Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Lævner lucernen....Råd søges...
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 08:49

Hej alle

Midt i januar skiftede jeg kornet ud med lucerne alfalfa, men har flere gange oplevet at hesten ikke æder op. Kan se at det er alt lucernen der ligger tilbage.

Nogle det har oplevet det, og hvad skal jeg gøre ved det. Har ikke lyst til at gå tilbage til korn igen.

Sammen med lucernen får den sojaolie og Fibermix classic -som er en müsli med 21,4% stivelse. Så synes derfor ikke at den skal tilbage på korn igen.

Nogle der har et råd til hvordan jeg kan få den til at æde sit foder. Den får nærmest alt det wrap pg hø den kan æde, så tror som ikke den mangler noget. Men kan bare ikke lide at den ikke æder det jeg gir den, da det jo også er afmålt i samarbejde med en foderkonsulent. Den bliver brugt til dressur, og skulle jo stadig gerne få det indenbords som den har behov for at "levere varen".

Mette

0
0
Svar på denne tråd

hvor ,....
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 09:14

Hvor meget får den? Er den blevet vænnet til smagen? Lucerne smager lidt bittert, derfor er det en ide noglegange at vælge en lucerne med en smule melasse sprøjtet på. Mængderne er så små de ikke rigtigt rykker. Men tager en bitre smag

- .f.eks hertog lucerne, der også er økologisk. Desuden iblandet lidt kløver og grønhøstes havre. Men igen i små mængder, der bare lige gør det lidt mere lækkert for hesten.

et frede link-site

www.frederiksborger.dk

et fredesite, hvor der ikke er censur for

at have en anden mening, som på fhf

www.frederiksborgforum.aforum.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tja....
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 09:43

Det er bare ikke alle heste der gider lucernen i længden.

Min egen har jeg opgivet det med, da han også levner. Det er dog primært det helt fine smuld der ligger tilbage, men der er faktisk også temmelig meget smuld i, har jeg fundet ud af!

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

Lucerne
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 10:54

Den skal have omkring 1 kg om dagen fordelt på 2 måltider. Jeg har nok ikke vænnet den langsomt nok til det. Kunne godt være jeg skulle prøve en slagt med melasse i her i starten.

Ellers andre bud på hvad jeg kan gi den, når jeg ikke ønsker at den skal have stivelse???

Mette

0
0
Svar på denne tråd

det nye
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 11:13

hit med meget lavt stivelse er fiber pellets fra Horselux.
ellers roepiller eller grønpiller.

MVH Mette

Salg af:

• St Hippolyt Naturmüsli
  • Linamix
  • Roepiller
  • Lucerne, halm, wraphø og andet

0
0
Svar på denne tråd

lucerne
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 11:32

Jeg bruger selv lucerne. Den fra Dangrønt m. soyaolie ( Alfalfa ).

Jeg blander det med opblødte roe, grøn - eller fiberpiller, alt efter hvilke af hestene det er til. De ELSKER den blanding :-)

Mvh Camilla.

**************** www.kaabers.dk *************

Barock'er samt vejledninger i trickstræning.

( forskellige tricks er beskrevet på hjemmesiden )

Barockhest & Barockpinto :-)

0
0
Svar på denne tråd

Lucerne.
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 11:48

Nu er det ikke alle heste der vil spise alle former for lucerne.

Min spiser fx heller end gerne St. Hippolyt Lucerne Mix, men gider generelt ikke Lucernen fra Dangrønt.

Så måske er det smagen?

** Trine **

Ejer af: Nydam's Mr. Milan

Ejet af: Frosti - Hustyrannen

Søger du billeder af varmblodshingste?

Så prøv at kontakte mig. Jeg ligger inde med MANGE! Også tyske og GAMLE.

0
0
Svar på denne tråd

alfalfa
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 12:05

da jeg fodrede med lucerne ved siden af fodret fik min hartog lucerne, som er meget blød og lækker for deres mund. jeg blev anbefalet at prøve alfalfa A fordi det skulle være bedre. jeg prøvede at skifte, men kunne se at han ikke havde samme glæde ved at æde det, som om han ømmede sig lidt, når han tyggede. han efterlod også en stor del tilbage, så jeg skiftede tilbage til hartog. nu bruger jeg dog st. hippolyt naturmuslii som indeholder snittet lucerne, det er meget lettere og han elsker sit foder.

jeg ville prøve at skifte til hartog og se om den ikke synes bedre om det dejlig bløde lucerne, istedet for det grovere, stikkende alfalfa

hvis du ikke vil have at den skal have stivelse, skal du fodre med MetaDiät fra st hippolyt, der skulle ingen stivelse være i. det koster dog ca. 1200 kr om måneden udover hø/wrap/halm og er "designet" til lever/nyreskadede heste.

Professionsbachelor i Medicinsk Laboratorieteknologi

Bioanalytiker B.M.L.T

0
0
Svar på denne tråd

Lucerne...
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 15:33

Mit bud ville også være at prøve en anden lucerne!

Vi har også tidligere brugt Alfalfa fra Dangrønt, men mulerne brød sig bestemt ikke om det stive skidt!

Gik herefter over til Luzerne mix fra Hippolyt med fin succes, - men bruger dog i dag lucernen fra Horselux, hvilken også bliver spist med velbehag.

Med venlig hilsen

Lone...

Stald Julshede...

Stifter af facebook gruppen:

Autisme: "Mennesket bag! - / Er Du Rigtig Klog!" ¤ autisme-GROUP ¤

Alle er velkomne!

0
0
Svar på denne tråd

Lucerne ...
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 15:40

Den eneste lucerne alle mine vil spise er Alfa A Original fra Dengie, men den spiser de så også gladeligt ren :)

Mit råd vil også være at prøve dig frem indtil du finder den hesten helst vil have.

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

grass......
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 16:04

O grass er ikke lucerne, ved det godt *S*, men det får mit føl, og det giver hende også rigtig meget tyggetid. Hun er heller ikke vild med lucerne - endnu i al fald, og har svært at spise det, måske fordi det stikker.

Lone

If he loved you
Like I love you
I would walk away in shame
I'd move town
I'd change my name - Sting

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 16:11

1 kg er også meget. Min egen DV hoppe får ca. ½ kg om dagen fordelt på to måltider, hun spiser heller ikke altid op med det samme, selv om de får foder kl. 6.30 hver morgen, er det ikke spist når jeg lukker dem ud om formiddagen. Så måske kan den bare ikke ha mere i mavsen...

Til salg/udlån:

9 års DH hoppe efter Bøgegårdens Lantano, tilredet, mangler genoptræning.

Send besked for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

kke kan
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 21:39

måske den bare ikke kan lide lucerne.

Men så er det jo godt at hippolyt har e produkt som hedder Pre Alpin. det kan varmt anbefales. Det er græs høstet i alperne. På den måde får du tyggetid, spyt reducering og minimere stivelsen.

Den lykkelige ejer af Søgaards De Zero og Martina

0
0
Svar på denne tråd

hjfghgfh
Forfatter: 
Dato:  09-02-2010 10:41

synes det skulle være mærkeligt de vælger det fra fordi det stikker??

Heste spiser tidsler.. med stort velbehag..

aloe vera forhandler

www.houseofcharisma.com

Home of Masterback flex saddles

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-02-2010 11:26

rfx: mine gør ikke, og slet ikke den gamle på 21 år han rør ikke tidsler og andet stikkeagtigt, hvis høet ikke er blødt nok spiser han heller ikke det.

Professionsbachelor i Medicinsk Laboratorieteknologi

Bioanalytiker B.M.L.T

0
0
Svar på denne tråd

Lucerne
Forfatter: 
Dato:  10-02-2010 12:00

Nogle heste bliver "træt" af deres lucerne. Netop den du nævner har jeg hørt flere heste hurtig går død i.

Hartogs lucerne har jeg derimod gode erfaringer med, selv de mest kræsne heste bliver ved med at æde. Men der er sikkert store variationer. Så mit råd.....prøv med et andet mærke og start evt. med Hartogs.

Foderplaner udarbejdes.

0
0
Svar på denne tråd

Levner lucernen
Forfatter: 
Dato:  11-02-2010 10:22

Mine var også begyndt at levne lucernen - så jeg er gået fra Dangrønts Lucerne Alfalfa til deres lucerne light.... den spiser de rigtig gerne.

Så prøv at skift til en anden slags lucerne - det hjælper gerne.

/Lisbet

0
0
Svar på denne tråd

formål med lucernen?
Forfatter: 
Dato:  11-02-2010 11:07

Jeg giver lucerne for at forlænge tyggetiden. Jeg bruger det ikke så meget for dens foderegenskaber, selvom lidt ekstra calcium jo aldrig kan skade :)

For mig betyder det intet om de lævner lidt, de skal stadig bruge tiden på at sortere udenom og det forlænger fortsat måltidets længde.

Mvh

Sille

Alle kommentarer er KUN udtryk for min egen mening og erfaring.

For hver hesteejer, er der en mening om at holde hest.

Jeg respekterer at andre har en anden mening end mig :)

0
0
Svar på denne tråd

Lucerne
Forfatter: 
Dato:  12-02-2010 17:42

som med alt andet foder, hvorfor tvinge den til at spise lucerne hvis den ikke gider, har den adgang til hø/wrap ad. lib. så har den ikke hrug for den ekstra tyggetid som lucerne giver den bliver så rigeligt dækket ind af høet, lucerne er stort set bare MEGET dyrt hø i poser

Tag det væk og lad den få sit hø istedet, den får musli det må være rigeligt det er som jeg læser det ikke krybbefoderet der er den primære foderkilde alligevel så hvorfor fordyre den del med noget hesten helst er foruden ?

Du behøver altså ikke give korn fordi du ikke giver lucerne.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider