Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Heste, løsdrift og regn
Forfatter: 
Dato:  18-08-2010 13:26

Hej,

Jeg må være indehaver er verdens dummeste krikker, her ØS regner det - og jo minsanten, hestene står og krummer ryg mod regnen. HVORFOR går de ikke ind? Jeg har kanon lækre ude bokse, det kan vel ikke være så svært at bevæge deres trænede kroppe IND i boksen, og kigge UD i regnen?

Nu har jeg så iført gumme støvler og regntøj, vadet ud og hentet dem ind i deres udebokse, og lukket døren.

Er mine heste de eneste der ikke selv går ind når det regner? Når der er så meget som en enkelt lille flue eller bremse, så skal jeg da nok love for at de lige så fint fræser ind - men regn, nej lad os da endelig stå og hundefryse - i stedet for at være inde i en stor lækker udeboks, med masser af lækker halm og hø....

Hmmm?

Mvh Lene

0
0
Svar på denne tråd

123123
Forfatter: 
Dato:  18-08-2010 13:49

Mine har så ikke skur eller anden adgang indenfor - men dog læ og skygge på folden iform af træer..

Men jeg ligger syg hjemme, og igår da det vildeste regn pludselig brød løs, trodsede jeg regnen og gik ud i stalden, åbnede porten og fløjede, som ellers om aftenen er signalet som får dem til at kommen fræsende "hjem".. Men tendensen er også at regner det FOR meget, så står de heller med røven imod, hoved mellem forbenene end går med regnene imod dem eller fra siden af.. SÅ jeg måtte ned på folden og hente dem... For står specielt den ene for længe i vedvarende regn, så kommer hun til at fryse og spænder voldsomt op..

Så NEJ du er ikke den eneste med "dumme" heste.. :) Der er ingen tvivl om at de gerne vil ind, men ingenting er værre end går imod regnene, så heller stå og fryse med røven imod den..

Ditte E. T. Poulsen

**Et privat hestehold i Sindal**

Hvor der i sommeren 2010 tilbydes sommergræs,

med hø t/natten, altid frisk vand og godt hegn.

Skriv PB, hvis du ku være interessert.

0
0
Svar på denne tråd

vores...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2010 14:18

vores kommer tit løbende ind i skuret, når det regner. I starten skulle de lige lære, at der var tørvejr derinde, men nu er de blevet glade for skuret. Der er et badekar med vand ved siden af, så de har også den grund til at gå derned.

Rækkehus fra 2005, ved Århus. Link

0
0
Svar på denne tråd

Hvorvidt mine...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2010 16:07

er kloge eller bare mere magelige skal jeg lade være usagt, men jeg synes nu de bruger deres løsdrift - tjaaa, efter behov....

Jeg ser dem aldrig stå og "hænge" ude i regn eller blæst, er de ude går de rundt eller græsser, pauserne tages i læ og tørvejr.

Til gengæld er jeg enig i at behovet for fred for insekter umiddelbart synes større end behovet for tørvejr, for de står nok mere inde på varme og insekt fyldte dage - så måske er hestene ikke dumme, de har nok bare en lidt anden opfattelse af hvad der er "dårligt" vejr er, end vi mennesker....?

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

ggggggggggggggggg
Forfatter: 
Dato:  18-08-2010 16:12

Måske fordi menneskerne er noget mere pylret når det gælder regnvejr end hestens rent faktisk er ;)

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Dumme heste!
Forfatter: 
Dato:  18-08-2010 16:36

Nej, nej du er bestemt ikke den eneste med dumme heste :O

Mine islændere går på jordfold og har fri adgang til halm inde i løsdriften. De står tit inde selvom der er ikke er nogen fluer - men begynder det at regne, så står de bare ude og virker noget nær lykkelige.

Jeg nænner ikke at tage dem ind, de vil jo så gerne ud i regnvejret - men jeg kan nu heller ikke lade være med at sukke opgivende

Tænk nu på hyppen før dig selv. Du har ansvaret for den

0
0
Svar på denne tråd

Heste er jo ikke mennesker
Forfatter: 
Dato:  18-08-2010 21:07

de står sikkert bare ude i regnen, fordi de modsætning til os ikke syhes det er ubehageligt

Ejer af et stk. dejlig hest

Her står han: Aktivstald.dk

Her træner vi: Paradisgaarden.dk

Pony Prestige dressur-sadel til salg

0
0
Svar på denne tråd

Pyldrede mennesker
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 10:17

Jeg er en af dem, som er meget pyldret

Men når nu hesten står og ryster ude i regnen, så vil jeg da mene at det er fordi den fryser - eller hvad?

Og når der nu er et alternativ til det, så kan man da ligeså godt benytte sig af det :-) Min hest har fået regntøj på ;-)

0
0
Svar på denne tråd

mennesker kontra heste
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 10:41

Hestene vælger ofte at stå ude i regnen - de har jo pels modsat os :)

Faktisk er det vigtigt at de har noget at tygge i fordi den indre radiator derved generer varme :)

Som ejer af løsdriftheste vil jeg give jer andre ret i at man liiige skal vende sig til deres disponering :)

Vores vælger ikke at stå ude konstant - men går også ind til tider.

Det er ofte de nye heste i løsdriften der skal lære at de har muligheden for at gå i tørvejr - det er de jo generelt ikke vant til på traditionelle folde - så her skal der lidt læring til....

Når hesten ryster er det en måde at generere varme på - den største hjælp er at stille den i læ og give den stråfoder at spise så fordøjelsen kan komme igang med at generere varme.

Lækker Spalding dressur sadel sælges

Nisha søger part :)

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Absolut magelige!!
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 11:26

Mine er også i løsdrift, og alle 3 ser jeg sjældent ude i regnen - kun hvis det IKKE blæser og det er fin støvregn.

Ellers står de på rad og række og kigger ud

Lille stueopdræt af Cavalier King Charles

www.Cavalierhytten.dk

Og med Rigtig Hundemad

www.nordrup.rigtighundemad.dk

0
0
Svar på denne tråd

Forskellige behov
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 11:57

Hej

Mine heste (2 DV damer, NF-pony og shetter) kan selv bestemme om de vil være inde eller ude det meste af året. Ved "insektangreb" er de meget hurtigt indenfor og løber lidt ind og ud i løbet af dagen da græsset jo lokker, men kommer ret hurtigt ind i stalden (med lidt hø) igen hvis klægfluerne er værst. I regnvejr er de noget længere tid om at komme indenfor. Men efter gårdsdagends regnvejr kan jeg se i boksene (lågerne står åbne) at de har været indendøre pga. antal pærer de har efterladt (muger ud hver dag).

Jeg har dog også bemærket at de har været lidt bange for at komme ind når det har regnet - det var hegnet der "gnistede" et sted i slusen vi har op til stalden. Det blev løst og så kom de også ind igen.

Da jeg for mange år tilbage droppede at lukke dem ind og ud og bare lod boksdørene stå åbne gik der lige noget tid før de havde vænnet sig til denne ukendte frihed og de var lidt tøvende med at skifte frem og tilbage. Men efter denne tilvænning til den nye frihed er der ingen problemer

0
0
Svar på denne tråd

Regnvejr
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 12:33

Jeg tror også det mere er for vores skyld end hestenes at de skal ind når det regner. Vores bruger også kun løsdriften når det er "insekt vejr". Jeg tror ikke en voksen og normalt fungerende hest fryser, bare fordi det regner. Pelsen er jo da skabt til at isolere i dårligt vejr. Man skal nok bare vænne sig til ikke strigle alt fedtet ud af pelsen i stedet for....

0
0
Svar på denne tråd

Nu spørger jeg nok rigtig dumt
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 13:41

og drejer tråden..

Men hvor lidt/meget skal de strigles, før man beholder fedtet i pelsen?

Jeg har selv tænkt tanken, om det er derfor mine er "sarte"

Men især New Forrest/OX blandingen fryser meget nemt, så er det ikke også lidt med race?

Min DV/OXer har tilsyneladende ingen pels men er rimelig varm, og også den hvide connemara look alike holder godt varmen, men han ligner også en isbjørn om vinteren, hvis han ikke får dækken på

Lille stueopdræt af Cavalier King Charles

www.Cavalierhytten.dk

Og med Rigtig Hundemad

www.nordrup.rigtighundemad.dk

0
0
Svar på denne tråd

regn og kulde
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 13:53

Ja det er meget individuelt fra hest til hest hvor hurtigt de fryser og hvordan de påvirkes af regn.

Så det handler bestemt ikke kun om hvor meget/lidt de bliver striglet.

Vores går i ly når det regner meget og er halvkoldt, men som det er ligenu hvor det virkelig er lunt, så står de lige så gerne ude og bliver våde.

0
0
Svar på denne tråd

løsdrift
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 13:53

Mine bruger stort set kun løsdriftskuret, når sneen er så høj at de ikke gider bevæge sig gennem dem. Så er det lettere at stå i skuret og æde hø og så måske lige lægge sig i halmen engang imellem. På trods af det voldsomme regnvejr vi har haft de sidste dage, har de gået oppe på toppen af folden, hvor der er helt åbent og det blæser en del. De kan sagtens græsse i læ også, men de vælger altså regn og blæst frem for tørvejr og læ. Da jeg kom ud i morges, lå 3 af 5 og snorkboblede i det våde græs oppe på toppen.

Faktisk, når det regner og græsset er vådt, gider de ikke engang komme ned for at drikke.

Jeg er også lidt pyldret og havde dem på boks den anden nat, og jeg overvejede det igen i går, men jeg overbeviste til sidst mig selv om, at de helst vil blive ude. Og det vil de, for selvom de ved, det er aftensmadstid, så er det ikke altid, de gider følge efter mig ned fra græsset.

Med venlig hilsen

Anne Sofie Jørgensen

- tør, hvor andre tier!

HP: www.kijofreg.dk

Blog: www.annesofie.kijofreg.dk

0
0
Svar på denne tråd

ærligt talt
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 15:50

så spekulere jeg ikke på om de er inde eller ude.
De er vel ikek dummere end de selv kan finde udaf behovet..

Pt har de ikke noget skur, men de har træer, og masser af tørre steder at smide sig..

Sommer og vinter skal de spise ude, hvis altså de vil have andet end halm. Sommer er det græsset, vinter står der wraphø i en kasse 24 timer i døgnet..

Om de bliver våde eller kolde, ja hva... Så bliver de vel klogere. Sidste år fik den ene dog et nyreslag, og selvom jeg selv følgelig ikke ønsker den får det igen, har jeg altså ikek smidt dækken på den. Nyreslaget kom i øvrigt en sensommerdag med + 20 grader, høj sol, og mens den blot stod stille og havde smed. Så nej jeg er ikke bekymret for den eller den anden. @!#$ happen og det gjorder det sidste år, men sikekrt ikke det samme i år. Senere på året får de dækken på, af den simple grund jeg ikke gider en våd beskidt hest, når jeg vil ride..

HAvde jeg muligheden for at lukke dem ind, ja så kunne jeg såmænd godt finde på det, af den simple grund at det ville være hyggeligt. Men ikke fordi jeg ville mene at de fryser.. Hallo, pt er der trods regn og rusk stadig mellem 15-20 grade, og om natten mere end 10. Det er jo ikke koldt, hvis bare de går i læ, og har muliigheden for læ..

Kentaur Artemis bom 2, 17,5 tommer, sort sælges, skriv besked eller send SMS

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 16:20

Her findes også dumme heste!!

Vi har 4 udebokse som er lavet til læskure, 1 hest står måske i en boks, resten lige uden for, i stedet for dog at gå de 2 skridt IND i boksen og stå i TØRvejer!!

Og når det er varmt uden for, så skal de helst stå både 2 eller nogen gange hele 3 heste i EN boks!!!

Så nej, her bliver de dælme ikke lukket ind, hvis de vil ind, må de selv flytte deres popo!! Det kunne jo tænkes de ikke gad ind!

Hø sælges, minibig fra 2009 og 2010 kan leverers, se præs. og skriv pb for mere info!

0
0
Svar på denne tråd

hahahaha
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 17:14

Det samme her, mine står helst ude i øsende regnvejr, selvom der er dejlig lækker frisk halm at putte i inde i løsdrifte.

Men nej, selv den anden dag hvor jord og himmel stod i et, stod bæsterne ude og krummede sig sammen med røven op mod regnen *smiley der slår sig selv opgivende i panden*

Jeg har en enkelt gang forbarmet mig over dem, og trasket i øsende sjaskende regnvejr ud og hente dem, for lige som at vise dem at der er tørt inde. Først en pony så næste osv...

5 min efter jeg havde fået alle ind gik de selv ud igen De er seriøst ikke for kloge haha, og hvem var gennemblødt... mig!!!!

Jeg henter ikke mine mere, vil de ind må de selv gå ind. Ser de derimod skyggen af et insekt ja så står de gladeligt inde og kigger ud.

0
0
Svar på denne tråd

kkkkkkkkkkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 21:42

ALTSÅ

er det nu ikke noget vi mennesker tror! Fordi det ville vi selv gøre!

Sådan fungerer det nødvendigvis ikke for heste.

Min og de andre på folden står skam også ude med rumpen mod regnen, og æder, har tit været ude ved dem og kikke til dem, og de ligner skisme ikke nogen der står og bævre. SLET IKKE!

Hvis hesten har huld nok, skal man altså ikke bekymre sig om de fryser.

Min hest har stået på døgnfold i snart 4md og har det meget bedre end da hun stod på en støvet rideskole!

De går ind når der er 25 gr og fyldt med insekter. Og SÅDAN fungerer det åbenbart for hestene!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider