Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

gærkolik
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 13:00

hej

er der nogen, som ved hvad gærkolik kommer af min gamle travhest har lige haft det og dyrlægen var ikke hundred procent sikker på hvad årsagen var, andet end det ku være at han har fået for meget hestepiller, hvilket i mit hoved ikke giver mening, da han har fået det han har fået i langtid.

kun seriøse svar tak.

0
0
Svar på denne tråd

Hvis det er
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 13:26

gæringskolik så kan det komme af flere ting

En hyppig årsag er for meget/for vådt/for surt wrap eller wrap der er dårligt/muggent.

Det kan også være andre foderemner dermåske er blevet dårlige eller udfodret i for stor mængde.

Det kan være for meget sukker/stivelse i foderet der sætter ekstra fut i bakterierne i maven og skaber en gæring.

Et større foderskift kan også gøre det.

En af mine hopper har aft det to gange i vinter (aldrig syg før)og jeg troede det var wrappen der var for stærk da de andre også kunen have lidt tynd mave ind imellem, især hvis de fik meget wrap. Men nu har jeg i dag fået ordnet tænder på hende for jeg var stadig ikke tilfreds med hende og det viste sig at tænderne sikkert har været medvirkende til problemet da hun ahvde et sted mellem to tænder hvor foderet kunne kile sig fast og sidde og blive lidt dårligt. Det har bevirket at hun ikke har tygget specielt sit grovfoder ordentligt. Så nu er jeg meget spændt på om ikke hun hurtigt bliver rund og trivelig igen som hun plejer at være og slipper for sine maveproblemer.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Tre gode Quarter Horses til salg.

Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl.

http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

Gæringskolik pga. manglende strå
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 23:35

Hej!

Som Tina skriver kan gæringskolik være forårsaget af mange forskellige ting, jeg tænker straks, om din hest får stråfoder nok?

Min pony fik syngende gæringskolik pga. et mavesår, min ponydreng gik nemlig på fold hele dagen kun med adgang til halm, og fik så sit hø i boksen om natten, og det slog hans mave i stykker at gå i dagtimerne uden noget ordentligt struktur at fylde i mavesækken. Han kunne slet ikke tåle at gå så mange timer uden, at maven havde noget at arbejde med. (Heste producerer som bekendt mavesyrer konstant, modsat mennesker, der kun producerer, når vi spiser, og derfor begynder mavesyren at skade slimhinderne i mavesækken efter 4 timer på tom mave).

For vådt surt wrap er også en oplagt mulighed..

Held og lykke med at finde årsagen, jeg håber, du opdaterer i forhold til, hvad årsagen har været.

0
0
Svar på denne tråd

opdatering
Forfatter: 
Dato:  30-03-2010 08:13

tror måske det er fordi at han har tandspidser for han bevæger mulen som om noget irretere ham i munden

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider