Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Giftige planter - Vårbrandbæger
Forfatter: 
Dato:  28-06-2010 10:51
Indsat fra nyheden Giftige planter - Vårbrandbæger:

Vi bringer her første del af en serie om giftige planter.

Rigtig mange planter er faktisk giftige for heste, og en hel del af dem kan findes på en ganske almindelig græsfold. Heste er generelt gode til at spise uden om giftige planter, men ingen regel uden undtagelser, og især hvis plantetætheden er høj, kan det være svært for hestene at undgå de giftige planter.


I første afsnit af serien, bringer vi en artikel om vårbrandbæger.


Kendetegn:

Vårbrandbæger er en enårig plante der oftest findes på sandede og kalkfattige jorde og blomstrer i maj og juni. Den er 20-40 cm høj, forgrenet fra grunden og med lange, krusede blade. Kurvene er et par cm brede og sidder i halvskærme i toppen af stængel og grene. Randkronerne er tungeformede, mens skivekronerne er rørformede - begge er gule. Et kendetegn er også at de ydre kurveblade kun er halvt så lange som de indre.


Følsomhed hos heste:

Heste er ret følsomme for vårbrandbæger, og der er vist forgiftning ved et indtag af 0,5 kg vårbrandbæger dagligt i 21 dage. Heste er ret gode til at undgå vårbrandbæger i frisk tilstand, hvis ikke tætheden er for høj, men i hø og wrap har de ikke mulighed for at undgå den.


Giftvirkning:

Vårbrandbæger indeholder pyrrolizidin-alkaloider, som nedbrydes til de meget giftige pyrrol-derivater. Pyrrolizidin-alkaloider bevarer sin giftighed selvom planten tørres eller ensileres.


Pyrrolizidin-alkaloider giver varige leverskader, og bevirker at galdevejene blokeres. Der kan også opstå skader på lungevæv, i hjertet, tarmkanalen og nyrerne


Forgiftningen kan enten ses akut ved et stort indtag, eller en snigende kronisk forgiftning, der dog ikke er mindre farlig. Forgiftiningen er meget smertefuld for hesten, og selv med stærke midler er det svært at dæmpe smerten. Derfor må heste forgiftet af vårbrandbæger ofte aflives i hendhold til dyreværnsloven grundet stærke smerter.


Symptomer:

Heste reagerer forskelligt på forgiftningen, men Landbrugsinfo giver følgende generelle symptombeskrivelser:


Akut forgiftning:

Hesten går i shock, sveder, puster, ryster, usikker gang og manglende orienteringsevne. Ved det akutte angreb skal be­handlingen ske hurtigt pga. den alvorlige shocktilstand.


Kronisk forgiftning:

Hesten går hvileløst omkring, usikker gang (slinger), sløvhed, presser hovedet mod væggen, blindhed, udspilet bug, væskeansamlinger (ødemer), vægttab og gule slimhinder. Forløbet er ofte kronisk over flere måneder, og ofte dør hesten eller må aflives.


Behandling:

Der findes ingen decideret modgift, men hestene kan behandles med væsketerapi for at forebygge eller modvirke shock. Derudover vil man forsøge at give hesten energirigt og proteinfattigt foder. Fremtidsudsigten afhænger herefter meget af hvor store skader der er gjort på leveren.


Bekæmpelse:

Hvis man ikke er til kemisk bekæmpelse, er det en mulighed at slå marken inden planten sætter frø, så der ikke kommer nye planter året efter.



Kilder:

Landbrugsinfo.dk

Netdyredoktor.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ønsker
Forfatter: 
Dato:  28-06-2010 16:49

jeg ønsker mig et billede.

Var der det ville aktiklen være helt i top.


Venlig Hilsen

Anni og Sava!!



Kat.1 knabstrupper avlshingst sælges.

Avls/ridehoppe og føl sælges.



Stald Dunkans


0
0
Svar på denne tråd
 
 Billede
Forfatter: 
Dato:  28-06-2010 17:00


2 stk skildpadde farvede ungkatte, super kælne bortgives til gode hjem.


Alle villle være glade, hvis man lod hest være hest

0
0
Svar på denne tråd
 
 Billede
Forfatter: 
Dato:  28-06-2010 19:19

Jeg ville meget gerne have sat et billede i artiklen, men det er lidt svært med rettigheder osv. Der arbejdes dog på at skaffe billeder til de kommende artikler :-)


Mvh Catharina

Fagredaktør

0
0
Svar på denne tråd
 
 123123
Forfatter: 
Dato:  29-06-2010 11:53

Jeg kunne så godt tænke mig et billede, som er før den går i blomst.. Tidligere år har vi slet ikke haft nogen på folden, måske lige en enkelt eller to, som vi har trukket op med rod, når blomsterne er kommet frem, for først der kan jeg genkende dem.. Derfor mangler jeg et billede fra et tidligere stadie.. Vi trak igår 3 trillebørlæs op, fordi je tror det er dem.. Hvorfor vi pludselig i år har så mange, det ved jeg ikke, og håber et eller andet sted det er en "ikke giftig plante" der blot kan forveksles, vi har trukket op..


Ditte E. T. Poulsen

**Et privat hestehold i Sindal**

Hvor der i sommeren 2010 tilbydes sommergræs,

med hø t/natten, altid frisk vand og godt hegn.

Skriv PB, hvis du ku være interessert.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Billeder i alle stadier
Forfatter: 
Dato:  29-06-2010 11:57

vil bare være så dejligt, da jeg har samme problem som dig, Ditte. Og meget gerne nærbilleder, hvor man rigtigt kan se stængel og blade også


På forhånd tusind tak, jeg glæder mig til flere artikler af samme art


Vil du bytte?


Haves:

Mini-shetlænder hoppe,85 cm i stg, mørkebrun og køn.


Ønskes:

Shetlændervallak min.110 cm i stg, sød, rolig og ridevant, gerne ældre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Brandbæger
Forfatter: 
Dato:  29-06-2010 14:49

Prøv evt. at google brandbæger og vælg billedresultater. Der er flere nærbilleder af stilkene.






Kentaur Athen 17½" sælges

kun brugt kortvarigt



0
0
Svar på denne tråd
 
 123123
Forfatter: 
Dato:  02-07-2010 12:16

Google billedsøgning, giver ikke godt nok resultat - til jeg er overbevist mht mine..


Ditte E. T. Poulsen

**Et privat hestehold i Sindal**

Hvor der i sommeren 2010 tilbydes sommergræs,

med hø t/natten, altid frisk vand og godt hegn.

Skriv PB, hvis du ku være interessert.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider