Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Opfedning af plag.?
Forfatter: 
Dato:  14-01-2010 14:45

Jeg har lige fået en 1 året holstener hjem som er tynd og har ikke den store lyst til foder dog er han meget glad for wrap.

Har bestilt en orme kur til ham, samt købt tjørnehøj mølle føl foder 2 kg dagligt, 1 dl. olie og 5 kg wrap!

Hvad siger i, andre muligheder, fordele, ulemper?

vil meget gerne have et par gode tips og råd ?

Hilsen den nye plag ejer:-)

0
0
Svar på denne tråd

Tjah ...
Forfatter: 
Dato:  14-01-2010 16:02

Jeg ville give ham meget mere wrap end 5 kg.

Tjørnehøj Mølle foder kender jeg ikke, men det er vel et udemærket foder.

Selv bruger jeg 10 kg. 1. slet wrap til min 1½ års plag, derudover får hun Suregrow fra Brogården, opblødte roepiller, lidt lucerne og lidt havre.

Så meget mere wrap eller hø er mit bedste råd :)

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  14-01-2010 16:53

Nu skriver du at du har bestilt en ormekur til ham..

-Betyder det at du har fået taget nogle ordentlige prøver, eller har du bare bestilt en tilfældig kur til at fylde i ham? Og er han tjekket for andet end bare "alm" orm??

Jeg kender ikke tjørnehøj mølles følfoder.. hvis jeg stod i samme situation ville jeg nok bruge suregrow og linamix, og så MEGET mere wrap, gerne alt hvad han kan æde... Det virker!!

Mvh.

Nadja Carlsen

Nu endelig med den skønneste frieser-drengerøv!

Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod!

0
0
Svar på denne tråd

Wrap ad libitum....
Forfatter: 
Dato:  14-01-2010 17:33

.... er det vigtigste plus vitaminer og mineraler. Hvis "øget" har det bedst med wrap så giv den wrap - alt det den orker. Den skal vokse sig smuk og stærk så den har brug for en masse FE, og må ikke undvære vigtige kalorier mens den vokser. Det er en god idé at få tjekket sit wrap mht. FE, så du ved hvor meget den æder - måske får den ikke nok, og skal derfor ha` subleret op med fuldfoder - hvis den ikke gider fuldfoder, kan du tilsætte en anelse melasse. Så skal du bare se :-). God idé at tilføje olie (max 3dl pr døgn)i en periode. Når den har en passende huld, så undlad olien og melasse. Ormekur skal du få lavet, som det første!!

Tillykke med hesten :-). Super at følge sin hest mens den udvikler sig!!

"Man får hvad man gir`"
0
0
Svar på denne tråd

mere wrap :)
Forfatter: 
Dato:  14-01-2010 17:46

Jeg har hørt at roepiller og majs skulle være rigitg godt når der er tale og for tynde heste, men må indrømme at jeg ikke har nogen personlig erfaring med dette da jeg aldrig har haft problemer med for tynde heste, snare tværdigmog ;)

- men ja som de andre siger så skal han nok have meget mere wrap :-)

0
0
Svar på denne tråd

svar..
Forfatter: 
Dato:  14-01-2010 17:51

Tak for jeres råd..

Med hensyn til wrap, vil jeg proppe mere i ham, har dog først fået ham hjem i dag så tager det lige stille og ´roligt.

Med hensyn til orme kur. Er det min dyrlæges (Højelse) der har skrevet en ud til mig, så regner med de har tjek på det, de sagde at op til de er to år behøves ham ikke gødnings prøver på dem hvis de aldrig har fået nogen..

Jeg prøver lige at give ham lidt tid med tjørnehøjmølle fodret, wrap, olie også prøver jeg melasse tricket:-)

Tak for jeres råd..

mvh

0
0
Svar på denne tråd

Glemte lige....
Forfatter: 
Dato:  14-01-2010 17:55

.... Når det er en unghest vil jeg få lavet en prøve for blodorm. Ungheste er ret modtagelig for det bæster. Der kræves godningsprøve da prøven skal dyrkes over en tid for at få resultatet.

Hilsen

Maj

"Man får hvad man gir`"
0
0
Svar på denne tråd

Ikke majs!!...
Forfatter: 
Dato:  14-01-2010 17:56

... der er alt for meget stivelse i!

"Man får hvad man gir`"
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-01-2010 19:19

Jeg ville også give mere wrap. Mine får ad libitum, men skal æde min. 9 kilo for at få foderplanen til at gå op. De får hele tiden inde og har ligeledes wrap på folden.

TM følfoder har jeg ikke selv prøvet, men jeg kender det godt, så det er ganske udemærket. Dog er det beregnet til føl mellem 6-12 mdr., ergo er den ved at være lidt for gammel.

Jeg ville bruge TM super plus eller Hors Balance i stedet.

Få evt. langt en foderplan hos TM.

Mht. ormekur, ville jeg være lidt obs med at give den nu med de temperaturer vi har, bæsterne ligger i davle og en kur gør mere skade end gavn lige pt. Spørg heller din dyrlæge en ekstra gang.

Til salg/udlån:

9 års DH hoppe efter Bøgegårdens Lantano, tilredet, mangler genoptræning.

Send besked for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

Fodring
Forfatter: 
Dato:  14-01-2010 20:47

Jeg har selv holstener plage, og de fik indtil de var ti måneder Marstall Fohlen, og er derefter gået over til Marstall Young-Star.

Her fik de 1,5 kg om dagen, samt lidt lucerne og ti-femten kg hø. Her som to års, er min hoppeplag sat op til 1,8 kg om dagen. Men det er udfra hun bliver omkring de 650 kg i udvokset vægt.

Jeg har overhoved ikke haft problemer med huld på mine plage eller føl, og de ser generelt godt ud.

Generelt mere wrap vil din nok have godt af, og så tager en plag overhoved ikke skade af lidt varmebehandlet majs. Man skal jo bare ikke bruge det i kilo-vis

Annette

Kvalitets avl af springheste !!

Forhandling af Marstall, Myoplast og TRM !!

Safemate folingsalarm udlejes !!

Book folingsalarm allerede nu !!

Opstaldning tilbydes !!

www.stutteri-taldorf.dk !!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-01-2010 10:48

Hej: Ja jeg har det modsatte problem at en af mine plage er for trivelig, jeg har lært hellere end slank plag end en fed plag.

Jeg bryder mig ikke om at bruge olie, roepiller er vel bare tidsfordriv og ikke foder til en tynd plag ?

Jeg tror godt grovfoder er alfa og omega.

Mine får alt det hø og wrap de kan æde, men tror ikke de æder ret meget mere end 5 kg , måske kommer de på 7 kg. Oplever at nogle plage får diarre ved meget wrap, derfor får mine halv hø.

Men hvordan jeg skal have en plag på slankekur ? gode råd modtages gerne.

Held og lykke med din plag.

MVH Hanne.

0
0
Svar på denne tråd

Uha ...
Forfatter: 
Dato:  15-01-2010 15:42

Hanne, den var værre ;)

Jeg går ikke udfra at din plag får meget krybbefoder, hvis den er til den runde side? Og da man jo er ked af at skære i plagenes stråfoder, tror jeg, hvis det var mig, at jeg ville se om jeg kunne finde noget 2.-3. slets wrap/hø, hvor FE og proteinindholdet var lavere ...

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  15-01-2010 16:30

Hanne: er der noget med I giver jeres et fuldfoder...? Tror jeg ville overveje at skære ned på det og så supplere med et koncentreret vit/min-tilskud, f.eks. travo-e. Evt. kan fuldfoderet helt droppes.

Hvis det er generelt, altså alle heste i en flok der skal på slank, kan du vælge erstatte noget af grovfoderet på folden med mindre energirigt grovfoder eks. frøgræs og evt. halm. Hvis det er en enkelt/få heste kan du jo så kun bruge denne løsning i boksen.

Vores voksne heste får på fold det der svarer til 7 kg godt wrap pr hest, og så står der en halmballe også. Så bliver de ikke for fede, men løber heller ikke tør for noget at tygge i. Frøgræs havde muligvis været mere ideelt end halm.

- Cat -

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider