|
|
| Værdiforringelse v/krybbebider |
|
|
Hej,
har købt en hest, der viser sig at være vindsluger /krybbebider. Han kom hjem i søndags.
Er ikke interesseret om at ophæve handelen, men hvor meget kan kræve at få refunderet af købsbeløbet? (Pris: 40000) De refunderede penge vil jeg så bruge til at tegne en ordentlig syge/livsforsikring.
Hilsen den tvivlende 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Værdiforringelse v/køb |
|
|
Nå hvis ingen andre vil svare, så vil jeg da forsøge, at bidrage med mit syn på sagen  Først & fremmest mener jeg, at det afhænger af HVAD du allerede har fået for de 40 tus  Men det undrer mig hvis I ikke har fået oplyst, at hesten har denne adfærd - som jo er yderst svær at skjule....
Så så husk nu vi må ikke skælde dyrenes beskyttelse og hestens værn ud fordi lovgivningen er så vag. Hvem pokker må vi SÅ skælde ud??? EROS FOREVER - glem ham ikke!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heartagram |
|
|
i mine øjne forringer det ikke hesten, men det er vist nok en handels fejl. hvis en handels fejl ikke er blevet oplyst inden handlen, kan du lade handlen gå tilbage. når du ikke er interesseret i det, tvivler jeg på du kan gøre noget. men held og lykke 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| krybbebider |
|
|
Selvfølgelig forringer det salgsværdien.... Jeg ville kræve halvdelen retur. Jeg har selv haft en krybbebider, som hvar psygisk krybbebider, han blev tjekket for alt. Og det er ikke alle heste man kan kurrere med omlægning af foder mm. nogle slipper aldrig vanen.
Jeg vil hellere være en god original - end en dårligt kopi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| måske...... |
|
|
afspejler prisen den er det? hvad kan den dvs hvad udd niveau er den, kårings grad eller lig. har sælger ikke oplyst det mundsligt/i kontrakten? Måske den aldrig har været det hos dem... måske den gør det hos dig pga stress over staldskift? Krybbebidere er ikke velkomne i mange stalde, dvs mange udlejere ønsker ikke sådanne dyr i stalden af forskellige årsager. mange krybbebidere har underhals af denne dårlige vane mange krybbebidere sluger luft og får kolik til følge så ja det er en handelsefejl, der kan koste dig dyrt som køber eller blot gøre livet mere besværligt. Karina
Minibig wrap 1.slet 2009 sælges. pris 350 DKK afhentet midtsjælland
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| karinae.... og trådstarter |
|
|
"mange krybbebidere sluger luft og får kolik til følge" Det er ikke korrekt! En krybbebider/vindsluger sluger ikke luften så den kommer ned i maven. Det er faktisk videnskabeligt bevist. Stod endda skrevet om her på HN i nyhederne for ikke så lang tid siden. Det hedder godt nok "vindkolik", men det kommer ikke af vind/luft, men derimod af fejlgæringer i maven, som kommer af for meget stivelse i foderet. Når der er for meget stivelse i foderet, så kan det ikke fordøjes/optages i de første dele af tarmene og det ufordøjede stivelse vandrer så videre i hestens fordøjelses system, hvor det ligger og gærer. Denne gæring giver smertefuld luft i maven på hesten. Og det er hvad man kalder for vindkolik. Trådstarter: Som nogle af de andre skriver, så er det et juridisk spørgsmål. Hvis du vil gå ind i det, så skal du nok have noget juridisk bistand, for det er ikke bare sådan lige. Det er en handelsfejl, så hvis du ikke er blevet gjort opmærksom på at hesten er krybbebider, så kan handlen gå retur uden problemer. Men hvis man skal have afslag osv, så er det jo en forhandling med ejeren om hvordan det skal foregå og det er måske ikke ret nemt. Spørgsmålet er også om ejerne i forvejen har sat prisen lavt fordi den netop er krybbebider, men bare ikke har oplyst dig det... Var det billigt for en hest i den uddannelsesgrad? Eller var det normalpris? Men under alle omstændigheder, så håber jeg, at du gider gøre noget ud af hesten hvis du vælger at beholde den. Den kan få et meget bedre liv hvis du gider gå op i dens foder og sørger for at den får en korrekt fiberrig fodring uden stivelse og sukker. Held og lykke med hesten.
Venlig hilsen -miki- hende der med hjemmesiden om krybbebidning og vævning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vindkolik |
|
|
PrettyFancy- selvfølgelig kan krybbebidning give kolik eller "vindkolik". Det fik min ofte, han blev kuglerund hvis han fik lov at bøvse dagen lang. Vi måtte bøvsesikre stalden og folden, så JO alt andet er noget fis at sige, det KAN give vindkolik, og jeg har set beviser nok 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| krybbebider |
|
|
Glemte at skrive at han INTET stivelse fik, og MASSER af wrap til hele døgnet. Han var undersøgt for mavesår og alt andet, som man påstår krybbeberi skyldes, så nogle gange er det en vane der er kommet for at blive 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line.... |
|
|
Ja, det ved jeg du siger... men trods det, så er modsatte altså bevist videnskabeligt! Jeg synes det er ærgerligt at du hele tiden modsætter dig det jeg skriver og begrunder det i hvad du rent privat har oplevet og set. Det kan sagtens være at du har set en hest med vindkolik og ejerne siger at den er fodret korrekt. Ergo mener du så at det er vindslugningens skyld og ikke fodringen, men folk kan jo altså tage fejl! Der er mange der skriver til mig at nu opgiver de, for de har fodret korrekt i lang tid og så viser det sig alligevel at det har de så ikke når det kommer til stykket og jeg får deres foderplan. Så jeg må sige at jeg ikke rigtig kan bruge dine observationer til noget som helst, når modsatte er bevist videnskabeligt, samtidig med at jeg selv har fået fortalt modsat af div forskere, dyrlæger osv. Dette er ikke for at nedgøre dig, men det er så svært at komme ud over alle de her fordomme, når nogen stædigt hænger sig i dem fordi deres gamle hest osv.... Det gavner på ingen måde dem der sidder med en krybbebider på nuværende tidspunkt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line igen..... |
|
|
Du siger det er en vane der er kommet for at blive.... ja, men så vil jeg påstå at det ikke er fordi hesten kan li' det, men mere fordi den på forhånd sørger for at tage sine forholdregler. Lidt ligesom os mennesker, der ved at nu starter vores periode, så vi må heller tage en pille først som sidst, fordi vi ved jo at vi får ondt. Vi venter ikke på smerterne, vi medicinerer først.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| krybbebider |
|
|
halli hallo det var skam min egen hest og alt hvad jeg skriver er sandt. Flere dyrlæger har tjekket ham, han blev undersøgt med kiggert ovs. Så du kal ikke påstå jeg lyver, hva pokker er det for noget.
At hesten kunne stå HELE dagen ved en pæl og bøvse er skam ikke løgn og han stoppede ikke selv om han var tromletyk af luft i maven, ja ring du bare til mine dyrlæger, hvis du ikke tror på mig, du kan da også få nummeret på de folk i stalden, som var dagligt vidne til denne selvdestruktive adfærd.
Da stalden og folden blev bøvsesikret, blev hestn meget mere afbalanceret, men så snart han var et sted (til distance) hvor han kunne bøvse, så fik den hele armen.
At nogle kan kureres med foderskifte, betyder ikke at ALLE heste kan kureres. Det er sgu at bilde folk en løgn ind.
Min hest bøvsede når han blev stresset og han blev mere stresset af at bøvse, så det var en MEGET ond cirkel. Han var tidligere groft misrøgtet hest og gik nærmest ind i sig selv når han stod og bøvses. Det var vel hans måde at komme væk fra virkeligheden.
Ja tro hvad du vil, men det er da utroligt at man ikke vil indse at nogle heste ikke kan afvendes og så påstå jeg lyver........
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line.... |
|
|
Ingen har påstået at du lyver. Og så tror jeg ikke at jeg har mere at sige til denne sag. Vi to har vist diskuteret nok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eksempel |
|
|
Jeg kender en pige, som købte en springhest for 100.000,- Da hun fik den hjem, fandt hun ud af, den var krybbebider. Det betragtes som en handelsfejl, og hun fik slået 40.000,- af prisen og beholdte hesten, som hun jo var glad for. Husk at krybbebidning kan være hestens forsøg på at lindre smerter i maven ved begyndende mavesår eller decideret mavesår. Det kan afhjælpes ved at den har rigeligt grovfoder, hvor fibrene lægger sig som en beskyttende film i mavesækken, så syren ikke tærer af mavesækkens væg 
Effekten af Rollkur/hyperflexion er som med rygning: Ikke alle dør af lungekræft, men INGEN har godt af det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Værdiforringelse v/køb |
|
|
Vi har ligeledes haft en krybbebider/vindsluger. Han gik, ved køb, med rem som var lovlig at bruge dengang. Da jeg var blevet klogere omkring årsagen bag denne adfærd bla.a ved hjælp af Pretty Fancys tilegnede viden - som er stor også på dette felt, røg krybbebiderremmen øjeblikkeligt af. Vi ændrede på hans foder, tildelte div. produkter bl.a. Pronutrin, & langsom krybbebed han mindre & mindre. Vindslugeriet blev også klart minimeret. I starten gjorde han det i boks, ude, inde, i opsadlingen, under rytter - hele tiden. Til sidst kun lidt i boks & på fold. Da vi købte ham "kørte" det hele på ham hele tiden - da vi solgte var det "alm" & tåleligt (såvidt man nu engang kan omtale denne adfærd som tålelig ). Han holdte aldrig helt op men det blev tydeligt mindsket. For hans vedkommende virkede det også som en flugt fra verden & stress betonet - han røg nærmest i trance af at stå & bøvse - lukkede verden ude.. Han havde kun kolik tilfælde hvor halm var synderen. Da han kom på spåner havde han aldrig kolik (hos os). Nå til trådens egentlige emne: Fortæl os hvad du allerede HAR fået for dine penge så er det lettere at fortælle om prisen er fair, eller om du evt. bør forsøge at få refunderet noget af købsprisen...
Så så husk nu vi må ikke skælde dyrenes beskyttelse og hestens værn ud fordi lovgivningen er så vag. Hvem pokker må vi SÅ skælde ud??? EROS FOREVER - glem ham ikke!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det er skam en alvorlig handelsfejl, som sælger skal oplyse om! Jeg var blevet utrolig arrig, hvis jeg fik en hest hjem med denne vane. Ikke alene pga. vanen, men fordi der ofte lægger fordøjelsesproblemer eller sygdom til grund for at hesten er krybbebider/vindsluger. (fx mavesår). Det med at krybbebidning smitter på de andre heste, er noget vrøvl i mine øjne.
Sagde Kristina med Starlight´s Sidney...
´Maddie` du er den klareste stjerne på himlen i mit univers...
3/6-01 - 17/3-09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| krybbebider |
|
|
Det er bare en skam at der efterhånden bliver skrevet så meget om at rigtig foder kan "helbrede" det. Jeg tror mange som måske overvejer et køb af en krybbebider, bliver mindre skræmt, da de tror det bare kan fodres væk, og det er det jeg kalder en løgn. Hos nogle og nok mange heste er det stresbetonet og forsvinder aldrig, selv om man forbedre hestens livsstil betydeligt med det rigtige foder og masser af hø eller wrap og et godt liv. men nej det smetter ikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kort fakta |
|
|
1. krybbebidning anses som en handelsfejl, som sælgeren skal oplyse om. Ellers har du den juridiske ret til at lade handlen gå tilbage. Mht. prisnedslag er det en anden situation. Sælgeren er ikke forpligtet til at slå af i prisen, kun at tage hesten retur. Så det er simpelthen et spørgsmål om forhandling, hvis sælger er med på den. Bort set fra det, ville jeg være meget betænkelig ved en sælger som ikke oplyser dette ved en handel. 2. Hvor vidt krybbebidning/vindslugning har en dokumenteret negativ effekt på hesten er endnu ikke bevist videnskabeligt. Dvs. en sikker, påviselig sammenhæng mellem kolik og krybbebidning eksisterer ikke på papiret. 3. Krybbebidning er en steriotyp som hesten udfører for at udløse en mængde dopamin i hjernen - lidt ligesom når vi snupper en smøg, en romkugle eller klikker med en kuglepen. Dopamins beroligende effekt er vanedannende og behovet for et "dopaminskud" øges ved stress og smerter. Det er blevet påvist at flere heste med steriotyper, har lidelser som f.eks mavesår. Om de udfører deres steriotyper for at dæmpe denne smerte, eller at mavesåret opstår fordi hesten er sensitiv for stresssituationer - og derved mere latent til at pådrage sig steriotyper - er jo svært at konkludere: væver hesten fordi den har ondt eller har den ondt fordi den væver? personligt tror jeg da at det at mindske stress, give godt grovfoder og beskæftigelse for hesten, samt ro og lange ædetider under alle omstændigheder er godt for din hest. For at vende tilbage til prisnedslag: hvis pris afspejler hest, dvs du har fået en god hest billigt, da den er behæftet med en annerkendt handelsfejl, tror jeg ikke der er grundlag for en forhandling. Nå det så er sagt, så ville jeg nok gøre mig hård, henvende mig til sælger og kræve at få handlen ophævet på bagrund af urigtige/tilbageholdte oplysninger: - hvis sælger har undladt at give køberen oplysninger om forhold, der har betydning for køberens bedømmelse af hesten - ja så defineres hesten som mangelfuld. Om krybbebidning nedsætter hestens værdi er en anden snak, det som er vigtigt her, er at du som køber skal kunne påvise at det "produkt" du har købt, ikke stemmer overens med det du har fået leveret. har køber undladt at fortælle at hesten er krybbebider, ja så har han udladt at give vigtige oplyser om en forhold som rent faktisk er defineret som en handelsfejl - så du er i din fulde ret til at ophæve handlen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|