Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hul i munden
Forfatter: 
Dato:  30-08-2000 21:31
Hejsa,
Jeg er en pige der har et KÆMPE problem. Jeg rider på en hest som reglmæssigt for hul i munden når jeg rider på den, ikke fordi jeg river og flår den i munden. Hvad kan jeg gøre?????
Jeg rider med hackamore når jeg opdager det mindste tegn på hul i munden og den får mælkefedt i mundvien hverdag før og efter jeg rider.
Jeg håber i kan hjælpe mig.

knus Maj
0
0
Svar på denne tråd

RE: Hul i munden
Forfatter: 
Dato:  30-08-2000 22:08
Hej, det enste jeg kan sige er at det kan være den aldrig bliver "normal" i munden, men hvis du er heldig så kan det være du kan få gjot det til en minimal gene for hesten. Kendte en der havde en pony som lider af det samme som din. Dyrlægen sagde den fejlede et eller andet, for de red den med hackamore, og alligeevl fik den sår i mundvigerne. Selv når den holdt ferie kunen den få sår. Da det var en stævnepony, så skulel den jo starte med bid, og selv det blideste gummeibid gav den hul. Til sidst blev denne pony aflivet da dens sår blev mere og mere permanente og store. Selvom den vartaget ud af sporten, og blevet redet udelukkende med hackamore i et halvt år. Mit råd vil være, gør så meget du kan, prøv evt. et blidere bid.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-08-2000 09:38
Hej M

Jeg vil i første omgang sige: Skift bid!

Men i øvrigt - prøv med god gammeldags Vaseline - det er faktisk noget af det bedste til ømfintlige "hestemunde".
Brug det både før og efter ridningen.

Hej fra
Nina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-09-2000 22:24
Nu ved jeg ikke noget om stævner og om hvor mange gange du går til dem.

Men der hjemme kan en hest sakkens dresseres med tøjler bundet til grimmen!!
Jeg har prøvet med min 21 år gamle gallophest, og hun virkede som om det var en befrielse. Jeg er godt klar over at det er en tillidssag til hesten og første gang du prøver skal det være under ordnede forhold- i fold eller lign.

Jeg fik ideen da jeg så en hestevisker ride rundt med grimme og et reb, der KUN var bundet til den ene side af grimmen,,,, og den lystrede sku, bare ved at hviskeren lænede sig til hver sin side og brugte sjenklerne( sikkert stavet forkert, sorry) :-)

Det er jo synd at sige forvel til en man elsker, når sår bliver så slemme og heste er meget følsomme om mulen, ligesom i munden, derfor kan de styrres på denne måde - ligesom indianerne gjore det...

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-09-2000 16:03
Hej

Jeg har, med en tidligere hest oplevet at det var et problem at trensebiddet ligesom nappede hul udvendigt i mundvigen, mellem bidring og hullet i mundstykket hvor ringen sidder, fordi at huden bliver presset ind i mod. I dette tilfælde hjalp det at skifte til et bid med faste ringe (som muffebid) som kan fåes i mange varianter, også tynde og amindelige, massive, 2 og 3 delte o.s.v.

Og så er det altså også rigtigt vigtigt at holde mundvig og bid helt rene.

Håber det hjælper.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-09-2000 13:19
Hej Allesammen,
Tak for svarene, Jeg har klaret mit problem ved at skifte bid, da ejeren af hesten fandt ud af at bidet var temlig slidt.
For fremtiden vil jeg altid tjekke bidet en ekstra gang.
Så nu har jeg kun en ting at sig hvis en hest har hul i munden så tjek biddet som det første *S*

TUSIND TAK FOR HJÆLPEN OG SVARENE

KÆMPE KNUS FRA MIG
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-09-2000 19:57
Var det bidringene som havde slidt et "ekstra" hul i selve biddet?

Jeg har lige selv skiftet biddet ud med et nyt, netop for at forhindre det i at ske.

Camilla
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider