Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

giftige smørblomster
Forfatter: 
Dato:  24-05-2009 22:24

Hvordan er det med smørblomster, er det kun selve blomsten der er giftig, eller hele planten?

Jeg vil hellere være en god original - end en dårligt kopi

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved...
Forfatter: 
Dato:  25-05-2009 09:17

faktisk ikke om den er giftig for hesten, men den er bestemt synderen, når hestens mule ser ud som om den er solskoldet...

Mvh

Line

Gelenegle laves - tæt på Aalborg - skriv PB for yderligere info

Feriehus ved Malaga udlejes, se præs.

Skal du have skrevet en sang? - så send en PB for yderligere info...

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  25-05-2009 09:42

I følge equipages førstehjælpsbog er smørblomsten (ranunkel) en gifitg plante.... Vi har også masser af dem på vores folde i år

Stutteri CK

Annabell - Martell - Chanell & Coco ¤¤¤

Pony hoppe med føl søger selskab af anden ponyhoppe med føl i sommer!!!!

0
0
Svar på denne tråd

Hvis......
Forfatter: 
Dato:  25-05-2009 09:45

.... ellers der er nok andet hesten kan æde af, som ikke er giftigt, så skulle de gerne gå uden om de giftige planter :-)

Men opmærksom skal man selvfølgelig altid være ;-)

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

Smørblomster
Forfatter: 
Dato:  25-05-2009 15:10

Vi har også en masse i år, og de breder sig hurtigt, så det gælder bare om at komme af med dem igen.

Så vidt jeg ved skal man sprøjte med en blanding af to produkter, men jeg kan ikke lige huske hvilke. Det skulle også tage mælkebøtter og tidsler. Er der nogen der har gode råd til, hvorledes man bedst kommer dem til livs, uden at slå alt andet ud?

Mvh.

Tine

Avler af kvalitetsheste - trakehnere og varmblod

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-05-2009 15:24

jeg har læst et sted at hvis man slår den omkuld,inden den smider blomsten/frøene,så kommer der meget få året efter.Den er nok en enårig plante så.Jeg gør ihvertfald forsøget i år.

Dorte.

www.123hjemmeside.dk/aesellyst

Æslet kan være stædig og langsom,men ikke af dumhed.Kloge kalder vi de dyr,der følger vort mindste vink,og lader sig dressere til hvad som helst.Det er æslet der er klog

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-05-2009 16:04

Nogen der ved, hvad man kan bruge for at slå dem ihjel? Der er nemlig også en del på mine hestes fold..

Sascha, Sani Cheval og IA Halimah Bint Ibriiz ox

Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:

http://sh-foto.dk/

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-05-2009 21:26

Er det kun blomsten eller er det hele planten, som er giftig?

Med venlig hilsen
Trine
:-)

0
0
Svar på denne tråd

Det er vist hele
Forfatter: 
Dato:  25-05-2009 22:47

planten der er giftig- kender nogle der mistede to ponyer med 3 dages mellemrum pga af dem- det skal siges at de gik på en noget nedbidt mark.

MVH Dorthe

Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år,

ikke at have mange heste på få år.

Vores kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby.

Se billede på mit HN.

Øremærke nr. ZGO383

Dusør gives

0
0
Svar på denne tråd

jeg har
Forfatter: 
Dato:  26-05-2009 08:43

givet mine marker en gang kalk og slået marken når hestene kom væk.. det har hjulpet meget på antallet af de gule smørblomster på min mark..

0
0
Svar på denne tråd

Arh......
Forfatter: 
Dato:  26-05-2009 08:45

Jeg har nu aldrig hørt om heste, der ligefrem døde eller blev alvorligt syge pga smørblomster. Så giftige er de da vist heller ikke? Er du sikker på, det ikke var brandbæger? Og jeg har da også set flere heste gå på nedbidte marker med smørblomster. De problemer jeg har hørt om med smørblomster er lidt matte heste og mukproblemer. Det er selvfølgelig også slemt nok. Men jeg tror ikke en ellers sund og rask hest dør af at spise dem.

0
0
Svar på denne tråd

faldt over denne
Forfatter: 
Dato:  26-05-2009 10:37
0
0
Svar på denne tråd

tja ud...
Forfatter: 
Dato:  26-05-2009 11:53

fra annoncen er det ikke en smørblomst, men en slægt til denne som er farligt.. der står i øvrigt også at planten vokser på kalkholdig jord og at den er sjælden i dk

Mvh Tina

0
0
Svar på denne tråd

Smørblomster ER giftige
Forfatter: 
Dato:  26-05-2009 13:36

Smørblomster er giftige, og kan bl.a. give skader bl.a. på fordøjelsessystemet, men hestene spiser det kun hvis der ikke er andet. Derfor kan man leve med dem moderat på gode græsmarker, men skal være påpasselig hvis græsset er nedbidt, for så bevæger de sig tættere og tættere på smørblomsterne, og der ryger gerne lidt med ind.

Vær opmærksom på, at det kan give problemer af wrappe marker med smørblomster, hvorimod det godt kan tolereres i høproduktion.

Ref. nedenstående (kilde Landskontoret)

Giftvirkning
Bidende-Ranunkel indeholder giftstoffet protoanemonin, som kan fremkalde forgiftnin­ger hos alle husdyr.

Dyr, der græsser på områder med Bidende-Ranunkel, vil vrage planten, hvis der er andet foder nok. Planten kan give problemer ved afgræsning. Giftstoffet protoane­monin omdannes let til anemonin, som ikke er giftigt. Derfor giver Bidende-Ranunkel ingen problemer i hø. Ensilage med et indhold af Bidende-Ranunkel kan derimod være giftigt, da protoanemonin er stabilt ved pH 4,8 - 8. Det er derfor nødvendigt at vurdere indholdet af Bidende-Ranunkel i ensilagen, inden den bruges.

Symptomer
Optagelse af Bidende-Ranunkel giver savlen, betændelse og hævelser i munden samt skader på fordøjelseskanalen. Der kan være diarré og mørk eller blodig urin, usikker gang samt svækkelse af synet. Ved en meget stor optagelse af Ranunkel kan der opstå kramper, koma og kredsløbskollaps og eventuelt respirationslammelse.

Behandling
Undgå at fodre med Ranunkel, hvis der er symptomer på forgiftning. Er der skader på fordøjelseskanalen, kan der behandles med intravenøs tildeling af 150 - 250 ml 10% natriumthiosulphat 2 gange om dagen i 3 dage.

Bekæmpelse
Ranunkel kan bekæmpes kemisk med Duplosan Trio eller Harmony

Mvh.

Tine

Avler af kvalitetsheste - trakehnere og varmblod

0
0
Svar på denne tråd

ikke en smørblomst
Forfatter: 
Dato:  26-05-2009 18:13

den du nævner er ikke en smørblomst men en slægt til den (det står øverst i din kilde)

Mvh Tina

0
0
Svar på denne tråd

billeder
Forfatter: 
Dato:  26-05-2009 18:26

Bidende-Ranunkel

Ager-Ranunkel

knold ranunkel

smørblomst

Mvh Tina

0
0
Svar på denne tråd

Hvordan slipper
Forfatter: 
Dato:  26-05-2009 21:53

man af med den slags?

Kæresten min foreslår at man kan give marken hormon til efteråret og så holde hestene hjemme til foråret - er der nogen der har erfaringer med det?

/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

0
0
Svar på denne tråd

jeg har læst mig frem til
Forfatter: 
Dato:  27-05-2009 08:00

at ranunkler kan sprøjtes ned med Eagle og spredeklæbemiddel Isoblette.

Så det køber vi i dag. 2 af vores folde er totalt gule af det skidt. Derudover giver vi kalk.

0
0
Svar på denne tråd

Bidende ranunkel
Forfatter: 
Dato:  27-05-2009 15:11

Bidende ranunkel ser sådan ud iflg. Den store danske.

/Lisbet

Søger en som vil hjælpe mig med tilridningen af min unghest på 3½ år. Han er ½DV og ½OX - 164 cm - rød med hvid stjerneblis og 4 hvide sokker. Han er ryttervant.

0
0
Svar på denne tråd

Hormonmidler
Forfatter: 
Dato:  27-05-2009 17:47

virker ikke på Ranunkel.

Jeg har ved DLG fået at vide at der skal bruges 2 liter MCPA blandet med 1 tabet Expres til 1 HA.

Desværre kan man kun køber 10 liter og 10 tabletter, så der bliver ikke sprøjtet lige nu. Håber at finde noget billigere.

Vi har desuden det problem at vi kun har en mark indtil vi får lavet wrap i slutningen af juni.

Indtil videre lader vi hestene gå - de kommer på jordfold om natten. De rør ikke blomsterne sålænge der er græs nok.

Hilsen

Pia

PODA Folingsalarm udlejes efter at vi har fået et pragtfuldt hoppeføl efter Skovens Rafael

0
0
Svar på denne tråd

sprøjtning
Forfatter: 
Dato:  27-05-2009 18:51

Det vokser hurtigt Trine, jeg har dem i haven og selvom jeg hiver dem op med rod, kommer de igen.

Så jeg ville sprøjte NU (når der er udsigt til tørt vejr. Og så lade marken ligge lidt nu mens betterøv rekreerer.

At slå den ville jeg ikke stole på at kun græsset kommer op igen. Ukrudtet gør også, vi er kun i maj. Masser af "generationer" tilbage i det skidt.

:Pia

Sommergræs tilbydes ca. juni-juli-august, evt. hingsteplage eller kvæg. Sydvestsjælland. Mængderabat! cantering @ yahoo.com

0
0
Svar på denne tråd

Slås -
Forfatter: 
Dato:  27-05-2009 20:22

skal den altså alligevel - for græsset kan overhovedet ikke komme til på en ret stor del af marken. Og sprøjtes skal der også, vi skal bare have styr på hvordan og med hvad ...

/Trine T =)

0
0
Svar på denne tråd

sprøjte og slå
Forfatter: 
Dato:  27-05-2009 20:49

Lyder som en god plan. Evt en spand gødning også.

Sommergræs tilbydes ca. juni-juli-august, evt. hingsteplage eller kvæg. Sydvestsjælland. Mængderabat! cantering @ yahoo.com

0
0
Svar på denne tråd

Gødning
Forfatter: 
Dato:  27-05-2009 22:36

har det fået :D

/Trine T =)

0
0
Svar på denne tråd

Virker roundup?
Forfatter: 
Dato:  29-05-2009 18:21

Hej

til min store irretation er der i år rigtig mange smørblomster

på markerne, har ellers ikke haft dem i stor grad før

Er der nogen der ved om Roundup tager dem?

Hvor længe skal der gå før hestene må komme på folden igen efter roundup sprøjtning?

Ellers må man gå amok med buskrydderen og rive dem op bagefter, puha udsigt til hårdt arbejde..

0
0
Svar på denne tråd

roundup
Forfatter: 
Dato:  29-05-2009 19:16

Roundup tager i hvert fald med garanti græsset!

0
0
Svar på denne tråd

Min dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  30-05-2009 12:29

grinede forresten HØJT og LÆNGE da jeg småmuggent mumlede noget om at folk jo påstår at heste IKKE æder giftige planter hvis der er masser af græs. (Jeg har jo så den modsatte erfaring!)

Jeg sværger - det var lige ved at hun klaskede sig på lårene også - det er en SKRØNE!

Nogle heste lader det giftige stå - andre æder altså bare det som er nærmest så nej - ranunkel kan IKKE bare tolereres på fold i moderate mængder ej heller kan andre giftige planter!

/Trine T =)

Wintec 17" dressursadel med åbent sæde sælges- som ny - kontakt for mere info!

Billeder på præsentation ...

0
0
Svar på denne tråd

salt...
Forfatter: 
Dato:  30-05-2009 22:10

salt er også godt mod klynger af ranunkel

En hest uden stamtavle er ikke en race, kun en hest...

0
0
Svar på denne tråd

Det skal prøves...
Forfatter: 
Dato:  30-05-2009 22:42

Det må jeg prøve. Salt kan da ikke skade. Så håber jeg bare, at hestene ikke synes det salt er mere lækkeret end deres saltsten, og så spiser smørblomsterne for at få fat i saltet. Og nej ikke alle heste går uden om giftige ting. Mine de to yngste guffer agern i sig, hvis de kan få lov. Deres mor spiser dem også, men i mere moderate mængder. Den anden dag flyttede vi hegnet lidt ved egetræet. så de kunne spise lidt af det lange græs. Men så fandt de nogle gamle agern og guffede løs og stod nærmest og gravede efter dem.

0
0
Svar på denne tråd

salt????
Forfatter: 
Dato:  31-05-2009 08:15

Ja, hvis du strør salt, er der da heller ikke andet som kan gro bagefter....

0
0
Svar på denne tråd

salt......
Forfatter: 
Dato:  31-05-2009 09:50

Nu er folden temmeligt nedbidt, og der er lidt langt mellem græstotterne, specielt der, hvor der er smørblomster, så min plan var at strø salt lige oven i smørblomsterne ikke at sprede det over hele området. Jeg har lidt svært ved at undvære (dvs omlægge) folden, da den ligger lige ved stalden, som de bruger som "løsdrift" i dagtimerne, og de først nu er begyndt at komme en smule over på græsfolden. For to år siden sprøjtede vi, men uden den store effekt. Men ikke nemt at sprøjte, når hestene ikke kan tåle at gå særlig længe på det gode græs. Det har dog hjulpet lidt, der hvor der blev kørt jord på sidste år. Men der er så til gengæld heller ikke så meget andet der....

0
0
Svar på denne tråd

en af plantekonsulenterne
Forfatter: 
Dato:  31-05-2009 11:12

jeg har talt med fra Landbrugscenter i Holstebro, at omlægning af græsmarken er det bedste for at undgå dem.

Mvh. Lotte

Oldenborger af god afstamning sælges - der findes mere info om dem på www.staldmiller.dk

0
0
Svar på denne tråd

Omlægning.....
Forfatter: 
Dato:  31-05-2009 11:40

Ja men som sagt er det lidt svært med omlægning her, da de bruger folden om vinteren. Og det er noget rarere at have dem gående, hvor de selv kan gå ind, hvis vejret er dårligt, og kan spise wrap og halm inde, når der ikke er mere at komme efter på folden. Og nu kan de gå ind, hvis myggene driller om aftenen. Nu har jeg prøvet at drysse salt på nogle af dem, så får vi se, om det virker. Jeg tror min mor har en eller anden dims til at salte mælkebøtter med. Måske den kan bruges til smørblomster også.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-06-2009 07:30

hvad nu hvis bare man slår dem med havetraktoren hver gang de er ved at sætte blomst, ender de så ikke med at gå ud?

0
0
Svar på denne tråd

smørblomster
Forfatter: 
Dato:  01-06-2009 10:10

men er de giftige - altså de helt almindelige smørblomster?

Folealarm udlejes...

Ledig medio juni og resten af året...

kontakt mig her eller pr mail: herlev_mori@hotmail.com

Gasbeton sælges www.billiggasbeton.dk

Nu med to Romanov piger i stalden :)

0
0
Svar på denne tråd

Om de almindelige
Forfatter: 
Dato:  01-06-2009 10:19

smørblomster er giftige??

JA! Men hesten skal æde ret store mængder før den sætter træskoene

/Trine T =)

Wintec 17" dressursadel med åbent sæde sælges- som ny - kontakt for mere info!

Billeder på præsentation ...

0
0
Svar på denne tråd

smørblomster
Forfatter: 
Dato:  01-06-2009 10:29

som skrevet tidligere har vi sprøjtet for smørblomsterne i dag. Desværre er der 42 dages græsningsfri fra græsset, men sådan er dét jo. Vi har heldigvis rigeligt foldplads, så jeg regner med, at det går. Om 20-25 dage får de dog en balle hø eller wrap ud, så de ikke græsser foldene helt ned.

Og jeg har det sådan - better safe than sorry. Sidste år fik vores ene shetter ret voldsomt udslæt i hovedet pga. smørblomsterne. Så i år er der no mercy.

0
0
Svar på denne tråd

Det var længe....
Forfatter: 
Dato:  01-06-2009 10:32

Jeg tror kun, der gik 8 el. 14 dage fra sprøjtning til hestene måtte gå på det igen. Men det har så været et andet sprøjtemiddel. Det skulle man også først sprøjte med i juli/august. Og de kom da til at se lidt triste ud, men forsvandt desværre ikke.

0
0
Svar på denne tråd

det er det nok
Forfatter: 
Dato:  01-06-2009 10:43

ja, det er længe - og sikkert også et andet sprøjtemiddel. Det tager rigtig meget ukrudt, og skulle være rimelig effektivt :)

0
0
Svar på denne tråd

smørblomster og skræbber
Forfatter: 
Dato:  01-06-2009 11:23

Jeg har ringet til DLG, de mente jeg skulle bruge NCPA. Men det kan man kun få i 10 liters dunke og vi har kun problemet på 2 af vores folde og de er vel en lille tønde land til sammen. Så har jeg jo til mange år.

Kan man få noget i mindre mængder som tager smørblomster og skræbber, men ikke tager græsset???

0
0
Svar på denne tråd

jeg ved
Forfatter: 
Dato:  01-06-2009 12:23

at man kan få Eagle i 5 liters dunke - og det koster omkring 1200 kr uden moms. Det tager ranunkel og andet skidt i græsset.

0
0
Svar på denne tråd

smørblomster og skræbber
Forfatter: 
Dato:  02-06-2009 07:36

Jeg fik også at vide at der skulle gå 42 dage inden hestene måtte græsse igen. Så nu ved jeg ikke helt hvad vi gør?, slår skidtet ned hele sommeren med buskryder og håber det dør, og så sprøjter til næste forår, eller så må hestene jo undvære deres græsfolde hele sommerferien hmm

0
0
Svar på denne tråd

Sprøjtemiddel
Forfatter: 
Dato:  02-06-2009 08:03

Vi har for en uge siden sprøjtet med NCPA og det har taget brændenælder, tidsler, padderokke og smørblomster mm. Der står på dunken at de må afgræsse marken igen efter 14 dage....

Og græsset står flot stadig.

Købes ved land og fritid og koster ca 1000 for ti liter, men så skal det jo også opblandes med 1/4 del til 3/4 dele vand. Det er da meget billigere end at lægge marken om:-)

VH Mille

Livet er kort, bryd nogle regler, tilgiv hurtigt, kys langsomt, elsk rigtigt, grin ukontrolabelt og fortryd aldrig noget der fik dig til at grine.....
0
0
Svar på denne tråd

MCPA????
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 08:14

Det var en krads blanding du lavede der, Mille.

Her virker det med 1 dl pr. 5 liter vand...

0
0
Svar på denne tråd

Salt......
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 09:30

Her ser det ud til at de smørblomster, jeg gav salt i weekenden er ved at være kede af det. Her var det rimelig nemt at drysse salt på dem, da folden er nedbidt, så smørblomsterne stikker godt op i landskabet.

0
0
Svar på denne tråd

skal da lige tjekke igen
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 09:45

Hej Pia

Syns helt sikkert at der stod 1/4, men det jeg syns nu også at min dunk svandt meget hurtigt. Så der kan da om muligt spares lidt hvis det ikke er den rigtige opløsning

Men den fold jeg sprøjtede stod fyldt med padderokker (og græs mm) og jeg har prøvet meget. Intet har hjulpet. Så jeg er bare så glad for at de visner bort nu. Den skal først bruges til efteråret engang. Sidste år prøvede vi tricket med at slå og slå - det virkede ihvertfald ikke - har også prøvet round up og det eneste det tog var græsset, men nu har jeg da endelig en vintergræs fold

Livet er kort, bryd nogle regler, tilgiv hurtigt, kys langsomt, elsk rigtigt, grin ukontrolabelt og fortryd aldrig noget der fik dig til at grine.....
0
0
Svar på denne tråd

Skæbber kan ikke
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 10:58

bare slås eller skæres ned... De kommer igen.

Det eneste som nedfældning virker imod, er at de spreder sig. Hvis man vel at mærke nedfælder dem i tide.

0
0
Svar på denne tråd

Smørblomster og wrap
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 09:19

Er der nogen der ved om det er farligt med smørblomsterne i wrap?

Vores mark, som skal laves til wrap er inficeret med smørblomster. Ikke sådan store klynger, men hist og her!

Er det nødvendigt at sprøjte inden der laves wrap og skader det ikke græsset at sprøjte nu - altså køre med en stor traktor - når græsset er temmeligt langt og skal høstes om 3-4 uger?

0
0
Svar på denne tråd

Er I nu så sikrer????
Forfatter: 
Dato:  05-06-2009 22:17

Efter at have fulgt debatten her på HN, snakkede jeg med min dyrlæge, og hun afviste blankt at smørblomster skulle være giftige for heste. Så jeg vælger, at stole på hende og beholder mine "økologisk" folde

0
0
Svar på denne tråd

får...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2009 00:00

Har også haft mine heste til at gå på folde med smørblomster (almindelige smørblomst) i mange år uden problemer, men er der nogen der ved, om får og lam spiser (og tåler) smørblomster...

spørger fordi vi her hos os har fårefolde side om side med hestefoldene, og hos fårene er der ikke skyggen af smørblomster mens hestefoldene efterhånden er mere gule end grønne.

Så jeg tænkte om ikke bare man kunne lukke fårene løs på de små gule sataner...

janni

0
0
Svar på denne tråd

Smørblomster i wrap
Forfatter: 
Dato:  07-06-2009 22:56

er det farligste fordi hestene ikke opdager dem og smagen er vist ikke så slem som når blomsterne er friske. De er ikke farlige når de er tørrede i hø.

Hilsen

Pia

PODA Folingsalarm udlejes efter at vi har fået et pragtfuldt hoppeføl efter Skovens Rafael

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider