Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Slap/stram hest-foder?
Forfatter: 
Dato:  22-07-2010 20:39

Nu hvor der er så mange herinde der gerne vil gøre sig kloge på foder, ku jeg godt tænke mig at høre, om der også er nogen der har lyst til at vejlede mig ;-)

Har 2 DV heste + en selskabspony!

Har prøvet lidt forskelligt foder det sidste års tid...Bl.a Krafft Grov 90/125, Marstall Vito og lige pt. lidt Eggersman high energi supl. med grøn salvimin...

Det er mest min 6 års DVér som er mit spørgsmål!!! Han bliver redet ret koncentreret pt, går på døgnfold med ik specielt meget græs, og får så 500g eggersman + 100 g. grøn salvimin én gang om dagen!!

Han er ikke specielt selvgående, og generelt ret stram i muskulaturen!! Jeg har fodret med Marstall Vito igennem 5 mdr, pga det lave stivelsesindhold (for at se, om det var pga stivelsen at han var stram!!) Kunne dog ikke mærke nogen forskel efter jeg skiftede fra Krafft Grov 125 til Marstall Vitoén, så da hestene røg på døgnfold her i juni, og hesten "bare" ska ha hans vitaminbehov dækket, og Vitoén ikke er nem at skaffe der hvor jeg bor, købte jeg en sæk af Eggersman!! Han får tilskud af E-amino fra Blue-Horse, samt Solanum megabiotin pga dårlige hove!

Hesten er ret nem at fodre på, dvs han er generelt lidt til den runde side, uden at være decideret overvægtig! Hans energiniveau er ikke anderledes fordi det er sommer eller vinter! Han er ikke decideret sløv, men måtte bare godt arbejde lidt mere af sig selv!

Hvilket foder tror i, der vil være egnet til ham?? Det er her til september, når han kommer ind om natten igen, jeg mest tænker på!

Han skal helst ikke op og have for store mængder, og vil også gerne undgå alt for meget stivelse (selvom jeg godt ved, at det er der energien ligger)

Hesten vejer ca. 600 kg, 166 cm i stang, står på spåner om vinteren og får god wrap!!

Foderet må gerne kunne bruges til de 2 andre, som også er til den runde side, og behøver selvfølgelig ikke være det dyreste af det dyreste..men betaler dog gerne prisen for det rette foder ;-)

Håber på nogle gode forslag ;-)

Mvh Walle´s mor

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har også.....
Forfatter: 
Dato:  22-07-2010 21:08

En lidt laidback vallak, som dog ikke er stram i overlinien - men han laver da ikke noget du ikke beder ham om at gøre = intet forærende på en dressurbane.

Han er så absolut bedst at ride i skoven, hvor man fint kan være fremadgående under øvelser.

Nå men jeg havde også en gang et ønske om at fodre ham stivelselavt - og det gør man ikek ustraffet på Medoc.

Han så bragende godt ud, fin huld, flot pels, gode hove på roepiller, salvimin grøn og hø/wrap.

Men han var helt og aldeles total ugidelig i ridning !

Jeg har fundet ud af, at ha går bedst på mellem 700 g - 1.2 kg havre dagligt, når han bliver redet.

Så har jeg noget energi at ride på - og skal ikke konstant sidde og mosle med ham.

Min veninde har stor succes med at fodre stivelseslavt på sine hest, men de har også altid været noget mere fremme i skoene end min laidbacke type.

Så det er min erfaring, at ikke alle heste trives med havre-/stivelsesfattigt foder.

Er han stram i betrækket kan du forsøge dig med at give ekstra E-vit - det fungerede glimrende da jeg red distance, og de kunne være lidt muskelømme efter nogle af de længere klasser.

Men synes du han konstant er stram, så ville jeg da lige få tjekket at han ikke er overredet, elelr står med en kronisk nyreslagsligende tilstand.

0
0
Svar på denne tråd

Morgan...
Forfatter: 
Dato:  22-07-2010 23:24

Tusind tak for dit input ;-)

Min er undersøgt på kryds og tværs, senest for 3 uger siden.. Konklutionen blev, at hans arvæv fra en sædstrengsfisteloperation for 1½ år siden nok er årsagen til at han er stram (han blev scannet indvendig i bugen)..men dyrlægen fraråder ny operation, da min hest åbenbart er typen der danner meget arvæv!!??

Ryg mv er røntgenfotograferet, og dyrlægen så mig ride hesten!

Jeg har løbende fået taget blodprøver af hesten efter kasterationen, som viser en konstant forhøjet CPK værdi.. Værdien er dog faldet meget, så den idag kun er ca. 100 forhøjet, og det mener dyrlægen ikke har nogen betydning! Da det var værst, var værdien 2860 (normal 350)..Dyrlægen mente det var pga infektionen?

Hesten er blevet skånt og passet på igennem hele hans tilridningsfase (jeg har haft ham fra føl, og selv redet ham til mv).. Han var faktisk rigtig fin smidig og letgående da jeg red ham til..stramheden kom først efter hans fistel, som kom 6 uger hans kasteration som 4 års!!

Så ja... jeg skal måske ikke være så bekymret for stivelsen...Man hører jo bare så meget skidt om det, og da min tidligere ridelærer (uddannet træner) sagde at min hest mindede om en der var fyldt med stivelse i kroppen...ja så måtte jeg jo forsøge om det var årsagen!!

Morgan...fodrer du stadig med roepiller, salvimin grøn og havre, samt wrap??

Min får hver dag ekstra tilskud af E-vitamin pga stivheden, og pga han arbejder næsten hver dag!

Jeg tror ikke han er overredet..Han er stram uanset hvor meget og hvor lidt han arbejder..Dog er det bedre når han først er varmet godt op ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Sædstrengsarvæv.....
Forfatter: 
Dato:  23-07-2010 07:27

Åhhh det er så træls, det har jeg hørt om.

En af mine rideveninders vallak er blevet opereret for det - og jeg har ikke hørt om hun mener den er blevet væsentlig bedre af det.

Men arvæv er noget skidt - for hvis de er "gode" til at danne arvæv efter kasterationen, så gør de det jo nok også efter en re-operation.

Så når han er tjekket i h+r - ja så er der ikke andet for en at ride.

Ja Medoc har gået fint på roepiller, salvimin grøn, wrap/hø og så hans udvalgte ration havre - havre alt efter hvor meget han har lavet.

Jeg har dog lige nu valgt at forsøge med TM super plus - 2 af mine heste, heriblandt Medoc, har tendens til at være runde - så jeg tror jeg vil forsøge at skærer ned på roepillerne, da de jo kan blive runde af dem også.

Og herren spiser altså ikke salvimin grøn uden at det er most op i roepiller

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

krafft sport
Forfatter: 
Dato:  23-07-2010 11:39

jeg har en rolig hoppe og en hyper hoppe.

den ene fodres kun på krafft groov 90.

den er er rolig suppleres med sport, og tro mig så får den benzin i blodet

Jeg giver, alt efter træning. 50/50 eller 50groov/30(sport)

Jeg har valgt denne løsning da havre har højere stivelsesindhold end sporten.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Takker..
Forfatter: 
Dato:  23-07-2010 17:08

Tja, mine er som skrevet også MEGET nemme at fodre på, så spørgsmålet vil vel være, om roepiller, så vil være smart?? ;-)

Krafft har jeg som sagt fodret med, og var som også meget godt tilfreds med det..Skiftede jo kun pga jeg ville prøve noget foder UDEN ret meget stiveles..

Krafft kan jeg nemt få fat på, så måske jeg sku vende tilbage til det ;-).. Det ku jo passe godt med at min den ene, som er ret selvgående, men ikke laver så meget pga slidtage, ku nøjes med Grov 90,... og min 6 års, ku så få supleret med sporten!!.. Ponyen må jeg se hvordan han skal fodres så.. Han er jo kun en 3ér pony, som kun har sit babystitter tjans at passe ;-)..Og det bruger han jo ikke mange kalorier på..Smiler!

Karina..Hvor mange kg fodrer du med om dagen??

Mvh Ulla

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider