Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Taber bagben?
Forfatter: 
Dato:  07-09-2010 17:50

Hejsa
Jeg bøvler lidt med min ene hoppe, da hun ofte "taber" især det ene bagben under ridning.

Det er noget der går længere tilbage og jeg har da længe været indstillet på, at hun nok ikke ville "holde" så længe som min gamle hest, som jeg red stævner på til hun var 25år.

Sagen er at hesten fik herpes virus (virus abort), da hun var 5-6 år og på det tidspunkt blev meget slinger pga lammelser i bagparten. Hun overlevede dog (flere heste døde på rideskolen), men hendes bagben blev aldrig tiptop siden og det var jeg helt indstillet på at ride i forhold til Det er dog gået rigtig fint og hun har tidligere sagtens kunne springe 100-110cm uden besvær.

Hun er nu 14år og jeg synes hun efterhånden går ret skævt på hendes bagsko :( Hun snubler ofte på bagbene og "taber" dem nogle gange. Sidst jeg sprang tog hun øverste pind på en 80cm lodret 8 ud af 10 gange. Det var et enkelt spring og jeg synes hun gik virkelig godt + hun er i god kondi, har tabt græsmaven og for kraftfoder. Hun var dejligt frisk og sprang glad uden tøven, men tog bare øverste pind næsten hver gang...med bagbene

Har i oplevet noget lignende...tror I min dejlige hoppe snart skal pensioneres og nøjes med skønne skovture og evt. lidt baby-spring (hun ELSKER at springe)?

Det skal lige siges at hesten gik igennem handelsundersøgelse for 3 år siden og bestod bøjeprøven. Jeg skal snart have hende vaccineret og så snakker jeg selvfølgelig med min dyrlæge om problemet.

~ Hilsen Maj, Pøls & Bjørnen ~

0
0
Svar på denne tråd

Slingerhed
Forfatter: 
Dato:  07-09-2010 21:11

har jo ikke noget med bøjeprøve at gøre. Slingerhed er jo noget på balancen/nerverne der holder balancen. Og som du selv nævner så har den haft noget med "balancen" (tabe bagben) lige siden.

Jeg ville bestemt ikke spinge sådan en hest. Eller for den sags skyld ride den særligt hårdt.

Puffy

0
0
Svar på denne tråd

Tafellu....
Forfatter: 
Dato:  07-09-2010 21:23

Ja der kan jo være en masse årsager til at den af og til taber et bagben, men godt er det selvfølgelig ikke.

At den gik igennem bøjeprøve for 3 år siden, er ikke ensbetydende med at den går rent igennem en i dag.

Du kan joprøve at læse dette: www.heste-nettet.dk/nyheder/6738/

Og derudover lige ringe og tage en snak med din dyrlæge og høre hvad han/hun synes :-)

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

Bøjeprøve...spat
Forfatter: 
Dato:  08-09-2010 06:55

Er helt enig angående bøjeprøven...skriver jo netop at jeg har mistanke om at hendes "tilstand" er i forværring. At jeg skriver at hun gik igennem den for tre år siden var mere i forhold til spat... tænkte nemlig om det kunne være problemet nu?

Ang at springe på hende så har min dyrlæge jo sagt go' for det. Min hest er vel heller ikke direkte slinger hvis den går igennem en handelsundersøgelse? Det er bare en fornemmelse jeg har haft - hun var ligesom aldrig helt den samme igen. Jeg må så indrømme at sådan som hun går nu, vil jeg klart få det tjecket igen

~ Hilsen Maj, Pøls & Bjørnen ~

0
0
Svar på denne tråd

Tra la...
Forfatter: 
Dato:  08-09-2010 13:03

Ja der kan jo sagtens være kommet noget i løbet af de tre år.

Spat kan det måske være, men aldrig til at vide uden bøjeprøve OG røntgen :-)

Men når du tidligere har sprunget uden problemer, og du generelt oplever en forværring, synes jeg du skal få din dyrlæge ud at undersøge hende ;-)

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

Slingerhed/wobbler
Forfatter: 
Dato:  08-09-2010 13:25

Jeg har en hest der måske lider af slingerhed/wobbler syndrom. jeg skal ikke kunne sige om det er det din hest er ved at udvikle. men det kommer til udtryk ved at hesten får svært ved at styre bagparten, hesten vil ikke nødvendigvis halte ved en bøjeprøve da det er noget der sådan set sidder i nakkehvirvlerne. Wobbler er noget der kommer over længere tid og forværres hen ad vejen, i værste tilfælde kan hesten blive lam i bagparten.

Min hest løb frejdigt omkring på marken for blot 2 måneder siden og nu går hun sidelæns og galopere meget meget lidt. Så hendes tilstand er blevet hurtigt forværret. min dyrlæge har dog valgt at give hende indtil jul, da hun er meget ung, så hun kan også fejle noget andet.

Bliver hendes tilstand værre inden jul, så står hun til aflivning.

Nu siger du så at din hest har haft Herpes Virus før. Så det kan godt værre lidt svært at give et rigtig godt bud på hvad det kunne være, men det lyder til at hun bliver svagere i bagparten og ikke helt har den samme styrke.. Så få din dyrlæge til at undersøge hende for alle tænkelige lidelser, der kan have effekt på bagparten.

et liv uden dyr, ville ikke være et liv for mig.

www.123hjemmeside.dk/stald-cassie

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider