Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

mistede min welsh hingst eft. fold skade
Forfatter: 
Dato:  25-11-2009 19:46

ØV ØV ØV Min dejlige welsh cob hingst måtte aflives mandag eftermiddag pga fold skade.

Hvad der nøjagtigt er sket, finder vi desværre aldrig ud af. Men som det så ud, må det være hegn, for der var skåret 1½ lille og 1 stor sene over. Han kom ind på 3 ben, det fjerde hang kun fast i en tynd, næsten overskåret sene og noget hud.

Det er 3. gang på et år vi har en fold skade - før det, har jeg ALDRIG haft fold skader i de 35 år vi har haft hest.

Jeg må sige, at jeg nu er blevet fuldstændig hysterisk med mine heste. Nu er det slut med juletræer de kan lege med/gnave i, Ingen traktor dæk til hø osv. Alt hegn bliver meget nøje gået igennem og større sten fjernet.

I dag har de slet ikke været ude, fordi jeg ikke kunne nå at gå hegnet efter i morges!

Håber virkelig at jeg bliver mindre "hys" når jeg kommer over chokket.

Hvis der er andre der har haft fold skader, hvad har så været årsagen?

Venligst Pernille

Man kan aldrig få en Welsh for meget!
0
0
Svar på denne tråd

Foldskader ...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2009 20:13

Først, hvor trist for dig at miste en hest. ØV.

Jeg har kun haft en foldskade i 30 år, 7-9-13, og den minder om det der skete for din hest.

Jeg havde ungheste gående på den ene fold og ældre heste på den anden -tråd om tråd.

Jeg gætter på, at omtalte hoppe har sparket ud efter ungerne, ihvertfald var den underste tråd hevet af og hoppen havde et 6-7 cm langt og dybt, vandret sår på forsiden af hasen på højre ben.

Vi opdagede det heldigvis hurtigt og dyrlægen blev tilkaldt. Hun havde heldigvis ikke skåret senerne over, så efter ½ år, en masse medicin, boksro, rysten og bævren fra min side osv. var hun klar igen. Hun har heldigvis ingen mén efter det skete og fungerer igen som ridehest. Der er kun et kosmetisk grimt ar som mest ses om sommeren.

Men ja, man bliver lidt hys - jeg er også meget OBS på hegnet og heste sammensætningen efter dette uheld.

Pøj Pøj fremover :)

0
0
Svar på denne tråd

lyder meget ens
Forfatter: 
Dato:  25-11-2009 20:34

Han havde oz en flænge på ca 6-7 cm lige bag højre for-knæ, mellem underarm og piben - lige i leddet.

Dyrlægen frarådede mig at kører ham til Ansager, da jeg aldrig ville få ham i orden igen. Alt var jo revet over. Der var slet ikke noget håb for ham.

Kan bare ikke forstå, at det kan være hegnet, da det er helt!?

Dejligt at hører, at det endte godt med din hoppe

Man kan aldrig få en Welsh for meget!
0
0
Svar på denne tråd

Havde to i år
Forfatter: 
Dato:  25-11-2009 21:23

ikke med hegnet (der harjeg aldrig haft skader) men to uforklarlige skader på heste på fold.

Den ene er en 2 års vallak jeg også finder på 3 ben kun med et lille snitsår i kronranden. Vagtdyrlæge, dyrlæge igen dagen efter, scanninger og røntgen og hesten er springhalt selv på smertestillende. Det er nogen meget usikre dage. Det ender med at de kan se at en knoglehinde er let beskadiget hvilket gør lige så ondt som et brækket ben. Boksro, sprøjter og 3 uger senere er han helt fin igen.

Tidligere den dag havde de fået en ny rundballe halm og har leget med at sprede det i løsdriften. Vores bud er at han selv eller en af de andre har trådt ham over kronen.

Få uger efter han er erklæret rask står hans lillesøster fra i år med sår på den ene bagpibe. Ligesom om der har været snørret en halmstrikke omring piben 5-6 omgange og så er det strammet til. Pibe er godt hævet emn sårene er ret overfladiske.

Dyrlæge, penicillin og forbinding. da forbindingen bliver skiftet er det største sår lidt større men begyndt at granulere fra bunden så det lignerden får et ar på det sted og ellers ser det ok ud. Hævelsen er faldet.

Et par dage efter får jeg vagtdyrlægen ud for forbindingen væsker og lugter fælt. da vi pakker benet ud falder alt kødet af knoglen på inder-, yder- og forsiden af piben i ca 5 cms højde. Der er kun bar knogle og klart koldbrand. Hun aflives på stedet. Jeg har ledt og skrabt efter halmstrikker/hegnsstumper eller andet hun kan have snoet om benet. Fandt en enkelt høstrikke begravet i mudder under deres vandbalje og den så fin og hel ud så jeg tror ikke det var den. Aner ikke hvad hun har været i. Har stadig ikke fundet det.

Ja jeg kender det med at være totalt hysterisk nu. Mine heste er ellers sådan nogen der aldrig kommer til skade. Snu som ponyer og vant til at være meget ude og sikre på benene. Nu går jeg også og samler bittesmå sten op og sorterer wrap strå for strå osv. Man bliver totalt paranoid. I en periode fløj jeg ud midt om natten bare der var en der rømmede sig. Jeg kan stadig blive helt kold og klam hvis en af dem står og hviler på et ben og den bliver straks checket. Jeg plejer kun at bruge dyrlæge til vaccinationer, insemineringer og den slags.

Jeg er så blevet helt ferm til at håndtere div. antibiotika og smertestillende og diætfoder (havde så også lige en forfangenhed i foråret ?!?!)..

Nå ja og så brændte stalden i april men de plejer alligevel at gå i løsdrift hele sommeren så der var ingen ændringer på den måde...

Nu kan det kun gå fremad. skal vi ikke se 2009 som denundtagelse der bekræfter reglen om at vi ingen skader har på vores heste.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Tre gode Quarter Horses til salg.

Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl.

http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

Ud over det man må regne med...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2009 09:58

... såsom et uheldigt spark der kan give et tykt ben eller en bule på et lår, så har jeg haft to foldskader på de over 30 år, jeg har haft heste, og de kom på ét år.

Min gamle dressurhest rullede sig på folden, og rullede desværre henover en knust flaske, som var smidt ind på folden (hvorfor er bilister så hjernelamme?). Det kostede en aflivning, da benhinden var beskadiget, og såret blev ved med at "arbejde".

Den anden kender vi ikke årsagen til, men hesten har formentlig haft et ben i hegnet. Vi kom hjem fra stævne (sommer og hjemme-hestene gik på døgnfold) og opdagede, at en plag havde en enormt tyk bagkode. Det viste sig, at der var "skåret" tværs henover bagkoden, og det passer fint med en hegnstråd. Der var dog ikke noget at se på hegnet - det var ligeså stramt, som da vi tog afsted

Trods omhyggelig pleje har hesten i dag et tykt arvæv tværs over koden - hun har nok gået med det for længe inden det blev behandlet. Hun er dog ikke plaget af det på nogen måde.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Min står med en foldskade
Forfatter: 
Dato:  26-11-2009 10:03

pt og har gjort det siden maj måned.

Det var et super uheldigt spark, der ramte "helt rigtigt" ind på hans skulder, så senen blev kraftig beskadiget.

Sidste kontrol så billederne ikke så positive ud, men jeg håber stadig.

Jeg må indrømme, at jeg er mega æv over at jeg stort set ikke har redet min hest i den periode jeg har ejet den, bla. pga denne skade.

Men tilgengæld havde min hest (og har stadig) et rigtigt hesteliv, med fri leg på folden. -Og det vægter jeg lidt højere.

Mvh. Tine

Fotografering?

Klipning tilbydes i Midtsjælland

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=47&i=1880&...y=desc&e=0

Kvalitets DV'ere sælges, kontakt for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

kjksdfajhe
Forfatter: 
Dato:  26-11-2009 11:05

Vores ene araberhoppe står med en foldskade nu. Hun var desværre blevet halt efter et distancestævne, og efter en uges tid hvor hun stadig haltede, valgte vi at køre hende til højgaard for at få hende tjekket. hun var heldigvis ren i røntgen, og det viste sig at det var en kodeledsbetændelse. Hun blev sprøjtet i koden og vi kørte hjem. Cirka 3 dage efter om formiddagen kigger jeg ud af vinduet, og ser at hun er stokhalt på det ene forben. vi skynder os ud til hende, og hun står med den tykkelse pibe jeg nogensinde har set. den er varm og meget øm. vi skyller i koldt vand i LAANG tid og dyrlægen kommer og giver smertestillende og antiinflamatorisk.

hun er blevet scannet på højgaard (igen), og det er den store bøjesene den er gal med, så hun skal stå i hvert fald et halvt år. hun er færdig som distancehest, men skal nok blive ridehest igen, siger dyrlægen.

sådan noget øv! vi ved ikke hvad hun har fået det af, dyrlægen tror hun måske er trådt ned i et hul af en art, hun kan også bare have trådt forkert :(

Sif: hold kæft hvor man bare hader de skide billister der smider alt muligt @!#$ ind på foldene! sikke en trist historie...

- sagde Cecilie

The wind of heaven is that which blows between a horse's ears.

Hubertus Flexline dressursadel sælges billigt - se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Hegnsskader
Forfatter: 
Dato:  26-11-2009 11:19

De fleste hegnesskader er rulleskader, dvs hesten har rullet sig og fået benet over/gennem hegnet, når den så rejser sig så står benet pludselig på den forkerte side.

Det kan kun løses ved at lave en rulleplads midt på folden, da heste normalt ruller sig hvor der er bar jord, og det er der ofte langs hegnet.

Fra spark har vi haft 2 alvorlige skader; en brækket albue som dog kom sig efter 3 ugers boksro og i sommers en rækket bagpibe, som jo desværre bare "behandles" med aflivning.

Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!

Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd

bummelum...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2009 20:51

Jeg har lige som Charlotte haft en brækket albue..

Dyrlægen mente at min unghest enten havde fået et spark eller faldet meget uheldigt ned på nogle af frosne knolde som der fandtes på folden (januar måned)...

Han startede med boksro men bruddet blev faktisk kun værre af det. Eneste halve løsning var operation som ikke levnede ham ret stor chance for bare at blive foldbums, så han blev desværre aflivet bare 6 år gammel...

Da en sag kan ses fra flere sider, vil jeg bede tilhørerne om at sætte sig i en rundkreds...

Storm P.

0
0
Svar på denne tråd

Hestereb
Forfatter: 
Dato:  28-11-2009 05:53

Heste er flugtdyr! et hegn må aldrig være stærkere end det springer hvis hesten kommer i det, den kraftige hegnstråd er for stærk og rebhegn burde forbydes, kender flere der har mistet heste på grund af rebhegn

2 problemer med rebhegn:det er for stærkt, de indvævede metaltråde er for tynde= yder for stor modstand strømmæsigt, eltrådene springer og så springer strømmen ( kan specielt ses i fugtigt vejr) og reducerer strømstyrken på hegnet yderligere= hestene har ikke nok respekt for hegnet og så er risikoen for at de kommer i hegnet øget.

Bent

Welsh Cob avler

http://www.welshcob.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider