Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hel havre i afføringen.. Hvorfor?
Forfatter: 
Dato:  26-05-2009 08:22

Min 12-års DV fodres med Cavalor Oats balancer (tilskudsfoder) og hel havre, og har gjort det i noget nær 1½-2 år nu.

Her den sidste måneds tid, har jeg dog lagt mærke til, at der er hel havre, altså uudnyttet havre i afføringen. (Har åbnet en snes skaller derfra, der alle indeholder "kornet")

Det skal lige siges, at han har fået en ordentligt tur hos tandplejer Mai Nikolaisen for 1½ uge siden, men den hele havre har altså været der både før og efter behandlingen.

Er der nogen forslag til, hvad der kan være galt?

Umiddelbart tænker jeg jo, at han ikke udnytter det?

0
0
Svar på denne tråd

den tygger det ikke grundigt nok
Forfatter: 
Dato:  26-05-2009 08:59

de skal tygge ret meget på havre for at male det så de kan optage det. ofte gør heste ikke det af sig selv. man kan sætte tyggetiden i vejret med noget lucerne eller lignende.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Opstaldning af islænder/pony i Helsinge, skriv for info

0
0
Svar på denne tråd

mon ikke
Forfatter: 
Dato:  26-05-2009 10:01

det bare er skallen der er tilbage........

Mvh Frida

NEVER DRIVE FASTER THAN YOUR ANGEL CAN FLY

0
0
Svar på denne tråd

Overfodring
Forfatter: 
Dato:  26-05-2009 13:46

Hel havre i afføringen kan foruden tandpjele, også skyldes at hesten spiser for hurtigt, eller får for meget havre ad gangen, hvilket det dog ikke tyder på i dit tilfælde, da jeg antager fodersammensætningen har være konstant over tid og du først har oplevet problemet på det seneste.

Ellers er det typisk at hesten ikke når at optage havren i tyndtarmen(via enzymnedbrydning) da havren relativt hurtigt passerer igennem denne. Havren optages derimod ikke i stortarmen (fermateringsproces), hvorefter det blot ud gennem afføringen. Til gengæld belaster den megen havre nyrene på hesten og er temmelig uøkonomisk i længden, da man ikke får gavn af den ekstra havre.

Mvh.

Tine

Avler af kvalitetsheste - trakehnere og varmblod

0
0
Svar på denne tråd

fordi der
Forfatter: 
Dato:  26-05-2009 13:46

altid er enkelte stykker der ryger lige igennem uden hesten har fået dem knækket. De kommer så ud i den anden ende i hel tilstand uudnyttede. men i forhold til støvet i valset betaler det sig absolut ikk at valse, da hesten her kun udnytter ca 1 % mere af valset frem for hel havre.

www.nikon-pics4u.webs.com

Linamix problemer? www.heste-nettet.dk/forum/5/508026/ 508026/

Bokse udlejes 6040 Egtved

NU med termin den 18 dec 2009

0
0
Svar på denne tråd

Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  26-05-2009 13:50

Det er derfor jeg bruger valset havre.. Det kan godt være at det ikke kan betale sig, men jeg var TRÆT af at have fugle i boksen der roede rundt i lorten for at få fat i havren :-P

0
0
Svar på denne tråd

jo men tilgengæld
Forfatter: 
Dato:  26-05-2009 13:56

støver valset havre og det er ikke optimalt for hestene.

0
0
Svar på denne tråd

Valset havre
Forfatter: 
Dato:  26-05-2009 15:06

Det kommer helt an på hvor man køber sin ejer. Både hel og valset.

Det kommer an på hvor mange gange producenten renser sine varer.

Celia Bie Andreassen

Super DV heste til salg

www.poppelgaardens-stutteri.dk

0
0
Svar på denne tråd

respons..
Forfatter: 
Dato:  26-05-2009 15:07

Det er IKKE tomme skaller, har haft fingrerne i en hel del, og det er hel havre der kommer ud.

Vi snakker ikke om ca. 10 stk, men nok snarere 50-75 stk. pr l*rt, og så meget plejer da da vist heller ikke at passere uudnyttet..

Men der var da delte meninger, måske jeg skal prøve med lidt lucerne og se om det hjælper på at han får tygget det hele lidt bedre, eller om det går over af sig selv.

Tak for jeres svar indtil videre

0
0
Svar på denne tråd

sjusk ;-)
Forfatter: 
Dato:  26-05-2009 15:32

Ja det der kommer hel ud igen, er ihvertfald ikke blevet udnyttet ;-)

Jeg tror også det er tyggetiden, ligesom mennesker, spiser nogle heste grundigere end andre...

God ide at iblande det noget, så tyggetiden forøges.

Ellers kan man jo hælde vand over valset havre umiddelbart før udfordring, for at undgå støv :-)

0
0
Svar på denne tråd

wupti...
Forfatter: 
Dato:  26-05-2009 15:47

det er altså ikk unormalt- og som sagt er der osse uudnyttet i mellem hvis man bruger valset- en % mindre som ikk just er meget mindre. Og der sker altså intet ved det.

Det er bare fordi hesten ikke ahr fået dem knust.

Man kan vel ikke forvente en hest uanset om der iblandes lucerne el ej kan få knækket hver eneste kerne... Hmm...

0
0
Svar på denne tråd

okay..
Forfatter: 
Dato:  26-05-2009 17:24

Nej stute, du har helt ret i, at der altid vil være nogle kerner der ikke udnyttes, men når det pludselig er voldsomt i forhold til hvad det plejer at være, har jeg vel lov at undre mig?

Skal jo heller ikke gøre mig selv mere hysterisk end jeg allerede er

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider