Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hævede bagben
Forfatter: 
Dato:  15-11-2009 14:54

Kom ud til min hest i morges og der stod hun i boksen med 2 meget hævede bagben. Begge lige tygge fra hoven og op til hasenerne. De er ikke varme og der er ingen sår/skræmmer.

Jeg går en tur med hen 10 minutter og hævelsen falder en lille smule. Samtidig bemærker jeg at hun har tynd mave.

Jeg sadler op og skridter 10 minutter igen. Herefter arbejder hun let i en halv time kun trav. Ikke halt eller mærker anderledes.

Nu er hævelse forsvundet meget - men er dog stadig lidt tyk omkring koden. Nu er hun så lukket for fold resten af dagen.

Men hvad kan der være galt ?

Der er ikke ændret i foderet de sidste par måneder. Hun får dagligt:

Morgen kl. 6:

1 1kg. skovfuld opblødte roepiller

1 kg. byg

600 Face balancer

På marken fri adgang til en rundballe byghalm.

Aften kl. 17:

1kg. skovfuld opblødte roepiller

1 kg. byg

600 Face balancer

ca. 5-6 kg. wrap

Ok. i foderstand.

Måske er det byggen, men jeg har aldrig set disse hævede ben før ?

I aften skifter jeg wrappen ud med hø, da jeg har meget lidt tilbage (bruges normalt kun i traileren)

0
0
Svar på denne tråd

glemte lige
Forfatter: 
Dato:  15-11-2009 14:56

Hun får også 1 dl. olie i foderet morgen og aften.

0
0
Svar på denne tråd

lidt svært
Forfatter: 
Dato:  15-11-2009 17:31

Hvis der ikke er ændret i foderet, og hesten ikke for nylig er kommet fra døgnfold til boks, så er det jo nok ikke her problemet ligger, medmindre der har været noget af foderet der har været dårligt, muggent eller lignende.

Det kan være muk, det er ikke altid man umiddelbart kan se de bittesmå sår der kan komme ind under huden.

Det kan også være overanstrengelse - hvis der er meget mudder på folden som er tungt at bevæge sig rundt i.

Ellers lyder det lidt mystisk, men det er uanset hvad et godt tegn at hævelsen forsvinder igen ved bevægelse og at hesten ikke er halt eller lignende.

0
0
Svar på denne tråd

Hævede ben...
Forfatter: 
Dato:  15-11-2009 23:31

Jeg ville kontakte dyrlægen.

Hævede ben kan i mange tilfælde ha`noget med mælkesyrebakterien at gøre, i tarmen.

Colon Aid fra Solanum er et super produkt der kan afhjælpe det problem, men samtidig skal foderet kigges nøje efter.

Kunsten at være klog er kunsten

at vide, hvad man skal ignorere.

Hilsen
Lene

0
0
Svar på denne tråd

Den kan sagtens
Forfatter: 
Dato:  16-11-2009 00:32

pludselig blive syg af byg. Det er ikke hestemad, medmindre det koges/varmebehandles på anden vis. Jeg er ked af at folk bliver ved med at fodre med det :(

Sagde Janne

Sælges:

Super sød shetlænder vallak,

tilredet, højde 1 meter.

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Opfølgning
Forfatter: 
Dato:  17-11-2009 07:10

søndag og mandag tog jeg wrappen fra hende. hun fik så hø stedet. Det har hjulpet på maven. Bagbenene hæver stadig op (starter ca. 1 time efter hun er kommet ind), men slet ikke så meget som søndag morgen, hvor kodeledet var helt skjult. Jeg har maseret bagbenene ind i hot and cool, når hun er kommet ind og benene er tørre.

Der er ingen muk eller sår. Grovfoderet er ok.

Jo, der er mudder på folden. De første ca. 30 meter er der ca. 15 cm. mudder. derefter kommer de op på den gamle græsmark.

Nu prøve jeg det med høet i et par dage mere - ellers tænkte jeg på at fjerne byggen om aftenen og erstatte det med wrap.

Jeg må jo forsøge mig lidt frem med at fjerne nogle af fodermidlerne.

0
0
Svar på denne tråd

kan være virus...
Forfatter: 
Dato:  17-11-2009 21:42

Der florer i øjeblikket en tarmvirus som giver hævede ben, 2 af min har haft det, dyrlægen sagde vi bare skulle skære ned på tilskuds foder samt kerne(vores får nu ikke kerne) og foder mere med hø/wrap, der gik ca 10 dage før de var fri for hævede ben. mine heste måtte gerne rides moderat da det er med til at tage hævelsen..

VH Karin

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider