ting forbundet med hinanden og hesten er best hjulpet ved at være optimeret på mineral/vitamin.Her er det kun er blodprøve der kan oplyse dig om følgende.
Dog viser det sig at mange heste er allergiske over for fodermider/støv/græs osv og ikke har sommer eksem men klør sig af nogen andet hvilket i høj grad er best at få tjekket.
Hopper der skulle have svært ved at blive ifolet fordi de har eksem har jeg svært ved at tro på- det er ikke et problem jeg før har hørt om og jeg færdes i kredes med den nok mest udsatte hest den Islandske hest selv om der er flere og flere heste der får lidelsen.
Og vi har haft eksem heste fra de hårdt angrebne til dem der kan klare sig med inde tid. Har pt. 2 styks i hver deres ende af scalaen.
Hesten er alargisk over for mittens spyt derfor er den beste kur at beskytte hesten mod mitten.
Dvs. hesten tages ind når mitten er flittigst i skumrings tid- og man holder sin hest ved åbne steder hvor det blæser og langt væk fra sump og nåleskov søer osv.
Giv hesten eksem dækken på når den ikke er på stald- så hesten kan være i fred i sin ude tid sammen med andre heste.
Nogen heste klare sig ved at kunne gå ind selv alt efter hvor hårdt angrebet de er.
Ökozon er nok den kur der har best effekt den er dyr og tager tid men der er til 2 sæsoner fås ved Dyrlæge Katrine Langvad.
Som noget nyt er der testet i sommers et middel der skal sprøjtes ind i huden af noget natur medicin som havde god effekt på mange heste sog ikke alle men er knap så dyrt.
Cutalid er også et godt produkt mange har haft glæde af...
Men man skal huske at ikke alle heste er ens og lige hårdt angrebet, men få lavet en test så man ved at det er sommer eksem og ikke andet allergisk man har med at gøre.
Det beste er dog at have hesten i mitte frit område dvs. ved havet hvor mitterne har de dårligeste vækst betingelser men så heldige er vi alle ikke.