange muligheder og det er kun fint at lave variation, så bliver det ikke kedeligt for jer.


Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg


Trenser sælges,

se mine annoncer på markedspladsen


0
0
Svar på denne tråd
 
 ?????...
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 23:41

Hvad er hård dressur for dig ?


Charlotte H
0
0
Svar på denne tråd
 
 Fedme hos hest
Forfatter: 
Dato:  21-09-2010 06:38

For det første vil jeg give de andre ret i at det er en god ide at motionere din hest mere end 2 gange om ugen, da det jo også begynder at blive en ældre hest- og derfor kan risikere at blive mere stiv i leddene, så jeg ville nok motionere let et par dage / longere hvis det passer dig bedre, samtidig med at du stadig rider et par dage. Og evt.tage en dag om ugen hvor du skridter en lang tur eller noget. På den måde er du med til at holde hestens forbrænding vedlige.


Med hensyn til at du synes din hest kunne leve på en sten og stadig være fed, så kender jeg dit problem,og har derfor i sammenråd med min dyrlæge fundet en løsning på min egen hest's fedme problem. Man kan ved hjælp af en blodbrøve påvise om hesten generelt har et problem med sit stofskifte/forbrænding (lidt ligesom at mennesker kan lide af Diabetes o.a) Så er det nu påvist at der faktisk findes heste som kan lide af nogenlunde samme sygedomnme. Der findes dog ingen medicinsk behandling - og jeg synes derfor at det er mange penge at bruge på en sådan blodprøve (Hvis man næsten selv kan konstatere udfra hesten vægt- samlignet med hvad den indtager af foder, om den stadig forbliver fed - eller i samråd med dyrlægen, som kigger nærmere på hvordan fedtet er fordelt)

Min dyrlæge har derfor rådet mig til udelukkende at dække min hest ind med vitaminer. Derfor består min hests foder af vitaminer og lidt fedtfattig lucerne (for at give fyld) og et par gulerødder. Da han bliver fodret 3 gange om dagen, har jeg fordelt hans vitaminer over 3 spande + lucerne + gulerødder. Og desuden for han ca 2 kg hø ved hver fodring. Så det vil jeg råde dig til at prøve, da jeg er ret glad for det og kan se at min hest allerede begynder at tabe sig selvom det kun er 14 dage siden jeg ændrede hans foder! (og selvom han har stået skadet, og derfor kun får daglig skridt motion)

Hvis du synes den mister lidt energi under ridning, så kan du roligt suplere op med lidt rapsolie - da det er sundt fedt og feder mine end andre kornprodukter, som du helst skal holde dig helt fra.


God vind herfra.


Med venlig hilsen

Lykke A. Mathiesen





0
0
Svar på denne tråd
 
 For fed
Forfatter: 
Dato:  21-09-2010 11:08

Jeg har også haft en hest der var for fed men jeg satte hende på jordfold og så fik hun godt med halm og lidt hø hendes foder bestod af Roepiller blødt op i vand(ellers for hesten forstoppelse)en lille smule Müsli og så nogle vitaminer og det virkede hun er super slank nu jeg kan næsten se ribenene tyigt så nu bliver jeg nødt til at fede hende op

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider