|
|
| Vedr. sommereksem |
| Forfatter:  |
Jette Jacobsen |
| Dato:  |
21-01-2010 16:31 |
|
Hej.
Da min hest har sommereksem, ville jeg lige høre om der er nogen der har fundet en effektivt lindrende behandling? Har selv (uden det store held) forsøgt med hvidløg og hvidløgsgranulat, forebyggende injektioner af dyrlægen, saltvandsopløsninger, dyrlægeordineret medicin, insektspray bl.a. Blue Horse-produkter samt selvfølgelig hver sommer først at lukke hesten ud kl. 10 og ind senest kl. 16.
Virker insektdækkener - og er de holdbare? Er Ökozon/Okozon effektivt? Aloe Vera? Har også hørt at nogle med held har benyttet Elizabeth Arden Eight Hour Creme? Andet?
Håber at I derude har svaret, og kan komme med begrundede forslag - om ulemper og fordele, effektivitet og gerne priser samt forhandlere.
Mange hilsner - og på forhånd tak!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sommereksem |
|
|
har også prøvet alt det du nævner og mere til men, min erfaring, efter 7 år med sommereksem hest, er at heldækkende dækken(thermostar)med maske, kombineret med askhims eksemblanding, aloe vera gel 98% og en kæmpe løsdrift, allerede fra 1. april er svaret. i sommers var det første gang i 7år, min hest ikke selv fjernede halerodshårene. og hvis den har fået sår, så er behandling med hydrocortisoncreme yderst effektiv lindrende.
Professionsbachelor i Medicinsk Laboratorieteknologi Bioanalytiker B.M.L.T
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sommereksem |
|
|
Jeg begyndte sidste sommer at give min sommereksemhoppe denne olie fra Equidan: www.equidan.dk/DK/Produkter/ Produkter%20til%20heste/Olie%20(x0x) %20Lecithin.aspx Det resulterede i, at den fra juli måned gik uden eksemdækken på døgnfold - bortset fra et par uger i højsæsonen i september. Og den habde både hale og man i behold. Mht. eksemdækkener så har jeg afprøvet en del, men den der passer bedst til min hest uden at gnave hul i hende og som er mest holdbar er Rambo Sweet Itch Hoody.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fortsat.. |
Jette Jacobsen |
21-01-2010 18:05 |
|
Nogen der har prøvet Ökozon/Okozon? - Har hørt at det skulle være yderst effektivt - i hvert fald på en del af de lidende heste, men vist også temmeligt dyrt? Hvor lang tid holder et eksemdækken ca., efter jeres erfaring? Har dog imidlertid en fjordhest - kortklippet; og derfor er et heldækkende dækken problematisk på halsen. For mit vedkommende skal et eksemdækken være det sidste jeg prøver. Ellers har jeg fundet et debatforum hvor Aloe Vera fra Forever Living Products bliver foreslået? Er det noget I har prøvet, med succes? Vedrørende olien fra Equidan - plager sommereksemen normalt meget din hest? For hvis den er meget plaget af det - og den efter brugen af olien kun har været plaget i september, lyder det da som en ren mirakelkur? Min er plaget fra marts-april, så småt og helt frem til oktober-november. Kan du huske hvad olien koster? Ellers til sårene - er Natusan Zinksalve beregnet til babyer helt genial! - Fluerne gider det ikke, og sårene lukker sig pænt og nydeligt lynhurtigt. Nogen erfaringer med Elizabeth Arden? (Som jo koster helt vildt, især i heste-størrelse-målestok!) Hvidløg? Anden fodring?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Omega 3-6-9 olien |
|
|
Jeg giver 399 kr. for 5 liter - det holder til 5-6 måneder. Min hoppe er meget plaget på haleroden og på begge sider af halsen. Jeg begyndte med olien i juni måned og fra juli gik hun uden dækken på døgnfold - dog tog jeg dækkenet på nogle af de rigtigt varme dage med mange bremser fordi hun var tydeligt generet af dem, men ikke fordi det var nødvendigt i forhold til sommereksemen. Dog tror jeg, at jeg af sikkerhedshensyn stadig vil bruge eksemdækken i højsæsonen marts-april og september-oktober. Det vil være godt at begynde med olien nu her, så det kan nå at virke inden sæsonen begynder. I skal dog være opmærksomme på, at olien ikke må gives sammen med Linamix, da der så dannes blåsyre i hesten. Men ønsker man at fodre med mere olie end den lave dosis der skal gives af Omega 3-6-9, så kan man give alm. madolie eller rapsolie.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Omega 3-6-9 hvor |
|
|
Hvor køber du 5 liters olie henne? Jeg har søgt på nettet, og der er tilsyneladende ingen forhandlere i nærheden af mig, og online har jeg kun kunnet finde 1 liters doseringer?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Equioil Omega 3-6-9 (hørfrøolie) |
|
|
Jeg køber den hos Miljø Foder. Jeg læste for nylig i en anden tråd, om én der købte hørfrøolie hjem fra Tyskland og jeg mener, at det var til under halv pris inkl. fragt. Hvis det har interesse, kan jeg muligvis finde tråden (linket) igen
Med venlig hilsen Lone...
Stald Julshede...
Stifter af facebook gruppen:
Autisme: "Mennesket bag! - / Er Du Rigtig Klog!" ¤ autisme-GROUP ¤
Alle er velkomne!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Her er linket... |
|
|
Stald Julshede...
Alle er velkomne!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| monab dækkenstørrelse |
|
|
monab - spørger lige nu hvor du har sådasn et dækken som jeg overvejer at købe. www.rideudstyr.com/ product.asp?product=1482 Nu ved jeg jo ikke hvor stor din hest er, men hvilken størrelse tror du jeg skal vælge, man kan vælge "islænder", "fuldblod" og "varmblod", min hest er en nordbakkeblanding på 140 i stang. jeg vil jo mene hun er større end en gennemsnitsislænder, men mindre end en fuldblod selvom hun jo er lidt kraftigt bygget. Nogen bud på størrelsen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sommereksem |
|
|
Jette Jacobsen: Hvis jeg må være så fri at spørge ind til hvorfor et eksemdækken er det sidste du vil prøve??? Et eksemdækken er 100% effektivt, & bestemt den nemmeste løsning (& mest humane) idet dæknet yder øjeblikkelig beskyttelse - det gør alle vores egne forsøg med alverdens tilskud, som måske kun hjælper lidt, ikke. Man kan sjældent, omend det af & til kan lade sig gøre, fodre eksemen væk, idet det er en allergisk reaktion mod Mitternes spyt, som får hestene til at klø sig til blods. Vi har, på vores eksemmule, forsøgt os bl.a. med urter, hvidløg, Tectonik, Kieselgur ALT HELT UDEN EFFEKT på vores...... Har ikke forsøgt os med den olie som Lisbeth er så heldig, at have gode erfaringer med, ej heller med Ôkozon kur som også roses, for dæknet bliver på - det yder den bedste beskyttelse plus, at det også holder mange andre insekter væk, & vi kan se på den at den går LANGT roligere rundt end dem der går "nøgne".
Vil DU donere dit dækken, eller andet, til rideskole ponyer som trænger??? Send PB.
Ponyerne siger taaak til Anethe for ALLE de flotte ting <3<3<3<3
Flere der vil donere???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forstår nu godt man helst er fri men... |
|
|
Jeg må indrømme, jeg tænker også eksemdækken som sidste udvej. Fordi det umiddelbart ikke virker optimalt at hesten skal pakkes ind i stof hele sommeren. Den kan ikke rulle sig og få rensende støv i pelsen, den kan ikke gnubbe manke med de andre heste, den får måske slidsår, og man skal konstant holde øje med at dækkenet sidder ordentligt og ikke gnaver. Det er de overvejelser jeg selv gør mig, men har dog 99% besluttet alligevel at prøve et eksemdækken i år, for at se om dét kan løse problemet, for det er da rigtigt nok, at alle ulemperne ved dækken, er mindre end ubehaget for hesten ved mitterne. Hvornår skal man iøvrigt lægge dækkenet på? Den skulle jo nødig nå at få irritation inden, for så klør den vel bare dækkenet i stykker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Holme |
Jette Jacobsen |
22-01-2010 20:17 |
|
Selvfølgelig må du spørge om det: Selvom fordelene ved et eksemdækken er mange og argumenterne for anskaffelse er meget overbevisende, betyder det ikke desto mindre at der også er modargumenter: Har, som jeg allerede har skrevet, en fjordhest - kortklippet; og derfor er et heldækkende dækken problematisk på halsen. - Såvel pasform og mangel på samme såvel som gnavsår, løstsiddende dele, fare for at det ryger af osv. - Nødvendigt er det vist ikke at nævne dettes sammenhæng med kortklippet man. Jeg vil ligeledes give Makeeba ret i at det ikke umiddelbart virker som værende optimalt at hesten skal pakkes ind i stof hele sommeren - "åndbart og hudvenligt" dækken eller ej: Det er unaturligt, bevægelseshæmmende, varmere og vil på den ene eller anden måde; og i den ene eller anden grad påvirke og irritere hesten. Igen: som Makeeba nævner, bare for at give et eksempel: Hesten er ude af stand til at rulle sig med 100 % bevægelsesfrihed og få rensende støv i pelsen, den kan ikke gnubbe sin man med de andre heste, på jorden, på hegnspæle og andre steder den nu måtte ønske det. Derudover er der hele problematikken med risikoen for slidsår - og det faktum at konstant sikring af at dækkenet sidder ordentligt, ikke gnaver eller irriterer på nogen tænkelig måde. For at opsummere er dækkener, især af den heldækkende type - jo nærmest svøbende, de er omklamrende og tætsiddende - og meget unaturlige - og uanset hvordan du vender det, er de ubehagelige og bevægelseshæmmende for hesten: Også selvom det mod alle forventninger skulle sidde perfekt. Jeg ved da hvordan jeg ville have det med at gå rundt med ét i sommervarmen! (Al æstetik og mode til side, naturligvis ) Til slut bør det også bemærkes at holdbarheden af sådanne dækkener er meget diskutabel. Nogle fagfolk er også helt modstandere af disse tætsiddende eksemdækkener om sommeren, netop af ovenstående grunde - og mener det er etisk uforsvarligt - grænsende til dyrplageri, mishandling og moralsk forkert indstilling overfor hestehold generelt. Med alle disse argumenter til side, skal jeg selvfølgelig også nævne at jeg mange gange har overvejet samtlige muligheder for behandling, lindring og forebyggelse for min hest. Jeg har af samme grund ofte overvejet at købe et dækken, og som jeg har skrevet, er det sidste løsning - det sidste jeg prøver: Og dermed ikke komplet udelukket. Hvis det viser sig at det er det eneste der virker, køber jeg naturligvis et: Men erfaring, debatter online, snak med andre hestefolk, forhandlere, fagfolk og dyrlæger, har gjort at jeg har truffet min beslutning, som jeg selvfølgelig mener er velovervejet. Det vi alle ønsker er selvfølgelig det bedste for vores eksemramte heste - uanset om det er dækken, aloe vera, fodertilskud, cremer, shampoo, hvidløg eller andet. Håber at dette var svar nok - har forsøgt at gøre nogle af de mange argumenter så tydelige som muligt. Tak for al respons indenfor emnet indtil nu. Del gerne endnu flere erfaringer: Er meget meninger vedrørende Ökozon/Okozon, cremer, aloe vera - og hvad I derude ellers har forsøgt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eksemdækken |
|
|
Jeg vil så også gerne argumentere for eksemdækkener. Ligesom med alle andre dækkener er det vigtigt, at dækkenet passer. Jeg bruger, som skrevet ovenfor, Rambo Sweet Itch Hoddy, som nu har været i brug i 3 somre. Det sidder altid perfekt, slider ikke og så er der anti-UV i stoffet, så hesten er faktisk køligere under dækkenet end de andre heste er. Hun har aldrig været svedig med dækkenet på selv på de meget varme sommerdage. Min hoppe vil gerne have dækkenet på og går mere roligt på folden end de andre heste, ligesom der også er stor forskel på, hvor roligt min hest går når den har dækken på i forhold til når den går uden dækken. Jeg vælger også, at tage dækkenet af min hoppe på de dage, hvor der ikke er så mange mitter. Og efter at have begyndt på olien, så bruger jeg kun dækkenet i højsæsonen. Men selvfølgelig hellere stritman på en norbagge end store sår og en hale og en man, der er kløet af. Iøvrigt, så kan jeg også anbefale følgende anti-klø creme: www.equidan.dk/DK/Produkter/ Produkter%20til%20heste/S%c3%a5r (x17x)%20skrammer%20(x9x)%20muk/ Itch%20Stop%20Complete.aspx Den tager lynhurtigt kløen. Jeg begynder at smøre med den, når jeg kan se eksemen er på vej eller min hest er begyndt at klø sig selv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad er det du vil vide |
|
|
ang. Ökozon`? det er dyrt men der er ca til to sæsoner det kræver lidt i indkørnings fasen men ellers er det meget meget nemt. jeg bruger det i kombi men inde tid og en god fodring- og ingen hokus pokus fodermidler-de finde ikke! men der er forskel på hvor meget hesten behøver: Hulda er inde om natten/ og bliver smurt om morgenen i halen, og langs manen det tager ca 2 min hver 3 dag skal hun have nogen væske i munden og ellers får hun 2-3 kiks om dagen i krybben hvor hun får mad og mineraler. Hulda er dækken fri men har heller ikke meget eksem men skal ind!!! En af vores andre laves der en kombi med dækken/ man bliver simpelthen nød til at tage et ansvar når man har en eksem hest og det kræver alså lidt arbejde....
Venlig Hilsen
Line K. Jeppesen Nu mor til smukkke Smilla 09.04.09 Kommision/Hingste/Træning/Dommer www.nordhus.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sommereksem |
|
|
Nogle fagfolk er også helt modstandere af disse tætsiddende eksemdækkener om sommeren, netop af ovenstående grunde - og mener det er etisk uforsvarligt - grænsende til dyrplageri, mishandling og moralsk forkert indstilling overfor hestehold generelt. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilke fagfolk der har ovenstående holdning ift. at beskytte en hest, der lider af sommereksem, med et eksemdækken. Mine erfaringer & alle jeg har talt med der har kendskab til denne lidelse mener netop at det er dyrplageri, at lade en eksem hest gå UDEN eksemdækken. Læs evt. denne lidt ældre tråd om sommereksem - læs mine indlæg især det hvor jeg har sat en masse link ind om sommereksem: www.heste-nettet.dk/forum/5/514026/ 513974/
Vil DU donere dit dækken, eller andet, til rideskole ponyer som trænger??? Send PB.
Ponyerne siger taaak til Anethe for ALLE de flotte ting <3<3<3<3
Flere der vil donere???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min den ene har sommereksem |
|
|
Jeg har en lille dame der har sommereksen, men jeg tror næppe det er i sammen omfang som hos jer andre. Jeg sørger for at hun er godt dækket ind med vitaminer og mineraler, sprøjter med et godt insektmiddel og giver æblesider eddike i vandet hver dag. Har også prøvet drikke alovera og det er rigtig godt. så kan jeg holde hende nogenlunde mittefri. hvis hun får en knop eller et sår - bliver hun behandlet med alovera eller eight hour creme. i den periode hvor det er rigtig varmt og mitterne og fluerne er rigtig talrige - kommer hestene på boks om dagen og ud om natten. jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| havvand |
|
|
jeg har købt en hest med eksem og kan så tydeligt se at havvand gør rigtig meget for ham men bare ikke nok, lige så snart han fik sit dækken på faldt han til ro, det stress niveau som han konstant går rundt i er så hårdt, den ro som er faldet på ham efter han er fået dækken på er helt utroligt. selv tidligere ejer kan se en kæmpe forskel. synes der er rigtig mange gode tips og råd her i tråden skal gøre brug af det. men havvand og meget tæt på det er super for fluer mitter lever ikke så tæt på havet, og så en kæmpe løsdrift kan hjælpe meget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hørfrø olie... |
|
|
Har netop d.d bestilt 20 l hørfrøolie fra Tyskland til den nette sum af hele 542 kr. inkl fragt - alt andet NOGET billigere, end Equioil omega 3-6-9 fra Equidan, som jeg plejer at bruge... her koster 5 l 399 kr. Så må tiden vise om produktet fra Makana, er ligeså godt!
Stald Julshede...
Alle er velkomne!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Min unghest udviklede også lidt sommereksem sidste sommer. Hun gik på en fold med vand, træer/buske osv. Så der var mange mitter og insekter generelt. Jeg flyttede hende så over på en anden fold, der er helt åben og altid en god vind. Det gør, at de fleste insekter holder sig lidt væk. Da hun fik konstateret sommereksem, købte jeg straks et eksemdækken. Det gik hun med, men dog langt fra alle dage. Efter hun fik ny fold, blev det meget bedre. Min plan er dog, at jeg vil prøve med olien, som nogle af jer skriver om. Så må jeg se, om det bliver nødvendigt med dækken i år.
Sascha
Sani Cheval & Halimah Bint Ibriix OX
Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:
www.sh-foto.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| !!!!!!!!!!!!!1 |
sofia nr 1 |
20-02-2010 12:26 |
|
du kan købe økozon kur, som er hømeopatisk produkter, kuren indeholder shampoo, kiks, olie, creme osv, der er til en sæson i den og den er et must hos mange friesere og islændere. den kan bestilles hos dyrlæge katrine langvad fredensborg dyreklinik. erfarinegn er at hesten kommer i bedring og grdvis bliver eksemen bedre år for år ved brug af økozon ellers er det et must med et godt eksemdækken også. ellers forsøg med ekstra zink i kombination med horzol
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| godaften :) |
|
|
Nu har jeg læst de fleste af indlægene. Jeg har en fjorhest der desværre er meget plaget af sommereksem. og det eneste der virker på ham er sommerdækken,- I sommers var han den eneste der ikke var plaget af den hårde varme og vi har rigtig mange bremser hos os, og end ikke dem var han plaget af, hvor jeg faktisk måtte lukke hele heste flokken ind, da de andre løb vilde rundt pga bremserne. Og ja jeg har faktisk overvejet at erhverve et sommerdækken til hver hest, til når bremse sæsonen for alvor sætter ind.  Så kan altså ikke helst forstå jer der har eksem heste, ser eksemdækkener som den sidste udvej. de har det jo tydligvis oftere bedre end de andre heste på folden, hvis der er meget varm eller med mange bremser. ( vi kan håbe frosten har fået kål på de fleste ) Så I min verden er det dyremishandling at lade sin hårdt ramt eksem hest gå uden dækken!!! sagde jeg der er blevet kaldt dyremishandler pga jeg værner om min hest og netop giver den dækken på!!
Super avlshoppe efter Woklkenstein 2 og Wembley sælges billig pga stutteri ophør!! Flere hestemalerier sælges billigt pga plads mangel 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjælp søges også her.. |
|
|
Jeg har en frieser som også er plaget af eksem.. Hun gnubber primært manen af, og DET er jo lidt træls at have en Frieser uden man... Har prøvet alverdens midler, men overvejer nu at prøve det der 3-6-9 olie.. Måske kombineret med et eksem dækken.. MEN min anden hest endte med at "overfalde" min frieser da hun kom ud på folden sidste sommer iført "space-suit" med maske, hals, dækken osv.. Men er der nogen der evt kender et Hals dækken bare, for det er kun der hun er plaget....??? Er der andre der også har erfaringer med at hesten bliver "ædt" op af dyr neden ved patterne?? Hvad kan man gøre der? Er det i forbindelse med sommereksemen evt??
- I did it MY way - Always... Kenzo3 - i dyrenes tjeneste!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hippo ex-cema |
|
|
jeg kigger lidt med her da jeg har en veninde med en eksemhest. den gik med dækken sidste sommer, fik omega 3 olie men kløede stadigt. hun har af en dyrlæge fået tilbudt at prøve den nye hippo ex-cema kur . men den er jo dyr så det ville være godt at vide om nogen har erfaringer med den.
SALG AF LUSITANO HESTE www.lusitanopassion.dk Lusitano fotogalleri, Hestemalerier udføres mm. Hestefestival Portugal -Golega - 3 pladser tilbage 2010.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sommereksem... |
|
|
Hej Jeg synes da også lige jeg vil dele ud af min viden... Jeg har ejet min islandske hoppe med eksem i 6 år, og har efterhånden snakket med mange islænderfolk om dette, samt læst en hel masse. Først lidt vedr. omgivelserne: De optimale omgivelser for en eksemhest er åbent landskab med masser af vind, ingen åer, søer o.l. vandkop er klart at foretrække da mitterne også godt kan lide vandkarene.. Der bør heller ikke være grantræer da mitterne ofte hænger ud der, samt i krat og tæt buskas. Luk evt. hesten ind i skumringstiden, hvor mittetrykket er værst. Det er vigtigt at eksemheste bliver sorigneret/stirglet, får børstet skorper osv. af så huden kan få luft. Cremer, foder osv: Det jeg har bedst erfaring med (ligeså de andre jeg kender) er ökozon. Som du kan se længere oppe købes hos Kathrine Langvad.. Man kan også selv bestille det hjem fra Tyskland. Anden sæson jeg brugte ökozon, gik min hoppe kun med dækken 1 mdr. Det er kun 2% af hestene ökozon slet ikke kan hjælpe. De andre heste er det i større eller mindre grad. Det er dyrt, men knald godt!  Der udover er det vigtigt hesten er dækket ind med vitaminer/mineraler. Og at hesten ellers er sund og rask, samt har et godt immunforsvar. Af eksemdækkener foretrækker jeg klart Boett! Det kan fås i mange str. både den ene og den anden vej. Desuden kan man også få maske dertil. Det fås på hyldahl.com En god bog for den "grønne" eksemheste-ejere eller for dem der vil vide mere om det, køb eller lån; eksemheste. Den fås bl.a. på teigar.dk Håber du/I kan bruge det. Ellers skriv til mig  Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vedr. bogen.. |
|
|
Hov det vist nok sommereksem den hedder... Der er kun én bog om det derinde, så den er nem at finde... Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|