Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hvilken wrap ville i vælge?
Forfatter: 
Dato:  08-01-2010 06:33

Hej.

jeg har været ude og købe wrap et nyt sted. ballerne var firkantet og vejede 135 kg og kostede 250 kr.(næsten 2 kr pr kg)

normalt har jeg altid købt 500 kg baller til 500 kr.(1 kr pr kg)

men de nye baller skulle være så godt wrap at hestene kun lige må få det der 1.5 kg tørstof pr 100 kg hest.og det bliver jo spist af 2 gange på et døgn, morgen og aften,og så hedder det jo halm og roepiller resten af døgnet.

men sidste år købte jeg altid de store 500 kg baller hvor hestene åd 20 kg hver i døgnet, og det er her spørgsmålet så er, fordi min nye leverandør var ved at falde om da jeg sagde 20 kg,fordi hvis man fodre med ordentlig kvalitetswrap er 20 kg alt for meget, så ville hestene jo blive tromle fede

og jeg kunne godt forstå på hende at hun havde meget viden omkring wrap og hvordan man laver ordentligt wrap osv.ingen tvivl der,og hun var ikke bare en der ville sælge for at komme af det.

hun mente at man skulle passe lidt på med de store wrap baller man kan købe af bønderne, da nogen godt kan finde på at sælge wrappet frøgræs til overpris,og nogen kunne være så frække at høste det med frø på ,bare for det skulle ligne noget.kan man ikke se forskel på rigtig wrap og wrappet frøgræs eller??

og hvad har jeg mon fodret hestene med siden de store heste har kunne æde 20 kg i døgnet. jeg mener selv at wrappen så lækker ud, og ved godt hvordan frøgræs ser ud i de store tørre 500 kg baller.sådan syntes jeg da ikke de her så ud .

hvad ville i fodre med kvalitetswrap hvor hesten kon lige får sit behov opfyldt eller de her baller hvor de bare kan æde a libitum.

man spare vel også på gødningen et eller andet sted ved at fodre med kvalitetswrap

undre mig også lidt over alle dem der siger de fodre a libitum wrap lige som jeg selv plejer at sige, fordi så kan sgu ikke være det bedste wrap man har.

undskyld hvis det er lidt rodet det her, men skrev det hurtigt da jeg skal ind og vække børnene nu. ville bare lige høre jeres menning

håber i alle får en god dag

Mange hilsner Ginnie.

Du må aldrig have så travlt at dine engle ikke kan følge dig.

Nykøbing falster

bokse udlejes

500 kr pr boks

evt din egen fold

22900413

0
0
Svar på denne tråd

Tjah ...
Forfatter: 
Dato:  08-01-2010 07:28

Jeg synes det kommer lidt an på, til hvilke heste det skal bruges.

Første slet wrap, med højt proteinindhold og mange FE er fint til ungheste, småtspisende og hårdt arbejdende heste, hvorimod hygge-musser jo nærmest bliver tromle fede af bare at kigge på det ;)

Selv vil jeg hellere have wrap med et moderat indhold af protein og FE, også til ung- og konkurrenceheste, da de jo på den måde kan tildeles større mængder og så tilsætter jeg selv lucerne og andet foder, så protein og FE passer.

Selv har jeg dog også lige brugt et 1. slet kvalitetswrap, og ja, så får de bare kun lige minimumsbehovet opfyldt og halm for resten ... det fungerer fint til heste i arbejde, men vores lille hygge Dartmoor måtte nøjes med 2 kg. pr. dag - og følte sig meget snydt ;) Dog har jeg ingen heste, der nogensinde har fået 20 kg. wrap pr. dag ... det lyder af rigtig meget. 12-15 kg. måske, men ikke mere. Så måske kan du have været uheldig at købe wrappet frøgræs??? Jeg synes nu godt man kan se det på det ... men 3. slet brakafpuds måske? Det er der heller ikke meget skrald i! Det er der også flere bønder der sælger til hestefolk, ved jeg.

Hvis jeg var dig, ville jeg da prøve det nye wrap og se, hvad du synes ... du kan jo altid skifte tilbage igen :)

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  08-01-2010 07:45

Kan godt forstå du er lidt forvirret, men det afhænger jo maget af hvilken hest du bruger det til!

Hvis vi tager udgangspunkt i mine heste, så vil jeg gerne have at de har noget at tygge i hele tiden, uden at de bliver overfede, dvs jeg skal ikke vælge en super wrap som din leverandør snakker om, for jeg tror hun snakker om 1 slæt hvor der er flere FE i end de andre slet! og dermed har hesten hurtigere fået sine FE! Jeg vil fx helst have 2 slæt (måske 3) for der er der knap så meget krudt i, dvs jeg kan give mine heste det mere, og så de har noget at gumle på hele tiden!

Sådan helt firekantet og grovt...

- Du kan vælge din ny leverandør, med rigtig god wrap, hvor hesten ikke skal have særlig meget = den måske ikke har noget at gumle på, efter dette er spist, for så bliver hesten måske tyk!

-Du kan vælge din gamle leverandør, som det lyder så er det ikke så skrap en wrap = dine heste kan få mere = længere tyggetid = bedre for fordøjelsen!

Hvis din hest ny var en hest som var svær at holde hul på ville jeg vælge den wrap som fx kom fra 1 slæt, MEN min hest ville stadigvæk får så meget den kunne spise, fordi den ville kunne tåle det, til sidebenene!

Jeg priotere fx tyggetiden meget højt, derfor vil jeg hellere have 2 slæt så mine hygge heste kan gå og gumle det de har lyst til ;-)

Og husk, at wrappen bliver ikke dårligere fordi det ikke er 1 slæt, det kommer helt an på hvilken hest man bruger det til, og hvordan ens holdning er omkring fodring af sine heste :-)

Håber det gav lidt menning, ellers må du skrive igen :-)

Købes: Weatherbeeta dækkener 100g, se præs...

Sælges: 2 stk. nye weatherbeeta regndækkener str. 135 og 145.

Se præs. for mere info...

Er livet ikke skønt, at leve for at være til ;-)

0
0
Svar på denne tråd

mest tyggetid
Forfatter: 
Dato:  08-01-2010 08:05

tak for jeres svar.

jeg er nu også mest til tyggetid hele døgnet.

jeg har købt det gode wrap til en månede. og så kan jeg jo prøve at se hvordan det går. ellers skifter jeg bare tilbage.

hestene er lige fra traver,oldenborg,dv og fjordbolle

men jeg syntes nu også det er nemmest at se på hesten hvordan den trives,man får jo mere og mere erfaring med årene når man holder heste. og så er det jo også rart man kan dele sine erfaringer her på HN.

Mange hilsner Ginnie.

Du må aldrig have så travlt at dine engle ikke kan følge dig.

Nykøbing falster

bokse udlejes

500 kr pr boks

evt din egen fold

22900413

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider