Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Træpillerne er våde
Forfatter: 
Dato:  16-11-2009 16:55

Hej!

Jeg har nu haft mine heste på træpiller siden 1. oktober. Jeg er rigtig, rigtig glad for det. Men, jeg synes deres bokse er ved at være ret våde. Jeg ryster ellers op i tispletterne hver dag og fjerner det mest våde (smider det ud til siden, så det kan tøre). Men jeg synes hele boksen er ret våd nu. Jeg strøer med Staldren for at mindske baktierier, lugt og så skulle det også hjælpe med at udtørre det våde. Porten til stalden står åben hele dagen, mens hestene er på fold. Så der kommer masser af luft ind. Træpillerne/smuldet vil bare ikke tørre.

Kunne det evt. hjælpe at smide nogle spåner ind? Hestene har stadig et godt tykt lagt på ca. 15 cm. Hvad gør I andre?

Sascha

Sani Cheval & Halimah Bint Ibriix OX

Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:

www.sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

træpiller
Forfatter: 
Dato:  16-11-2009 17:17

Jeg har brugt træpiller, i flere år og har aldrig oplevet at boksen var våd - her har du min opskrift

Start boksen op med et godt lag træpiller, herefter efterfylder du med ca 25 kg. om ugen - når du fjerner klatter ryster du de hele træpiller af, tisseklatterne fjerner du hvis de er meget våde ellers dækker du dem med tørre træpiller - så skulle du ikke få våde bokse

håber det hjælper

jette

0
0
Svar på denne tråd

Nye træpiller
Forfatter: 
Dato:  16-11-2009 20:42

Hvor tit smider du nye træpiller ind?

Kan det ikke hjælpe at smide lidt flere ind end du plejer?

Vh Maria

Nu med et stk. barfodshest i løsdrift

0
0
Svar på denne tråd

If it aint broke -dont fix it!
Forfatter: 
Dato:  16-11-2009 23:25

Vi har tre heste på træpiller og vi startede op 1 december 2008, så de har altså stået på dem i et lille år nu. Ingen af boksene har været muget i bund siden da.

Det vi gør, er at tage klatter hver dag. Vi rør ikke tispletterne til hverdag. Jeg tror måske det er derfor din bokse bliver våde i det?!

Hos os bliver der kun taget klatter hver dag og boksen bliver revet over med en rive, så der er et jævnt lag over hele boksen.

En gang imellem (højst en gang om måneden) kan man så mærke at boksbunden bliver lidt hård i det visse steder og så er det man skal begynde at muge lidt grundigere.

Vi river så det øverste lag træpiller væk fra den hårde tisplet og tager så tispletten helt ud af boksen. Det er jo nogle store klumper, så de er lige til at tage ud, ret nemt egentlig.

Når vi så lige har taget tispletterne ud, så fejer vi gulvet rent og strøer med stalosan, hvorefter vi retter boksen ud igen og river træpillerne på plads igen. Bagefter smider vi så flere poser træpiller ind end vi plejer. Gerne to eller tre poser.

Normaltvis smider vi kun en pose træpiller ind af gangen, men når man har taget et større område ud, så kan det godt blive lidt tomt hvis man ikke spæder godt op.

Som skrevet, så tror jeg du gør en stor fejl ved at rippe op i alle tispletterne hver dag.

Venlig hilsen
-miki-

Foderplaner udarbejdes, mere info, send PB.

Hjemmesiden om krybbebidning og vævning

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-11-2009 07:58

Jeg fjerner også de meget våde pletter. Jeg river også lige overfladen igennem, når jeg har muget.

Jeg har ikke påfyldt træpiller i boksene endnu, da de som sagt har et godt tyk lag at stå på. Men, det kan da godt være, at jeg skal få smidt nogle nye ind, og så fjerne det der er mest vådt.

Sascha

www.sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

træpiller
Forfatter: 
Dato:  17-11-2009 08:07

Mine har stået på træpiller i snart et år og jeg er meget glad for det.

De får taget klatter og det våde hver dag, samt får taget klatter om aftenen. Bunden er altid tør og ren. Dog har jeg ikke en tyk madrasbund. Nogle gange vander jeg træpillerne for at de "popper" op.

Jeg fylder en sæk træpiller ind i hver boks ca. en gang om ugen.

0
0
Svar på denne tråd

Jamen Sascha....
Forfatter: 
Dato:  17-11-2009 15:13

Du skriver her, at du:

"ryster op i tispletterne hver dag og fjerner det mest våde (smider det ud til siden, så det kan tøre)."

Når jeg fjerner det våde, så kører jeg det helt ud af stalden. Det nytter jo ikke at ryste op i tispletterne, så får du bare det ulækre våde op på toppen og det rene i bunden. Det giver jo ikke mening.

Derudover er det jo begrænset hvor meget en træpille kan tørre, når først den har suget alt det den skal. Så må man jo næsten tænke at den så har aftjent sin værnepligt.

Venlig hilsen
-miki-

Foderplaner udarbejdes, mere info, send PB.

Hjemmesiden om krybbebidning og vævning

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-11-2009 18:20

Tak for alle svarene.

Det jeg mente, var at jeg fjerner det mest våde, og resten ryger ud til siden, så det kan tørre. Men, kan da godt se, at det ikke er så smart.

Idag fjernede jeg alt det, der var helt mørkt og vådt. Der blevet strøet med Staldren og så kom der tørre træpiller på. Så er problemet forhåbentlig løst

Tak for hjælpen alle sammen

Sascha

www.sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

god opskrift.
Forfatter: 
Dato:  17-11-2009 21:27

jeg gør det at jeg tager klatter hver dag, ryster det rene smuld fra.

skraber det løse rene som hestene har trampet ud i siderne ind i midten igen.

jeg rører slet ikke tissepletter, som kan ses fra oven!

dette gør jeg ca hver 14 dag. (så begynder bunden at blive let fugtig hvis hesten går meget rundt i boksen og det tørre i toppen bliver skubbet ud til siden)

andre heste der ikke går meget rundt kan nok vente 1 måned.

jeg skraber det tørre i toppen til siden og tager de våde pletter, som så er blevet helt hård. som prettyfancy også nævner.

det er super nemt at fjerne og let at se hvor det er da alt ved siden af er fint tørt og slet ikke klumpet sammen.

syntes også at smulden/pillerne kan blive presset ret hård sammen så når jeg ordner tisse pletter, løsner jeg også det ved siden af, som oftest er det de rene og tørre-piller der ikke er blevet opløst som ligger i bunden. så de skal vendes op i overfladen og blive brugt.

jeg skraber det mest løse og mørke smuld nederst igen i tisse området. og det lidt tørre øverst.

dette fungere super og hestene står altid tørt.

sidste år prøvede jeg slet ikke at tage tisse bund, i ca 3 måneder. den blev ret fugtig og hård til sidst, så syntes denne løsning er det bedste.

jeg kører 1 trillebør fuld ud hver 14 dag af vådt.(lille trillebør)

og i år har hestene stået inde i godt 1 måned nu, så har taget tissepletter 2 gange og IKKE kommet nye piller ind endnu.

bunden er stadig MEGET tør og fin og regner med der næsten går en måned endnu før der skal flere piller ind.

jeg har så også kommet rigelig med piller fra start( ca 200 kg i en boks på lidt over 3*3 meter.

tror også dette har meget at sige, at der er rigeligt med piller, ellers vil det ikke fungere.

håber du kunne bruge det til noget

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider