Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Ny hest...magtkamp
Forfatter: 
Dato:  02-07-2009 14:34

Jeg fik en "ny" hest hjem i går. 14 år, vallak og vant til at være førerhest på fold. Han blev lukket ud til 4 andre i går eftermiddags og fik hurtigt styr på de 2 af de andre heste, en tredje der gerne ville være fører efter en tidligere (stor) hest ville selvfølgelig ikke lige afstå magten, så de kæmpede lidt om den sidste hest. Nu i dag ville jeg så til middag op og hente ham ind til et bad og skridttur, men så snart jeg havde trukket ham 50 m væk fra de andre, vrinskede han og drejede rundt. Jeg prøvede selvf. et par gange at trække ham i volter over mod hegnet men han trak bare den anden vej. Han er kæmpestor og jeg opgav inden jeg blev væltet....det var tydeligt at han var bekymret for at den anden "fører-wanna-be" skulle få magten over hans 2 venner. Jeg ved jeg nok skulle have holdt på så han ikke tror han også bestemmer over mig, men det er svært når man helt alene står med en helt ny hest på 172 stg og 750 kg.

Nu er mit spørgsmål så: hvor længe kan jeg forvente der går før han har føringen over dem alle og vil han så til den tid gå med mig fra de andre?

Andre gode råd til hvordan jeg kan få ham med ind her i starten?

Tænkte på at tage den anden fører ind først så der ikke var noget der kunne bekymre min dreng når han går fra folden, men det vil jeg ikke uden ejeren er der.

Nå..det blev lidt langt men håber I har nogle råd og erfaringer.

HUSK OGSÅ AT HJÆLPE HUNDENE PÅ WWW.SPANSKEHUNDE.DK

0
0
Svar på denne tråd

Naturligvis
Forfatter: 
Dato:  02-07-2009 14:43

For sent og undskyld at jeg skriver dette, men de havde vist været bedre om han havde fået et tillidsforhold til dig inden du lod ham ud med andre ???

Han aner jo ikke hvem du er, og nu har han hesteting at tage sig af.

Men få noget hjælp til at få ham ind og husk godt fodtøj...

Og nej jeg antyder IKKE at du ikke er iført godt fodtøj, det var kun et velment råd.

Og brug et tov i grimen, og hermed vover jeg ikke at antyde at du ikke bruger et tov...forstå venligst dette...

Og forstå det var ikke ment som en anklage at han ikke har tullid til dig, det er jo bare faktum jeg her forsøger at få viderbragt....

Så undskyld meget hvis du tror jeg vil lyde klog...Det er ikke tilfældet, sorry..

Illum !!

.

Realistisk kyniker og livsglad livsnyder..

0
0
Svar på denne tråd

undskyld
Forfatter: 
Dato:  02-07-2009 14:54

ja jeg tager da intet af det som angreb på mig...hvis jeg var sart eller nærtagende ville jeg da ikke bede om andres råd.

Men jo, jeg havde handsker, støvler og træktov med.

Du kan godt have ret i at jeg skulle have ventet med at sætte ham på fold, men da jeg talte med ejerene af stalden i går eftermiddags blev vi enige om at sætte ham ud, selvom jeg nok ville have ventet til i morgen altså 2 dage efter han kom hjem. Men når man står og snakker om det virker det jo meget fornuftigt at han skal ud og de har jo forstand på heste og ikke mindst deres pensionærer.

Men jeg ville nu gerne vide hvor længe jeg kan forvente at han er i forsvarsposition overfor den anden?

Hvor lang tid går der før en hest underligger sig en anden?

HUSK OGSÅ AT HJÆLPE HUNDENE PÅ WWW.SPANSKEHUNDE.DK

0
0
Svar på denne tråd

Er han stærk
Forfatter: 
Dato:  02-07-2009 14:57

Sker det ikke, så skal de andre gi sig. Og det kan koste sår...

At han ikke kommer med dig har ikke noget med udlejer at gøre, hesten kender dig IKKE, hvorfor skulle han følge dig, han har travlt med at finde ud af om de andre vil accepterere ham som leder af flokke.

Han kan ikke forstå hvad du siger...

Og tages han væk skal han begynde forfra....

De er ikke maskiner...

Illum !!

.

Realistisk kyniker og livsglad livsnyder..

0
0
Svar på denne tråd

Grundtræning i trygge omgivelser
Forfatter: 
Dato:  02-07-2009 16:16

Start grundtræning i reaktion for signaler for stop og gå i grimen enten inde på folden, hvis I kan få lov at være i fred for de andre - eller lige udenfor folden. Du behøver blot at trække 1 meter væk fra folden, træne stop og ryk og gå frem igen. Vende rundt, så han ikke kommer for langt væk og træne det samme.

Brug de første 14 dage på at få disse signaler på plads og træn så tæt på flokken, som det er nødvendigt, for ikke at hans bekymring for at ryge ud af flokken overdøver hans opmærksomhed på dig.

Kender du teorier om hvordan heste lærer og hvordan man kan træne de grundliggende reaktioner? Har du brug for nogle referencer? Eller måske en rutineret træner til at demonstrere og instruere dig i de første skridt?

KH NinaSt

Nu med foto fra april 2009 på præsentationen.

0
0
Svar på denne tråd

kfjgkfjgkfdgfdg
Forfatter: 
Dato:  02-07-2009 18:08

Det er jo forskelligt fra hest til hest hvor lang tid de behøver.

Ham af min giver jeg altid 2-3 dage hvor han får fred for mig...synes det er tydeligt, at mærke hvornår han er klar til, at komme ud af flokken - men jeg kender ham jo også.

Jeg ville give ham en uges tid eller ihvertfald til du fornemmer der er en vis ro over flokken og brug så herefter tid på folden med ham, så du ikke kun kommer for, at tage ham med.

I skal nu nok få et fint tillidsforhold, men ting tager tid:)

Jeg ville ikke bekymre mig så meget om den "kamp" i har haft - men jeg er også af den indstilling, at han ikke som sådan har "vundet".

Det handler om tillid og som andre siger, så har han travlt med noget helt andet lige nu og han kender dig ikke.

Pøj pøj med det.

Vores Charmetrolde

Fjordbassen Bastian, Frieseren Thundra

&

Shetteren Clyed

Hesten er vores partner

Portræt af heste tegnes - tjek præs.

Opdræt af marsvin - tjek hjemmesiden:

www.cougars.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Magtkamp
Forfatter: 
Dato:  04-07-2009 10:11

Hej Diana

Det drejer sig om at DU bliver førerhest, ikke om at din hest bliver det. Det er ok at han vil bestemme over de andre på fold, det kan du ikke lave om på. Men du må via jordarbejde få gjort ham klart at du er førerhesten af jer to, ikke han. Dermed kommer også tilliden hvis du opfører dig som en kompetent leder. Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men jeg kan varmt anbefale Finn Christensen som bor i Nordsjælland og som tager ud i en temmelig vid radius. Han er fantastisk til kommunikation via kropssprog med hesten. Skriv evt. tilbage og fortæl hvor i landet du bor, jeg kender til flere af slagsen.

Med venlig hilsen

Ria Santos

0
0
Svar på denne tråd

fold.......
Forfatter: 
Dato:  04-07-2009 10:23

Min hyp er for det meste fører-hest, men nogle folde er værre end andre.

Jeg har redet hende på en ridebane, hvor hun kunne se de andre, og kan sige, at det er ikke altid lykken. Vrinske, vrinske..

Men det kommer an på fold sammensætningen. Jeg prøver at finde et mønster i det, og indtil videre kan jeg kun se, at jo roligere folden er, jo lettere har hun ved at løsrive sig. Det hjælper også her med en lille (overskuelig) stald.

Er folden et rend med nye heste hele tiden, vrinsken, løben frem og tilbage, stressende - magtkampe.. ja så har hun ikke tid til at forlade flokken. :)

Det kan være en god ide at tage en anden med i starten, så den har noget at fokusere på andet end foldens heste.

Lone

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider