|
|
| Kastanier |
|
|
Min ene mule har kastanier der vokser med raketfart, det ser faktisk ikke så pænt ud med store knolde på benene. Men problemet er at de er meget faste og ikke sådan at pille af, på nuværende tidspunkt bliver de klippet ind hver gang jeg har smed. Man kan ikke bare tage dem som på andre heste, så kommer der for meget med og han bløder. Findes der noget der kan bløde dem op, så de grimme knolde kan pilles af uden man tager det halve ben med?
To dejlige vallaker udlånes af længere varighed. Se beskrivelsen af dem på min profil.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Mener at have hørt, de kan "opblødes" med helosan... Dvs. smør helosan på i nogle dage og de burde være blødgjorte!!
Ejer af hoppedyret Shannon og pølsehunden Emma
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis du... |
|
|
...smør dem med olie (en hvilken som helst slags) og lader det virke natten over, så kan du pille dem af næste dag. Nogen gange skal man gentage 2 gange 
Mvh DorteCL Stolt ejer af
AQHA Cross Bar Kid & ApHC Frosty The Zan Man aka Cowboy
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| piller aldrig ved dem |
| Forfatter:  |
Muttemor |
| Dato:  |
27-02-2009 06:08 |
|
Jeg tror, det er ligesom med hård hud på menneskefødder. Hvis man først én gang er gået igang med at regulere, bliver det værre og værre. Min 6-års har ALDRIG fået nulret kastanjer, og de er helt flade.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helosan |
|
|
Jeg har med godt resultat brugt Helosan til at opbløde dem med, hos heste jeg tidligere har passet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa... |
|
|
Jeg har altid pillet dem af min hest ellers ville han rende rundt med store "horn" på indersiden af benene. De er aldrig blevet hårde eller noget. Har også hørt det med helosan salven.
Annemarie Mor til Laura og Emma- 20-07-06. Nu med ny bebs i vente til August 09. www.123hjemmeside.dk/ GroenkjaerRamloev Tvillingebarnevogn sælges. Skriv for information.
"If you can dream it, you can do it"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En steak-kniv |
Kirsten Rasmussen |
27-02-2009 11:27 |
|
kan gøre underværker, har jeg fundet ud af. Altså sådan en ganske almindelig bestikkniv til bøffer med bølgeskær - den suser lige igennem kastanjerne på mine heste. De skal selfølgelig helst stå stille, så man ikke kommer til at skære i dem, men indtil nu er det altid gået som en leg. mvh Kirsten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er enig... |
|
|
... med Muttemor. Tror nemlig også at det bliver værre, hvis man piller. Med undtagelser selvfølgelig. Selv har jeg aldrig rørt ved Milans kastanier, og de er så flade som de kan være. Så de bliver aldrig rørt.
** Trine **
Ejer af: Nydam's Mr. Milan - nu som rideVALLAK. Ejet af: Frosti - hustyrannen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forskelligt |
|
|
Jeg vil så sige at Muttemor's og Trine's teori ikke holder vand. Vi har jo mange heste, og der er en enorm forskel på deres kastanier. Nogle falder bare af af sig selv, andre kan let pilles af og så er der dem der er et problem, som sidder MEGET godt fast. De kan blive rigtigt lange hvis ikke man fjerner dem.
Mvh. Charlotte *** Züchten heißt: Denken in Generationen!
Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120 DV- og WM-Ungheste sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm.... |
StaldNo Charkant |
27-02-2009 17:26 |
|
Hej. Jeg plejer at give dem olie eller hovfedt så kan de pilles dagen efter. Min har det også med at bløde, men han gør det ikke på denne måde. Nogen gange falder de selv af, hvis jeg har glemt jeg smurte dem for nogle dage siden...
Professional's choice klokker str L SORTE KØBES!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enig med charlotte |
|
|
som charlotte skriver har det intet at gøre med hvor tit man piller. hestes kastanier er VIDT forskellige, og de er på vej til at blive 'evolutioneret' væk ligesom vores svømmehud. min tidligere hests kastanier groede meget, og blev derfor pillet meget, men min nuværende har aldrig fået pillet kastanjer. det er fuldstændig afhængig af hesten hvor ''slemt'' det står til.
* Miss GiGi * Kåret i DH '07 Highlander; en savnet hest ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ved ikke |
|
|
Jeg ved ikke lige hvilken type hest du har. Men hvis det er en med hovskæg er der den mulighed, at den har skab. Jeg har nemlig hørt, at skab kan medfører lange kastanjer og de der sporer, som sidder nede ved koden. Min har nemlig også skab af og til og hun får også lange kastanjer og sporer. Kastanjerne lader jeg bare falde af af sig selv, og sporene lader jeg smeden klippe når han er her- somme tider falder de også selv af.
A good horse is never a bad colour. mine dejlige "ponyer" Katinka og Thor. <3 *Akademisk*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Min hest har ikke skab og skab er en mide der bor i huden på dyr, det har intet med kastanierne at gøre. Jeg har haft en hund der fik skab fordi den rullede sig i en død ræv og det er ikke svært at se når dyr får skab. Jeg takker for de gode råd og smører dem godt i morgen.
To dejlige vallaker udlånes af længere varighed. Se beskrivelsen af dem på min profil.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kastanier. |
|
|
Tjah, jeg skærer dem simpelthen jævnligt af med en skarp urtekniv, når de bliver over 1 cm tykke. De bliver ellers ofte så hårde og skarpe/flossede i kanterne, at de risikerer at give rive-skader, når "Flødebollen" ligger ned eller klør øjnene/næsen på indersiden af forbenene.
"Flødebollen" er heldigvis ligeglad med, at jeg skærer dem af. 
Hilsen Linda.
Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smørelse |
|
|
om det er fedt eller cream, bare den er god fed så virker det her 
Beklager tastefejl
Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009
Sælges: