|
|
| Roepiller??? opblødes?? |
|
|
Hej alle Af mangel på min normale musli har jeg dennegang købt roepiller, men da jeg intet aner om disse skal jeg bruge lidt hjælp. Jeg har kun hørt godt om det, men da jeg havde købt det fik jeg så afvide af min boks udlejer at hvis jeg ville fodre med det skulle jeg selv gi hende det for han ville ihvertfald ikke fodre heste med det da det svulmer op i maven???? dette har jeg dog aldrig hørt noget om, er det rigtigt. Et andet spørgsmål er skal eller skal de ikke opblødes, for nogen siger de skal og andre siger det ikke er nødvendigt??? så er lidt forvirret... jeg kan dog ikke forstå hvis de skulle være skadelige for hesten da jeg engang kendte en der altid gav hans heste sukkerroeaffald og de fejlede da aldrig noget. Hovedespørgsmålet er selvf: skal eller skal de ikke opblødes???? På forhånd tak MVH mig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ALTID opblødes |
|
|
Roepiller skal opblødes. Jeg har brugt 1 del roepiller til 4 dele vand, og det har fungeret godt. Nogle bruger lidt mere vand, andre lidt mindre. Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| roepiller |
|
|
Ja, som Sif siger: ALTID opblødes. Hvis du er vant til, at der er Vitaminer/mineraler i din müsli, så husk at tilsætte en vitamin/mineralblandig, da dette ikke er i roepiller. 
Mvh Camilla.
**************** www.kaabers.dk *************
Barock'er samt vejledninger i trickstræning. ( forskellige tricks er beskrevet på hjemmesiden )
Barockhest & Barockpinto 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| UUUUHA! |
|
|
Roepiller SKAL opblødes inden udfodring, ellers risikerer du i værste fald at slå hesten ihjel med en gang spiserørsforstoppelse! Noget helt andet: du skriver at du har købt roepiller istedet for den sædvanlige mysli. Hvordan kan roepiller erstatte mysli???? 
Nu med Painters Aleks!
RIP Another Decor
15/5-91 - 12/1-10
Elsket og savnet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opblødes - endelig!! |
| Forfatter:  |
equine |
| Dato:  |
01-02-2010 15:43 |
|
For guds skyld GIV ALDRIG så meget som en enkelt roepille som ikke er opblødt! De er rigtigt godt foder, jeg bruger det til min frieserhoppe som har meget tendens til at blive for tyk. De er rigtig gode men "farligt" foder hvis de ikke er opblødt da de ekspanderer massivt meget i volumen og kan stoppe hestens spiserør hvis man giver dem tørre. Derfor ALDRIG tørre roepiller. Nu snakker du om sukkerroeaffald og det går jeg ud fra er "affald" efter "rigtige" roer, altså grøntsagen roe, det er noget andet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| vent og se |
|
|
når du nu har blødt dem op i vand så vil du forstå hvorfor det er så vigtig, og måske også hvorfor din udlejer protesterede. når pillerne bliver våde svulmer de helt vildt op, hvis man tager en lille håndfuld, så kan man ikke kende den bette portion den dagen efter, man bliver helt forundret. og så kan du forstille dig når det suger så meget vand så hurtigt, hvad det kan forvolde af skade når det kommer i kontakt med fugten i hestens hals og mavesæk. når det så er sagt så er roepiller udemærket at fodre med og du skal ikke være bange. (ps roepiller og sukkerroe affald det kan vist ikke sammenlignes i den her sammenhæng.)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralala |
|
|
DE SKAL ALTID OPBLØDES! Jeg blander mine om aften også står de natten over og er klar til næste aften hvor jeg blander foder til næste dag. De svumler KUN op i maven og bliver farligt hvis man giver dem uden opblødning eller hvis de ikke har stået længe nok.. Hvis du er gået fra Müsli blandning (fuldfoder)til roepiller så vil hesten mangle vitaminer og mineraler. Derfor skal du købe det ved siden af og blande i roepillerne...
Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadaad... |
|
|
Som alle skriver, de SKAL opblødes!!! Og gerne i min. 8 timer! at man foder med roeaffald er noget andet, der har man jo selve den friske roe! med saft osv! RoePILLER er alt væde taget fra, og presset i en hår pille, som så SKAL have vand inden man må bruge det til heste! Mild sagt, du kan slå din hest i hjel hvis ikke de bliver blødt op!
Købes: Weatherbeeta dækkener 100g, se præs...
Sælges: 2 stk. nye weatherbeeta regndækkener str. 135 og 145.
Se præs. for mere info...
Er livet ikke skønt, at leve for at være til 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg mener bestemt at der på min sæk står det kun skal opblødes 1:2, men det kunne jeg ikke helt forstår, da jeg har fulgt med i div tråde her på HN, jeg bruger dem desuden pt for at få ekstra vand i hestene, da vi har lidt frost problemer. Så jeg blander hjemme i bryggerset. En del piller til 4 dele vand, så står de 8-12 timer og bløder op og lige før hestene får det, hælder jeg 1,5 kogende vand over, så er det dejlig lunt når jeg kommer ned i stalden. Så jeg vil tro jeg laver det i blandningen 1:8, det er en stor gang grød. Mine heste synes dog ikke roepiller er verdens bedste opfindelse, så vi lokker vi æblejuice, ellers smager de ikke godt. Mht. müsli, så lyder det som om at du har lavet et meget bravt skift pga mangel på müslien hos din forhandler... Er det korrekt... For du må ikke lave sådan et brat forderskift, det laver fuldstændig ged i hestens mave, desuden mangler din hest nu vitaminer og mineraler.
Til salg/udlån: 9 års DH hoppe efter Bøgegårdens Lantano, tilredet, mangler genoptræning.
Send besked for nærmere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De behøves IKKE at blive opløst. |
Fire-Horse »Jump High« |
02-02-2010 14:42 |
|
Nej hvor er det sjovt at se at alle folk siger de SKAL... NEJ det SKAL du ikke og hvordan jeg ved det er via denne hjemmeside, som der ENDDA er blevet linke til højere oppe, af en der siger de også Skal. www.foderplan.dk/2008/08/roepiller- myter-og-realiteter.html DEr står følgende: "Selvom roepiller kan, og normalt bliver, opblødt i vand inden udfodring - og at dette er den normale opfattelse - behøver de ikke blive det***. Faktisk kan det i nogle situationer være eneste mulighed at udfodre roepillerne i tør tilstand, hvis de skal kunne bruges. Heste, der fodres med opblødte roepiller om sommeren i varmt vejr, kan være ude af stand til at æde portionen op, før pillerne begynder at syrne og bliver uspiselige. Ligeledes kan heste i koldt vejr være ude af stand til at få opspist de opblødte roepiller, før pillerne fryser til is." OG det med det svulmer op i hestens mave, er en MYTE. Der står også følgende på hjemmesiden: "De svulmer op sprænger hestens mavesæk"; "Hesten bliver kvalt i dem"; "De indeholder alt for meget sukker" og "De har overhovedet ingen fodringsværdi", er kun nogle få af de djævelske advarsler, der er i omløb - og faktisk er ingen af dem rigtige. Håber du kunne bruge det til noget. Mvh Mathilde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Læs hele siden! |
Fire-Horse »Jump High« |
02-02-2010 14:49 |
|
Dog vil jeg også sige at læs HELE sidden. Der står nemlig også dette: Selvom roepiller, specielt i pilleteret form, kan forårsage kvælning, så er kvælningen som oftest en reaktion på partikelstørrelsen og hestens fodervaner, og ikke nødvendigvis en reaktion på selve foderet. Heste der sluger foderet og ikke tygger ordentligt, eller ikke har ubegrænset adgang til vand, er i risikozonen for kvælning, uanset fodertype, i forhold til heste, der spiser mere kontrolleret. Men bør skride ind overfor disse mad-slugere ved at lægge sten i krybben, eller blande foderet med f.eks. strå, for at forlænge tyggetiden. Under alle omstændigheder skal det gøres klart, at uanset årsagen hertil, så er nogle heste mere disponerede for kvælning end andre. Derfor bør beslutninger, om hvorvidt roepillerne skal serveres i tør tilstand eller opblødes, træffes på individuel basis, hvor der tages hensyn til; om det er nødvendigt at fodre med tørre roepiller, hestens fodervaner og konkurrence fra andre heste, der kan opmuntre til mad-slugning. Til nogle heste er udfodring af opblødte roepiller det eneste alternativ. Så inden du bestemmer dig så læs den side der blev linket til oven over 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| "At læse det med småt" |
|
|
Ja selv om det faktisk står meget stort på det link fra foderplan.dk, dog helt i bundet, så skal det jo også læses... Jeg sætter det lige ind, dirkete klippet fra siden... *** N.B. Selvom denne artikel taler varmt for udfodring af roepiller i tør tilstand, vil jeg på det kraftigste advare hermod !!! Tag ingen chancer, men opblød roepillerne i 4-6 dele vand i 8-12 timer inden udfodring !!!
Til salg/udlån: 9 års DH hoppe efter Bøgegårdens Lantano, tilredet, mangler genoptræning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uha ja ... |
anjasm |
02-02-2010 15:14 |
|
Jeg har heller aldrig forstået, hvorfor hun fra foderplan.dk's side har lagt den artikel på nettet, netop af den grund, hvis folk ikke læser det hele. Nå, det var et sidespring, og jo heller ikke hendes ansvar, folk må læse det hele og derefter vælge, hvordan de vil gøre. Men det bekræfter mig bare i, at man ikke skal tro på alt, hvad der bliver lagt ud på nettet. Selv synes jeg det er at spille hasard med hestens ve og vel, hvis ikke man opbløder roepillerne inden udfodring ... jeg turde aldrig løbe den risiko!
"The older I get, the surer I am that I'm not running the show." - Leonard Cohen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Roepiller |
janise |
06-02-2010 12:08 |
|
Jeg fodre mine heste med roepiller. Jeg blander det 1:2 og det står kun 20 min inden hestene får det. Mine heste får det altid og vinteren, for de kan ikke tåle havre ( bliver for tykke), og jeg har aldrig haft en syg hest...
Knus Janni, Bimba og Minimax.
Behandl altid din hest ordentlig - du ved aldrig om den en dag gør gengæld! Max vil altid have en plads i mit hjerte!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spiserørsforstoppelse |
|
|
Jeg har stået med en hest med spiserørsforstoppelse pga roepiller der ikke havde stået længe nok, de stod 30 min og hesten var sulten da den kom ind, hun tog lige en mundfuld og så sad det bare fast! Jeg kan kun anbefale at man aldrig udfodre roepiller uden at opbløde dem mindre end 8 timer.Jeg har aldrig før den dag fodret dem uden at stå min,8 timer og jeg gør det aldrig igen........Spiserørsforstoppelse kan ende med at blive kronisk, da slimhinden i spiserøret er meget sart og nemt bliver beskadiget og laver arvæv, der igen laver en forsnævring som aldrig forsvinder.Min blev behandlet med muskelafslappende og fik Finadyne 3 dage efter for at tage hævelsen.Min gamle hest havde det også for år tilbage på hø og han fik ikke behandling af dyrlægen, da denne ikke mente det var nødvendigt, han fik derefter spiserørsforstoppelse 3 dage i træk pga.hævelse i spiserøret og har tendens til lidt problemer med det stadig hvis ikke han får vand i sin musli. MVH Naja
A bad day of RIDING- beats a good day at work!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opblødes - En selvfølge! |
|
|
Som de (fleste) andre også skriver, så SKAL roepiller ALTID opblødes! - Alt andet, er da fuldstændig idioti... 
Med venlig hilsen Lone...
Stald Julshede...
Stifter af facebook gruppen:
Autisme: "Mennesket bag! - / Er Du Rigtig Klog!" ¤ autisme-GROUP ¤
Alle er velkomne!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Nordheden |
12-02-2010 18:30 |
|
Jeg er lidt rystet over den måde det hele er sket for dig og meget underende  Hvorfor slog du ikke over til et andet myslifoder? Og Hvorfor hulen handler man et sted hvor de ikke kan vejlede ordenligt om det foder man køber?? Og Hvorfor var din udlejer ikke mere hjælpsom?? Roe-piller skal altid opblødes... jeg brugte dem i mange år og opblødte dem i blandingen 1del roepiller og 4 del vand. Forstil dig at roepillerne kommer til at fylde alle de 5 dele;) Mht jer andre.. så findes der jo u-hyr mange forskellige roepiller på markede, speedi beet, betfor, for bare at nævne et par stykker. Og de har alle forskellige "stå" tider. De alm man køber i en brun eller hvis neutral sæk, skal stå min 8 timer inden udfodring. Mens Speedi beet kan opblødes på kun 10min i varmt vand og ½ time i koldt vand osv.... Find info om det i fodre med, det er jeres ansvar som hesteejer, når i selv skal fodre eller købe foder 
(Mirella) Brun III hoppes fortid søges.. Se billeder på min præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nordheden |
|
|
Jeg har heller ikke helt forstået skiftet mellem müslien og roepiller, det er jo ild og vand, hund og kat, bla bla bla. Det kan slet ikke sammenlignes og roepillerne kan ikke erstatte müslien, kun suppl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|