Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

PRE hingst?
Forfatter: 
Dato:  29-08-2010 15:43

Jeg har en dejlig stor oldenborg hoppe som desværre har spat i begge bagben og kan desværre ikke bruges som den ride hest jeg gerne ville, derfor har jeg tænkt at sætte hende i fol til foråret med en PRE hingst. Jeg ved ikke så meget om denne race, men håber det kunne være en go blanding, så man muligvis får en lidt mere elegant men stadig stor hest ud af det, som jeg så vil satse på kunne blive min ridehest, hvis det lykkes?

Livet med heste er en gave, når man kan se og mærke at de stortrives og altid er kommer i fuld gallop når de høre ens stemme:)

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm.....
Forfatter: 
Dato:  29-08-2010 16:02

Spat er arveligt - og hvis hesten ikke kan holde til ridning, hvordan har den det mon så, når den skal slæbe rundt på et stort føl i maven i 11 måneder ?

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-08-2010 17:13

Tænker det samme som morgan

Rollkur-LDR, kald det hvad du vil, det er ikke dyrevelfærd!

Lykkelig ejet af Bøffen, Muffedisen, Big og 3 herlige hunde :)

Nu med Muffen og Bøffen i løsdrift og Big til September :)

0
0
Svar på denne tråd

har ikke selv
Forfatter: 
Dato:  30-08-2010 11:07

avlet med en hoppe med spat men min veninde har. hendes havde ingen problemer med at gå med føl i maven, hun kunne bare ikke tåle at gå de samlede øvelser under dressur. ja det er arveligt men min venindes hest har ugennem tiden fået 7 føl hvoraf kun en har fået spat, så det er vel op til dig om du vil tag chancen når det alligevel er et føl til dig selv. min egen avls hoppe har feks mus og hun har fået 8 føl hvoraf 2 af dem har fået og de resterende 6 er gået fri. den hun har i år ved siden, ved vi ikke noget om endnu. mit råd hvis du vælger at avle et føl, vælg en hingst der har testet fri for skadelige skavanker samt så vidt muligt ikke er bærer af generne(forældre skal ligeledes være fri)

lykke med det

knus loui

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-08-2010 11:29

Nu er det jo ret forskelligt fra hest til hest, hvor generede de er af spat. Nogle kan fungere som skovtursheste (og nogle kan sågar gå lettere dressur) mens andre slet ikke kan bruges som rideheste. Når spatten er så slem at hesten helt er kaseret som ridehest bør man efter min mening lade være med at udsætte den for den beslastning det er at sætte den i fol. Den kan jo ingen gang holde til at blive skridtet små skovture på, så hvordan skulle den kunne holde til at slæbe rundt på så relativt meget ekstra vægt i 11 måneder uden at få ondt?

Desuden er spat jo arveligt som allerede er skrevet. Med mindre der er tale om ungeheste spat, så viser det sig jo først når hesten har en hvis alder. Det vil altså altid være en risiko / frygt man skulle have hængende over hovedet. Jeg ville ikke tage risikoen.

Og så bare lige en rettelse til Loui666's indlæg. Mus er ikke arveligt, men opvækst betinget. Det der har en hvis arvelighed er OCD. Og her er man heller ikke sikker på hvor stor arveligheden faktisk er, da de studier der er foretaget kun har vist en hvis sammenhæng, og at den hyppigste årsag til OCD, trods den mulige arvelighed, stadig er opvækst og fodring. Kloge hoveder siger at opvækst og fodring er skyld i i hvert fald 70-80% af OCD tilfældende og kun de sidste 20-30% påvirkes af arven. Så man kan ikke helt sammenligne spat med mus og OCD:)

0
0
Svar på denne tråd

tusindfryd
Forfatter: 
Dato:  30-08-2010 11:56

mus kan sagtens være ocd dog kaldes ledmus, prøv at læse første afsnit af link jeg her har sat ind

www.netdyredoktor.dk/sw13364.asp

men hver sin forståelse af mus :-)

men kan nu heller ikke se at trådstarter skriver at ovenståemde hest ikke kan bruges til at skridte på eller skovturs hest kun at og indsat fra teksten:

har spat i begge bagben og kan desværre ikke bruges som den ride hest jeg gerne ville

så vi ved jo ikke ud fra dette lille indlæg om hvorvidt det hun ville bruge hesten til var konkurrence ridning/middel/hårdt ridning, men klart kan denne ikke holde til skridtture eller skovture ville jeg nok heller ikke, men jeg ville helt klart rådspørge min dyrlæge om hoppen kan holde til at avle med, det ved han trods alt mest om, da det jo er ham/hende der har behandlet hoppen og kan udtale sig om dette

:-)

knus loui

0
0
Svar på denne tråd

trådstarter
Forfatter: 
Dato:  30-08-2010 11:59

jeg kender desværre heller ikke så meget til racen, hvilket jo egentlig var det du spurgte om :-)

men vil selv ifole min rdh hoppe til foråret med en pre, syntes det er en pragtfuld race med en fantastik udstråling og skulle efter sigende være nemme at arbejde med

0
0
Svar på denne tråd

loui666
Forfatter: 
Dato:  30-08-2010 15:29

Helt rigtigt at OCD danner ledmus, men det er en anden "lidelse" end den der danner mus (typisk i kodeledet). Hos dyrlægen betegnes det OCD eller OCD brud (med ledmus til følge). OCD sidder typisk i de store led (has, knæ, skulder) mens mus (ikke ocd betingede) sidder typisk sidder i kodeleddet. Der er altså tale om to forskellige lidelser, hvor den ene (mus) ikke er arvelig, mens den anden i nogle tilfælde kan være det (ocd).

Men selv OCD er ikke med sikkerhed arveligt og den nyeste forskning tyder på at det altså kun er en ret lille del af alle OCD tilfælde som faktisk er arvelige.

Spat derimod er arveligt. Og det viser sig typisk først når hesten kommer op i årerne, hvorfor man ikke kan konkludere at blot fordi en hoppe med spats afkom endnu ikke har vist tegn på spat, så har de ikke fået lidelsen. Den kan meget vel dukke op når afkommene bliver ældre. I mine øjne er det en meget stor risiko at tage - netop også fordi det er spat. Mus og OCD kan i langt de fleste tilfælde fjernes, hvis blot man er opmærksom på at få dem fjernet hvis der skulle være de mindste tegn på at de begynder at flytte sig, så de kan komme til at genere. Og mange heste går topklasser med ledmus! Spat derimod kan allerhøjest bremses. Det kan ikke helbredes når først det er der.

Når det så er sagt så har du helt ret i at vi ikke ved, hvor plaget trådstarters hest er af spatten. Jeg tolkede i stedet for at læse præcist. Men under alle omstændigheder er spat en smertefuld lidelse og man skal godt nok tænke sig rigtig grundigt om inden man påfører en hest med sådan en lidelse den belastning en drægtighed er.

Jeg har set et par fine afkom efter varmblodshopper og PRE hingste - personligt synes jeg det er en spændende blanding. Men jeg ville finde en rask hoppe at avle på i stedet:)

0
0
Svar på denne tråd

Blaningen er
Forfatter: 
Dato:  30-08-2010 17:03

super fed.. og jeg har setr et par ret gode afkom.. Men som andre skriver ville jeg vælge en rask hoppe at avle på!!

Pura Raza Española

http://www.staldrohan.dk

Basis kåret Skimmel PRE hoppe sælges.

Se hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd

smiler
Forfatter: 
Dato:  30-08-2010 21:15

sjovt at se hvordan nogen kan skrive af fra en hjemmeside når man skal svare tilbage....

mon der er nogen herinde på hn der har netop en blanding af pre med ovennævte det kunne være spændende at se

nogen??

0
0
Svar på denne tråd

ovreskrift
Forfatter: 
Dato:  30-08-2010 21:22

Jeg har ikke skrevet af fra hjemmesiden - jeg har slet ikke været inde på den. Jeg fik foredraget af min dyrlæge for 3 uger siden, da han var og tage røntgenbilleder af min hest (som heldigvis ikke fejlede noget). Men i og med jeg hele tiden har haft ret i at mus og OCD ikke er det samme (men begge giver udslag i en form for brud/fragmenter i leddet) stemmer det naturligvis overens med netdyredoktor.dk.

0
0
Svar på denne tråd

god blanding
Forfatter: 
Dato:  30-08-2010 21:24

De PRE-blandinger jeg kender til, er virkeligt lækre heste, så mon ikke en blanding af oldenborger og PRE bliver god...

Det var vel det, som trådstarter spurgte om....

Har i øvrigt selv en hest med spat, som vi rider hver dag, det ser ud til at gå fint

Ejer af et stk. dejlig hest

Her står han: Aktivstald.dk

Her træner vi: Paradisgaarden.dk

Pony Prestige dressur-sadel til salg

0
0
Svar på denne tråd

svar på pre avl
Forfatter: 
Dato:  30-08-2010 21:49

tak for nogen rigtige gode svar på både avl og spat i kan hver især have ret i det i siger hvad angåt spat, heldigvis er min hoppe frisk og ser hende ofte i løb og leg på marken, det er nok mere min samvittighed der siger mig at hun ikke skal rides, selvom dyrlægen også opfordrede mig til at ride hende jævnligt og meget i skridt:)

Livet med heste er en gave, når man kan se og mærke at de stortrives og altid er kommer i fuld gallop når de høre ens stemme:)

0
0
Svar på denne tråd

Vi har lavet..
Forfatter: 
Dato:  30-08-2010 22:19

nogle ret gode blandingsheste med både varmblodshopper og andre racer, så hvis du - som ved valg af alle andre hingste - vælger en hingst der kompenserer for mangler v. hoppen, så kan det sagtens være en fin blanding. Hvorvidt du så vil avle på netop denne hoppe er noget du afgører.

Mvh Maybritt

---Pura Raza Espanola---

http://www.stutterielfalcon.dk

samt:

Fronerthig Prince Teyrnon; Welsh Cob sec. D

til avlsbenyttelse.

www.kronborghestetransport.dk

0
0
Svar på denne tråd

Spatheste
Forfatter: 
Dato:  30-08-2010 22:20

skal vel helst holdes igang, men på en fornuftig måde, så længe de ikke har smerter.

Sagde Janne

Sælges:

Windsor elite 17 "

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

enig med jannej
Forfatter: 
Dato:  31-08-2010 09:50

Man gør ikke en spathest noget godt ved ikke at ride den. Vores havde det rigtigt dårligt, før vi genoptog ridningen efter dyrlægens krav. De skal rides hver dag, naturligvis med respekt for spatten, dvs. lang tids opvarmning og hold øje med, hvordan den klarer det...

Ejer af et stk. dejlig hest

Her står han: Aktivstald.dk

Her træner vi: Paradisgaarden.dk

Pony Prestige dressur-sadel til salg

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-08-2010 09:59

Jeg kan godt forstå du overveje at avle, når den ikke kan bruges som egentlig ridehest. Jeg kan også godt forstå du overveje en PRE hingst - jeg synes det er en rigtig dejlig race og de par afkom jeg har set har helt klart tiltalt mig mere end "almindelige" varmblodsplage. Men jeg er så heller ikke så meget til DV og lignende

Men du skal virkelig overveje om du vil løbe risikoen. Dels i forhold til hoppens fysiske tilstand - det er pinefuldt at skulle se på en hest, der er plaget af smerter en stor del af drægtigheden. Og du kan ikke vide hvordan det vil påvirke den - måske er du heldig og hoppen ikke ser ud til at mærkes af den ekstra belastning. Men hvad hvis du ikke er så heldig?

Dertil kommer at du jo også løber en risiko med føllet. Er du villig til at løbe risikoen at din fremtidige ridehest (og måske drømmehest) også bliver uanvendelig pga. spat? Det er hårdt når den slags sker, og det bliver bestemt ikke mindre hårdt af at det er en hest man selv har avlet og er knyttet til.Selvfølgelig kan der også ske alt muligt andet, men spørgsmålet er om du kan leve med at der er en medfødt risiko på føllet.

Hvad du vælger er helt op til dig selv - bare du gør dig alle udfald klart på forhånd:)

Alternativt ku du jo låne en god varmblodshoppe og trække et føl på. På den måde får du mulighed for at lave en PRE/varmblodsblanding. For der er vist ikke ret mange af dem til slag herhjemme:) Pøj pøj med projektet under alle omstændigheder.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider