Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Lucerne = varm hest ?
Forfatter: 
Dato:  28-01-2010 18:41

Kan lucerne gøre en hest varm ?


Syntes min hest har ændret adfærd, siden jeg har sat ham op i lucérne mængde.


Han får ca 15 kg hø i døgnet. Grøn salvimin, roepille ca 200g tør vægt (Speedy beet) og 1 kg lucerne.


Har fodret ham med Hartog lucerne, indtil for ca 1 mdr siden.

Han bryder sig ikke om det, og han smider det nærmest ud af krybben, og det er ikke så smart når vitaminer er blandet i


Blev anbefalet Horselux http://www.vja.dk/documents/pdf/ HorseLux%20lucerne%20h...%20pdf.pdf og det bruger jeg så nu.


Han er helt vild med det. Men er det noget billiget skrammel, og er det, det der gør ham "vild"

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  28-01-2010 23:31

hej savanna.

Det er jo svært at sige, jeg kan ikke åbne dit link, så kan ikke se hvad det er for en lucerne du giver. Men du skal være opmærksom på at der kan være en del melasse i nogle af lucernerne. Nogle heste reagerer jo på sukker. Men det er svært at sige. Der findes lucerne med olie, hvor der ikke er tilført melasse. bl.a alfalfa fra dangrønt. og mener alfa-a med olie fra hartog. men de har vist også en med melasse. Lucernen i sig selv ville jeg ikke mene kunne gør den varm. men det kan jo være at den bare ikke kan tåle det, og det giver ubehag= varm opførsel grundet ubehag.


Når det så er sagt er der jo rigtig mange, i denne her tid som har problemer med at deres heste er ekstra "varme" eller har utrolig meget energi. Da de ikke bevæger sig ret meget på foldene. Så måske det også kunne være sådan noget.


hilsen Rikke.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Lucerne og varm hest?
Forfatter: 
Dato:  29-01-2010 08:10

Jeg bruger St. Hippolyt Lucerne til min vallak som har tendens til at blive varm. Og jeg har ingen problemer. Han har rigtig god energi, men er på ingen måde hys eller varm. Men selvgående, samarbejdsvillig og lydhør. Ikke ligesom når vi har prøvet andre enegi-fodre (havre og majs i mindre mængder).


Han foderplan ser således ud:


6-800 g. Lucerne (efter huld)

6-800 g. HorseLux Fiber Pellets (efter huld)

500 g. Roepiller

150 g. Salvana HesteMineral

1 kg. Gulerødder.


Pt er han i perfekt huld, men her sidst på vinteren har han altid tendens til at tabe sig meget. Så derfor er jeg utrolig obs, og sætter hans fodermængde op så snart der er det mindste tegn på ændring. Og selv på store mængder Lucerne, er der ingen problemer med at han bliver varm.


Jeg bruger som sagt St. Hippolyt Lucerne Mix, og jeg er super glad for det. Hesten elsker det, det er nemt at arbejde med og har en super konsistens. Ved godt at der er lidt melasse i (og olie), men det er i små mængder. Men da det er den eneste Lucerne jeg har været tilfreds med, og som hesten spiser uden protest, så skifter jeg bestemt ikke den ud.


** Trine **

Ejer af: Nydam's Mr. Milan

Ejet af: Frosti - Hustyrannen


Søger du billeder af varmblodshingste?

Så prøv at kontakte mig. Jeg ligger inde med MANGE! Også tyske og GAMLE.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg kunne ..
Forfatter: 
Dato:  29-01-2010 09:26

.. forstå hvis det var Hartog din hest blev varm af - der er nemlig grønthalm af havre i (og dermed kan der forekomme havrekerner, hvilket jeg tydeligt kan mærke på min hoppe)


Horselux indeholder kun 3 % melasse og 4 % olie - så rent stivelsesmæssigt burde det ikke være det!


Når det er sagt så er det jo en form for energi du tilfører hesten iform af lucerne - og får han mere energi end han har brug for kan det komme til udtryk som en yderst energisk hest Desuden skal du nok også tage højde for at hestene ikke får så meget fold motion pt pga sne og is, så når der endelig er fast og sikker grund under hovene skal den ikke have for lidt - det kan jeg mærke på mine 4!


Jeg ville måske prøve at sætte mængden af lucerne ned, i en periode!




Kristina




Super lækkert wrap i små baller sælges, Hadsten!

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  29-01-2010 09:26

Det er rigtigt at linket ikke virker. Der er rigtig mange forskellige Horselux proukter.....

Desværre skriver du ikke hvilken hest det drejer sig om og hvor meget den bestiller.

Ud fra det du skriver, får din hest omkring 8 foderenheder om dagen. De fleste varmblodsheste skal have omkring 5 foderenheder blot i vedligehold. En times middel arbejde dagligt forbruger ca. 1 foderenhed.

Mit gæt er, at din hest måske får for meget foder samlet, og ikke at det alene er Horselux´ens skyld.


Men dette er kun gisninger ud fra det du skriver. Jeg har ikke nok info om hø´ets kvalitet, din hest og hvor meget den arbejder, til at drage de helt rette konklusioner. Men overvej det.




Foderplaner udarbejdes.



0
0
Svar på denne tråd
 
 varm hest
Forfatter: 
Dato:  29-01-2010 10:20

Mange tak for svar. Dejligt med noget input


Hesten er en dv, 7 år, 169 i stang og vejer ca 650 kg. I alm foderstand.Han er på fold fra 8.30 til 15.30. Vil helst ikke skære ned på "foldhøet" det er dog medregnet i de ca 15 kg.


Høet skulle være super, har dog ingen analyse på det.


Det er lidt fint i det, og meget grønt.


Pt rides han ikke, da jeg ikke har ridehus.


Syntes han får min. af roepiller så vil nok vælge at skære i lucernen?


Hvad med høet, er det for meget??


Og ja det er da rigtig at han ikke får krudtet af, og det gør jo en del.


Syntes bare han virker mere nervøs.

0
0
Svar på denne tråd
 
 lige nu
Forfatter: 
Dato:  30-01-2010 08:17

har jeg valgt at prioritere wrap hele døgnet højest pga det kolde vejr - og det fact at mine heste enten må gå på fold fra kl 7 - 18 eller stå inde, og mine heste skal ud!


hestene holder jo varmen ved enten at bevæge sig (det gør mine heste ikke særlig meget pt)eller at spise hø og wrap, så det kan jeg godt forstå at du ikke vil tage væk..


Jeg har skåret i krybbefoderet, da 2 af de 4 blev lidt buttede, om det er roepiller eller lucerne er lige meget!


min unghest får lige nu vitaminer, 100 g roepiller og 2 håndfulde lucerne (ca 150 g) - og alt det wrap han kan trække!


Jeg er sikker på at det er manglende motion og for meget uomsat energi der gør at du føler at din hest er nervøs!




Kristina




Super lækkert wrap i små baller sælges, Hadsten!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kristina
Forfatter: 
Dato:  30-01-2010 09:48

Tak for svar


Helt enig omkring hø/wrap på folden.


Jeg skærer ned i lucerne

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider