Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Slankning af fjordhest
Forfatter: 
Dato:  06-09-2009 11:05

Nu må jeg ty til jeres hjælp. Jeg har igennem længere tid forsøgt at slanke min temmelig kraftige fjordhest.

Det gik helt galt, da hun kom på døgngræs i april. I april og maj ÅD hun sig en pukkel til - rent bogstaveligt.Der var knæhøjt græs, og jeg havde ingen mulighed for at regulere det.

I juni kom hun hjem til os selv. Hun har gået på en nyanlagt græsfold, afvekslende med ophold på en jordfold. Hun har ikke taget yderligere på, men har åbenbart alligevel fået nok til at bevare "huldet".

Nu er der ikke meget græs mere. Hun får nu 200g roepiller og 2 håndfulde lucerne om dagen sammen med vitaminer og mineraler. Der er en bigballe med halm, og så kan hun nippe og pille i det græs, der er.

Jeg tør ikke undlade at give hende noget. Dels af hensyn til risikoen for mavesår, dels af hensyn til hendes sult og dels af hensyn til hendes tyggebehov.

Men er det for meget hun får nu? Og hvad kunne jeg gøre i stedet for?

Min dreng rider hende ca 3 timer om ugen. For lidt..det ved jeg godt. Men p.g.a. arbejde og skole kan det ikke blive til mere. Jeg rider min islænder, og kan heller ikke afse mere tid til hendes motionsbehov.

en fjordhest er en dejlig hest....og en islænder også!

0
0
Svar på denne tråd

Motion....
Forfatter: 
Dato:  06-09-2009 11:32

Jeg kan ikke se andet end at I gør hvad I kan med hensyn til foder - hun kan ikke få mindre - men det eneste I kan gøre bedre er motion.

Jeg har selv en fjordhest som er for tyk og han får kun vitaminer nu hvor han går på døgnfold - men han bliver redet 5-6 gange om ugen ca. 1 time - dressur og spring - og det er han blevet den sidste måned. Han vejede iflg. vægtmålebånd 500 kg da jeg startede træning for 1 måned siden og igår blev han målt igen og der vejede han 450 kg.

Hvis man vil slanke sin fjordhest yderligere end med min. foder så er der ikke andet at gøre en give den mere motion.

/lisbet

0
0
Svar på denne tråd

kfjgkljgfhkgjh
Forfatter: 
Dato:  06-09-2009 15:36

Jeg vil sige, at her i vintersæsonen fodrer du hende på et minimum.

Altså så vidt det er muligt KUN vitaminer/mineraler og max 4 kg hø blandet op med byghalm, så hun ikke bare kan indtage det med fuld fart - gerne lagt i et fintmasket hønet.

Herud over kun byghalm.

Og så motion i den udstrækning det kan lade sig gøre.

Og så når græsningssæsonen starter op igen - så vil jeg anbefale en mundkurv.

Personligt havde jeg det meget svært med, at putte en sådan på min Fjorddreng, men angsten for forfangenhed var større.

Han har her henover sommermånederne tabt sig omtrent 100 kg!! Og med moderat motion!!

Hvis der er græs til rådighed nu - ville jeg få fat i en mundkurv og bruge den nu også.

Dog skal den være afmonteret, når hun skal have stråfoder mv.

Held og lykke med hende:)

Vores Charmetrolde

Fjordbassen Bastian, Frieseren Thundra

&

Shetteren Clyed

Hesten er vores partner

Portræt af heste tegnes - tjek præs.

Opdræt af marsvin - tjek hjemmesiden:

www.cougars.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tak for
Forfatter: 
Dato:  06-09-2009 18:23

dit råd. Jeg har en mundkurv og hun har også brugt den. Men ikke hele tiden. Græsset har i perioder været for kort. Men næste år får hun den på igen.

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  07-09-2009 14:00

En fjordhest kan som sagt leve på en sten.

Det er ikke synd, at hun ikke får meget krybbefoder. Hellere bare holde hende på vitaminer og mineraler, også evt. give gullerødder, der skal 10kg til en foderenhed, så dem må hun æde i uanede mængder..

Fjordhesten har jo let ved at blive for tyk..

Hilsen
Annecathrine

Indehaver af jordens dejligste fjordhest
Store Mads Kirk

0
0
Svar på denne tråd

Slankning af fjollebolle
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 21:21

Der er en del sukker i gulerødder så personligt ville det ikke være mit valg.

Jeg ville give roepiller tilsat lidt lucerne (èn uden melasse), & vit/mineralbl. gerne fordelt på minimum 3 måltider om dagen.

Frøgræs (kan findes i god & grøn kvalitet hvilket hestene med glæde spiser) er der delte meninger om MEN jeg vil heller have mulerne har NOK strå til rådighed fremfor for lidt.

Derfor ville jeg fodre ad libitum med dette fremfor halm som kan give en "god" vom.

Vil umiddelbart mene, at din mule kan leve på ovenstående i rigelige mængder, uden at tage på, & uden at være sulten eller på evig kur.

Held & lykke med at finde en løsning som mætter den sultne mule

Så så husk nu vi må ikke skælde dyrenes beskyttelse og hestens værn ud fordi lovgivningen er så vag.

EROS FOREVER - glem ham ikke!!!!

Dagens bedste 1 dagsafprøvede hoppe (5 års & ældre), reg.2

C C Cagot RDH

0
0
Svar på denne tråd

Roepiller...
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 11:06

Hvorfor give roepiller og lucerne?

Som jeg ser det, fylder det alt sammen, og når man har en hest som den beskrevet, vil jeg mene det bedste er at give den så meget stråfoder som den kan tåle.

Hesten får X antal FE af roepillerne og lucernen, men hvis du tog de fodermidler fra den, kunne du erstatte det med hø eller frøgræs der giver længere tyggetid.

Så jeg ville fodre udelukkende med halm, frøgræs og hø, og så give den vitamin/mineral tilskud ved siden af, f.eks. salvimin grøn.

Mundkurv og hønet med små masker er rigtig gode ideer også.

Adfærdstræning, trailertræning,

tilridning tilbydes.

Se mere på

www.horsemind.dk

V.I.D Hundepension: www.dogmind.dk

Mini-ridelejr for børn i uge 42!

0
0
Svar på denne tråd

Nu synes
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 11:09

jeg endelig, der begynder at ske noget. Hun "falder ind" ved hoftekammene, og hun har heller ingen fedtkam. Bagfra kan jeg nu se, at hun slanker sig. Vommen er stor stadig, men det må skyldes halmen.

Men nu tror jeg nok, at hun er på rette vej.

Hun får stadig 200g roepiller, lucerne og vitaminer.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider