Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Boots til forbenet dragtbrusk?
Forfatter: 
Dato:  19-07-2009 23:35

Er der nogle der har erfaringer med det, og ved om det i det hele taget er en god idé til forbenet dragtbrusk?


Han var ikke generet at forbenet dragtbrusk inden det blev opdaget (i hvert fald ikke noget jeg har bidt mærke i) og efterfølgende fik han ringsko med såler og pakning på forbenene - jeg har ikke kunnet mærke forskel, men er dog fortsat med ringsko alligevel.


Nå, men hovene er jo mindre fleksible med det her forbenet dragtbrusk, så meget er jeg med.


Så læste jeg herinde en dag, at når de i forvejen ikke var fleksible, så gjorde sko ikke sagen bedre (noget i den retning).


Og et eller andet sted lyder det i mine ører egentlig meget logisk - eftersom jeg tror at en hests hove har det bedst uden sko, hvis forudsætningerne eller er til stede for at den kan gå uden sko.


Hvad gælder når hesten har forbenede dragtbruske? Hvad er så bedst?


Jeg har overvejet om jeg skulle prøve boots på et tidspunkt, hvor jeg fortsat vil have ham beskåret af min alm. smed, men jeg skal godt nok være så sikker som muligt på det inden jeg kaster mig ud i det.


Han har før gået uden sko i en periode og var naturligvis øm på grus, men gik ellers fint, syntes jeg.





Hilsen LouiseN



0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har muligvis
Forfatter: 
Dato:  19-07-2009 23:55

også en hest med tildens til dragtbrusk forandring som du selv beskriver om din hest..


Jeg har en af de bedste smede omkring Århus til min hest,han har lige lagt jernsko på min hest og mener også han har tildens til dragtbrusk forandring som for det meste er aveligt..men det er ikke 100% skal have lagt blokade og taget røngten samme dag, 7 dage fra nu af.


Mht boot, kan min slet ikke gå med dem og min smed siger det er noget skidt sådan som min hest går. Min skal have jernsko evt med sål og så skal de bare passes og skiftes ud vær 8 uge.


Mange heste går fint med denne lidelse og mange uden ejer ved det, jeg vil ikke anbefale boot til sådan en hest. For mig er det noget helt nyt at have en halt hest måske med dragtbrids forandring og jeg ville snakke med den smed som kender din hest bedst og ved bedst..for vil alle går jo bedst på vær vores måde og mange små ting kan spille en stor rolle for den enkelte hesten her med ikke sagt din ikke kan gå med boot og vil da følge tråden..






0
0
Svar på denne tråd
 
 løsningen du skal vælge
Forfatter: 
Dato:  19-07-2009 23:57

kommer an på hovenes tilstand og hvordan den går på folden uden sko. For desværre egner boots sig ikke som permanent beslag. Det skal kun være kortvarigt ihvertfald.


Du må snakke med smed og dyrlæge om det og så må I evaluere det sammen.


Jeg har barfodsheste blandt mine kunder med FD og der har dyrlægen ikke bedt om beslag på hesten og de går fint med boots på til ridebrug og fint uden på fold. Disse heste har så ikke været halte af FD og er det fortsat ikke.


Nu er der ikke så meget viden om årsager til FD, andet end forkert hovfunktion og en arvelig faktor fra de tunge heste og heste der har skæv landing pga benstillingsfejl.


Dvs løsningen man vælger skal give de bedste hove muligt og bedst hovfunktion, dvs hesten skal gå komfortabelt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 PS....
Forfatter: 
Dato:  20-07-2009 00:07

Jeg så helst min hest uden jernsko og købte boot til ham men da jeg ejer en meget følsom hest mht sine forben/hove kræver han en god smed og lader smed vudere hvad der er bedst, selv om jeg er modstander af jernsko. Syntes også en hov er stærkest uden..da hoven på sin naturlige måde selv fordeler de stød den udsættes for og for mig vil det med en jernsko virke 10 gange mere stødene, belastene og unaturligt, håber der kommer en masse gode svar fra nogle med mere forstand

0
0
Svar på denne tråd
 
 okay....
Forfatter: 
Dato:  20-07-2009 00:17

okay keppie det svar kunne jeg bruge


Min hest er indfodet og det kommer sikkert af den grund..forkert beskæring har givet problemer i hovledet.


Er der ellers noget man som ejer og rytter kan gøre for hesten udover at have smedbesøg..

0
0
Svar på denne tråd
 
 real svend
Forfatter: 
Dato:  20-07-2009 00:33

hovplejen er klart det vigtigste. Som ejer skal du være obs på sur stråle, for det gør hesten dragtøm og derved dårligere hovspil= stødabsorption. Du må også tjekke evt ved seriebilleder eller video og hesten lander som den skal, dvs en anelse dragt først. Hovene skal hverken bliver lange eller stejle og jeg vil sige at 8 uger intervaller er i reglen for lang tid at gå mellem smedebesøg og især til heste med hovproblemer.


En hest med FD ville jeg heller ikke ride for meget rundt på volter og jeg ville søge at minimere arbejde på hårdt underlag, især ved brug af jernsko.


såler tager noget af stødet fra jernskoene, evt tale med smed og dyrlæge om plastsko?

0
0
Svar på denne tråd
 
 mange 1000 tak
Forfatter: 
Dato:  20-07-2009 00:54

for dine råd dem vil jeg bruge i fremtiden. mht de 8 uger så snakker jeg lige med smeden igen også hvad der skal ske fremover. Han har sure stråler nu men er under behandling og står tørt om natten så det skulle gerne blive bedrer. Har kun en hård ridebane som er anlagt til islænder ridning og rundellen går vi helt uden om.


Kan sådan en hest tåle at gå lange distancer.....når den er halt fri? eller har man en hyggehest på fuldtid? hed godt der er svæet at svare på, men det her er så nyt for mig og har så mange spørgsmål.

0
0
Svar på denne tråd
 
 man kører ikke rally
Forfatter: 
Dato:  20-07-2009 01:32

med en bil med dårlige støddæmpere og forventer den holder ret længe.


Jo bedre hovene er eller bliver, jo mere kan hesten holde til. Men stilstand vil jo omvendt heller ikke gavne hovsundheden. Nu er det svært at sige noget generelt, men første trin er at få hesten til at lande komfortabelt og få nogen bedre hove. Så kan jeg ikke se den ikke skulle holde til lige så meget (eller lidt) som heste med tilsvarende hove.


Halt fri er jo godt, men er ikke nok, masser af heste er ikke halte men lander ikke rigtigt på hovene. Dvs med tiden kan de blive halte. Tå først landinger giver halthed på sigt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 der er klart
Forfatter: 
Dato:  20-07-2009 10:27

vil ikke forlange noget hesten på sigt ikke kan holde til.

Kan det svinge ligesom heste med spat?


Hovne har altid væreet sunde og stærke nu er de bare lidt sure, hovkvaliteten har altid været god og vokser godt.


Det lyder til du og min smed har fat i noget af det samme og vil lytte alt hvad jeg kan.


Ved du om der er noget at komme efter mht forsikring, altså om man ser denne hovsygdom som en lidelse der ikke kan forsvinde og få hesten 100% rideklar. Vil en dyrlæge gå ind og vudere hvor invalid hesten er? så evt udbetalig af forsikring kan komme på tale?





0
0
Svar på denne tråd
 
 Keppie...
Forfatter: 
Dato:  20-07-2009 12:25

Mange tak for svar. :-)


Han har som sagt ikke været generet af det før og efter det blev opdaget - og uden og med ringsko + såler. Så vidt JEG har vurderet, men derfor kan der jo godt være noget, som du skriver.


Hvis jeg evt. skulle foreslå plastsko, så formoder jeg at det er plastsko formet som alm sko, og ikke ringsko?


Han får dog fortsat jernsko på nu her, da vi er i gang med genoptræning efter en operation i kronleddet på det ene forben, så jeg skal ikke til at eksperimentere med noget på nuværende tidspunkt.


Men jeg vil dog bede smeden om at medbringe nogle såler, der skulle kunne tage op til 80 % af støddet, iflg. min dyrlæge.





Hilsen LouiseN



0
0
Svar på denne tråd
 
 hvad med dymanix skoen?
Forfatter: 
Dato:  20-07-2009 12:51
0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har været
Forfatter: 
Dato:  20-07-2009 22:26

inde på ders hjemmeside men ved slet ikke noget om disse sko og kender heller ikke nogle som bruger dem..ved heller ikke om det er noget min smed vil arbejde med ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spørgsmål til Keppie....
Forfatter: 
Dato:  21-07-2009 21:52

Nu er det jo godt nok ikke beslag du gør i, men du skulle vel tilfældigvis ikke alligevel vide lidt om hvor meget såler egentlig apsorberer stødet, alt afhængigt af hvad det er for en type sål?




Hilsen LouiseN



0
0
Svar på denne tråd
 
 Flapsko...
Forfatter: 
Dato:  22-07-2009 08:51

Bummelum - se min præs.



Hilsen Jannie


Den heldige ejer af de to skønne hopper

Super Sisse og

Sammie Superstar


Grafiker og webdesigner :) Hestenes eget website



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider