ikke med hegnet (der harjeg aldrig haft skader) men to uforklarlige skader på heste på fold.
Den ene er en 2 års vallak jeg også finder på 3 ben kun med et lille snitsår i kronranden. Vagtdyrlæge, dyrlæge igen dagen efter, scanninger og røntgen og hesten er springhalt selv på smertestillende. Det er nogen meget usikre dage. Det ender med at de kan se at en knoglehinde er let beskadiget hvilket gør lige så ondt som et brækket ben. Boksro, sprøjter og 3 uger senere er han helt fin igen.
Tidligere den dag havde de fået en ny rundballe halm og har leget med at sprede det i løsdriften. Vores bud er at han selv eller en af de andre har trådt ham over kronen.
Få uger efter han er erklæret rask står hans lillesøster fra i år med sår på den ene bagpibe. Ligesom om der har været snørret en halmstrikke omring piben 5-6 omgange og så er det strammet til. Pibe er godt hævet emn sårene er ret overfladiske.
Dyrlæge, penicillin og forbinding. da forbindingen bliver skiftet er det største sår lidt større men begyndt at granulere fra bunden så det lignerden får et ar på det sted og ellers ser det ok ud. Hævelsen er faldet.
Et par dage efter får jeg vagtdyrlægen ud for forbindingen væsker og lugter fælt. da vi pakker benet ud falder alt kødet af knoglen på inder-, yder- og forsiden af piben i ca 5 cms højde. Der er kun bar knogle og klart koldbrand. Hun aflives på stedet. Jeg har ledt og skrabt efter halmstrikker/hegnsstumper eller andet hun kan have snoet om benet. Fandt en enkelt høstrikke begravet i mudder under deres vandbalje og den så fin og hel ud så jeg tror ikke det var den. Aner ikke hvad hun har været i. Har stadig ikke fundet det.
Ja jeg kender det med at være totalt hysterisk nu. Mine heste er ellers sådan nogen der aldrig kommer til skade. Snu som ponyer og vant til at være meget ude og sikre på benene. Nu går jeg også og samler bittesmå sten op og sorterer wrap strå for strå osv. Man bliver totalt paranoid. I en periode fløj jeg ud midt om natten bare der var en der rømmede sig. Jeg kan stadig blive helt kold og klam hvis en af dem står og hviler på et ben og den bliver straks checket. Jeg plejer kun at bruge dyrlæge til vaccinationer, insemineringer og den slags.
Jeg er så blevet helt ferm til at håndtere div. antibiotika og smertestillende og diætfoder (havde så også lige en forfangenhed i foråret ?!?!)..
Nå ja og så brændte stalden i april men de plejer alligevel at gå i løsdrift hele sommeren så der var ingen ændringer på den måde...
Nu kan det kun gå fremad. skal vi ikke se 2009 som denundtagelse der bekræfter reglen om at vi ingen skader har på vores heste.
Mvh Tina