|
|
| Dækken på ? |
|
|
Hvornår? Det evige spørgsmål - her omkring denne årstid. Det er kun 15 grader resten af ugen skriver de på DMI, min hest er begyndt at sætte noget pels og jeg vil undgå at klippe ham. Bør jeg smide regndækken på ham nu så han får mere pels ? Hvornår lægger i regn/over dækken på mht til grader? Eller har i allerede gjort og hvorfor?
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ville vente |
|
|
Så længe solen stadigvæk skinner som den gør ville jeg vente. Ellers kommer de til at bage inden under dækkenet. Jeg synes det er fint at de sætter lidt pels selv, så jeg ville nok vente til det max var 10 grader om dagen.
Vh Maria Nu med et stk. barfodshest i løsdrift Og min lille Ballerina baby
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffffffffffffffff |
|
|
Jeg vil gerne undgå han sætter pels, for så bliver han bare bamset og det gider jeg ikke når det er vinter  - Så han skal ikke sætte mere pels end han er igang med nu. Men jeg tænker os med alt den blæst pt :S ? Hvornår så overgangsdækken 100-150gr? Jeg plejer jo at sige når det under 10 grader så overgangsdækken. Og under 15 så regndækkenet.
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| regndækken |
|
|
Vi har haft regndækken på i knap 2 uger nu. Overgangs dækken ville jeg vente med til de ca 10 grader.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg plejer at give regndækken med fleecefor på når det er stabilt 10 grader om dagen, og så overgangs når det nærmer sig de 5 grader stabilt om dagen og vinterdækken når den er tæt på 0 grader stabilt om dagen... Og kører efter samme devise igen iår, selvom han nu bor i løsdrift, dog ser jeg om han kan sætte nok pels selv og nøjes med overgangsdækken  Dog taler de om der er en indian summer på vej i 3 ugers tid, så ville bestemt vente med at smide dækken på, lidt endnu 
Rollkur-LDR, kald det hvad du vil, det er ikke dyrevelfærd! Lykkelig ejet af Bøffen, Muffedisen, Big og 3 herlige hunde  Nu med Muffen og Bøffen i løsdrift og Big til September 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ddddddddd |
|
|
Så om 3uger bliver det varmere igen end det har været de sidste par uger? For jeg synes godt nok det koldt og blæsende pt, regnagtigt og vådt  - Jeg er os lidt irriteret over at skulle komme til en hest om aften som står på folden og er gennemvædet af vand. Så kan jeg ikke ride ham fordi han er våd i sadellejet  Derfor overvejede jeg et alm. regndækken (har et som ikke er varmt, men kun udelukker regnvandet) Uden fleece i. Men kan se på DMI de ikke lover regn de næste par dage. Så kan man vel smide det på efter behov an på regn eller ej.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Mine araber-damer får ikke regndækken på endnu, men de må også gerne sætte alt det pels, de gider  De får regndækken på, når temperaturen er under 10 grader - nok nærmere de 7 grader (med mindre der står ned i stænger, blæser osv). Når frosten nærmer sig får de overgangsdækken på, som de så går med så længe der er frost og rigtig koldt.
Sascha Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside: www.sh-foto.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Sandra: Hehe nej, ved ikke hvornår den indian summer skulle sætte ind, men den skulle vare ca 3 uger..  Du kan snildt give ham regndækken uden for i på de dage med regn og blæst, det skader ikke, og skulle det blive super solskin senere på dagen, kan du jo pille det af igen 
Rollkur-LDR, kald det hvad du vil, det er ikke dyrevelfærd! Lykkelig ejet af Bøffen, Muffedisen, Big og 3 herlige hunde  Nu med Muffen og Bøffen i løsdrift og Big til September 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dækken |
| Forfatter:  |
Heidi74 |
| Dato:  |
25-08-2010 22:09 |
|
Hvis ikke hesten har mulighed for at gå i læ, ville jeg nok også gi den regndækken på de dage det vælter ned. Så længe det bare er et regndækken, sker der ikke noget ved at gi ham det på og så tage det af når solen skinner  Mine har stalden de kan gå ind i hele døgnet, så de får ikke dækken på foreløbig. Vil i år prøve at trække den så lang tid som muligt og se om de kan undvære det, da de også til vinter får stalden de kan gå ind i når de er på fold om dagen.
De ved, hvornår du er tilfreds De ved, hvornår du har det godt De ved, hvornår du er stolt Og de ved altid, hvornår du har gulerødder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dækkenværk |
|
|
Hej. Min bliver klippet i morgen og så får ham sit bucas power turnout på. Han har allerede sat så meget pels fingrene bliver dækket af hår når man kører hånden igennem hans pels. Og hvis han bare har stået ude i regnen en enkelt time, så fryser han stadig efter han er kommet på stald i et par timer. Så jeg vil hellere lægge dækken på end at stå med en syg hest. Hilsen Sofie
Ejer af: Løvets Canasta
og Stoubæks Kenzo R.I.P min skønne Dominik
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffffffffffff |
|
|
Jeg kom ud til ham idag og der fældede han faktisk da jeg striglede ham? Hmm. Betyder det så ikke at han ikke fryser og ikke sætter pels endnu? Ellers ville han da ikke fælde vel? Så jeg venter med regndækkent endnu Og så giver jeg det på on/off an på vejret her de næste par uger. Så får han det på når det ser ud til heldagsregn og af når det ikke er regn så jeg ikke kommer ud til en helt våd hyps. Sidste gnag vi havde heldagsregn rystede han nemlig en smule da jeg tog ham ind, indtil han var blevet tøret godt igennem med et håndklæde. Generalt plejer han ikke at være kuldskær, men han havde åbenbart synes det var koldt dér. Tak for jeres hjælp. Er heller ikke tilhænger af hestene får dækkener på i August, men Det svært med det svingende vejr pt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Regndækken |
|
|
Når hestene skifter pels nu, så er det jo fordi de smider sommerpelsen og er ved at sætte vinterpels i stedet. Så hesten kan sagtens fryse selvom den fælder. Min har fældet et stykke tid nu. Jeg har lige givet min et uforet regndækken på, han er lidt til den tynde side og har derfor ikke så meget at stå imod med. Og han må absolut ikke bruge energi på at holde varmen, da han skal tage på. Jeg synes det var rigtig koldt og blæsende i dag, og det har godt nok også regnet meget på det sidste. 
...sagde Ditte, nu med Lenny - det langbenede lyn! Lenzicco - westfaler e. Riccio mf. Laurentianer ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dækken |
|
|
Hej Jeg har et styk frossenpind, men hun har endnu ikke fået dækken på selvom vejret har været dårligt, men jeg har da overvejet det. Men da jeg for en uge siden kommer ud til min hest, har min dejlige staldejer lavet læskur til hende, behøver jeg at sige at jeg er lykkelig for min staldejer, der tænker på min hests velbefindende. Jeg plejer at lægge regndækken på min hest i midten af septemper og vinterdækken på 1 november. Jeg kigger ikke så meget på teeraturen, men på hesten, fryser hun er det tid til dækken og gør ikke ja så venter jeg. Mette
carpe diem - grib nuet
Sov sødt Kingo 1991 - 2008
Sov sødt Cæsar 2003 - 2009 Vi savner jer!!
HF Student anno 2009
Barfodstrimmer bør forbydes!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville vente |
|
|
Jeg har allerede fået henvendelser fra nogle der skal have klippet deres heste, som har fået mug i pelsen, fordi de står og koger inden under deres regndækkener. Så ville jeg personligt hellere enten leve med en lidt tykkere pels, eller klippe.
Mvh. Tine Windsor Elite dressur 17" fit 3 sælges. 4500,- Eller bud
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
nogen af mine har fået på da de står og ryster lige så snart den mindste smule regn kommer. dem som godt kan tåle regnen får det kun på de dage det er meget slemt regnvejr.
Lækker 3 års Onassis hoppe sælges-
opstaldning i vester skerninge tilbydes. er fuldpasning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg ville absolut ikke byde min hest at stå med regndækken nu. Det gavner intet udover at holde regnen ude (Deraf navnet regndækken). Så medmindre du tager det af så snart solen er fremme, ville jeg ikke give hesten regndækken på endnu. Som en anden skriver, lev med at den bliver lidt langpelset eller klip den - Hvis du vil undgå vinterpelsen, skal den jo have dækken på fra om sommeren...
Ejer af hoppedyret Shannon og pølsehunden Emma
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jahsdkahk |
| Forfatter:  |
Anna-S |
| Dato:  |
26-08-2010 21:25 |
|
Jeg lader min gå uden (hun kan også sagtens tage det). Imorgen flytter hun så hun står 2½ km fra mig - lige på vej i skole. Derfor planlægger jeg at smide dækken af/på når vejret ser dårligt ud - primært om natten. Forhåbentlig arter vejret sig ligesom nu - så får hun ikke dækken på før pelsen bliver barberet af om 1 måned eller noget i den stil. Jeg ville vente - og klippe, hvis jeg var dig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ''''''dækken |
|
|
Det er jo altid lidt en smagssag hvornår man lægger dækken på sin hest og selvfølgelig afhængig af hvor meget man bruger den. Jeg rider stævner på min varmblodshoppe og træner hver dag, derfor står hun altid inde om natten og er på fold fra tidlig morgen til middag. Hun syntes faktisk det er rigtig rart, at komme ind til middag, især når der har været 30 gr. Men jeg lagde faktisk dækken på hende i tirsdags, noget tidligere end jeg plejer, men hun stod med lidt ståpels og det blæste som ind i h.... ( vi har altid vinduerne åbne hele dagen, de bliver kun lukket for natten), så lagde et tyndt overgangdækken på hende med et meget tyndt for! Men var hun ikke i ridning og bare gik og hyggede, fik hun da lov at gå i løsdrift og sætte bamsepels og fik da kun dækken på, hvis det var absolut nødvendigt og hun frøs. Min venindes følhopper går i løsdrift og de går uden dækken hele året! Men de bliver altså heller ikke redet? Håber du kan bruge det. Mvh. Søs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fffffffffffffff |
|
|
I de 3 år hvor jeg har haft ham har det ALDRIG været nødvendigt at klippe ham og det bliver han heller ikke. Jeg kan ikke se nogen grund til at klippe ham. Jeg lægger pt regndækken af og på, men pt har der ingen regn været siden og her han har så bare gået uden.  Men kommer der heldagsregn igen for han det på - og af. Jeg rider hver dag og han står ude fra 8 morgen til 8 aften - og inde om natten. Jeg rider når jeg kommer kl. 8 og derfor har jeg heller ikke tid til at stå og vente og tørrer en mega plaskvåd hest - da stalden altså lukker 22 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Bamse-Line: Hvorfor står din hest inde fra middag til morgen, er det bare pga hun er ridehest der går stævner??? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| inde fra middag |
|
|
Der er altså rigtig mange som rider dressur på konkurrence niveau, som har deres heste stånde inde fra frokosttid af og til næste morgen. - frokosten til at holde energien til træningen - veludhvilet hest har selv før haft pony som først kom ind ved 16 tiden og energien er absolut ikke det samme som efter han kom ind kl 12 -13 tiden. Derudover er jeg stor tilhænger af at de får deres mad fordelt over flere måltider, da de jo skal yde en del. Ved at på flere store steder med dyre heste, at enten kommer de ikke ud eller så kommer de kun ud på et lille frimærke af frygt for foldskader ( og dem ser vi jo desværre en del af ) dertil skal nævnes....... for at komme nogle i forkøbet at det intet har med at gøre at de ikke er så lang tid på fold.
Eva Nogen siger 3 gang er lykkens gang, vi siger 4 Ponyen er helt perfekt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|