Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Roepille spørgsmål..
Forfatter: 
Dato:  30-08-2010 13:05

Hejsa..

Mine heste kommer på stald fra i aften, og jeg vil gerne fodre dem med roepiller om morgenen, da de ikke får hø inden de kommer på mark..

Jeg har sidste vinter fodret med roepiller, men da fik de om eftermiddagen da de kom ind fra mark, bruger derfor speedy beet, da jeg så lavede det når jeg kom derud om eftermiddagen..

Men så har jeg lige nogle ting jeg er i tvivl om..

Min plan er at hælde vand over om aftenen, spanden stilles klar til om morgenen.. Men kan jeg godt blande lucerne i med det samme også, hoppen spiser dem ikke rene.. Eller kan jeg lade lucernen ligge ovenpå roerne i spanden..

Det hele skal stå parat i spanden til om morgenen..

Der er 2 meget madglade hunde i stalden, så der er 2 muligheder med hensyn til at stille det frem..

Enten spanden uden låg på stående nede i fodervognen - som har låg..

Eller låg på spanden, hvor jeg laver en masse huller i låget.. Det er nok til hundene ikke kan tage det, men det stadig får luft..

Det var vist lige det, håber nogle har lyst til at svare.. Evt med andre ideer jeg ikke lige er kommet på..

Hilsen Conni

- ejer af verdens 2 dejligste heste - Leika hesten & My Precious..

Tjek min dejlige heste ud på: Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Roepiller
Forfatter: 
Dato:  30-08-2010 15:20

Jeg ville ikke blande lucerne og roepiller før lige før det skal gives.

Hilsen Benedicte

R.I.P min Bella, den smukkeste stjerne på himlen.

Paint og quartere sælges: http://wisemice.dk/

0
0
Svar på denne tråd

mad.....
Forfatter: 
Dato:  30-08-2010 20:16

Jeg ville prøve at lave nogle 'forsøgsspande' for at se, om roepillerne blev helt opløst. Altså en spand med piller og lucerne blandet og en spand med lucernen oven på pillerne.

Umiddelbart kan jeg ikke se det store problem. Det eneste er vel at lucernen bliver lidt' slatten'...?

Benedicte: Hvorfor? Er der sneget sig et 'ikke' ind i din sætning, eller?

Sælges:

Oldenborg hoppe, 12 år, 170 cm, kan øvelser til LA dressur, LB spring, nervefast på tur, militaryemne.

Isabell Werth wintec, trense, diverse dækner medfølger.

30.000 kr.

0
0
Svar på denne tråd

Jen9....
Forfatter: 
Dato:  30-08-2010 22:07

Nej, det er skam helt rigtigt det jeg skriver. Jeg mener ikke man kan gøre det, da lucernen ikke vil have den tørre lækre konsistens som den har når du tager den i sækken.

Jeg forestiller mig den vil blive den ulækker masse sammen med roepillerne.

Derudover vil lucernen også trække noget af det vand der skal bruges til roepillerne.

Da jeg fodrede med roepiller og vitaminer, var roepillerne i en lille bøtte med låg som lå i den spand hvori vtiaminerne var.

Ganske nemt og simpelt.

Men som du skriver, kan man jo gøre et forsøg..

Hilsen Benedicte

R.I.P min Bella, den smukkeste stjerne på himlen.

Paint og quartere sælges: http://wisemice.dk/

0
0
Svar på denne tråd

det bliver noget....
Forfatter: 
Dato:  30-08-2010 23:25

Hej

Jeg ville nok heller ikke blande lucernen i før udfodring, men kan du ikke bare sætte en lille lukket pose eller spand med lucerne oven på låget med roepillerne, så fodermester liiiiiige kan hælde det i inden fodring?

0
0
Svar på denne tråd

foder....
Forfatter: 
Dato:  31-08-2010 07:47

Når min mule er på 'vinterfoder', sætter jeg roepillerne i blød dagen i forvejen, så blander jeg aftens- og morgenmad, når jeg kommer i stalden.

Han får roepiller, lucerne og regulator.

Selvfølgelig bliver lucernen lidt våd af de opblødte roepiller, men på et sted hvor der er 70 heste, kan man ikke stå og rode med flere forskellige spande ved fodring.

Sælges:

Oldenborg hoppe, 12 år, 170 cm, kan øvelser til LA dressur, LB spring, nervefast på tur, militaryemne.

Isabell Werth wintec, trense, diverse dækner medfølger.

30.000 kr.

0
0
Svar på denne tråd

Overvej...
Forfatter: 
Dato:  31-08-2010 07:54

Hvorfor bytter du ikke lucernen ud med grønpiller, som enten kan fåes på græs eller lucerne. De skal også opblødes, og det kan du gøre sammen med roepillerne. Sådan gør jeg, og det er dejligt nemt :-)

Boks med ridehus, bane og masser af foldtid udlejes i Haslev for 1600,- pr md med foder, wrap osv. Evt mulighed for fuldpas til 1900,- Pt fyldt op.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene..
Forfatter: 
Dato:  31-08-2010 13:24

Tak for alle jeres svar.. Jeg prøvede at blande roepiller igår, og ventede med at ligge lucernen over indtil det var pænt opblødt....

Mulen har ikke rørt sit morgenmad i morges.. Men hun har heller ikke virket interesseret i det de andre dage, hvor jeg har lavet roer om aftenen og så blandet lucerne i om morgenen..

Men nu er hun kommet på stald om natten og det skal derfor være klart og ligetil at fodre om morgenen, staldejer vil have det er klart lige til at smide i krybben, og poser vil han slet ikke bøvle med, ellers et godt forslag..

Med hensyn til grønpille, har tanken strejfet mig.. Dog er jeg lidt i tvivl om hun kan "tåle" dem.. Hun har været begyndende forfangen i starten af sommeren, og er skovturs hest efter en skade..

Hun får motion dagligt, dog ikke vildt meget, og fodres derfor efter vedligehold/let ridning..

Hun får travo, fiberpiller og lucerne samt hø.. Lucernen er uden melasse, og den er damen heller ikke helt tilfreds med, men spiser det..

Men hvor meget feder sådan nogle grønpiller, eller kan jeg smide nogle af hendes fiberpiller i istedet, er dog lidt i tvivl om de må være våde så længe - altså natten over..

Hun får kun roer om morgenen, ligenu omkring 150 gr tørvægt, men meningen er hun skal op på 200 gram..

Hilsen Conni

- ejer af verdens 2 dejligste heste - Leika hesten & My Precious..

Tjek min dejlige heste ud på: Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider