|
|
| Jer med heste uden læ på fold? |
|
|
har i nu hvor der er en del regn givet jeres regndækkener på igen på trods af varmen?? Det har jeg været nødt til da de ikk har læ, og det regnede så meget i går at freja rystede og måtte ind og ha en fleece på til at trække en del af vandet af hendei gen. men inde ville de jo ikke stå de skøre krikker, så de måtte trække i regntøjet og ud igen- freja har for første gang dækken på - den røde har haft det før selvfølgelig. men er lidt træt af det da det jo som sådan ikk er koldt ude og pt skinner solen og det hele - men jeg kan ikke komme derud og lægge på så snart det regner lidt. Hva gør i andre???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heste på fold uden læ |
|
|
Hej Jeg måtte tage min ind i nat da hun også er en frossenpind når hun bliver våd. Hun stod rystede ude i folden og hos min staldejer er holdningen sådan, at fryser hesten ja så er det ind! Jeg har en god staldejer der gerne smider hende på stald hvis hun står og fryser i regen, ellers også gør hans far det, så for mig er det intet problem. Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine har |
|
|
både læ og skur og igår var det ingen problem trods temmelig meget regn, men idag er det så meget koldere at de stod i stalden (=læ og tørt) og var kolde begge to.... Så de har fået deres regn/overgangsdækkener på ud i dag....
Broderier laves, bla. efter dit eget billede, se billeder og priser på præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Samme problem hos os |
|
|
indtil vi har fået bygget de læskure vi gerne vil have. Så vores får også regntøj på ud, de dage hvor det vælter ned i stænger og blæser en kold vind. Men det er lidt fustrerende, for man kan jo ikke altid stole på vejrguderne. Så derfor glæder jeg mig også rigtig meget til mine skure står færdige - materialerne er købt, så mangler bare tilladelse fra kommunen, da skurene bliver større end dem man gerne må klaske op uden at søge tilladelse. ;o) Lillian
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
| Forfatter:  |
Løfwall |
| Dato:  |
04-05-2009 13:19 |
|
Jeg overvejede at gå ud og give min hest regndækken på. Men jeg droppede det, for der er læ på folden, i form af en lille skov. Jeg prøvede at lokke hestene med derop i går, for at jeg kunne se om der var læ - og det var der. Så jeg smed en masse rugbrød og da de var færdige, gik "tumperne" ud i regnen igen!  Det var kun vores opstalder hest, som stillede sig under vores træ med hvide, små blade, så hun var næsten tør - til gengæld var den brune DV blevet til en PLETHEST.. En brun hest med hvide pletter... Så nej, han får ikke sit dækken på  (Selvom jeg er fristet)
.~* Kronos aka. Charlie *~.
Bandager i BRUNE, GRØNNE, SORTE, LYSEBLÅ, MØRKEBLÅ og RØDE søges !!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| førhen da de |
|
|
havde læ i form af træer/miniskov betød det intet- men de har INTET lige nu desværre. Så de måtte jo ha tøjet på, for de vil ikke stå inde om natten, så de ødelægger sig selv og boksene desværre. Med det samme vi kom igen i går for at se til dem og fleecedækkenerne så var der påstyr for stå inde ville de ikke! Det passede dem nu heller ikke selvom det stod ned i stråler næsten at skulle ind selvom de var blevet gennemblødte og hun frøs... Næh nej... Hmm... Det er lidt træls... Men de er heller ikke vant til at stå inde på denne tid af året fra hvor de var før jo. Er der nogen der har en løsningamulighed der ikke kræver man bygger et skur?? Det ønsker ejeren af det hele nemlig ikke, og jeg kan og må ikke lave en løsdrigt ud af det (tør heller ikke pga hans børn da stald mv er som det er). Det skal inden nogen siger noget siges at jeg ahr ikke mulighed for at fikse noget med nogle bigballer og noget pressening ect desværre. så var det gjort allerede jo.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg synes |
wettergren |
04-05-2009 16:32 |
|
ved gud at i pylre for meget om jeres heste. Som om de ikke kan tåle en smule regn. ok måske er jeg priviligeret med kæmpe stor kuperet fold med store læhegn og skur.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wettergren |
|
|
sorry men når jeg ahr en hest der GENNEMBLØDT og RYSTER som espeløv fordi hun fryser- så er det pivet at tag den ind og tørre og varme den og give den et regndækken på, i og med den går på en fold UDEN det MINDSTE læ - ude på landet hvor det hele er piv åbent og der blæser  havde jeg ikke gjort det (hvilket jeg ikke kunne drømme om!) så havde hun med garanti stået med kulde på nyrerne/nyreslag og hva så? Nu regnede det hele dagen fra kl 12 til vi kom derud kl 8- der er immervæk 8 timers KONSTANT regn... nej jeg sys ikke jeg er pylret!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Vi har heller ikke læ på folden. Så vi tog hestene ind igår aftes. Mine heste får regndækken på i nat, da det ikke skulle regne helt så meget, som det gjorde igår.
Sascha, Sani Cheval og IA Halimah Bint Ibriiz ox
Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside: http://sh-foto.dk/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores heste |
|
|
kom også tidligt ind i går på grund af regnen - I dag har de gået ude siden kl. 7.00 - og er først lige blevet hentet ind, men kun fordi vi har en hoppe med et føl fra i fredags. Han var træt og frøs lidt når han lå. Folden har næsten ingen læ. Jette K
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hopperne.. |
|
|
Mine to hopper har nu også fået dækken på i dag .. De gik ude i går fra klokken ca. 9, fordi jeg skulle til stævne med min vallak, og de var våde, da de kom ind. De frøs ikke .. men de skulle heller ikke have været blevet koldere inden de kom ind. Så mine har også fået dækken på igen .. De er dog på stald om natten endnu, for vallaken skal ind og sove .. Han har så fået overgangsdækken på igen, da han blev klippet i fredags....
/mette.
...---***Cappucino & Quinar's Lovespot ***---...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej nej stute |
wettergren |
04-05-2009 18:05 |
|
Du skal da ikke retfærdig gøre dine handlinger over for mig. Jeg tænker sådan fordi jeg hver dag kører forbi et opstalningssted, hvor 80 % af hestene stadig står med store dækkener på, når der er tæt på 20 grader. Og så ryster jeg på hovedet og tænker: så kom dog on altså. Er de heste lavet af krystalglas eller hvad !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine to |
|
|
heste har ikke dækken på. Jeg mener ikke, det er nødvendigt. De rejser pelsen og vender bagdelen til regnen og blæsten. De har ikke noget læskur, men jeg mener nu godt de kan klare det. Jeg tror ikke det er godt at tage dækken på og af i en uendelighed.
en fjordhest er en dejlig hest....og en islænder også!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wttergren |
|
|
nej okay det er så osse noget andet- det er heller ikke fordi jeg er vild med det for har altid gået ind for ikke at bruge dækken hvis jeg kan undgå det- men det kan jeg ikke med den røde da han holder dårlig huld og fryser meget nemt. I går var det dog Freja det var værst med som sagt. Aldrig har jeg set en hest ryste så meget. Ikk engang da hun havde voldsom omndt pga hovbylden rystede hun så meget heller og det var ellers slemt nok! I går var det virkelig voldsomt! Jeg troede faktisk at hun ville blive syg på daværende tidspunkt hvis jeg skal være ærlig. felicia 2: Dvs du mener at selvom hestene er gennemblødte ind gennem underulden og ryster som en i h... så skal de ikk ha regndækken på til at tag af for regnen selvom der kommer 6-8 mm og de igen vil være gennemblødte, blive gennemkolde, fryse og evt være meget sikker på de får en gang nyreproblemer??? Hmm... nej det er ikke sundt at skifte hele tiden, men det er sundere end nyreproblemer. og de har ikke fòr i dækkenerne heller. Det er KUN for at tag regnen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ******************* |
|
|
Hos os har vi den regel, at når hestene kommer på døgnfold, så er det forbudt at strigle hesten over hele kroppen. Vi tager sadellejet grundigt, men på resten af kroppen gnubbes det værste skidt af med hånden. På den måde opbygger og bevarer hestene et godt fedtlag i pelsen, og bliver IKKE gennemvåde, da vandet preller af. Jeg har aldrig set en af mine heste stå og sitre af kulde. Når først hestene er kommet på sommergræs, så er de ude, og der bliver de også uden dækken. På den fold hvor de går pt. kan de gå i ly men ikke i læ. De vælger det dog sjældent, de vender bare rumpen mod regnen og sænker hovedet. Føllet går i læ og bliver varmet under mor. Hilsen Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stute..... |
|
|
Jeg svarede på dit spørgsmål. Og jeg gider ikke gåes i rette med af dig. Gør som du vil. Jeg har ikke på noget tidspunkt i mit indlæg bebrejdet eller kommenteret din måde at gøre tingene på. Så vis mig venligst samme respekt.
en fjordhest er en dejlig hest....og en islænder også!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mmmmmmmmm |
|
|
Jeg overvejede inde jeg fik sat rundbuehallen sat op,at evt købe nogle læhegn af f.eks. piletræ i Jem og Fix. Jeg har ikke prøvet det, men det kunne da være en ide. hilsen ginnie
Nykøbing falster stald med 5 bokse udlejes 400 kr pr boks
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg holder heller ikke af at pylre men |
|
|
da jeg vågnede kl 6 imorges og hørte regnen på ruden, gik jeg ud og gave tøserne deres overgangs dækken på(med fleece for i). Temperaturen var alligevel faldet til under 5 grader og rimelig blæst. Så tager jeg det af igen om nogle timer når de er tørret og solen titter frem og dagtemp. er steget til 8-10 stykker. De står i løsdrift og har et kæmpe rum de kan gå ind i, men gør det stortset kun for at skide/tisse-underlige madammer..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| felicia 2 |
|
|
jeg spørger om nogle ting, nøjagtig som i begynder indlægget- jeg kan ikke se det ikke er respektfuldt- det havde måske været mere respektfuldt at ignorerer dig? Underlig mentalitet at ha.
mari *mutter*: de strigles stort set ikke, da jeg ikke går ind for at strigle på heste der ikke rides endnu alligevel abre for at strigle- netop da det ødelægger fedtlaget. Den røde fik dog en tur her ved pelsskifte da de sad godt fast pga dækkenet på ham. Men Freja har lige skiftet fra vild pels til total sommerpels allerede, og tror det er noget i den sammenhæng der gør hun ikke holder vand helt ude pt.
Plusm an kan sige hva man vil - meni ngen heste kan blive ved at holde regnen ude hvis der kommer X antal mange mm uanset hvor godt et fedtlag de har jo. der ER grænser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heste på fold uden læ |
|
|
Hej Nej selvfølgelig skal en hest ikke stå og ryste af kulde, så jeg synes det er helt ok at give den dækkenpå , men i 20 graders varme ville jeg ikke gøre det. Jeg står selv med en hest der er en være frossenpind, når hun bliver våd, hun har intet underuld at stå imod med, så hun ryger på stald når det står ned i tove hellere det end en syg hest. Jeg priser mig lykkelig for min staldejer, der gerne tager hende ind for mig, når vejret bliver for barsk min basse. Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mette.... |
|
|
ja det mangler jeg jo da lidt til tider- har jo stalden selv, ikke kørekort og busserne kører jo da ikk heeelt så godt herude på landet*S* Så er dækken jo da bedre end en hest der fryser og måske får nyreproblemer fordi den er gennemblødt. Jeg er som end ikk så hysterisk med det hele- de skal da være heste. men på den anden side så har jeg osse måtte erkende med den røde at ham er jeg tvunget til at være en pyllerm ed. det er jge dog ikk vant til med Freja*LOL*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sådan gør jeg: |
|
|
Mine heste er indehavere af at godt lag huld, og hvis de alligevel bliver kolde er de gode til at aktivere sig selv med leg og løb til de igen har fået varmen. Temperatur skift er ikke et problem, men som der også bliver nævnt, kan det blive et problem, hvis det regner meget og i lang tid, for så KAN selv mine fedtklumper blive kolde. Hvis ikke det i løbet af en dags tid giver opholdsvejr, tager jeg dem, der er kolde ind i en 6-8 timer, så de kan tørre og blive varme igen, og så er de klar til en etape mere og vil gerne ud igen  Dækkener bruger jeg ikke nogen af.
Det er selvfølgelig nemt nok at sige, når man har dem hjemme.
Med venlig hilsen Lene, Joni og de tre muskelterer.
Fløjhingst Hubben Hinkesten står til bedækning. Welsh Cob vallak ,6 år, sælges til rette hjem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Linda ♥Rønnelys Mikita♥ |
06-05-2009 07:25 |
|
Min hest er også en frossenpind og får også dækken på når det regner for ellers står jeg med en mega kold og syg hest... Der er mange debatter ang. at give dækken på om sommeren/foråret men jeg mener det er ret individuelt fra hest til hest om man skal gøre det... Står de og fryser, kan jeg ingen skade se i at de får tøj på for at tage regnen, men det skal så af igen så snart solen og varmen titter frem. Personligt mener jeg det er bedre at give et dækken på så den kan blive ude, frem for at den skal ind på stald i tide og utide, da det forstyrre maven (i hvert fald på min sarte hest) Men igen, det er så forskelligt fra hest til hest... Håber på det snart bliver sommer!!!
Linda Patricia Eskehøj Team Rønnebjerggård
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja jeg håber |
|
|
nu osse snart det blir varmt nok til at selv gennemblødte heste ikke behøver trække i regntøjet*LOL* - mon ikke osse de selv sys det når de nu ikke vil stå inde*S* Desværre har jeg været nødsaget til at lade dem ha regntøjet på 24/7 siden jeg gavde dme det på den anden dag, fordi det slet ikk er til at regne med... Tjaeh ragnen og vejrudsigten her omkring- jeg kan jo ikke abre fise derud som det passer mig (busserne går ikk for godt). for så har de sagt det skulle regne en del her om dagen, men så er regnen blevet væk og først kommet om natten osv. Sådan har det været hele tiden... Hmm... Så håber snart på en opklaring igen (selvom foldene er mere end glade for regnen*LOL*), og evt meget lidt vind igen så de kan komme ud af deres tøj igen 24/7 osse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Regndækken |
|
|
Jeg tror at problemet med dem der ikke "forstår" at vi er nogle der er NØD til at give vore heste dækken på igen, er at de er så priviligerede at have heste som har det fint med den danske sommer  Eftersom jeg ikke er den lykkelige ejer af sådan en, men derimod en som bogstaveligt talt klaprer tænder så det kan høres og som næsten ikke kan stå på benene fordi de ryster - ja så ryger regndækkenet dælme på når vejret byder det!!! Jeg tager også mere tøj på når der er så koldt - også selvom jeg rendte rundt i sidste uge i stroptop og shorts! Trine (Faxa)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vilde heste??? |
|
|
Hva pokker gød vilde heste når det regner eller blæser??? Stakkels hest, den må jo fryse... Min gamle pony på 22 har døkken på om vinteren, men aldirg et mega tykt et, kun lige for at holde varmen, men så snart den første solstråle har ramt jorden om foråret, ryger dækkenet... Alle andre heste har ingen dækken på hos mig og vi har ikke ingen skur til dem, der er lidt læ hist og pist fra fx læhegn og en gyllebeholder, men ellers er det store åbne marker... Og gæt engang, jeg har ALDRIG en syg hest, ikke så meget som en snotnæse...
Nu med 2 føl Petersmindes Lima e. Bøgegårdens Laurino - Bøgegårdens Lantano Petersmindes Lincoln e. Bøgegårdens Laurino - Victory
Næste års føl i produktion Lærke ins. i år med BH Don Romantic
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vilde heste... |
|
|
...thjaaa, de fryser deres MÅS af, taber sig og er forhutlede at se på - sådan vil jeg bare ikke se min hest have det når jeg har en valgmulighed!  Mine har læ på marken fra alle sider, de har en stald de kan gå ind i - og alligevel fryser min hoppe når det regner. Det gør hun også selvom der er 25 gr. når der kommer en byge, hun har altid gjort det og hun bliver jo nok ved med det. Som ung måtte hun gå "for lud og koldt vand" på sommergræs - og som den eneste kunne hun ikke holde huldet. Jeg så dælme også helst at jeg bare kunne tage dæknet af for good - jeg hader det bøvl, og især på en der ikke bliver redet. Men stadig er det MIT ansvar at min hest har det godt - og det har den altså ikke når benene er ved at knække sammen og tænderne rasler rundt i hovedet fordi den fryser  By the way så har jeg 7-9-13 heller aldrig i de 25 år jeg har haft hest haft en med "snotnæse"...så det hænger åbenbart ikke så meget sammen med om man lader sine heste lege "vildheste" eller "tamdyr"... Trine (Faxa)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trine (Faxa) |
|
|
ja jeg kan kun sige at jeg er SÅ enig med dig. jeg har osse altid sagt ALDRIG dækkenhest her! MEN må bare erkende at ellers skal den røde ha meget foder, fryse mv- og hvorfor skulle han hvis han kan nøjes med mindre i krybben og ikke fryse om vinteren? Freja har slet ikke ahft tøj på før nu i disse dage pga regnen for det har aldrig før været nødvendigt. nu var det- og jeg har da haft dækken liggende in case det en dag skulle blive. HELDIGT for mig OG hende denne gang! Bildhestene- jamen det er jo simpelt: De mister huld, blir forhutlede og evt dør simpelthen. det kan vi andre ikke så godt tilbyde vores tamheste vel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dækken nu?? |
|
|
Min går også på døgnfold uden skur, dog er der lidt læ i form af en række tætte træer og buske, men ikke så de kan stå helt i tørvejr. Jeg har ikke lagt dækken på, men har været tæt på et par gange!! Især når det om aftenen pludselig har været nærmest skybrud med meget blæst, men hesten har indtil videre ikke stået og frosset, er i godt huld og har stadig god pels, så prøver at undgå dækken af og på. Han har så også kun gået med tyndt regndækken udendørs i vinter og stået uden dækken indendørs. Syntes det må være en vurdering fra hest til hest, viste min tegn på at fryse eller begyndte at tabe huld, fik han også et dækken på!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wettergreen... |
|
|
måske du skulle lære at stikke en finger i jorden af og til? Jeg tog min ind fra fold (de går på en dejlig fold, med naturligt læhegn på hele den ene side, samt hele vejen op igennem folden, fra 7 morgen til 18-20 tiden aften) i onsdags, hvor han stod så apatisk og rystede og trak alle muskler til sig, så jeg troede vitterligt at han havde fået et slemt anfald nyreslag. Jeg stod i 3 stive timer og gnubbede i min hest, før den slappede af igen, dertil varm mash og 3 fleece dækkener, hvor jeg ikke lige gnubbede. Kald mig pylret, men jo min hest gik med dækken frem til igår ved frokost tid. Sidste sommer gik han også med dækken et par dage mens de var på døgnfold, igen fordi han står direkte og ryster, samt trækker alle muskler helt ind. Han er bare ikke bygget til kulde åbenbart.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også dækken... |
|
|
De tre af vores heste går i løsdrift, og de får ikke dækken på når det regner. De dage det er vådt, bliver høet lagt inde i løsdriften, og så vælger de selv om de vil stå inde eller ude i regnen. Min gamle hoppe står stadig i boks om natten, og på fold fra ca. 8 morgen til 23 aften. Hun får regndækken på de dage det regner, eller der blot er byger, for hun kan ikke holde varmen. Hun har altid været kuldskær, og selvom hun ikke går med dækken om vinteren, og sætter en bjørnepels, så fryser hun så snart hun bliver våd. Jeg vurderer fra dag til dag, om hun skal have dækken på eller ej. Hun har haft det på de seneste mange dage, men i dag er det taget af. Skulle der komme en byge, går jeg ud og giver hende det på. Så her er det meget individuelt, og jeg skifter dækken af og på efter vejret. Men jeg er også priviligeret, med hestene hjemme og hjemmearbejde 
Undervisning, trailertræning, tilridning tilbydes. Se mere på www.horsemind.dk
Ridelejr 2009! Få en oplevelse for livet!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er ikke pylret |
Lea Vang »Lucky Boy« |
06-06-2009 23:48 |
|
Hvis hesten virkelig står og fryser osv., så syntes jeg det er helt rigtigt at ta' dækkenet på.. Vi har kun islændere, men der er en som når det regner og blæser ikk kan holde til at være ude altid (især om efterår og vinter), han kommer ind i stalden når han har det sådan, for han bryder sig ikk meget om dækkener. Vi en anden en som stod og frøs, han kom også ind og blev gnubbet med håndklæder, han frøs så meget, åbenbart, at han også skulle have dækken på i stalden, for han syntes det var rart a være hest igen.. Kan godt være det lyder pylret, men 2 ud af 30 som går ude, så er det ikke.. Men selv islændere som burde kunne gå ude 24 timer i døgnet med læ, hvilket disse også har, begynder at fryse nogle gange, så man man "give sig" og være lidt "pylret"..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|