Braendenaelder = Stinging nettle (US)
Stinging nettle generally grows moist, nitrogen-rich areas, preferring open, rich forests.
Soil or medium requirements (inoculum necessary?)
Information on cultivation of nettle crops is limited although it is thought that the plant prefers loose soil, preferably with a layer of organic matter to encourage growth. The plant is thought to be responsive to nitrogen and will require high phosphate levels for rapid growth rates.
davesgarden.com/guides/pf/go/2751/
(PS. Jeg hoerer altsaa til dem, som er fuld klar med elimination af denne plante. Da jeg fik bugt med den i mine foraeldres have var det den mekaniske metode = hive den op med roedder foer end den saetter froe.)Det tog et par maaneder, da de froe, som allerede var paa stedet foerst skulle gro. Derefter blev der saaet graes, men jeg husker ogsaa at have kalket foer end jeg saaede graesset...
Agerpadderokke = equisetum ( US)
www.gardenguides.com/plants/info/ weeds/horsetail.asp
www.thehorse.com/ ViewArticle.aspx?ID=9762
Nogle bruger dette som en herb og det er ogsaa fundet i mange supplements til heste for silicon indholdet. Jeg vil dog raade til at hvis man er efter silicon specifically ( healing af braekkede ben etc) saa er der mange andre sources for dette, som er uden bivirkninger ( ie zeolite).
Desvaerre ser det ud til at der skal mekanisk knofedt til denne plante, da den er hoejelig adaptable til forsk soil conditions...
MHT Kalk vil jeg ikke raade til at saette hestene ud foer end det er traengt i jorden. Fik selv slemme udslet paa begge arme, da jeg ikke havde beskyttelse da jeg haandterede det den foerste gang. Det blev til grimme roede, kloende udslaet, som varede i ca. 2 uger og stadig kloer en smule naar det er varmt.
Man skal heller ikke komme kalk paa marken med mindre det er lige foer end en god regn.
Mine marker bliver aerated med en spiked instrument, som kan haenges bag paa en traktor eller en ATV.
Det skal siges, at der er foeskellige meninger om dette emne og effectiviteten af denne metode, men jeg ser saadan paa det:
Min jord er meget ler. Hvis jeg foerst spiker det igennem, saa laegger min kalkblanding ( kalk, seaweed meal, humate og humus heste hoemmer) lige foer end en god regn, saa traenger det ogsaa bedre ind. Det har virket storslaaende indtil videre.
Jeg har gode omraader til at goere dette og flere pastures at vaelge imellem, hvor mine heste kan gaa, saa jeg er ikke afhaengig af kun et enkelt omraade. Det er desvaerre ikke alle, som har denne mulighed.
Mine heste er ogsaa meget tunge: Friesians og en Belgier. Deres hovprints er overalt...Derfor skal der ogsaa oftere rotations til.
De spiser hoe hele aaret rundt samt graes og ind deler det selv. Jeg holder dog skarpt oeje om foraaret og efteraaret hvor graesset enten er lush eller stressed, saa de ikke bliver forfangen.
Jeg faar senere paa aaret omlagt den ene pasture til pepples saa de har et stort omraade naar det er vaerst vinter, foraarsgraes etc.