Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Løsdrift/fodring
Forfatter: 
Dato:  05-09-2000 10:07
Hej Jeg har i forgårs haft den store glæde, at kunne tage min nye løsdriftsstald i brug. Mine to heste nyder det, og kan godt finde ud af at dele huset. Men jeg er lidt usikker på hvordan jeg skal fodre - når den tid kommer - endnu er der jo græs.

Binder I jeres heste uden for huset når I fodre - eller hvordan undgår I slagsmål og mad-tyveri. Er der i øvrigt nogen der har gode tips og ideer til hvordan man bedst og lettest passer heste i løsdrift er disse meget velkomne.
Med venlig hilsen
Tine
0
0
Svar på denne tråd

RE: Løsdrift/fodring
Forfatter: 
Dato:  05-09-2000 10:57
Jeg har i mange år brugt løsdrift, med godt resultat. Det var en lille pony og en stor hest det drejede sig om, og så hang vi bare krybberne i hver sin ende af rummet, og der var ikke de store problemer. Hestene finder hurtigt ud af hvor deres "madplads er". Den lille ville gerne have fat i den stores når den var færdig (den fik ikke så meget for den var tyk!!), og så prøvede den at hoppe op og få fat i det, men så var det jo bare et spg. om at hænge krybben højt nok op.
Vi syntes i hvert fald det var for besværligt at binde dem og holde øje med dem.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-09-2000 22:29
Hej Tine

Vi skal i år tage vores løsdrift i brug... og glæder os helt vildt... håber mulerne gør det samme *GGG* Lige nu går de og feder den på døgnfold, mens menneskerne knokler... *GGG*

Vi vil lave krybber i hver sin ende af stalden uden for sparkevidde, vi binder den op ved fodring, for at undgå madtyveri og ballade under spisningen... da hestene er vant til at være bundet, regner vi slet ikke med at det er noget problem... Vandkopper kommer op 2 steder, så den mest dominerende ikke kan styre dem begge 2 på en gang...

Men jeg råder dig til at binde dem op, men mindre det er heste der uden ballade deler det sidste æble der ligger i din hånd :o)

Hilsner Joy....
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-09-2000 13:46
Hejsa

Jeg har ikke mulighed for at binde dem op, ( der er pt 3 i løsdriften)
Men fodrer 1 gang daglig, for der er jo ik så meget græs længere.( 2 gange til vinter) De får hver sin spand, og så skal jeg stå og holde vagt, for den lille tykke, som ik får så meget*S*

Men de sparker/bider ikke..
Men har man flere heste, ville det være smart at binde dem op.

PS: Jeg fodrer dem INDE i stalden, så de ved at derinde er deres mad..( der får de hø også.)

MVH Caroline ( mine heste nyyyyyder løsdriften) *S*især i regnvejret
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-09-2000 11:01
Hej

Min hest (en islænder) har igennem 4 år haft fornøjelsen af at stå i løsdriftstald. Til de mennesker, som er skeptiske overfor denne staldmetode, er jeg villig til at forsvare den, hvis I sender en mail. (bl.a kan mange bensygdomme forebygges og helt undgåes hvis hesten holdes på denne måde).
Angående fodring er der flere måder at ordne det på. I vores stald har vi plads til 5 heste. På den måde er der indenfor 5 seperate krybber på væggene ud mod den indvendige staldgang og lige ved siden af 5 tremmekurve til frøgræs. Hver hest har så sin faste plads i stalden, hvor de med karabinhage bliver bundet en times tid hver aften (og morgen) under fodring. Min hest tager let på, så han får ikke foder, men har fri adgang til saltsliksten, kalk, mineralblandinger m.m. Men normalt hentes hestene ind i stalden, bliver fodret og ikke sluppet løs før alle er færdige. Hver hest har så fred og ro til at spise uden at foderet bliver snuppet af de andre. Af hensyn til rangorden slippes min hest løs til sidst, fordi de andre ellers kan være bange for at nærme sig ham eller gå ud og ind. (Han står nærmest døren. Men det er nu også fordi vi har et par 2-åringer og min hest har hingstepræg)
Man kan også sagtens vælge at fodre dem med en løs spand ude på folden, sådan så de står hver for sig, men så vil de hurtigste heste tage foderet fra de mindre hurtige heste. Når der kun er 2 heste kan det dog sagtens gå alligevel. Men det er også godt nok for hestene at vide, at der er mad inde i stalden, for ellers bruger de den ikke medmindre det regner. (De foretrækker at stå på den tilstødende sultefinde i stedet for). Vi har desuden også frøgræs i 2 overdækkede høkurve på sultefolden, så alle heste kan komme til fadet på én gang.
Det har fungeret fint i 7 år, hvor min hest så har været der de 4 år.

Håber jeg har kunnet hjælpe lidt.

Birgit
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-09-2000 13:44
hej

Vi har også løsdrift med krybber placeret både ude og inde, vi har p.t. 4 heste og det forløber uden de helt store problemer. DOG har vi en lille "røver" iblandt, så normalt lukker jeg hende inde i een af boksene i togvognen og bliver så ellers oppe ved hestene til de er færdige med at spise. Jeg vil nok tilråde at fodre mere end 1 gang om efteråret og 2 gange om vinteren, heste har meget bedre af at få det mindre af gangen men så til gengæld tiere. Vores heste bliver fodret p.t. 3 gange om dagen (vi har faktisk ikke noget græs tilbage til dem) i sommers fik de 2 gange dagligt og til vinter er vi oppe på 4 gange om dagen. Vi har aldrig problemer med at holde vores heste i god foderstand og vi slipper for mange problemer med at de forsluger sig eller andet pga. for stor fodermængde af gange.

mvh
Vipse
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider