Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Smørblomster på fold
Forfatter: 
Dato:  28-06-2009 19:20

Jeg har desværre fået masser af de gule blomster ( smørblomster ) på heste-folden, jeg har hørt at de er yderst giftige for heste og det er jo noget skidt da blomsterne er på alle foldene..

Er der nogle af jer herinde der ved hvordan man kan fjerne de gule blomster ???, også uden at man nødvendigvis behøver at pløje alle foldene op..

Ser frem til at høre om mulighederne..

Mvh

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Her er en tråd om emnet..
Forfatter: 
Dato:  28-06-2009 22:07
0
0
Svar på denne tråd

vi har sprøjtet
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 06:00

vi har sprøjtet foldene med gift. De var totalt gule, og nu, 32 dage efter der blev sprøjtet, står der det dejligste græs UDEN de dér møgblomster i

0
0
Svar på denne tråd

smørblomst
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 07:47

Jeg har en 1 års gående henne hos en veninde, og inden foldskiftet var græsset helt bidt ned, men smørblomst blev altså stående, og græsset var bidt af, tæt omkring stænglen. Så jeg må konkludere at hestene ved at den er giftig, eller at den simpelthen bare smager dårligt. Så der bliver ikke gjort noget særligt ved det.

I dag er en GOD dag !

0
0
Svar på denne tråd

havetraktoren
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 12:09

vi har dem også over alt, jeg kører en tur hen over dem med havetraktoren inden blomsterne når at sætte frø, håber de bliver så stressede at de ikke kommer igen næste år?

det tager så kun lige 4 timer at slå alle foldene med havetraktoren

0
0
Svar på denne tråd

forøvrigt
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 12:10

forøvrigt så er de ikke giftige på den måde at de dør af dem, men de er giftige ved at de kan give en masse udslæt og åbne sår på mulerne.

0
0
Svar på denne tråd

hmmmm.....
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 22:36

dem på min fold får lov at stå, hestene spiser udenom, fordi de ved de er giftige og fordi der er masser af græs

3 dejlige shetterhingste til salg.

Alle er hvid/brun brogede.

Pinochio - 10år - 1000kr

Bambi - 1år - 2000kr

Pluto - 1år - 2000kr

Kontakt Jeanne Jensen: 20885992

0
0
Svar på denne tråd

smørblomst = leverskader!
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 22:41

tije*Fylkir*

har altså lige fundet ud af at den gule smørblomst ikke bare forsager udslet og sår på muler og lyse ben. De kan give fotosensibilitet som kan kan skade leveren meget. min har det måske! :( men håber bare det er solskoldning!

Don't fear perfection. you will never reach it. Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

Muttemor
Forfatter: 
Dato:  30-06-2009 08:10

Hej

muttemor: hvilket sprøjtemiddel brugte du?

0
0
Svar på denne tråd

Kalk............
Forfatter: 
Dato:  30-06-2009 23:27

Smoerblomster kommer pga af mangel paa:

KALK, KALK OG ATTER KALK...........

Alt for mange goer ikke noget ved deres pastures aar efter aar og de skal altsaa have kalk naesten aarligt, hvis der gaar mange heste paa omraadet, da deres urin aendrer pH i jorden. Det giver saa mulighed for ukrudt at komme til veje.

Ja, disse blomster giver problemer med hives ( udslaet), gastritis og photosensitivity.

Nogle heste lader dem vaere, men andre gaa directe efter dem ( min Friesian er i oevrigt een af de sidstnaevnte, den gumpe! )

Jeg er i fuld gang med at eliminere dem paa min marker ved netop at tilsaette kalk og det har allerede hjulpet.

Der er en anden traad som indeholder netop dette emne ( aeble cider eddike).

If it isn't Dutch, it isn't much.
My other car is a Friesian Horse.
If it isn't a Friesian, it's just a horse ;-)

http://www.AnimalSportsTherapy.com

0
0
Svar på denne tråd

Linda....
Forfatter: 
Dato:  01-07-2009 08:55

Tak for dine gode oplysninger

Kan man give kalk, mens hestene går på folden? Nej vel?

Evt. drysse kalk direkte i smørblomsterne og skylle med vand, så det suger ned i jorden?

Ved du om kalk også hjælper på Agerpadderokke og brændnælder?

Bedste ønsker
Fra
Lone og Rødtop :-D
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-07-2009 14:12

Vidste slet ikke at smørblomster var giftige... Der kan man bare se.. Har redet i over 20 år, og aldrig vidst det.

Men tror nu ikke vi har smørblomster på foldene hvor min hest står. Men skal da lige ud og kigge. Men hvis de har, så er de indtil videre gået pænt udenom, for alle heste (50 stk vil jeg skyde på) har ingen problemer...

Sagde Kristina med Starlight´s Sidney...

´Maddie` du er den klareste stjerne på himlen i mit univers...

3/6-01 - 17/3-09

0
0
Svar på denne tråd

Lone...
Forfatter: 
Dato:  01-07-2009 18:10

Braendenaelder = Stinging nettle (US)

Stinging nettle generally grows moist, nitrogen-rich areas, preferring open, rich forests.

Soil or medium requirements (inoculum necessary?)

Information on cultivation of nettle crops is limited although it is thought that the plant prefers loose soil, preferably with a layer of organic matter to encourage growth. The plant is thought to be responsive to nitrogen and will require high phosphate levels for rapid growth rates.

davesgarden.com/guides/pf/go/2751/

(PS. Jeg hoerer altsaa til dem, som er fuld klar med elimination af denne plante. Da jeg fik bugt med den i mine foraeldres have var det den mekaniske metode = hive den op med roedder foer end den saetter froe.)Det tog et par maaneder, da de froe, som allerede var paa stedet foerst skulle gro. Derefter blev der saaet graes, men jeg husker ogsaa at have kalket foer end jeg saaede graesset...

Agerpadderokke = equisetum ( US)

www.gardenguides.com/plants/info/ weeds/horsetail.asp

www.thehorse.com/ ViewArticle.aspx?ID=9762

Nogle bruger dette som en herb og det er ogsaa fundet i mange supplements til heste for silicon indholdet. Jeg vil dog raade til at hvis man er efter silicon specifically ( healing af braekkede ben etc) saa er der mange andre sources for dette, som er uden bivirkninger ( ie zeolite).

Desvaerre ser det ud til at der skal mekanisk knofedt til denne plante, da den er hoejelig adaptable til forsk soil conditions...

MHT Kalk vil jeg ikke raade til at saette hestene ud foer end det er traengt i jorden. Fik selv slemme udslet paa begge arme, da jeg ikke havde beskyttelse da jeg haandterede det den foerste gang. Det blev til grimme roede, kloende udslaet, som varede i ca. 2 uger og stadig kloer en smule naar det er varmt.

Man skal heller ikke komme kalk paa marken med mindre det er lige foer end en god regn.

Mine marker bliver aerated med en spiked instrument, som kan haenges bag paa en traktor eller en ATV.

Det skal siges, at der er foeskellige meninger om dette emne og effectiviteten af denne metode, men jeg ser saadan paa det:

Min jord er meget ler. Hvis jeg foerst spiker det igennem, saa laegger min kalkblanding ( kalk, seaweed meal, humate og humus heste hoemmer) lige foer end en god regn, saa traenger det ogsaa bedre ind. Det har virket storslaaende indtil videre.

Jeg har gode omraader til at goere dette og flere pastures at vaelge imellem, hvor mine heste kan gaa, saa jeg er ikke afhaengig af kun et enkelt omraade. Det er desvaerre ikke alle, som har denne mulighed.

Mine heste er ogsaa meget tunge: Friesians og en Belgier. Deres hovprints er overalt...Derfor skal der ogsaa oftere rotations til.

De spiser hoe hele aaret rundt samt graes og ind deler det selv. Jeg holder dog skarpt oeje om foraaret og efteraaret hvor graesset enten er lush eller stressed, saa de ikke bliver forfangen.

Jeg faar senere paa aaret omlagt den ene pasture til pepples saa de har et stort omraade naar det er vaerst vinter, foraarsgraes etc.

If it isn't Dutch, it isn't much.
My other car is a Friesian Horse.
If it isn't a Friesian, it's just a horse ;-)

http://www.AnimalSportsTherapy.com

0
0
Svar på denne tråd

Linda....
Forfatter: 
Dato:  07-06-2010 11:18

Nu har jeg været lidt inde og læse om planten, og der står at den vokser på kalkHOLDIG jord???!!!

~*~

0
0
Svar på denne tråd

ganske almindelig
Forfatter: 
Dato:  07-06-2010 21:51

Ganske almindelig plænerens, kan udrydde både de gule sataner samt skræpperne ;P

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-06-2010 22:27

Er der nogen der ved hvordan man kan få bugt med mælkebøtter??

0
0
Svar på denne tråd

1234567890
Forfatter: 
Dato:  07-06-2010 22:42

katrine ?cocio? : hvorfor vil du have bugt med mælkebøtterne?

MVH Pernille

*Skovbakkens Avalon*

! R.I.P Dear Tana C.*Always On My Mind* !

Efterlyning af Skimmel/Hvid Ponyhoppe 130-136 i stg. ca. 21 år!

&

Nordbagge blanding 150-155 stg. Hoppe ca. 24 år

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 14:31

Det vil jeg gerne, fordi hele min fold består snart kun af mælkebøtter... med en bitte smulle græs imellem.

0
0
Svar på denne tråd

Gift ikke altid løsningen
Forfatter: 
Dato:  11-06-2010 01:20

Brændenælder vokser gerne på jord med et højt kvælstof indhold... Slåes de og ligger og tørrer lidt spiser mange heste dem gerne...

Agerpadderokker er i en kategori helt for sig selv... Rødderne kan være helt op til en meter i jorden og gør den nærmest umulig at slå ihjel... Den har "knæ" på sine rødder (dvs den knækker nemt) og selv det mindste stykke rod skyder velvilligt igen... Hormonmidler kan have en vis effekt ved gentagen brug - ligesom målrettet slåning kan have det - men det er sjældent planten forsvinder helt...

Smørblomster er ikke blot "giftige" hvis hestene spiser dem - men også saften kan gøre mulerne sensitive når de græsser tæt op af...

Er mælkebøtterne så stort et problem at der nærmest ikke er græs tilbage er omlægning måske det bedste? Typisk hvis man sprøjter med f.eks. plænerens er det ikke græsset der dækker de bare pletter igen - men andet ukrudt... Desuden dør kløver også...

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd

smørblomster
Forfatter: 
Dato:  14-06-2010 08:46

Vi har også klaser af smørblomster på foldene...men har overvejet at tage en spade og simpelthen grave dem op, der er heldigvis ikke flere end jeg kan overskue det med en spade og en trillebøre :) men mine heste rør dem ikke, de går pænt udenom, men har det nu bedst med at fjerne dem :)

Hva kan der evt ske hvis de bliver slået med som hø og tørre? Er de så stadig farlige for hesten eller?

For vi har dem på begge folde og den ene hvor jeg overvejer at få slået hø er de i en lidt større omfang, desværre...

M.V.H

Tine K

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  14-06-2010 09:37

Vores folde er fyldte med dem, men hestene spiser udenom. Og fik at vide af dem der stod opstaldet der sidste år, at sådan var det også sidste år.

MVH Pernille

*Skovbakkens Avalon*

! R.I.P Dear Tana C.*Always On My Mind* !

Efterlyning af Skimmel/Hvid Ponyhoppe 130-136 i stg. ca. 21 år!

&

Nordbagge blanding 150-155 stg. Hoppe ca. 24 år

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa..
Forfatter: 
Dato:  14-06-2010 13:02

Smørblomster skulle ikke være farlige/giftige i hø, men i wrap er de stadig giftige...

Annemarie mor til:

Laura og Emma 20/07-06 og Nanna 13/8-09

"If you can dream it, you can do it"

"Medlem af Bullerklubben"

0
0
Svar på denne tråd

Smørblomster!!!!!!
Forfatter: 
Dato:  15-06-2010 22:15

Hej kære HN'ere

Få UDRYDDET den plante så hurtigt som overhovedet muligt. Jeg har den smukkeste brogede pintohoppe, som er skadet for livet pga. ranunkler (smørblomster).

Sidste sommer havde jeg hende på sommergræs, hvor der var masser af næring i, altså burde hun kunne gå der uden ekstra mad. Jeg tog så på sommerferie og havde nogle af de andre piger til at se efter hende. Jeg blev så ringet op og fik at vide, at min hest havde nogle hævelser på de hvide aftegninger på halsen, men ikke noget af betydning. Dagen efter ringede de igen og fortalte at min hest var åbent sår på samtlige af hendes aftegninger.

Da jeg kom hjem fra ferie blev jeg ærlig talt rystet. Min hest var ramt af fotosensibilitet. Hun skulle stå i skygge og langt fra alle former for dagslys i en lang periode - i højsommeren!

Dyrlæger blev kontaktet og der var forskellige svar alle steder fra om hvad udsigten var for fremtiden. Men alle var enige om at det var ranunklerne som var skyld i skaden.

Den dag i dag står jeg med en hest som skal gå med dækkener resten af livet og aldrig må komme på folde hvor der er nogen art for giftige planter sågar kløver er meget giftigt for hende (og andre heste). Hun er 5 år i dag.

Så sørg for at få dem udryddet, for det kan godt være hestene ved de er giftige, men det garanterer ikke, at de ikke kan komme til at spise dem.

Lige for en ordens skyld vil jeg gøre opmærksom på, at min hest absolut ikke lider og bruges til konkurrencebrug uden problemer. Dog er hun tvungen til at gå med dækken resten af hendes liv, hvilket hun trives fint med. Og her er der trods alt en god grund til at bruge det og ikke bare for at det er nemmest for os.

MVH

Eileen

0
0
Svar på denne tråd

vi mistede en hoppe...
Forfatter: 
Dato:  17-06-2010 21:43

med føl ved siden for 2 år siden- hun døde af tarmslyng forårsaget af at lever og nyre var blevet ødelagt af indtagelse af ranunkler - de skal spise en del, men da hun gav mælk, indtog hun netop store mængder græs/ranunkler - vi har efterfølgende sprøjtet med Metoxan som kan købes på foderstoffen - den tager alt bredbladet/2 kimet - brændenælder, tidsler, mælkebøtter mv.

Hvis der er græs nok, spiser de den ikke - jeg blev dog noget chokeret over at se at de faktisk groede som bunddække under græsset - så væk med dem!!!

0
0
Svar på denne tråd

Metoxan
Forfatter: 
Dato:  22-06-2010 17:14

Jeg spurgte faktisk min kærestes morfar, om man ikke kunne gøre noget mere, udover at slå dem, og så fandt han noget Metoxan frem og har nu sprøjtet den lille mark. Så nu skal vi vente i 14 dage, så sætter vi hestene derud og sprøjter den store mark. Så er jeg spændt på om det har virket. Vi har jo også en del andet ukrudt, så det ville være dejligt at komme af med det :)

Men han sagde ihvertfald at det var rigtig godt.

~*~

0
0
Svar på denne tråd

jjsdjklsjdl
Forfatter: 
Dato:  22-06-2010 19:17

Nogen af jer der ved, hvad man gør hvis hesten først har fået sår af smørblomsterne...hvordan behandler man?

Damgård

0
0
Svar på denne tråd

Anja....
Forfatter: 
Dato:  22-06-2010 22:41

Anja: Jeg har brugt penicillin på Charmeur, som jeg fik af dyrlægen.. Men dem på læben har jeg ikke kunnet behandle da han jo slikker det af med det samme. Men de er forsvundet af sig selv efter at der ikke er så mange mere ;)

~*~

0
0
Svar på denne tråd

Løffwall....
Forfatter: 
Dato:  23-06-2010 08:25

Du vil se virkningen allerde et døgn efter - først gik det ud over vores mælkebøtter de voksede helt vilt, med mærkelige lange krøllede blomsterstængler - dernæst hang brændenælder og tidsler med næbet og på 3 dagen var smørblomsterne ( ranunkler) forvandlet til en sammenfiltret krøllet halvvissen klump - nu 3 uger senere kan man ikke se at de nogensinde har været her - lige med undtagelse af en lang stribe, hvor vi helt tydeligt ikke har været med sprøjten :-)

Min kamp, for at lære at ride Zavannah hestevenligt, er startet

Taktfast og med næsen foran lod.

Nu med nyt ideal:

Ashley Holzer og Pop Art

Jeg er stolt af IKKE at have Blue Hors i stamtavlen

0
0
Svar på denne tråd

Sprøjtning af smørblomster
Forfatter: 
Dato:  23-06-2010 09:32

Jeg var i går på foderstoffen for at købe sprøjtemiddel mod smørblomster / ranunkel.

Der fik jeg at vide at vi skulle slå marken først og så sprøjte når planterne er 5-8 cm oppe igen.

Hvis vi sprøjter de lange smørblomster virker midlet ikke så godt da transporten til rødderne er for lang.

Dette var jeg ikke klar over og tænkte at der måske var andre, der kunne bruge den oplysning.

Jeg kan tilføje at jeg fik Harmony til at sprøjte med.

BOSSE RULES!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider