Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

"Lys i stalden"
Forfatter: 
Dato:  27-11-2009 10:18

Hej med jer..

Jeg har en Vallak som står i en lille privat stald.

De bliver lukket ud om morgen ved 07,00 tiden og ind igen mellem 16-17,00.

Så får de mad og ejer slukker lyset og går ind til sig selv.

Er det godt for hestene at stå og spise i mørket og stå i mørket fra kl 17,00 - 07,00??

Personligt syntes jeg det er for længe, men ejer af stalden mener noget andet??

Hvad er jeres holdning til dette?

Håber på i kan hjælpe

Hilsen fra den mørke person

0
0
Svar på denne tråd

lys i stald
Forfatter: 
Dato:  27-11-2009 10:36

jeg personlig syntes at det er mange timer i mørke !

Men det er vist almindelig praktisk mange stader tror jeg.

Hjemme hos os, tænder jeg lys kl 5.40 og foder og lukker halvdøren op ud til folden. kl 8.00 lukker jeg resten af døren op, og de kan gå ud hvis de vil. og jeg slukker lyset igen.

kl ca 16.00 tænder jeg lyset,både inde i stalden og lyset på folden (der er lys på 1/3 af folden) kalder jeg den ind, og foder. men lukker ikke for dem, så de kan gå ud igen hvis de vil.

kl ca 21.30 - 22.00 bliver der støet, foderet, og dørene lukkes. det store lys slukkes så der kun er en lampe tændt.

den sidste lampe er fjernbetjænt, Smart! så den slukker jeg når jeg går i seng.

så alt i alt er der lys fra 5.40 til 22.00 - 22.30, måske er det "for" længe ! ? ! ?

:O)

0
0
Svar på denne tråd

Lys og mørke
Forfatter: 
Dato:  27-11-2009 10:50

Mine heste går i løsdrift. Solen stod i dag op kl. 7.17 og går ned kl. 16.35. Der går vel en halv times tid med tusmørke morgen og aften, resten af tiden er det mørkt. Det er naturens gang. Og heste er, til trods for at vi holder dem som tamdyr, vant til at lyset skifter fra årstid til årstid.

Jeg synes, at det er meget naturligt, det som staldejer gør, det er derimod unaturligt at have lyset tændt til langt ud på aftenen.

Lene

*** Ubi bene, ibi patria ***

0
0
Svar på denne tråd

kan se i mørke
Forfatter: 
Dato:  27-11-2009 10:54

det er da ok de ser jo udemærket i mørket.

Karina

Springkursus med Daniel Cassøe d 02+03 januar:

www.heste-nettet.dk/forum/9/215238/ 215238/

0
0
Svar på denne tråd

hej igen
Forfatter: 
Dato:  27-11-2009 11:09

Jeg mener heller ikke de skal stå i meget lys men man sætter en enkelt lampe til at lyse så der trodsalt er en smule lys i stalden??

Det er 14 timer de de står i total mørke for der er igen gadelys eller andet der giver bare lidt.

0
0
Svar på denne tråd

kjfhgfjhgjfhg
Forfatter: 
Dato:  27-11-2009 11:09

Jeg havde også på et tidspunkt hestene opstaldet hvor der blev slukket tidligt.

Jeg havde det også lidt svært med det - specielt fordi der ikke blev kigget til hestene i et noget større tidsrum end jeg var vant til selv, at gøre...

Der kan jo ske meget fra kl 17-18 stykker til kl 07 om morgenen....

Når jeg har hestene hjemme som nu, så bliver lyset tændt når det bliver mørkt udenfor og slukkes om aftenen ved deres sidste måltid (natmåltidet)et sted mellem 22 og 23.

Vores Charmetrolde

Fjordbassen Bastian, Frieseren Thundra

&

Shetteren Clyed

Hesten er vores partner

Portræt af heste tegnes - tjek præs.

Opdræt af marsvin - tjek hjemmesiden:

www.cougars.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Her.....
Forfatter: 
Dato:  27-11-2009 11:16

Mine har et enkelt lysstofrør tændt fra det bliver mørkt/de kommer ind og til lidt over midnat. Men det er mere, så der ikke pludslig bliver meget lyst, når jeg kommer ud og gir natwrap og halm kvart over elleve. Jeg ville være mere ked af, at der går så mange timer mellem fodringerne end at de står i mørke. Det er jo naturligt på årstiden. Mine heste, specielt den ene, spiser deres wrap på nul komma fem. Det er lige før, det er væk inden jeg forlader stalden igen efter at have givet halm, vand og fjernet klatter. Så blev de fodret kl 16-17 og så først igen kl 6-7 ville de komme til at stå 12-14 timer uden wrap og kun med halm. Det er rigeligt, at de står 7-8 timer. Men ikke nemt, når de kan leve af ingenting og spiser lynhurtigt.

0
0
Svar på denne tråd

Lys...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2009 12:28

Heste befinder sig rigtig godt med noget lys tændt.

Vores får først lyset slukket når der nattes kl. 22.00

Vi har 2 lamper i loftet med 11 w energisparepære og de lyser faktisk meget.

De andre lystofarmaturer bliver slukket ellers er det frås.

Kunsten at være klog er kunsten

at vide, hvad man skal ignorere.

Hilsen
Lene

0
0
Svar på denne tråd

lys eller ej
Forfatter: 
Dato:  27-11-2009 12:53

der ser jeg intet problem, men som en er inde på syntes jeg det er mange timer hestene står i boksen alene uden tilsyn. Kan godt lide det der med at man lige er ude ved 9-10 tiden om aftenen og sikre sig at alt på det tidspunkt er roligt.

Beklager taste og stavefejl

Bedækning tilbydes v J. Jones WMH 145

Sælges:

DV ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier (rød)

WM ´10 e J. Jones X W. April (rød)

0
0
Svar på denne tråd

Lys ...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2009 13:44

Jeg slukker først lyset i stalden kl. 21.30 når de har fået deres natfoder.

Men jeg tror det er normalt flere steder at slukke før og jeg ser somsådan ikke et problem i det. Jeg har det bare bedst med lige at se, at alt er ok og jeg bliver også altid i stalden indtil alle heste har spist deres krybbefoder.

0
0
Svar på denne tråd

Mine heste......
Forfatter: 
Dato:  27-11-2009 17:58

går i løsdrift.

Jeg har nogle gange tændt lyset i løsdriften,nu hvor det er så tidligt mørkt.

Hvis lyset er tændt efter mørkets frembrud,gider hestene ikke være inde,men går ud i mørket.

Hvis lyset er slukket,er de inde....Så jeg tænder kun,når jeg er derude - det er også det mest besparende,især når de ikke gider lyset.(De vil nok helt følge døgnets naturlige lysmængde).

Hest nr. 3 - blev en supersød "ishest" - Freyja af Raaslettegaard..

0
0
Svar på denne tråd

Hvor mine heste
Forfatter: 
Dato:  27-11-2009 18:28

står bliver lyset også slukket når der ikke er nogen i stalden.

Jeg har aldrig tænkt på det som et problem; hestene kan jo så hvile.

Der bliver dog kigget til dem og uddelt wrap inden sengetid

Mvh Janni

Dejlig DV hoppe udlånes

Nordjylland

0
0
Svar på denne tråd

Hvis behov?
Forfatter: 
Dato:  27-11-2009 19:44

Det handler vel om, hvis behov, der skal dækkes - menneskenes eller hestenes? Som en anden er inde på, er det naturens gang, at det er mørkere på denne årstid. Jeg tror ikke, at hestene har noget forhold til det. De ser jo udemærket i mørket, så hvad er det, de skal bruge lyset til?

Jeg slukker også, når de har fået deres aftensmad og tænder så igen, når jeg tilser dem inden jeg går i seng. - De bliver så også lukket ud igen om natten og står kun i boks mens de spiser deres hø, så jeg kan styre mængderne. (De kan selv vælge at gå ind)

Mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd

hestes natsyn
Forfatter: 
Dato:  27-11-2009 19:56

Det ikke så længe siden der var en artikel omkring hestes natsyn. De ser ganske godt i mørke så tror de ligeglade om der er lys eller ej, jeg slukker selv kl.18 men der bliver kigget til dem mellem 22-24 hvor staldejer går en runde og tjekker alt er vel..

Vh Karin

link til artikel www.heste-nettet.dk/nyheder/5663/

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  27-11-2009 23:03

Vores står inde fra ca. 18 til lidt i 07.00

Lyset bliver slukket når de er kommet ind, og tændt når de får natmad ved 23-24 tiden.

Vi har en rimelig stor stald, med ret skarpt lys.

Så jeg tror ikke at de er kede af at stå i "mørket"

De står i hvert fald altid og sover, eller ligger ned, når jeg kommer derud. Og er lysvågne, når der er lys..

0
0
Svar på denne tråd

lys........
Forfatter: 
Dato:  27-11-2009 23:11

Jeg tror heller ikke mørke generer dem, ude i naturen er der jo også mørkt meget af tiden.

Vores har så lys tændt til kl ca 22, men det er kun fordi jeg synes det er synd at jeg kommer og tænder lyset og de står og "misser" med øjnene fordi der før var så mørkt, bare fordi jeg skal aftenfodre og sige godnat.

Så ja her har de lidt lys tændt indtil ca kl 22 hvor jeg kommer og "forstyrrer" dem :-)

0
0
Svar på denne tråd

Altså....
Forfatter: 
Dato:  01-12-2009 21:48

Jeg gad nok vide, hvordan vildhestene klarer sig i naturen, hvor der ikke hænger en elpærer til stede?! ;-)

Hos mine heste er lyset slukket, når der ikke er folk i stalden. Jeg ser ingen grund til, at det skal stå tændt. Elpæren er skabt til mennesket, som ikke kan se i mørket. Heste er ikke mennesker, de klarer sig fint uden elektricitet.

Eneste tidspunkt, hvor der er lys i stalden hos mine heste, uden at der er mennesker til stede, er nytårsaften, for at dæmpe lysglimtene fra de menneskeskabte raketter ;-)

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Mangler du opstaldning i postnr. 8544?

Så kontakt mig, jeg kan muligvis hjælpe dig.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider