Jeg er netop i gang med en spat behandling af min hest..
Spatten har udviklet sig voldsomt på under 4 mdr.
Jeg var/ er rystet - chokeret - handlingslammet.
Sidst i nov går han faktisk gennem en handelsundersøgelse UDEN anmærkninger, d.27.03. er han halt og jeg kontakter dyrlægen, med den konklusion han har aggressiv spat. jeg var et stort spørgsmålstegn, og har ligesom Christina sat mig ind i spat og forløbet.
Det var faktisk så grelt, at dyrlægen anbefalede på det kraftigste han blev aflivede i løbet af meget kort tid. Jeg skulle i den forbindelse have skoene taget af ham, og heldigvis for det - for uden min smed INGEN HEST i dag...
Jeg har altid været glad for min smed, bare ikke for hans priser, han er en del dyrere end alle andre smede. Han siger kort og godt, hvis det var hans hest ville han ikke aflive ham nu, men give ham en lang pause, men bedst af alt få en anden dyrlægevurdering - og det gør jeg.
Hesten kom i røngten, hvor det viser sig, at hans glideled faktisk er godt vej til, selv at vokse sammen. Det er det man hjælper hesten med, via binyrebarkhormon insprøjtning i leddet/leddene.
I dag er min hest i genoptræning, han har ringsko på begge bagben, hvor de højere bagtil, netop for at aflaste tåspidserne og senerne, samt at overrulningspunktet er mere skånsom for ham.
Han er stadig halt i trav, og jeg har mistanke om han har spændninger i ryggen.
Det skal lige siges, hvorfor han ikke har været halt gennem længere tid er uvist, måske en høj smertetærskel?
Dyrlægen var mig svar uvist....
Jeg vil gerne tage billeder af hans sko, hvis du er interesseret?