Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Sommereksem=zinkmangel
Forfatter: 
Dato:  15-11-2008 20:41

Jeg er allerede igang med, at tænke sommerfodring, da det kræver meget planlægning pga. eksemhest. I år har jeg givet ekstra b vitaminer, men syntes ikke det har hjulpet på noget overhovet. Så var der en der sagde til mig, at sommereksem = zinkmangel..

Er det rigtigt?

For så kan man vel bare give et ekstra tilskud af zink!?

Jeg har også prøvet bio-mun, uden forbedring.

Andre med eksemheste, hvordan fodre I? og kan i se nogen forbedring?

M.v.h.

Stine

med

Pony-dyret Star Fighter

*Medlem af pony-power "klubben".

-"Klubben" for ponyryttere over 18 år.

0
0
Svar på denne tråd

Tror ikke
Forfatter: 
Dato:  15-11-2008 23:33

at man kan sætte det så firkantet op, så var der vel ikke flere heste med sommereksem - vel

Men man ved, at zink kan have en god indflydelse på hudproblemer.

...FJORDHEKSEN MED GULDHESTEN...

Jeg springer dagligt over 2 Berner Sennen!

0
0
Svar på denne tråd

Zinkmangel
Forfatter: 
Dato:  16-11-2008 07:06

Jeg har prøvet at give min sommereksem hest zinktilskud i 1 år, det hjalp desværre ikke, men man kan evt. få lavet en blodprøve hos dyrlægen for at konstatere om hesten mangler vitaminer og mineraler.

Jeg har haft større held med omega 3 og 6 fedtsyre, d.v.s. jeg fodrer med Equifirst foder.

Hilsen Frieser Hanne
0
0
Svar på denne tråd

dsdsdds
Forfatter: 
Dato:  16-11-2008 09:06

Jeg ved ikke om dette produkt er godt, da jeg ikke har kenskab til sommereksem. eggersmann.dk/ index.php?pageID=283&WPID=37&CID=4

men omega 3 og 6 fedtsyre har jeg også hørt godt om.

Mange hilsner Fru Bach

Stald-Nickolos.dk

0
0
Svar på denne tråd

fandt lige..........
Forfatter: 
Dato:  16-11-2008 09:25

Mange hilsner Fru Bach

Stald-Nickolos.dk

0
0
Svar på denne tråd

Zink til eksemheste
Forfatter: 
Dato:  16-11-2008 09:55

Hej Stine

Sommereksem har helt bestemt noget med Zink at gøre, men Zink alene har ingen virkning, hvis hesten ellers er i underskud af andre vitaminer og mineraler. Hermed ikke sagt at din hest er i underskud Sommereksem et symptom på at hesten generelt ikke bruger sine vitaminer og mineraler korrekt eller ikke for den rigtige sammensætning og det udvikler sig så til en hudsygdom.

Jeg vil anbefale dig, at du tager kontakt til dyrlæge Jórun Sumberg-Olsen fra St. Hippolyt, da hun har mange års erfaring med eksemheste og selv har haft en del af dem, som hun har fået helt fri for eksem. Men der findes ikke en hurtig løsning og man skal følge den samme plan i noget tid. Nogle heste, som er meget voldsomt plaget kan det tage op til 3 år at komme helt af med det. Men det er bestemt ikke umuligt.

Hendes mail er: joso@hippolyt.dk

Det var mit forslag

Held og lykke med hesten.

mvh

Christina

0
0
Svar på denne tråd

eksem...
Forfatter: 
Dato:  16-11-2008 09:57

jeg er kke sikker på om foderet har en indvirkning på sommereksem, men har set heste med mat pels få blank og skinnende pels af alm. koldpresset rapsolie (det man køber i butikkerne til mennesker er varmebehandlet)..man må jo også forvente at priserne snart falder igen, da rapsfrø p.t. er nede i 150kr/tønden.

mvh. Gitte og Tyran

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  16-11-2008 10:24

Jeg er ret sikker på jeg læste en artikel i foråret eller i sommers, som beskrev at man havde lave forsøg med tilskud af zink, og det havde desværre ingen indflydelse på sommereksem.

Man bør også være opmærksom op, at ekstra tilskud med zink, hæmmer optagelsen af kobber.

Det handler vel mere om at finde noget der kan stabilisere imunforsvaret. Sommereksem skyldes vel at imumforsvaret bliver kraftigt aktiveret, grundet mitter.

"Under no circumstance should your hand disturb the horse's mouth. You must learn to stay calm in all situations and control your emotions. There is no room for anger."

Translated from Xenophon

0
0
Svar på denne tråd

Forsøgte sidste år......
Forfatter: 
Dato:  16-11-2008 10:25

med zink-tilskud til min shetter med sommereksem. Han fik selvfølgelig også sine vanlige vit/min ved siden af.

Det havde desværre ingen effekt, og jeg blev i samråd med dyrlægen nød til at aflive han, da han blev så desperat at han kløede sig til blods på væggen io boksen, eller forsøgte at klø sig op ad de store hestes ben på folden.

MVH charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Sommer eksem
Forfatter: 
Dato:  16-11-2008 11:57

Det er helt rigtigt, at der er konkurrence mellem Zink og Kobber, men det samme gælder for svovl og kobber og jern og kobber osv... Derfor er det vigtigt ikke at overdosere, men samtidigt har de også behov for hinanden, da de "hjælper" hindanden i vigtige metabolismer og synteser.

Hesten klør sig, fordi den er overfølsom overfor mittens spyt. Der hvor hesten, så har kløet sig bliver der varmt og måske væsker det lidt og det tiltrækker, så endnu flere mitter, som så angriber området og gør det værre (ulideligt for hesten). Derfor skal vi helt derhen, hvor hesten slet ikke begynder at klø sig, så vi kan stoppe denne onde cirkel.

Jeg er helt klar over at det er et dårligt immunforsvar, der er en medvirkende faktor, men det hele hænger jo sammen og du kan ikke opbygge et immunforsvar uden den rigtige fodring.

Selvfølgelig er nogle heste også mere disponerede for det end andre. Men mineraler er uunværlige i opbygning af et godt immunforsvar og derfor er eksem helt bestemt også foderbetinget og skal ikke undervurderes i denne sammenhæng.

Jeg synes det er et forsøg værd Og som sagt har Jórun utrolig mange gode resultater med det, man skal bare have en smule tålmodighed... Og er hesten så plaget af det, at den lider må man tage konsekvensen (i samråd med dyrlægen selvfølgelig).

God søndag til jer alle!

mvh

Christina

0
0
Svar på denne tråd

000000000000
Forfatter: 
Dato:  16-11-2008 18:35

Sommereksem har ikke noget med vitaminer osv osv at gøre, Heste m sommereksem har en anden hormon balance end andre heste hvilket gør at de udskiller noget som mitterne bliver tiltrukket af med dertil hørende kløe. Dette bevirker desuden at hopper m sommereksem kan have meget svært ved at komme i fol netop pga den ubalance i blodet.Jeg har en hest m sommereksem og har læst og prøvet meget men det bedste råd jeg har erfaring med er at holde hesten helt ren og ellers holde den inde i mitte tiden. ( omkring tusmørke) eller flytte den til havet hvor der ikke er mitter. Mvh Ann

0
0
Svar på denne tråd

læs denne
Forfatter: 
Dato:  16-11-2008 20:06

artikel...

www.hippolyt.dk/Sommereksem.pdf

Mvh Christina

0
0
Svar på denne tråd

Itch-free
Forfatter: 
Dato:  18-11-2008 13:56

Jeg må tilstå, at zink ved jeg ikke noget om. Jeg gav min eksemensramte pony itch free i foderet sidste år. Det hjalp helt utroligt. Man skal starte i god tid. Jeg fik det anbefalet af en, som også havde rigtig gode resultater med det. Det er et urte-tilskud og det koster ikke en formue .

0
0
Svar på denne tråd

Sommereksem er mange
Forfatter: 
Dato:  19-11-2008 10:39

ting forbundet med hinanden og hesten er best hjulpet ved at være optimeret på mineral/vitamin.Her er det kun er blodprøve der kan oplyse dig om følgende.

Dog viser det sig at mange heste er allergiske over for fodermider/støv/græs osv og ikke har sommer eksem men klør sig af nogen andet hvilket i høj grad er best at få tjekket.

Hopper der skulle have svært ved at blive ifolet fordi de har eksem har jeg svært ved at tro på- det er ikke et problem jeg før har hørt om og jeg færdes i kredes med den nok mest udsatte hest den Islandske hest selv om der er flere og flere heste der får lidelsen.

Og vi har haft eksem heste fra de hårdt angrebne til dem der kan klare sig med inde tid. Har pt. 2 styks i hver deres ende af scalaen.

Hesten er alargisk over for mittens spyt derfor er den beste kur at beskytte hesten mod mitten.

Dvs. hesten tages ind når mitten er flittigst i skumrings tid- og man holder sin hest ved åbne steder hvor det blæser og langt væk fra sump og nåleskov søer osv.

Giv hesten eksem dækken på når den ikke er på stald- så hesten kan være i fred i sin ude tid sammen med andre heste.

Nogen heste klare sig ved at kunne gå ind selv alt efter hvor hårdt angrebet de er.

Ökozon er nok den kur der har best effekt den er dyr og tager tid men der er til 2 sæsoner fås ved Dyrlæge Katrine Langvad.

Som noget nyt er der testet i sommers et middel der skal sprøjtes ind i huden af noget natur medicin som havde god effekt på mange heste sog ikke alle men er knap så dyrt.

Cutalid er også et godt produkt mange har haft glæde af...

Men man skal huske at ikke alle heste er ens og lige hårdt angrebet, men få lavet en test så man ved at det er sommer eksem og ikke andet allergisk man har med at gøre.

Det beste er dog at have hesten i mitte frit område dvs. ved havet hvor mitterne har de dårligeste vækst betingelser men så heldige er vi alle ikke.

Venlig Hilsen

Line K. Jeppesen

Stuttri
Salg/kommision/Træning
www.123hjemmeside.dk/Nordhus
www.123hjemmeside.dk/Bjartur

0
0
Svar på denne tråd

jeg synes jeg ser
Forfatter: 
Dato:  19-11-2008 21:02

rigtig mange heste med tegn på sukkersyge og eller cushing der har hudproblemer herunder sommereksem. Min pony havde en snert i de unge år, men efter græsmarksstyring (og vægttab) så forsvandt det faktisk helt uden andre tiltag.

Hopper med EMS eller cushing er forøvrigt svære at få i fol.

0
0
Svar på denne tråd

sommer eksem
Forfatter: 
Dato:  20-11-2008 07:35

Jeg har også en hoppe med sommer eksem.

dette har været middel slemt (manken, pandelok, halerod og lidt ved skulderne) var ramt de 2 første år,

Så prøvede jeg med forskelligt foder, eksems dækkner, uden den store virkning.

Efter lidt forsøg, med forskellige produkter. fandt jeg noget schampoo og olie (det hedder hvist Protec) det linder kløen og stander udslettet. derefter begyndte jeg at give 1 spiseskefuld

Fiskemel i foderet (dette var ikke populært i starten)

men efter en vinter med fiskemel, og et godt eksemsdækken fra mdr 5 har jeg i dag en dejlig hoppe med lang man, pandelok, og uden en tuperet halerod.

Jeg tror at når huden har det godt så er det ikke så intressant for mitterne.

Jeg stopper ikke med at give fiskemel..

Ps. ved min fold er der en brandam, og trær rund om = mitte paradis

:O)

0
0
Svar på denne tråd

Sommer eksem
Forfatter: 
Dato:  22-11-2008 22:04

Fawn Mops han hvalp sælges.

Efter sunde & raske blodlinier - eksteriør helt i top.

100 % dansk stue-opdræt. Optimale opvækst betingelser helt efter foreskrifterne.

Ring for yderligere info på tlf nr 40625031

0
0
Svar på denne tråd

blodprøve
Forfatter: 
Dato:  23-11-2008 13:40

I år vil jeg få taget en blodprøve..

Men nogen der ved hvornår dette skal gøres?

M.v.h.

Stine

med

Pony-dyret Star Fighter

*Medlem af pony-power "klubben".

-"Klubben" for ponyryttere over 18 år.

0
0
Svar på denne tråd

Sommer eksem
Forfatter: 
Dato:  23-11-2008 17:58

Iflg. den artikel som Saville henviser til bør blodprøven tages i december eller januar, da der typisk er ro på pelsskiftet i disse måneder.

Der står også, at hesten bør være delvis fastende.....

Fawn Mops han hvalp sælges.

Efter sunde & raske blodlinier - eksteriør helt i top.

100 % dansk stue-opdræt. Optimale opvækst betingelser helt efter foreskrifterne.

Ring for yderligere info på tlf nr 40625031

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider