Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

For varmti stalden?
Forfatter: 
Dato:  30-10-2009 09:40

hejsa... Vi har lige fået opstaldet vores 2 ponyer i en ny stald, det er et rigtigt godt sted:) de kommer på fold i døgnets lyse timer stort set, og så er de inde om natten..

men da jeg skulle lukke ud her til morgen var der utrolig varmt i stalden, og det sagde en af de andre som passer dem også at der var tidligere på morgenen da hun fodrede..

Jeg ved at de kan få lunge problemer af det, men hvor varmt må der være? stalden er ikke ret stor med realativt lavt til loftet, der står 7 heste derinde..

vi har altid haft vores i en togvogn med god udluftning, så det er lidt nyt for os med sådan en varm stald...

håber nogen kan hjælpe..!

0
0
Svar på denne tråd

udluftning
Forfatter: 
Dato:  30-10-2009 09:51

kan i ikke åbne en stor stalddør eller vinduer??

Problemet er faktisk mest hvis stalden også bliver fugtig, altså af kondens fra heste og madrasser, så risikerer i at der opstår skimmelsvamp i stalden..

Kristina

5 baller tørv sælges, afhentet i Hadsten, samlet pris kr 300,-

0
0
Svar på denne tråd

Termometer
Forfatter: 
Dato:  30-10-2009 21:12

Smid da et termometer derud og tjek temperaturen nogle dage...

Heste har det så vidt jeg husker glimrende ved 10-12 grader... - det bliver nemmere for varmt for dem frem for for koldt...

Havre sælges - se profil for info - nær Esbjerg

Opstalding tilbydes - fuldpas 900 kr/mdr

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd

Dørene
Forfatter: 
Dato:  30-10-2009 22:07

Der er heller ikke særligt højt til loftet i den stald, hvor min hest står. Men vi har alle 3 døre ind til stalden åbne. Dørene er kun lukkede i kraftigt blæsevejr eller i frostvejr af hensyn til vandrørene.

Og nej, heste kan sagtens tåle træk! Vi har aldrig haft en forkølet hest i stalden , og det selvom flere af dem er klippede rideheste.

Ridetøj i store størrelser sælges

0
0
Svar på denne tråd

det er rigtigt
Forfatter: 
Dato:  31-10-2009 00:41

Lisbeth ♥Figorina♥ har helt ret (y)

Frisk luft er helt enormt vigtigt - og heste kan sagtens tåle træk ;-) Træk er indendørs blæst, og den skal være meget mærkelig, hvis den skal være værre end den udendørs blæst :-P

Heste har det bedst mellem 5 og 10 grader, der må ikke være for fugtigt - og al luften i stalden bør udskiftes mindst en gang i timen hele natten 8-)

Det er ikke kun fugt og varme, der er problemet, også CO2, ammoniak og støv er ganske slemt :-(

De risikerer meget let at få luftvejsproblemer. Jeg har læst, at luftevejslidelser er meget hyppigere, end folk normalt er klar over :-(

:-) fra NinA

Ledig boks i hyggelig lille stald

ved Uvelse/Lystrup Hegn

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

Mine mål ca.:

FORDRINGER I DRESSUR (2001)

epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Man kan bruge
Forfatter: 
Dato:  01-11-2009 16:20

den tommelfingerregel der siger:

100 gange hellere for koldt end for varmt i stalden. Heste trives fint med lavere temperaturer.

En lille lavtloftet stald med 7 heste vil hurtigt blive varm og fugtig hvis der ikke er "luft igennem" og det kan hurtigt give lunge/hoste problemer. Så op med døre og/eller vinduer.

Jette K

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider