|
|
| Fodring af FED fjordhest |
|
|
Da Bøffen blev min mors i foråret var han FED, lange rideture i et lidt friskt tempo hjalp lidt, men så rejste jeg til udlandet i 3 måneder og Bøffen kom på græs sammen med de andre heste fra stalden. I starten fik han mundkurv på, men han blev ved at ødelægge grimen og remmene til mundkurven, så da græsset blev mere magert og nedbidt så opgav vi mundkurven. Han er ikke blevet federe i perioden, men er heller ikke blevet slankere. Hestene er så småt begyndt at komme ind og overnatte og skal til at overveje mængden af hans foder og hvad han skal have at spise. I stalden har vi roepiller, fase balancer fra brogaarden og vitamin/mineralblandingen travo sport og så selvfølgelig hø og wrap (som der ikke fremlægger nogen analyse på mig bekendt). Han står på halm, men spiser ikke meget af det, hvis han overhovedet spiser noget af det. Så jer med erfaring med fodring af små trivelige fjordboller, der nemt kan holde overvægten ved lige ved kun et enkelt havrekorn om dgen, hvad er jeres bud på en foderplan så det lille kortbenede kræ kan tabe sig. Han vil naturligvis også blive motioneret mere nu hvor jeg er hjemvendt igen. Han er i øvrigt 142 cm høj, 6 år og kastreret for ca 1½ år siden.
MVH Trine
Un cruzado con genio y corazon En krydsning med hjerte og karakter
www.bricksite.com/romero
Nu katte"mor" igen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halm som grovfoder |
|
|
evt suppleret af frøgræs og en SMULE hø/wrap (2 kg). Så skal krybbefoderet dække vitaminer- mineraler og protein: Vi bruger roepiller, sojaskrå, lucerne og lidt hørfrøkager- samt vitamin-mineralblanding. Man kan ikke give tyggetid NOK i wrap/ hø uden at de bliver for fede/ vedligeholder overvægten. Eva
Til salg: 1. Stor, velgående og rolig varmblodsvallak + 170 cm (3 år, grundtrænet fra jorden, ryttervant)e. Heimdals Happy Hero 2. Sød, dansende 3 års lipizzaner vallak, ca 153 cm 3. Lipizzanerføl 2009
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halm.... |
|
|
er ikke godt. Store mængder af halm, fordi de ikke får andet p.g.a. slankekur, medfører kolik, halmvom etc. Min fjordhest er også fed. Hun får roepiller 2x dagligt og hø. Der er også halm på folden, men jeg vil helst at hun spiser høet. Hun får ca. 4-6 kg dagligt. Måske slanker det ikke ligefrem så meget, men man undgår til dels halmen. Jeg ville give den roepiller, vitaminer og ca. 4 kg hø om dagen. Evt. kun hø og vitaminer.
en fjordhest er en dejlig hest....og en islænder også!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil anbefale |
|
|
Nu er det godt nok ikke fede fjordheste, som jeg ejer, men istedet 2 tykke haflingerhopper og nej fodring af de to racer kan ikke sammenlignes 100%. Men jeg vil nu alligevel anbefale dig at tage et kig på Brogårdens Leisure Mix. Det har jeg fodret mine haflingere med de sidste to vintre og aldrig har de tabt græsvommen så godt før, som de nu gør med Leisure Mix'en Mine hopper skal hver have 800 g. Leisure Mix om dagen til vedligehold + 200 g. roepiller samt hø/wrap (min. 1 kg pr. 100 kg hest) - en foderplan som er udregnet af Brogården. Leisure Mix er beregnet til nøjsomme og trivelige hesteracer, så derfor vil jeg også mene, at det er et godt valg til jeres fjordhest. Hvis jeg var jer, ville jeg enten vælge et rent vitamin/mineral tilskud eller et foderprodukt, som er beregnet til nøjsomme heste. Dertil supplere med roepiller samt en god portion gulerødder (begge dele giver mæthedsfornemmelse, længere tyggetid og noget, som hestemaven kan arbejde med) samt hø og wrap. Mht stråfoder så vil jeg ikke basere alt for meget af strået på halm - det giver halmvom. Jeg vil mene, at du bør give 4-4,5 kg hø/wrap om dagen og dertil supplere med frøgræshalm eller vårbyghalm. Det er vigtigt, at hestens mave holdes i gang, så det holder forbrændingen oppe. Det kræver, at hesten løbende får noget at spise - lidt men tit. Så hvis han spiser høet hurtigt, kan I give halm i ventetiden mellem hømåltiderne.
Hilsen fra Tine og hafferne Flicka & Frigg Mangler du opstaldning i postnr. 8544? Så kontakt mig, jeg kan muligvis hjælpe dig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har selv en hoppe, som bliver fed af ingenting. Hun får kun vitaminer/mineraler og roepiller. Udover det så får hun ca. 6-7 kg hø og muligvis 1-2 kg halm, hvis høet ikke rækker (hun skal stå på træpiller i år). Selvom hun stadig går på døgnfold, så har hun faktisk tabt sig. Så hvis jeg var dig, ville jeg nøjes med Travo sport + roepiller, og så ellers min. 1-2 kg. hø pr. 100 kg hest.
Sascha
Sani Cheval & Halimah Bint Ibriix OX
Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:
sh-foto.dk
Opstaldning tilbydes i selvpasser-stald i Kolding. Nyere stald, gode folde osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fjollebolle |
|
|
Samme problemstilling i denne tråd: www.heste-nettet.dk/forum/5/528707/ 527964/ Måske du kan bruge nogle af rådene i den..
Så så husk nu vi må ikke skælde dyrenes beskyttelse og hestens værn ud fordi lovgivningen er så vag.
EROS FOREVER - glem ham ikke!!!!
Dagens bedste 1 dagsafprøvede hoppe (5 års & ældre), reg.2 C C Cagot RDH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej, halm er ikke.... |
|
|
... særlig godt hestefoder - men at diskvalificere det helt, er altså en "luksusholdning" som man ikke altid kan indtage, når man står med en fed hest af den nøjsomme slags. De fleste heste tåler halm bedre end fedme  Jeg er med på Evas metode - og bruger den også selv. Vi fodrer med wraphø, taget på egen mark (som er mere ukrudt end græs, og enormt sparsomt gødet), og supplerer op med vårbyghalm med en smule udlæg i. Ja, de får lidt halmvom - men hellere det end fedtpukler over det hele. Vi kombinerer med roepiller (de gode gammeldags, der skal stå i blød en evighed, for de indeholder ikke ret meget sukker), så de får altså fibre nok til at kunne opretholde livet. For at få det til at ligne noget godt, drysser jeg en lille håndfuld havre ud over hver portion, det kan de godt lide  Travo Sport E sørger for vitamin-/mineralbalancen - og så er der Felix, der lige yder lidt mere end de andre (træning/stævner), som får lidt mere havre samt et tilskud af rød fibermix. Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaaa ... |
| Forfatter:  |
anjasm |
| Dato:  |
28-09-2009 16:41 |
|
Motion er det allerbedste slankemiddel. Når det så er sagt kan det stadig være svært at holde vægten nogenlunde normal på nøjsomme ponyer . Jeg har en Dartmoor hoppe der, efter at min datter bruger mere tid på at motionere de større ponyer også let bliver overvægtig. Hun bliver fodret med roepiller, Travo E, lidt lucerne, 2-3 kg. wrap og halm og frøgræs for resten, hun går på meget lidt græs i dagtimerne. Jeg er ikke så halm forskrækket, for hvis man samtidig bruger opblødte roepiller holdes maven og fordøjelsen i gang. Hun har heller ikke halm vom. Hun rides på tur et par gange i ugen. Jeg er panisk angst for forfangenhed og denne løsning fungerer her.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for svar |
|
|
i anbefaler at jeg skal tage et kig på andre fodermidler end jeg har til rådighed lige nu. Kan Fase Balancer og Travo Sport slet ikke bruges??? Det ville ihvertfald være det nemmeste at dette kunne bruges da det er det foder, udover hø, wrap og roepiller, der er indbefattet staldlejen. Burde roepiller og travo sport ikke være nok og så dertil hø (og halm, men det æder han helst ikke). Jeg kunne for sin vis jo godt undlade fase balancer, og evt kun bruge det som en smagsforstærker til roepillerne, han i øvrigt heller ikke er så imponeret af, men det glider da ned. Pt er der stadig en hel del græs på folden, hvorfor jeg holder lidt igen med både foder og hø. Der er ingen problemer med at han får halmvom, for han æder jo som sagt helst ikke halm. Han er bare typen der bliver fed at et enkelt havrekorn eller af at snuse til en tom fodersæk. Hvor meget i gram tørvægt bør jeg tildele ham af roepiller om dagen?
MVH Trine
www.bricksite.com/romero
Nu katte"mor" igen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hovsa.. |
|
|
der var lige kommet lidt flere indlæg end da jeg skrev mit sidste indlæg. Vil lige tage et kig i den anden tråd også 
MVH Trine
www.bricksite.com/romero
Nu katte"mor" igen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nøjsom |
pjemm |
28-09-2009 17:38 |
|
Han kan sagtens leve af roepiller + travo + høhalmgræs. Måske en håndfuld lucerne for at give smag. Min fede får faktisk ikke mere end et par 100 g. det svarer til 1 dl tør x 2 måltider. 4-5 kg wrap og halm for resten. Græs med mundkurv eller nedbidt. I øjeblikket får de faktisk ikke noget hø, da jeg har græs i knæhøjde til resten af vinteren... :Pia
*
"HIT" riste el. lign købes 2-4 m2 Sjælland
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| motion |
pjemm |
28-09-2009 17:40 |
|
Det skal lige siges, at han ikke motioneres ret meget, desværre. Så det er til vedligehold. :Pia
*
"HIT" riste el. lign købes 2-4 m2 Sjælland
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foder... |
|
|
Som flere nævner og det jeg bedst har erfaret er :
Vitamin og mineralblanding (feks. din Travo E) Roepiller Hø/wrap Halm suppleres op for tyggetid motion
Christine
Stald Granly fjordheste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er enigmed de flest i tråden |
|
|
hø fra 2. eller 3. slet, ikke det gode fra 1. slet - 4 kg hø, halm for resten, roepiller for mæthed (pas på der er altså også mange kcal i dem) og så travo - e. Det er en fin foderplan til sådan en basse. Halm er altså et udemærket tygge-tidsfoder for hesten, man kan ikke bare afskrive det fuldstændig når man fodrer heste. Faktisk kan jeg godt lide at heste på foderplaner, hvor de får noget mere foder end ovenstående, også altid har adgang til halm. Det er masser af træstof i, godt med tyggetid og det "kradser" godt i tarmene ( forbedret peristaltik). Så hver søde at sætte jer ordentligt ind i tingene, inden i giver råd herinde 
Sagde Janne Sælges: Super sød shetlænder vallak, tilredet, højde 1 meter. Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| præcis |
|
|
vil lige supplere ang. halm at det faktisk er super godt til de nøjsomme heste. Desuden forebygger det også mavesår da hesten jo producer spyt når den tygger, det spyt som skal neutralisere alt den syre som hesten producer i sin mave. Når nu sådan en type ikke tåler græs/wrap 24/7. Det kan godt være hesten bliver lidt vommet, men hellere det en en mavesårshest. Godt vårbyghalm skal man slet ikke undervurdere 
Christine
Stald Granly fjordheste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fodring af fed fjordhest |
|
|
Hej Jeg ville helt klart fjerne alt krybbefoder undtagen vitamin og mineral blanding også give omkring 4-5 kg wrap/hø og halm/frøgræs for resten. Derudover skal de have masser af motion. Mette
carpe diem - grib nuet
Sov sødt Kingo 1991 - 2008
HF Student anno 2009 Barfodstrimmer bør forbydes!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har også en for tyk fjordhest |
|
|
Min fjordhest vejede små 100 kg for meget - men på 1½ måned har han tabt sig ca. 40 kg. Han har gået på døgnfold hele sommeren med masser af græs og er endnu på græs om dagen men inde om natten. Der er ikke meget gang i græsset nu - så han får pr dag: 200 gr. lucerne light 125 gr. Racing Minerals 4 kg wrap frøgræs som supplement (ikke halm for det bliver han SÅ vommet af) Han trives super på det - og man kan ligefrem se at hans mave bliver mindre og mindre og ligeledes hans "deller"..... og hans aktivitetniveau er steget betydeligt. Derudover bliver han redet 1 time hver dag (dog med en ugentlig fridag) i dressur / spring / terræn og jeg vil nok sige at hvis han ikke fik så meget motion ville det nok have taget dobbelt så lang tid at slanke ham. Motion er en MEGET vigtig del for at få sin fjordhest slanket. /Lisbet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min tykke |
maikenm |
29-09-2009 12:26 |
|
har fri adgang til wrap-hø på folden, som efterhånden er nedbidt. derudover får hun Happy Hoof (ligner lucerne af udseende) for at forebygge forfangenhed. ofte blander jeg lidt musli light i, så hun gider spise dét (så hun får sine vitaminer) hun har tidligere fået både lucerne og roepiller (ikke betfor!), som også fungerede super! og igen-igen: motion, motion og atter motion 
Maiken
Nu med kun 900 meter til Danmarks 3. største skov!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| kan ikke leve af halm |
YlvaW (MissCharmy) |
29-09-2009 16:44 |
|
Hej, syns godt du kan bruge det foder du har på stedet. Hvor meget hø/ wrap den skal ha kommer jo an på kvaliteten men generalt kan man jo sige at de skal ha mere wrap end hø da det er lav TS % i wrap. Jeg ville sige ca 5 kg hø af lav-middel kvalitet eller 6-7 kg wrap, men det afhenger som sagt af kvalitet og TS. Jeg ville ikke ge den noget kraftfoder hvis den skal tabe sig men da det nok er svært at få ham til at spise mineralerne uden vill jeg blande det i roepillerne. Hvor meget vitamin/mineral blanding du skal ge står på pakken. Jeg ville ge 0,5 l roepiller (inkl. vand) morgen og aften. Det er fint at han ikke spiser så meget halm. Så kan du jo roligt ha halm til ham hvis han begyndr at kede sig. Lige som for menenesker er det en god ide at han taber sig langsomt. Du skal altså ikke sette ham ned til 3 kg hø bar fordi du vil se resultat her og nu. Hvis der er mulighed for at ha ham på løsdrift e det en god ide da de bevæger sig meget mere en hvis de står på boks 20-14 timer om dagen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halløjsa |
|
|
har talt med staldejer i dag og indtil videre forsøger vi, når hestene kommer op på fuld foderration, tror jeg vi prøver med 100-200 g roepiller om dagen, travo sport og evt en lille håndfuld fase balancer for smagens skyld og så 2-4 kg wrap/ hø og halm for resten. Og så naturligvis motion! Jeg har som sagt været bortrejst her i sommermånederne, hvilket også er derfor han ikke har fået så meget motion. Vi har vist også fået skaffet en part til ham i går, som også rider ham i et lidt friskt tempo, så det burde også hjælpe. Jeg håber på at kunne præsentere en topsmart fjordhest engang til foråret 
MVH Trine
www.bricksite.com/romero
Nu katte"mor" igen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|