Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

kastereret er det normalt?
Forfatter: 
Dato:  05-06-2009 13:28

min plag blev kastereret i onsdags og det gik godt. han er 1 år gammel.

han drypper en smule blod stadig og den ene side er det som om det indvendige stikker lidt ud, som om huden omkring ikke kan nå sammen. den anden ser fin ud.

men er det normalt?

lige lidt billeder så i kan se forskellen.

og den anden side hvor det er lukket sammen.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg må...
Forfatter: 
Dato:  05-06-2009 13:33

... indrømme, at jeg ville være nervøs, hvis det var min nykastereret hest der så sådan ud. Sådan så Milan slet ikke ud, da han blev kastereret i november.

Jeg ville ringe til dyrlægen. Om ikke andet, så bare for at få en snak, for syntes det ser "farligt" ud. Og så syntes jeg det bløder meget endnu.

** Trine **

Ejer af: Nydam's Mr. Milan - Keglehesten.

Ejet af: Frosti - Hustyrannen.

Lidt sælges. Se jer: www.skysite.dk/mrmilan/?side=71215

0
0
Svar på denne tråd

kastret hyp
Forfatter: 
Dato:  05-06-2009 13:37

hej maja !!!!

hvis det var min hest ville jeg ringe til dyrlægen , og høre om det er normalt . jeg har set lidt hypper som er blevet kastret , men hvis det bløder som set på billedet det ser lidt voldsomt ud med de blod dråber eller størknet blod . det er jo et sår så lidt blod er ok , men gør hvad du synes er det rigtige at gøre . det er svært at bedømme for andre . .

M V H

Hanne ( fruhestepige )

Rigtige kvinder

er hestepiger . . .

Rigtige kvinder

kan hvad

de vil . . .

Min Hjemmeside

www.123hjemmeside.dk/staldsoekaeret

0
0
Svar på denne tråd

du kan jo
Forfatter: 
Dato:  05-06-2009 13:40

altid kontakte doktor dyr vedr vejledning og en snak det koster heldigvis gratis. Jeg sys ikke det er alarmerende må jeg sige, for man skal da forvente åbningen i nogen tid, specielt hvis der er brug for der skal komme skidt ud - MEN den ser ud til at væske ret meget- dog ser den ikke synderlig hævet ud hvilket må være et godt tegn.

Så give vedkommende et kald. Det er nemmest og bedst.

www.nikon-pics4u.webs.com

Linamix problemer? www.heste-nettet.dk/forum/5/508026/ 508026/

Bokse udlejes 6040 Egtved

NU med termin den 18 dec 2009

0
0
Svar på denne tråd

kasteration
Forfatter: 
Dato:  05-06-2009 13:44

jeg er ikke så bekymret for blodet, det drypper ikke så meget som det ser ud. et dryp hver 2-5 minut ca. er det for meget?

det er mere det åbne der bekymrer mig, for så kan det vel nærmest ikke vokse sammen eller hvad?

det så sådan ud som det gør nu også lige efter kasterering.

kan man ringe til dyrlægen i dag, han er kun sig selv?

0
0
Svar på denne tråd

det er jo da
Forfatter: 
Dato:  05-06-2009 13:50

forskelligt hvordan det ser ud- dyrlægen har nok fået lidt hud med el åbnet lidt mere ved den ene end ved den anden side muligvis. Jo det ser da åbent ud, men det skal jo osse være åbent så pusset kan løbe fra og det er jo det som det gør nu sammen med blodet. Chancen for infektion er mindre når det osse bløder, da blodet renser og heler naturligt.

Jeg sys nu ikke som sagt at det er forid det ser voldsomt ud - men det kan være svært ud fra et billede. Men jeg sys ikke ud fra billedte det ser ud til det stikker så voldsomt ud heller. men jo der er en væsentlig forskel på siderne kan man jo se. Men den ene side kan osse være bedre selvhelende end den anden.

Det er meget individuelt og derfor uhyggeligt svært at råde sys jeg.

Du kan prøve at ringe til dyrlægen i dag hvis denne har en mobil el fastnet du kan ringe på, men de fleste vil nu nok blive sure- du kan høre vagtdyrlægen, denne kan man få til at ringe til en hvis man er i tvivl. Er man meget i tvivl kan de komme ud, selvfølgelig på din regning. Men det koster jo med de kære dyr ved vi alle.

Jeg selv ville nu nok vente og se an hvis jeg skal være ærlig. En dag af gangen - blir det værre så ring til vagthavende - hvis ikke så vent evt til mandag med din egen. Men det er op til dig og ikke os hva DU har det bedst med. Har du det ebdst med han blir tilset nu så skal du da gøre det - helt klart. Der er jo heller ingen der siger at jeg HAR ret fordi jeg sys det ser således ud.

0
0
Svar på denne tråd

bloddryp
Forfatter: 
Dato:  05-06-2009 13:52

stute: jeg er egentlig også overrasket over at det stort set ikke er hævet. syntes det åbne er blevet en smule mindre end i går, men måske det bare er pga. en smule hævelse.

hvornår skal det stoppe med at dryppe blod?

hmm. det ville være nemmere hvis man var vant til at se en kasteration, men har ikke set det siden min søsters pony blev for godt 10-12 år siden og det kan jeg knap huske.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg...
Forfatter: 
Dato:  05-06-2009 13:55

ville ikke være så nervøs. Synes det ser meget normalt ud. Bare hold øje med om det forsætter med at bløde.

Det skal helst være lidt åbent så at væsken kan løbe ud. Problemerne kommer hvis sårene lukker sig for hurtigt.

Det er ret normalt at de er mere lukket i den ene siden end den anden.

M.V.H Natasja

Military Ridningens Formel 1

GINSBORG

0
0
Svar på denne tråd

det er osse forskelligt
Forfatter: 
Dato:  05-06-2009 13:55

jeg sys de plejer sige ca 4 dage nogle en uge. Men den sidste jeg kender der blev det dryppede længere end dyrlægen sagde og var EKSTREM hævet så han fik ekstra antibiotika i sidste ende for en sikkerhedsskyld dog.

0
0
Svar på denne tråd

kasteration
Forfatter: 
Dato:  05-06-2009 14:07

tak for hjælpen

jeg tror også jeg vil vente og lige se tiden an.

blev bare lidt i tvivl da jeg slet ikke ved hvordan en sådan kasteration skal se ud efter.

syntes egentlig heller ikke det indvendige falder ud af hullet, det er bare som om der er skåret lidt for meget af det ydre hud og det så ikke kan nå sammen som den anden side.

han stod helt stille da dyrlægen skar, og han sagde selv det så pænt ud det han havde lavet efter

den side som er åben havde han dog lidt flere problemer med at få stenen ned, da han virkelig hev dem godt op, så måske det er derfor den er lidt mere åben.

dyrlægen sagde også at hans sædstrenge var meget store/tykke i forhold til hans kun 1 år.

0
0
Svar på denne tråd

synes ikke
Forfatter: 
Dato:  06-06-2009 12:53

at det ser alamerende ud.

Du skal selvfølgelig holde øje med hans temperatur og hans velbefindende.

Får du motioneret ham lidt? Det er sundt, da det nedsætter hævelser, men tilgengæld er såret lidt længere om at hele. Fordelen er jo at når såret endelig heler, så er der ikke noget hud der strammer dernede.

Nogle heste er lidt mere ømfindige end andre, så det er ikke givet at han selv bevæger sig det han skal. I så fald må hjælpe ham lidt med at komme til at bevæge sig. (trækketure, longering i skridt+trav, eller bare drive ham lidt rundt på folden) gerne 15-30 minutter dagligt.

Går han på fold med andre heste? leger og pjatter han lidt med dem eller står han bare og hænger?

Jeg har selv en vallak som lukkede sårene for hurtigt hvilket resulterede i store hævelser(håndbold str) og feber. han blev behandlet med antibiotika.

0
0
Svar på denne tråd

jamen det var
Forfatter: 
Dato:  06-06-2009 13:29

da godt for så må jeg jo tilsyneladende ha dømt rigtigt på trods af jeg kun ahr billedet at gå efter

Se på mandag hvordan det ser ud - bare sørg for fluerne IKKE lægger æg i det etc. Selvfølgelig sker der en negativ ændring så ring efter vagten - ellers tag det roligt, og bare hold øje med hestens temperatur som en anden skriver hvis den skifter humør og blir lidt skidt/dvask, altså hans almentilstand.

0
0
Svar på denne tråd

helt fin
Forfatter: 
Dato:  07-06-2009 23:10

Det går fint med ham. han er hævet lidt op, men ikke meget og det åbne er lukket meget mere sammen.

syntes det ser rigtig pænt ud i dag.

han er bestemt ikke øm, og løber helt ubesværet rundt (han går sammen med min ældre vallak og de leget normalt meget sammen)

har haft ham ude og gå lidt, dog ikke i dag da jeg skulle til dyrskue.

ellers har han gået og græsset hele dagen og kommet løbende når der skulle fodres og ellers gået lidt rundt.

så er bestemt ikke bekymret for ham mere.

Dyrlægen skal se på hans mors ben her snart så kan han lige tjekke ham at alt er ok samtidig.

kan lige prøve at tage nye biller i morgen og lægge ind hvis jeg husker det

0
0
Svar på denne tråd

jamen det lyder
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 07:25

altså bare rigtig godt. Og igen kan jeg kun sige at jeg osse er glad for jeg ahr set rigtigt- billeder KAN snyde rigtig meget i forhold til når man står og ser på hesten - derfor er det osse med forholdsregler (som man vist kunne se) at jeg svarer på noget der kan være så vigtigt reelt. De ter ikke rart hvis man får sagt positivt og så det går galt jo

Men når du skriver som du gør der så tor jeg som end slet ikk der er mere at bekymre sig om nu. Det eneste der kan gøre en fatal forskel er hvis fluerne får lagt æg som sagt- men det kan man reelt altid være uheldig at opleve jo

Så det skal nok gå

0
0
Svar på denne tråd

dkfalsnfalskf
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 23:02

ja i dag har hævelsen ovenikøbet lagt sig.

fik ikke lige taget billeder, det må jeg i morgen

har heldigvis ikke set nogle flue endnu, det har været tilpas dårligt vejr siden så det har jeg været meget heldig med.

han har i dag løbet MEGET rundt og leget. (synes altid de gør det når det har regnet af en eller anden grund)

Men han er lige så fræk som han plejer, så ondt har han ikke haft

0
0
Svar på denne tråd

hehe....
Forfatter: 
Dato:  09-06-2009 08:35

ja det hænder at de blir i lidt godt humør alt efter vejret jo*LOL*

Nej han har nok ikk ondt mere, men nu er det jo sandsynligvis osse ved at være pænt i begge sider mv.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider