Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

"Slanke tips"
Forfatter: 
Dato:  04-09-2000 13:49
Hej.
Jeg har lige hørt dyrlægen sige til en rytter hvis hest skulle på slank, at det bedste man kunne gøre var at fjerne kernen og så udelukkende fodre med hø, da hestens "system" havde bedre af at få masser af hø fremfor en lille/mindre portion kerne. Jeg må indrømme at jeg troede at hø og halm gav "store" maver! Så der kan man bare se man skal lære så længe man lever.

Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd

RE: "Slanke tips"
Forfatter: 
Dato:  04-09-2000 14:05
Hmmmmmm
Min dyrlæge rådede engang mig til at sætte min pony på spåner, da den spiste for meget stråfoder. Dyrlægen anbefalede at den blev sat på spåner, og fik minimum af halm, og kun det nødvendige stråfoder i hø. Det var ikek fordi den var slemt overvægtig, men havde været lidt for tyk i meget lang tid, og dyrlægen vurderede det til at hvis den ikke snart tabte sig 25kg, så kunne den få dårlige kredsløb af det. desuden sagde dyrlægen også at hvidløg skulle være godt til lidt tykke heste, da det styrker hjerte og kredsløb. Min pony tabte sig de 25 kg over 2 måneder, ved at blive fodret med ½ havre og ½ kraftfoder (piller) og den fik kun minimum at spise af alt, og den enste måde vi kunen holde vægten nede på den, var ved at følge ovenstående resten af tiden jeg havde den. Da jeg havde startet mit sidste stævne på den, blev vi enige om at det kunne være ligegyldigt om den blev lidt tykkere, og tog derfor havren væk og fodrede udelukkende med kraftfoder, den fik også lov til at komme på halm igen. selvom vi ikke satte kraftfoderrationen op så begyndte den at tage på, og endda selvom den blev redet hård dressur halvanden til to timer hver dag, så blev den for tyk igen. Så mente vi at den skulle på spåner igen, og vi kunen da nogenlunde holde dens vægt sådan rimelig, men vi blev eneige om at havren havde haft indflydelse i at den ikke tog på, hvor utroligt det end lyder. Og halmen var klart en faktor til at den tog på.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-09-2000 10:31
Hø- og halmmaver har intet med fedme at gøre, det er stråfoderet der fylder i hestens tarmsystem.

Lucky plejer at komme på halm, hel havre, mineraler og en smule kraftfoder, når han skal på skrump - det virker fint, og han kommer ikke til at mangle mineraler, vitaminer eller lign. Evt. suplerer jeg med lidt hø for afvekslingens skyld.

Lige går hypperne stadig på døgnfold (de har læskur, til når vejret strejker), og selvom der næsten intet græs er (de får ikke foder ved siden af) ligner de stadig et på tønder med ben. *G*

Lady
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-09-2000 12:39
Det kommer også an på FE pr. kg. hø/ensiglage. Hvis hesten ikke laver særligt meget kan den faktisk leve af hø alene.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-09-2000 15:15
Hejsa allesammen
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-09-2000 14:25
Hej -
Min hest blev sat på spåner, da han skulle tabe sig her i foråret. Han fik mindre ration havre og kontrolleret mængde hø/havre. Det hjalp gevaldigt. Har besluttet mig for at beholde ham på spånerne fremover. Det er også godt for staldmiljøet.
hej-hej
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider