Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Staldkramper
Forfatter: 
Dato:  25-05-2009 21:17

Hej

i maj 2008 var jeg ude og kigge på Kira, jeg gik hende igennem som om det var en handelsundersøgelse og der var intet i vejn med hende, dog trængte hun til smed, så jeg bad ejerne om at få smed på hende, da jeg så kom for at hente hende d. 4 juni, eller vil sige dagen efter hvor jeg skulle have hende op og strile kunne jeg ikke løfte hendes ben, efter noget træning kunne hun løfte hendes forben, men snart efter et år med træning næsten hver dag, kan man stadig ikke løfte hende bagben. så var min moster tilfældigvis inde og læse om staldkramper, hvor hun ringer mig op og fortæller at de symtomer kira har når man prøver at løfte baghovene tegner på hun har staldkramper, jeg har dog aldrig nogensinde hørt om det, men synes det var mega synd for tøsen for hun har fået "skæld ud" fordi hun var ved at sparke en ned, men så det at hun faktisk ikke kan gøre for det, har det mega dårligt at jeg har "skældt hende ud" for noget hun faktisk ikke kan gøre for.

Så mit spørgsmål til jer er:

Kan man undersøge om det er staldkramper hun har?

Kan man "Korer" (staves) det?

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du bøjer
Forfatter: 
Dato:  25-05-2009 22:36

Hestens ben og den på et tidspunkt er nød til at trække det kraftigt væk kan det godt tyde på staldkrampe. Prøv og tag den ud træk ben så højt op du kan og hold det til hesten trækker det til sig løb med den som var det en bøjeprøve hvis den halter kraftigt de første 10-15 skridt men så bliver ren igen er det højest sandsynlig staldkrampe. Det kan ikke kureres og er en handelsfejl men hesten kan sagtens anvendes med denne skavank uden det behøver at få betydning for det min søsters hest har det og den går La - MB spring tidliger S. Prøv når du vi løfte ben at undgå at bøje og tager det højer op end absolut nødvendigt næsten lade hoven hvile ved jorden så må du kravle lidt så reagere den sikkert ikke ihvertfald ikke hvis det er staldkrampe.

0
0
Svar på denne tråd

staldkramper
Forfatter: 
Dato:  25-05-2009 23:31

Min ridehest har også staldkramper. Dyrlægen opdagede det ikke ved handelsundersøgelsen, så de godkendte ham uden anmærkninger overhovedet.

Jeg fandt først ud af at der var noget galt noget tid efter, da han ikke ville sætte bagbenene ned når han stod på staldgangen - nogle gange mistede han balancen og nåede lige at sætte benet i sidste øjeblik - det var lidt voldsomt.

Jeg har både konfereret med smed, dyrlæge og haft en kiropraktor til ham, men det der har virket bedst mod kramperne er masser af foldtid. Efter han er begyndt at gå på fold det meste af dagen (nu døgnfold) er kramperne minimeret og forekommer sjældent lige pt. Der er intet problem når han bliver redet og motioneret.

0
0
Svar på denne tråd

Staldkramper
Forfatter: 
Dato:  26-05-2009 12:56

Heej sprochi og Jessie

tak fordi i gad skrive :)

Jessie: det er svært at lade hende stå for meget på fold da hun lige har fået føl for en månede siden, og de må jo ikke stå på døgnfold endnu, men hun kommer ud lidt over 7 om morgen og kommer ind kl. 7-8 tiden om aften

0
0
Svar på denne tråd

Staldkrampe
Forfatter: 
Dato:  26-05-2009 17:17

Rider en hest der også lider af staldkrampe. Når man løfter bag hovene løfter den benene ekstremt meget op under sig i en voldsom bevægelse og står bare og "kramper" i det (vibrerer). Den gør det også hvis den er på vej ind i boksen eller hvis man laver for snævre vendinger med den, fx. vender på smal staldgang eller i boksen.

Det har ellers ikke nogen betydning for dens ridelighed og den fungererer ellers helt normalt.

Jeg kunne forestille mig, at motion og masse af foldtil ville der være rigtig godt.

Zandra Nørskov & Cassie

Det, du ser i dine tanker er det, du oplever i dit liv.

Kieffer München Kombisadel til salg

0
0
Svar på denne tråd

staldkrampe
Forfatter: 
Dato:  28-05-2009 10:43

Min gamle part havde også staldkrampe.

I starten syntes jeg bestemt ikke om at tage baghove på ham. Han var jo lige ved at falde, men efterhånden fandt vi ud af det sammen.

Jeg tog altid hovene i samme rækkefølge, hver eneste gang. Han fik derved lid ttid til at forberede sig på hvilket ben han skule gøre klar til at løfte.

Jeg løftede aldrig hovene for ham, menlod ham selv bestemme hvor højt han ville løfte det enkelt ben. Nogle dage foregik det derfor helt nede ved gulvet og andre dage var det i normal højde.

Det kan måske også hjælpe hvis du trækker en lille tur udenfor først. Bare en tur rundt om banen ell lign. Så er kramperne ikke lige så udtalte.

Opdræt af Tibetansk Spaniel

Medlem af Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd

min grå har staldkramper
Forfatter: 
Dato:  28-05-2009 11:07

Ham løfter jeg stort set aldrig bagben på. Jeg synes ikke der er nogen grund til det, det e rjo ikke fordi kramper er behagelige.

Han får løftet ben når han har smed og når han skal have mordax på. I løbet af sæssonen bliver han ret god til at stå og hvile på bagbenet mens jeg skruer mordax ind og ud.

Jeg trækker altid lidt med ham før han skal have løftet ben og prøver på at nå at ride ham lige inden smeden kommer så han er godt varm. Det har ingen betydning for ridningen. han går Ma spring.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Opstaldning af islænder/pony i Helsinge, skriv for info

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville nok
Forfatter: 
Dato:  29-05-2009 15:20

lade dyrlægen tjekke den i første omgang. En kiropraktor til at tjekke at den ikke har låsninger der giver problemet og så en der kan det der med nervebaner osv. F.eks en fys eller kraino-sekral eller lign.

Velholdt brun Spalding dressur 17" Fit 2 sælges henvendelse på PB

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk :)

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider