Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foder - En stor beslutning
Forfatter: 
Dato:  03-10-2009 21:13

Jeg er kommet lidt i tvivl og spørger derfor herinde. Sagen er den at jeg nu står 100 % for fodringen af mine heste og dette giver jo "nye og spændende" muligheder ...

Men jeg er virkelig i tvivl om hvad der er det rigtige. Her kommer lidt lidt info:

Hestene får morgen foder hvor efter de bliver lukket ud ca mellem 8-9 om morgenen så kommer de ind igen kl. 17 ca. De står på spåner og får derfor meget hø. Dette får de når de kommer ind om aftenen og så får de hø igen inden jeg kører hjem ( når jeg har redet osv. ) Så de har hø til natten.

Derudover får de selvfølgelig foder når de kommer ind.

Jeg har altid været glad for at fodre med havre + tilskud.

Derudover får hestene olie, elektrolytter og muskel tilskud.

Jeg giver gerne mash eller betfor inden jeg kører fra stalden om aftenen.

Det skal siges det er heste der bliver redet hver dag ( + - ). Den ene er i topform og den anden bliver redet lidt lettere.

Hvad ville I fodre med ? Jeg er nemlig blevet lidt i tvivl om hvor meget foder de bør have nu de får så meget hø samt går så meget ude. Livsstilen er nemlig ændret betydeligt for hestene og herved også hvad jeg er vant til. Jeg har selvfølgelig selv nogle ideer men kunne godt tænke mig at høre lidt om jeres erfaringer.

Super lærepony sælges

Se min profil for annonce og info !

0
0
Svar på denne tråd

min erfaring....
Forfatter: 
Dato:  03-10-2009 21:37

... er at man skal holde det enkelt, med simple fodermidler og så skal alle fodringer gerne være ens.

Jeg fodrer selv hovedsageligt med wrap/hø. Mine heste får ca 10-12 kg i døgnet.

Derudover får de morgenmad og aftensmad, som består af: Roepiller, grønpiller, vitaminer, sojaskrå, majs, olie og salt.

Jeg ville gerne kunne fodre til frokost også, men det kan desværre ikke lade sig gøre.

Venlig hilsen
-miki-

hende der med hjemmesiden om krybbebidning og vævning

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa ...
Forfatter: 
Dato:  04-10-2009 11:57

Jeg har 5 heste hjemme og de får forskelligt foder da de ligger i alderen 1 - 13 år, hvoraf 2 går stævne hver eller hveranden weekend.

Men fælles for dem alle er masser af wrap, de har alle wrap tilbage næste morgen, og Travo E.

En af stævne hestene får Build Up fra Brogaarden, da han er temmelig småtspisende af wrappen.

Men ellers har jeg følgende fodermidler: Havre, roepiller, lucerne og linamix, som de alle får, pånær åringen der ikke får havre og den tykke pony får ikke linamix og kun en håndfuld havre og wrappen er også rationeret til hende .

Derudover bruger jeg elektrolytter og de har alle saltsten i boksen.

De står på halm og bliver fodret 2 gange dagligt kl. 6.30 og kl. 18, de går ude fra 7.30 til de skal rides om eftermiddagen.

Jeg synes da din fodring lyder meget fornuftig , så hvis hestene trives er det ikke helt skævt .

0
0
Svar på denne tråd

Foderjungel
Forfatter: 
Dato:  04-10-2009 12:33

Kan godt forstå din "fortvivelse", da hele foderscenariet er noget af en jungel at kaste sig ud i.

Min hest står hos mine forældre, og vi har nogenlunde samme forhold som dig. Vores heste får morgenmad kl. 7-8 stykker samt hø. De bliver lukket ud en halv time efter de har spist cirka, hvor de gerne står lidt i boksen og gnasker hø inden de smutter ud på marken. Vores stald er lavet således at man blot åbner dørene til boksene, og så går de direkte ud på marken. De kan derfor altid gå ind og spise deres hø færdigt, hvis de vil.

Kl. 18-19 stykker kommer de ind igen (alt efter vejret) og får igen foder og hø.

De står på tørv og hamp, så derfor skal de gerne have hø hele tiden.

Vi fodrer med roepiller, lucerne, linamix, vitaminer/mineraler, salt, klid og så er der lidt tilskud i form af MSM, kalk og Cortaflex til den gamle + æbler/gulerødder.

Desuden har vi en keddel til at stå i stalden, så de får varm mad :)

Vi er rigtig glade for at fodre på denne måde - hestene stortrives og elsker deres mad.

Held og lykke :)

- sagde Cecilie

The wind of heaven is that which blows between a horse's ears.

0
0
Svar på denne tråd

Foder....
Forfatter: 
Dato:  04-10-2009 13:04

Tak for jeres svar ! Der hvor tvivlen egentlig ligger er hvilket type tilskud jeg skal give til havren. Der er så mange müsli m.m der lyder/virker gode men kunne godt tænke mig at høre lidt erfaringer....

Super lærepony sælges

Se min profil for annonce og info !

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa ...
Forfatter: 
Dato:  04-10-2009 13:16

Som skrevet bruger jeg Travo E, det kunne måske være en mulighed?

Jeg giver ca. 586 kr. for 25 kg, men tilgengæld skal de kun have 50-150 g. pr. dag og så blander jeg linamix og lucerne i havren ...

Du kan kigge nærmere på Travo E her: www.vitfoss.dk

0
0
Svar på denne tråd

Caroline R....
Forfatter: 
Dato:  04-10-2009 14:49

Jeg tror du skal finde et produkt du kan lide - både synet af og prisen på. Dernæst skal du lave en foderplan for dine hest med det her produkt og så de andre ting du fodrer med. Her finder du så ud af om det virker eller ikke virker.

Jeg kunne eksempelvis godt tænke mig at fodre med Racing Minerals, men det passede overhovedet ikke ind i min fodring med alt det andet. Derfor endte jeg med at købe Regulator Complete istedet for. Noget jeg egentlig til at starte med valgte fra, fordi jeg synes det var for besværligt at få fat på.

Venlig hilsen
-miki-

hende der med hjemmesiden om krybbebidning og vævning

0
0
Svar på denne tråd

Eggersmann
Forfatter: 
Dato:  07-10-2009 14:17

Jeg har fodret med havre og Hafer Ergänzer fra Eggersmann i mange år nu. Alle mine heste går konkurrence og fungere perfekt på det.

Se nedenfor:

Hafer Ergänzer:

- Ideelt at udfordre sammen med havre, hø og wrap.

- En 500 kg hest i træning er dækket 100 % ind med vitaminer og mineraler på 1,5 kg dagligt.

- Indeholder bl.a. hasselnød, brandnælde, kamille og tørret æble.

- Marietidselolien giver en flot og skinnede pels.

Du kan evt se mere på www.hk-hornsyld.dk

Mvh Malene

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider