Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

træpiller for første gang !!!!
Forfatter: 
Dato:  18-08-2010 12:41

Jeg har besluttet at jeg for første gang vil afprøve træpiller som strøelse. Jeg har hidtil forsøgt mig med lidt forskelligt men er altid vendt tilbage til halm.

Jeg kan læse mig frem til at tidsforbruget ved bokspleje er er noget mindre end ved halm og det er det som særligt tiltrækker mig.

Hvad er bedst ?? Lyse eller mørke træpiller ???

Hvor meget opstartes en boks med ??

Hvor stort et forbrug skal jeg forvente pr hest ???

Det skal siges at jeg har 4 heste. Og på den baggrund havde jeg forestillet mig at starte med at indkøbe 2 tons. Er det helt skudt ved siden af ???

Min verden fyldes af 4 dejlige pletheste og mit hjerte af 4 sorgfulde tab. Jeg savner jer...

R.i.p Sally 8. Oktober 2008

R.i.p.Silja 23. Februar 2009

R.i.p.Tarzan 9. Juni 2009

R.i.p.Hope 26. April 2010

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-08-2010 12:53

2 tons til 4 heste burde være nok, men det kommer an på hvor store boksene er og hvor dyb du vil have bunden.. Vil dog sige man ca skal have 10-15 cm dyb bund, for at få det bedste resultat

Men du skal jo huske at have til at fylde op med også, så måske 3 tons er den bedste løsning??

Lyse er de bedste, efter min erfaring...

Spørg bare hvis du vil have uddybet noget eller har andre spørgsmål...

Rollkur-LDR, kald det hvad du vil, det er ikke dyrevelfærd!

Lykkelig ejet af Bøffen, Muffedisen, Big og 3 herlige hunde :)

Nu med Muffen i løsdrift og Bøffen til August ligeså :)

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  18-08-2010 12:58

Jamen bundet skal være så god som det er muligt

Hvor mange sække bruger du på opstart og vander du toplaget ??

Vores bokse er 3 x 4 og vores foleboks er 5 x 4.

Det eneste som bekymrer mig ved træpiller det er om hestene kunne finde på at spise af dem

Min verden fyldes af 4 dejlige pletheste og mit hjerte af 4 sorgfulde tab. Jeg savner jer...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-08-2010 13:06

Jeg kan ikke regne, men ellers skal du sådan set bare regne ud hvor mange kilo der skal til at give ca 15 cm bund i de str bokse

Jeg har altid bare fyldt på, uden at holde styr på kg, og stoppet når jeg har nået den bund, der i mine øjne ser tyk nok ud

Jeg vander aldrig toplaget, da de fint selv knuser dem efter en uges tid ca..

De fleste heste spiser dem ikke, især ikke hvis de har adgang til grovfoder.. Dog smager en del på dem, første gang de ser dem, men de smager ikke særligt godt (går jeg ud fra, har ikke prøvet selv), så de stopper altid efter et par mundfulde...

Og så kan jeg stærkt anbefale at du putter deres grovfoder i poser eller net, ellers bliver det en stor pærevælling af strå og piller

0
0
Svar på denne tråd

Træpiller
Forfatter: 
Dato:  18-08-2010 13:10

De spiser dem ikke, bare rolig. Tilgengæld da jeg på et tidspunkt sidste år skiftede til halmpiller prøvede de til at starte med at spise dem.

Træpillerne er klart bedre end halmpiller. Jeg har dog gjort det at jeg har startet boksene op med spåner, og så løbende smidt træpiller på en gang om ugen. Jeg har så taget klatter dagligt. Synes der er noget mere volume i spånerne, da der ellers går ret mange træpiller til, når boksene skal startes op. Og så har jeg fået spåner fra en snedker, som jeg så bare har vandet godt inden brug.

Tror også at 3 paller vil række til 4 heste, men selvfølgelig alt efter hvor meget de sviner :-)

Mange hilsner fra

Mette Nilsson

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  18-08-2010 13:20

jamen så vil jeg sige tak for jeres rådgivning Og så vil jeg se frem til at komme igang med projektet. Jeg ser klart frem til mindre tidsforbrug på staldpleje og mere tid til det sjove

Med halm fjernede jeg også klatter og vådt dagligt, men alligevel blev hestene grøn brogede og jeg havde en gigantisk mødding. Men det er klart økonomisk bedere med halm men jeg har valgt at lukke totalt af for dette aspekt da det er tidsforbruget jeg ønsker at mindske.

Jeg har på nuværrende tidspunkt hø hække i samtlige bokse. Er de så komplet uanvendelige sammen med træpiller ????

0
0
Svar på denne tråd

Høhække
Forfatter: 
Dato:  18-08-2010 13:45

Jeg ville fortsat bruge høhækkene, så de ikke tramper rundt i det.

Jeg kan fortælle at jeg plejer at bruge max. 15 min om morgenen på at muge mine 3 bokse for klatter, så det kan vist ikke gøres meget hurtigere. Og har max. 1 børfuld. Så det giver glart ikke ret meget mødding.

Mange hilsner fra

Mette Nilsson

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-08-2010 14:58

Ina: Brug du bare de høhække

Og husk da gerne at lave en tråd når du er kommet igang og om hvad du syntes...

Jeg bruger ca 10 minutter på at muge klatter efter 3 heste i løsdriften, ordne toplaget og feje og det giver max en halv trillebør om dagen.. Og det er faktisk næsten ligeså billigt at stå på træpiller, som halm, når først man er kommet igang

Kan anbefale http://www.lavepriser.dk , de er billigere end i DK

0
0
Svar på denne tråd

lavepriser.dk
Forfatter: 
Dato:  18-08-2010 19:28

Hej Jeanette

Hvad er det for træpiller fra lavepriser.dk du bruger ? Kan ser at der er forskellige størrelser samt type 1, type 2 osv.

Hilsen Pernille

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-08-2010 21:24

Pernille: Tror forskellen på Type 1 og 2 er måden de er pakket på pallen på..Jeg bruger de øverste på dette link :)

www.lavepriser.dk/?page=pi&a11=151

0
0
Svar på denne tråd

træpiller
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 09:22

Jeg har også brugt træpiller i et par år. Det største problem er at holde hø og halm væk fra bunden som andre også skriver. Har prøvet med hønet, men der falder stadig meget på gulvet der bliver trampet ned i madrassen. Sidste år købte jeg dog nogle store firkantede vandbaljer, som jeg skrueder fast i hjørnet nede på gulvet. Der får de nu deres hø og spise halm, og der er stortset ikke nogen spild i madressen.

Jeg bruger 200-250 kg til opstart af en boks på 3 x4 m, men så er der ikke behov for at tilføre nyt de første 8 - 12 uger (alt efter hesten). Hvis du synes det støver, når pillerne bliver til smuld. Vander du bare boksen med 3-5 l vand et par dage, så har du en super bund.

0
0
Svar på denne tråd

Træpiller
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 10:26

Jeg brugt ca. 15-16 sække ca. 250 kg til opstart, det ser ikke ud af så meget men i løbet af en uges tid er de trådt i stykker og så har du en dejlig maddras på ca. 10 cm.

De første 4-6 uger var der ikke brug for at fylde nyt på, da man kan blive ved med at grave piller frem fra sider og hjørner.

Hvis du holder bunden fri for hø, så for du en bund der kan holde i flere år.

Til høet kan du evt. købe en regnvandsbeholder de stor grønne, skære den lodret igennen også skrue den fast til et hjørne. det fungere rigtig godt.

Held og lykke med træpillern, det fortryder du ikke.

Med Venlig Hilsen

Nanna

0
0
Svar på denne tråd

Regnvandstønder
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 10:52

Det lyder ellers smart med de regnvandstønder. Synes jeg mangler en god ide til Wrap/halm i boksen, netop for at undgå at blande det med pillerne.

i vores løsdrift har vi lige lavet nogle høhække men det er lidt mere omstændigt, og bliver nok hurtigt for voldsomt i en boks.

Mange hilsner fra

Mette Nilsson

0
0
Svar på denne tråd

spørgsmål...
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 12:13

Der dukkede lige nogle spørgsmål op, da jeg sad og læste tråden her.

- tager i kun klatter og aldrig noget vådt??? (altså roder rundt i bunden og finder det våde)

- er det rigtigt, som en af jer skriver, at bunden kan holde i flere år???

MVH Kisser

0
0
Svar på denne tråd

Klatter
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 12:53

Jeg tager også jævnligt (ca. 1 gang om ugen) noget vådt (tis) med ud, da der ellers hurtigt bliver en forhøjning på midten. Man kan også skrabe noget af det ud i hjørnerne så tørrer det op igen.

Jeg tager IKKE til bunds i det. Jeg muger i bund en gang årligt og tager alt ud, men den ene af mine heste er så renlig og har så stor boks, at det faktisk ikke var nødvendigt, da den stort set var helt tør. Så jeg vil sige at det kommer an på hvor renlige hestene er og hvor store bokse de står i.

Mange hilsner fra

Mette Nilsson

0
0
Svar på denne tråd

hvad med lugten??
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 19:24

Har i ikke problemer med ammoniak lugten fra urinen??? Jeg har et lag tørv i bunden for dette har jo den virkning at det omdanner ammoniaken om til vand, dermed får man ikke den der trælse luft i stalden.... det er ikke noget i er generet af eller hva??

Undskyld InaAnd for at jeg sådan blander mig i din tråd ;) men der var altså nogle spørgsmål der trængte sig på :)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 21:02

Kisser: Nej det problem får man nemlig ikke med træpiller heller, derfor jeg så godt kan lide det.. Det er tørt og godt for hestene at stå på.. Ingen ammoniak, ingen fugt og en dejlig neutral duft i stalden/løsdriften, også når man roder ned i bunden :)

0
0
Svar på denne tråd

træpiller
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 21:44

jeg har brugt træpiller i nu to år og er super glad for det, går aldrig tilbage til halm.

jeg har erfaret at de lyse suger en del mere end de mørke piller (har også lavet en vandsuge test)

jeg tager klatter hver dag og vådt ca. hver 14 dag. det tager 5- 10 min at muge to bokse.

(jeg syntes det er meget forskelligt hvor våd boksen bliver hvor hurtigt. eks. i vinters hvor der var meget sne og kulde blev bunden gennemvåd på to-tre uger hvor de tisser. hvor de varmere dage kan der gå en uge eller to mere)

der kører jeg gennem vådt (ofte helt til bund)ca. to trillebør fulde ud ad gangen. har prøvet forskellige måder, bla. kun noget af det våde, lade det være. og syntes det fungerer bedst sådan her.

min bund er 10-15 cm tyk.

jeg vender det tørre hver gang jeg muger vådt, så alle pillerne bliver opløst og brugt.

og smider så tilsvarende nye piller ind som er kørt ud.

det første år gjorde jeg intet og bunden blev ret våd og hård. da jeg så efter et par måneder ville grave lidt i det lå der nederst hele piller som slet ikke var opløst.

jeg brugte ca 1 ton piller i vinters til to bokse hvor den ene tisser og sviner mere end den anden. det er inkl.

den ene boks opstart, den anden var der piller i.

jeg bruger ca 200 kg til opstart af en boks på ca 3*3 meter og så går der min. en måned før der skal piller i igen.

vil tro jeg bruger ca 50 kg nye piller efter jeg tager vådt (har hentet løst så kan ikke gå ud fra sække)

mine heste står på stald fra oktober til maj og er i boks omkring 9-11 timer dagligt.

0
0
Svar på denne tråd

hø holder
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 22:21

glemte helt. på min præsentation kan ses en løsning til hø/wrap. det fungerer super godt med låg. ellers hev de det meste ud og det blev blandet i bunden.

det er en almindelig stor hø holder der er sat lavt for at give den rigtige æde højde. og så med låg og lås, da de hurtigt fandt ud af at åbne låget

anden fordel er at det tager dem lidt længere tid at hive det ud mellem tremmerne.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider