Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Tænder og bedøvelse
Forfatter: 
Dato:  08-12-2009 20:22

Min vallak har idag fået raspet tænder. (kl 17) Der var rigtig mange spidser. Han var svær at få til at slappe af, så dyrlægen måtte gi´ ham lidt ekstra bedøvelse.

Hvor lang tid plejer der at gå, før de kommer helt til sig selv igen?

Han står stadig og hænger. Spiser af sit hø, men han kan ikke tygge det rigtig. Laver nogle boller, som han spytter ud igen. Desuden sveder han helt vildt.

Go`aften til jer alle.

0
0
Svar på denne tråd

12345679
Forfatter: 
Dato:  08-12-2009 20:49

Ville ringe til dyrlægen. Har jeg aldrig oplevet før. de skulle gerne blive sig selv igen ca. 30 min. efter. Så i mine øjne er dette IKKE normalt. derudover må de heller ikke spise de første 30 min. da det kan sætte sig fast i spiserøret. Og lad for gud skyld ikke din hest spise nå den laver bolde og spytter det ud igen. Det kan ende med at sætte sig fast i spisrøret.

MVH Pernille

Den lykkelige ejer af *Skovbakkens Avalon*, *Dina* & *Nosy*.

Efterlysning af disse heste: www.heste-nettet.dk/forum/7/112747/ 112747/

0
0
Svar på denne tråd

Tænder
Forfatter: 
Dato:  08-12-2009 20:58

Tja....det er jo ikke så mange timer siden og det er jo en form for "forgiftning" som skal udskilles fra kroppen, så jeg kan da forestille mig at han kan have "fornøjelse" af bedøvelsen et godt stykke tid - men jeg har ikke noget fagligt grundlag for at udtale mig. Kan dog godt forstå at du bekymrer dig om ham. Hvad er indikationen for at hesten skal have raspet tænder?? Får du det undersøgt rutinemæssigt eller ??

0
0
Svar på denne tråd

jeg ved
Forfatter: 
Dato:  08-12-2009 21:42

godt de ikke må spise, de første 30 min. Men dyrlægen var færdig kl 17.30 og jeg gav ham lidt hø kl 20.

Han virker stadig træt og som om han har ondt. Gav ham en lille kiks med vitaminer på, og den kunne han næsten ikke tygge. Han har ikke fået mere hø eller foder.

Jeg har bare aldrig oplevet dem sådan før. Fik ordnet tænder på min fjordhest for 3 mdr siden. Hun var på toppen igen, og spiste som hun plejer efter ganske kort tid.

Ang dit ? 33q, så tjekker min dyrlæge deres tænder ved det årlige eftersyn.

0
0
Svar på denne tråd

Lidt svær
Forfatter: 
Dato:  08-12-2009 21:50

Nu skriver du lidt svær at få til at slappe af.

Hvis man skal supplere dosis for at få effekt er man ofte oppe i høj dosis, det betyder at når hesten så endelig bliver træt, så bliver den meget træt. Og det kan tage lang tid.

Mht. ømhed så er det meget normalt hvis de skal have raspet meget da de så står med mundspærre i længe, samt at de skal vænne sig til at tygge normalt igen.

Så tror ikke du skal være bekymret. At den sveder er en helt normal reaktion ved bedøvelse med f.eks. domosedan.

0
0
Svar på denne tråd

Bedøvelse
Forfatter: 
Dato:  08-12-2009 22:13

Jeg har også en hest der er lidt lang tid om at komme sig over bedøvelse. OG det er enddag på trods af, at han får shetlænder dosis og er en stort kraftig hest på 160 cm.

Der kan godt gå nogle timer med ham før han er helt klar og han plejer også at få en vild svedetur bagefter.

Forrig gang han fik raspet tænder gik der 14 dage før han var helt ovre det - indtil da var han lidt øm. Så vi lod bare være med at ride med bid. Han kunne sagtens spise.

Så jeg tror heller ikke du har grund til bekymring.

Vh Maria

Nu med et stk. barfodshest i løsdrift

0
0
Svar på denne tråd

Som de ovenstående skriver...
Forfatter: 
Dato:  10-12-2009 10:38

... så er det meget normalt, at hesten bliver øm i bisserne af at få dem slebet - du skriver jo selv, at han havde mange tandspidser. At have munden spærret op så længe giver også ømhed i kæberne - det gør det jo også hos os.

Du kan i øvrigt ikke sammenligne med din fjordhoppe, for

fjordheste er væsentligt sejere end de fleste andre.

Sidst, jeg havde heste til tandraspning, foregik det på rideskolen, og jeg kørte Felix og Asterix afsted.

Asterix blev ordnet først, og så blev han stillet ind i ridehallen, mens Felix blev ordnet.

Da Felix var færdig, stod Asterix stadig og hang på midten, og jeg satte Felix ind ved siden af ham. Så gik jeg i cafeteriet og drak kaffe - og kiggede ud på hestene.

Det var tydeligt at se forskellen på deres sind :)

Felix stod stille i knap 5 minutter. Så rystede han lidt på hovedet, gik ud til hovslaget og drejede til venstre. Den næste halve time tøffede han afsted i hovslaget - hele vejen rundt. i starten med hovedet helt nede i savsmuldet, men stædigt kæmpede han sig videre. Der er krummer i den knægt :)

Asterix stod længe og hang på midten, men holdt lidt sløvt øje med Felix, og til sidst gik han bagefter. Så var de to, der tøffede afsted på venstre volte - virkelig skægt at se.

I øvrigt var det Felix der hurtigst kom sig af bedøvelsen. Det skyldes da helt sikkert, at han er en hård nyser (mere end Asterix), men også at han valgte at røre sig.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  10-12-2009 11:10

Min hest sveder skam også efter bedøvning, tror jeg mange heste gør..

Han er dog somregel fit for fight igen en ½ time efter maks..

Hvor andre racer heste på stedet nemt kan vare en hel dag om at blive sig selv igen..

Hilsen
Annecathrine
&
Store Mads Kirk

- Fjordhesten kan og vil!

0
0
Svar på denne tråd

dddddd
Forfatter: 
Dato:  10-12-2009 17:10

Hold op hvor er det dejligt at have en hest som tager sådan noget som at få raspet tænder i stiv arm. UDEN bedøvelse. Og det er ligemget om det er elektrisk bor eller raspe. :) blær blær blær...

- sagde Cecilie

The wind of heaven is that which blows between a horse's ears.

0
0
Svar på denne tråd

Min fik
Forfatter: 
Dato:  10-12-2009 18:36

raspet for en måned siden. Ligesom sidste år fik han bedøvelse. Denne gang en lille dosis. Det var også en mere erfaren dyrlæge denne gang. Men modsat sidste år, stod hesten og trak vejret lidt tungt ½ time efter dyrlægen var gået. Jeg var lige ved at ringe igen.

Måske en anden type bedøvelse som har hesten ikke kunne tåle så godt. Har ikke fundet ud af det. Måske det også gælder din.

~ Andersens ~

"Man skal aldrig sige nej til en fristelse, man ved jo aldrig om den kommer igen"

Garfield.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider