Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Frustrerende ved smed
Forfatter: 
Dato:  12-06-2009 22:54

Hej

Min ellers dejlige hoppe er begyndt at skabe sig når hun skal have smed

Hun vil ikke have hendes forben mellem smedens ben og når han skal "finpudse" skoen og sætter forbenet op på den der dims foran hesten, (ved ikke lige hvad den hedder ) kaster hun sig voldsomt tilbage... Jeg er begyndt at have hovedtøj på hende nu, ellers kan jeg ikke holde hende, men hun er fuldstændig ligeglad... Og for hver gang hun gør det, virker det som om hun blir mere og mere hidsig, og dog er det som om det bare er en ide hun har fået...

Det er en smed hun kender, og jeg er der altid når der er smed..

Er der nogen der kan give mig et råd eller to? Det kunne ske der var andre der har prøvet det samme?

Mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Smerter?
Forfatter: 
Dato:  13-06-2009 10:30

Har du fået tjekket om hesten har ondt i ryggen/skulderen/benet?

Det kan være en årsag til hendes opførsel. Ellers må du igang med at smedetræne hende og bede smeden om at være tålmodig og tage forbenene i etaper, så hun ikke når at kaste sig bagud. Og med tiden vænner hun sig til det.

Men har har hun ellers været rolig og ukompliceret før, når hun fik smed? Hvis ja, så er smerter eller fejlindlæring af signaler nok sandsynligt.

Ejer af Interview Firfod.

Stud.med.vet.

There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse.
- Rolf Kopfle

0
0
Svar på denne tråd

Klikker-træning
Forfatter: 
Dato:  15-06-2009 20:58

Vores vallak har også den ide at kaste sig tilbage. Vi har gjort en række forskellige ting, men den vigtigste er måske at vi har klikkertrænet ham til at sænke hoved og hals på kommando. Vi giver ham noget let beroligende inden smede-besøg, vi har fundet en smed der er tilstrækkelig forsigtig og ikke holder for stramt, vi får hans hove ordnet uden døre, osv. osv.

Jeg kan anbefale en træner der er rigtig god til at spotte problemet/problemerne og forebygge gentagelse. Bare skriv en mail til mig -

Kh

Margit

MEJ

0
0
Svar på denne tråd

Ømme såler?
Forfatter: 
Dato:  17-06-2009 23:47

Hej Charlotte!

Prøv evt. at banke forsigtigt på hendes såler med en hovrenser eller lign. hvis hun reagerer på dette, kan det være fordi, hun er øm i sålerne.

Jeg havde det samme problem med min hest sidste sommer. Smeden havde aldrig før haft problemer med ham. Men lige pludselig var hen begyndt at kaste sig bagover.

Tror det skyldtes, at han fik alt for meget græs på det tidspunkt, hvilket jo godt kan gove nogle forfangenhedssymptomer.

Mange hilsner fra

Lise Andersen

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

www.designforpets.dk

0
0
Svar på denne tråd

En lille opdatering
Forfatter: 
Dato:  27-06-2009 09:33

Tak for jeres kommentarer...

Jeg besluttede mig for at prøve at banke på hendes hove med hovrenseren, og sætte benene op på en spand og igen banke på hovene... I starten blev hun bare holdt, men til sidst stod hun løst bundet op.. Hun spændte meget op de første dage, men det ændrede sig hurtigt efter et par dage...

Jeg havde smed i onsdags og hun stod bare bomstille, selvom der kørte traktorer rundt udenfor, så det var super skønt!

Jeg ved ikke hvad der har været grunden til hendes opførsel, men det ser ud til at vi har løst problemet

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider