Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

ang sene skader
Forfatter: 
Dato:  27-09-2009 18:37

Hejsa alle

Jeg har lavet dette indlæg fordi jeg er ejer af en gammel springhest :)

Da jeg købte ham fik jeg at vide at han havde stået stille med en sene skade, men var frisk igen.

Der har ikke været noget at mærke på hans ben i næste 1,5 år, men nu er han begyndt at gå meget stille på forbene, det er ikke hver dag det er sådan.

Men nogen dage er værre end andre.

Jeg vil så høre ad om der er nogen der har nogen gode ideer til hvordan han kan mindske smerten i forbenene.

MVH

Tina

0
0
Svar på denne tråd

trådstarter...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2009 19:33

Nu er det jo rigtig svært at svare på, lige ifht. din hest og dens skader...

Men som jeg altid har lært, heste med sene-skader skal ikke gå på for blød bund (da dette strækker senerne), der imod gerne på hård bund (for at undgå "forstrækning af sener"),....

samt ved alm. ridning på bane/ridehus... altid ride en tur på asfalt/hård bund efterfølgende for at "trække senerene sammen igen"...

Om dette er rigtig/forkert skal jeg ikke kunne sige, kan dog pr. erfaring sige at ifht. min hest (19 år og stil going strong) er blød bund/ridehus bund ikke et must,...

Dvs. hvis hun har været i ridehus eller på blød bund dvs. evt. ridebane eller des. lign., kommer hun lige en tur på asfalt bagefter og rider i øvrigt rigtigt meget på hård bund/asfalt, hvilket åbenbart styrker hendes sener...???

Bare min erfaring.

Vh. Jill

Hvert græsstrå har sin egen dugperle

0
0
Svar på denne tråd

Ikke eksperimentere
Forfatter: 
Dato:  27-09-2009 22:31

"hvordan han kan mindske smerten i forbenene."

Ja tag den til dyrlæge så de kan finde ud af om du står med en seneskade eller der er stødt noget andet til.

Jeg ville aldrig anbefale dig at gå på fast bund, før du har fundet ud af om det er seneskader eller f.eks knoglenydannelser i forbenene. Er det knogleforandringer hesten har, er asfalt en killer for den.

--

Jill - Blød bund reducerer anslag og vibrationer i benene og strækker som sådan ikke senerne. Seneskader kommer af at temperaturen i senerne er kommet for højt op under træning dvs udsat for en for stor belastning til den træningsform hesten repræsenterer (og ikke at forglemme manglende tid til restitution). Får du en potentiel seneskade, er en tur på asfalt bagefter ikke skadereducerende og rent tankemæssigt måske endda tværtimod.

Grunden til at man fraråder blød bund i forbindelse med seneskader er pga det kræver en større bevægelighed og led samt i sener kontra fast bund, men hver deres force og deres ulemper. Man skal bare vide hvornår de skal bruges hensigtsmæssigt.

14 sækker Hartogs Grass-Mix sælges for kr. 120,- pr. sæk. Normalpris ca. kr. 150,-

0
0
Svar på denne tråd

hej hej
Forfatter: 
Dato:  28-09-2009 13:09

jeg takker for begge jeres indlæg som jo er vildt forskelligt.

Jeg tror jeg ringer til dyrlægen og spørge dem lidt til råds om ham.

MVH

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider