Nu må jeg ty til jeres hjælp. Jeg har igennem længere tid forsøgt at slanke min temmelig kraftige fjordhest.
Det gik helt galt, da hun kom på døgngræs i april. I april og maj ÅD hun sig en pukkel til - rent bogstaveligt.Der var knæhøjt græs, og jeg havde ingen mulighed for at regulere det.
I juni kom hun hjem til os selv. Hun har gået på en nyanlagt græsfold, afvekslende med ophold på en jordfold. Hun har ikke taget yderligere på, men har åbenbart alligevel fået nok til at bevare "huldet".
Nu er der ikke meget græs mere. Hun får nu 200g roepiller og 2 håndfulde lucerne om dagen sammen med vitaminer og mineraler. Der er en bigballe med halm, og så kan hun nippe og pille i det græs, der er.
Jeg tør ikke undlade at give hende noget. Dels af hensyn til risikoen for mavesår, dels af hensyn til hendes sult og dels af hensyn til hendes tyggebehov.
Men er det for meget hun får nu? Og hvad kunne jeg gøre i stedet for?
Min dreng rider hende ca 3 timer om ugen. For lidt..det ved jeg godt. Men p.g.a. arbejde og skole kan det ikke blive til mere. Jeg rider min islænder, og kan heller ikke afse mere tid til hendes motionsbehov.