Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

spat - kiler på?
Forfatter: 
Dato:  26-04-2009 16:02

hej med jer.

Er der nogen af jer der har erfaring med heste med spat i det ene bagben.?

Er det godt at lægge kiler under bagskoene?

Også selv om hesten er af ældre dato?

Min venindes hest har fået spat og vi søger derfor info.

Mvh Frida

NEVER DRIVE FASTER THAN YOUR ANGEL CAN FLY

0
0
Svar på denne tråd

forskelligt,
Forfatter: 
Dato:  26-04-2009 17:09

fra smed til smed og dyrlæge til dyrlæge. Nogle lægger kiler og andre bruger en egbarsko (staves?) ringsko.

Mus

LundebakkegårdHestecenter.dk

• alt i maskinbroderi
  • dækkenvask
  • helpension
0
0
Svar på denne tråd

Og sikkert også....
Forfatter: 
Dato:  26-04-2009 19:07

.... forskelligt fra hest til hest.

Hvad der funker på den ene, funker ikke nødvendigvis på den anden.

Nå, men min har spat i det ene bagben, og han fik så sko, alm., på bagbenene og så kiler, men kilerne ødelagde dragterne, så vidt jeg kunne forstå på smeden, så de kom af igen og det går fint uden - han er alligevel kommet mere op at stå.

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

okay....
Forfatter: 
Dato:  27-04-2009 07:25

tak for jeres input.

Det vil jeg sige videre. ;-)

Mvh Frida

0
0
Svar på denne tråd

Milan...
Forfatter: 
Dato:  27-04-2009 08:14

... har spat i begge bagben, og han går uden nogen former for sko. Han er så også ren i bøjeprøven, og hans spat er så godt som helt vokset sammen.

Ingen af de dyrlæger jeg har snakket med om det, har snakket sko, og min egetn smed har heller ikke nævnt noget om det.

** Trine **

Ejer af: Nydam's Mr. Milan - Keglehesten.

Ejet af: Frosti - Hustyrannen.

0
0
Svar på denne tråd

Spat....
Forfatter: 
Dato:  27-04-2009 08:24

Har selv en hest med spat i højre has.

Den har fået div ledbehandlinger, akupunktur samt sko med kiler - da vi boede på Sjælland (2005).

Den første fynske smed vi havde - gav hesten rigtige (!) kilesko på første halvår af 2006).

Den nuværende smed bruger ganske almindelig beslag/sko - til gengæld beskæres hesten på en speciel måde, således at kilesko m.v. kan undværes (fra medio 2006 og til nu).

Jeg undrer mig nogle gange over, at hvis hesten får kilesko på - hvilken virkning har de så, når hesten f.eks. går på en blød/dyb ridehusbund...???

Men vores har overhovedet ikke haft problemer efter at den bliver beskåret på den specielle måde - herligt.

Derudover får hesten msm- og glücosaminsulfat hver dag - det har virkelig en gavnlig effekt - meget bedre end Artroflex.

God bedring til venindes hest.

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

Trakehner = Tragedie; Taipan

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Karoline er en shetlænder, og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

spatheste
Forfatter: 
Dato:  29-04-2009 23:11

Hejsa :)

Spat kan komme i mange forskellige omfang, det kan være meget agressivt, eller komme i en mildere form. Kommer det i det ene bagben, vil det oftes også komme i det andet. Det er jo en form for gigt.

Jeg har en ældre herre på 18 år med spat i miderste haseled på begge bagben, som går med kiler. Med ham har jeg været igennem et meget langt sygeforløb, som sidste sommer endte med at jeg måtte pansionere ham pga det var for agressivt.

Dog i forbindelse med hele hans forløb er jeg blevet en del klogere på spat som jeg meget gerne vil dele ud af, da jeg selv var i vildrede ved det var.

Første gang jeg hørte det var det den havde tænkte jeg straks det værste. Dog er der en masse succeshistorier, og mange heste med spat kan sagtens få et godt liv.

Det med kiler, eller ringsko er self noget man skal rådfører sig med både sin dyrlæge og smed om. For når man først har givet den dem på, kan man ikke tage dem af igen. (man piller ikke ved noget som fungere for en hest med spat - for det kan hurtigt gå den anden vej) For mit vedkommene foreslog min dyrlæge det først ved at de andre ting ikke virkede så effektivt som vi gerne ville have. Vi skulle altså have ham op i en anden benstilling. At hesten er af ældre dato har intet at sige.

Han fik self guldkur/ledbehandlinger i begge ben, adskillige gange, hvilket får leddet til at vokse hurtigere sammen. (hvilket jo er hvad vi ønsker at opnå da brusken er nedbrudt)

Han har fået hyben, fiskeolie, og cortaflex (kan anbefales)

Gået med Back on Track (kan også anbefales, og været ved kiopraktor, da han af at havde kompenseret for bagbenene havde fået spændinger over krydset.

Ja, han fik det bedre, men det var desværre for agressivt, og nu rider vi bare tur i ny og næ. Det er groet sammen, men ikke helt rigtigt på højre bagben, da han der bliver ved med at danne knogle..

Håber det kan bruges..

Mvh Christina

0
0
Svar på denne tråd

takker ;-)
Forfatter: 
Dato:  30-04-2009 07:51

Christina :

Takker for din gode information.!! Det er da så det er til at forstå. Min veninde var nemlig også ved at gå i spåner da hun blev klar over hvad hendes hest fejlede. Men det er dejligt at hører at der stadig er håb for, at hesten kan leve godt og måske blive brugt til et par hyggeture i naturen om måneden. :-)

Hvor lang tid går der til leddet er vokset sammen .? og hesten holder på med at små halte?

Mvh Frida

0
0
Svar på denne tråd

246824
Forfatter: 
Dato:  30-04-2009 20:33

Jeg er netop i gang med en spat behandling af min hest..

Spatten har udviklet sig voldsomt på under 4 mdr.

Jeg var/ er rystet - chokeret - handlingslammet.

Sidst i nov går han faktisk gennem en handelsundersøgelse UDEN anmærkninger, d.27.03. er han halt og jeg kontakter dyrlægen, med den konklusion han har aggressiv spat. jeg var et stort spørgsmålstegn, og har ligesom Christina sat mig ind i spat og forløbet.

Det var faktisk så grelt, at dyrlægen anbefalede på det kraftigste han blev aflivede i løbet af meget kort tid. Jeg skulle i den forbindelse have skoene taget af ham, og heldigvis for det - for uden min smed INGEN HEST i dag...

Jeg har altid været glad for min smed, bare ikke for hans priser, han er en del dyrere end alle andre smede. Han siger kort og godt, hvis det var hans hest ville han ikke aflive ham nu, men give ham en lang pause, men bedst af alt få en anden dyrlægevurdering - og det gør jeg.

Hesten kom i røngten, hvor det viser sig, at hans glideled faktisk er godt vej til, selv at vokse sammen. Det er det man hjælper hesten med, via binyrebarkhormon insprøjtning i leddet/leddene.

I dag er min hest i genoptræning, han har ringsko på begge bagben, hvor de højere bagtil, netop for at aflaste tåspidserne og senerne, samt at overrulningspunktet er mere skånsom for ham.

Han er stadig halt i trav, og jeg har mistanke om han har spændninger i ryggen.

Det skal lige siges, hvorfor han ikke har været halt gennem længere tid er uvist, måske en høj smertetærskel?

Dyrlægen var mig svar uvist....

Jeg vil gerne tage billeder af hans sko, hvis du er interesseret?

0
0
Svar på denne tråd

tak zarico
Forfatter: 
Dato:  01-05-2009 08:50

fordi du fortalte din historie. Hvor er jeg glad for at din hest stadig er blandt os og at du fik foretaget endnu en undersøgelse af hesten.!

Ja tak, jeg vil meget gerne se et billede af hans sko.....

Mvh Frida

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider