Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kieselgur mod sommereksem
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 19:55

Hej alle.

Vores ene hoppe lider af sommereksem, vi har haft den i ca 2 år nu og det 1. år lignede hun en "rotte" alt var kløet af.

Her sidste år kunne vi holde det forholdsvis meget nede med kløestillende cremer og ved at holde mitterne væk fra hende med hjortetaksolie(hvilket virkelig STINKER) men hun var bare glad for at slippe forholdsvis for de irriterende kryb.

Vi har så valgt at prøve med kieselgur, for at prøve at "behandle" indefra og ud, og ikke kun, "overflade" behandle, + hun kommer til at gå med eksemdækken når det er værst med mitterne.

Nu er mine spørgsmål så:

1: Har i prøvet det på jeres hest/heste og havde det nogen virkning?

2: Kender i evt til et andet "middel" som bare er super?

Tak fordi i læste med

Mvh Jenni

Søger rød boxerhan m. papirer til avl...

OBS: Efterlyser fortiden på min hoppe,se billeder på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

Sommereksem
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 20:53

Heej ..

Jeg følger lige med på sidelinjen , da jeg også har en hest der lider af sommereksem ..

Kathrine Sund

&

Rico Valentino

Sportsrideklubben Lerbæk

0
0
Svar på denne tråd

Samme her..
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 20:55

Så følger lige med.

Dog blir tråden nok flyttet til røgt&pleje

0
0
Svar på denne tråd

kisel..
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 21:07

Hej.

jeg er i gang med en kur til min frieser vallak med sommereksem..

Han har fået kiselgur i ca 2 måneder.

jeg synes jeg kan se en forbedring i hans pels,

han er meget blank i vinterpelsen i år.

jeg har kun et vidundermiddel mod mitter.

Tectonik sprøjtet i man og hale.

og ind når det er værst med mitterne.

men synes jeg kan se en forbedring i hans pels..

hilsen lene

0
0
Svar på denne tråd

kløe eksem
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 21:15

hej lene jeg ved der fås noget som virkelig hjælper men det er dyrt og man bruger meget af det, jeg har selv brugt det. jeg kan bare ikke huske hvad det hedder. der kommer fra holland og kan købes i en foretning på amager landevej hesteskoen hvis du vil have det må du lige skrive en besked til mig.

kram maria c

EN GANG FRIESER ALTID FRIESER

www.rimmel-von-playboy.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hej alle
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 21:27

Lene:

tak for info, vi er lige begyndt at give hende det, så må vi se om det virker.(krydser virkelig fingre, har så ondt af hende, ved selv med et mygstik hvor irriterende det er)

Tectonik, ved du hvor jeg kan læse om det ?

Vi har desværre ikke muligheden for at stille hende ind på stald når det er værst, hun går i løsdrift.

PigenCordy:

hæhæh ja det gjorde den

Playplay:

Du siger det er dyrt, hvor meget er dyrt?

Mvh Jenni

0
0
Svar på denne tråd

1223575
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 22:16

Min dv hoppe har også sommereksem og jeg har fundet ud at at jeg kan holde det næsten væk med dækken dog vil hun stadig gerne lige klø manen lidt der hvor halsen stopper.

ellers kan pollen allergi piller til mennesker hjælpe en hver anden dag, det får min hest også de værste dage

Ingen kan alt, alle kan noget, sammen kan vi det hele...

0
0
Svar på denne tråd

Sommereksem
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 22:17

Hey hey...

Jeg har desperat ledet efter en artikel, omhandlende en engelsk undersøgelse, som slår fast at der ikke er noget tilskud som kan afhjælpe denne, for hesten, pinefulde lidelse forårsaget af en allergisk reaktion i huden.

Der er kun få ting man kan gøre og det er bla. at sætte hesten ind når solen står op samt når den går ned, for da er mitterne mest aktive. Yderligere skal hesten have et eksem dækken på - det er ikke godt nok med et insekt dækken da det IKKE er det samme!!!

Og så er der færre mitter på en "tør" og vindig mark kontra et fugtigt eng-område med søer og træer i nærheden.

Lån Ridehesten Hippologisk 07/05 og læs artiklen:

"Hestens sommereksem fup og fakta" skrevet af Emil Olsen som dengang var sidsteårs veterinærstuderende.

Kan lånes på nogle biblioteker...

1
0
Svar på denne tråd

Eksemdækken
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 10:36

Eksemdækken, eksemdækken, eksemdækken....

Det kan simpelthen ikke siges for mange gange....

Et godt eksemdækken, der sidder til, dækken hals helt ned over haleroden, mellem forben og maven, det virker....

Er det med uv vil hesten samtidig ikke lide i solen....

Min meget plagede hoppe fik et dækken på og problemet var væk.... Som min dyrlæge siger, alt cream, sårbehandling, kløestillende osv er bare symptombehandling, man skal fjerne årsagen...

De venligste hilsner Marie...

www.sandersvig.dk

0
0
Svar på denne tråd

hej igen..
Forfatter: 
Dato:  31-03-2008 20:44

Holme: Har læst meget om det, og har derfor købt et rigtigt eksemdækken med uv. Jeg har så læst op til flere steder, at den allergiske reaktion skylles manglen på svovl i hestens foder(groft sagt, svært at forklare) Så nu prøver vi med tilskud og dækken. Hun går som sagt i løsdrift, uden mulighed for at blive lukket på stald, så vi må se om det virker.

ps. hvordan har i det alle sammen, holder i stadig til på det gamle cal-b i næstved??

Marie holst: Det er også indkøbt, nu håber jeg bare det virker

ps tak for svar

Mvh Jenni

0
0
Svar på denne tråd

Sommereksem
Forfatter: 
Dato:  01-04-2008 10:25

Nix der er ingen tilbage på Cal-B/Næstved Ridecenter alle er flyttet så der er 0 heste tilbage og stedet er nu sat til salg..

Vi var de sidste på skansen men flyttede vores i søndags.

Hoppen er sendt i ridning på ubestemt tid og vallaken er flyttet over til èn af naboerne.

Mht. sommereksemen så ville jeg nok foretrække, at få dr. dyr til og sprøjte mule nu hvor i ikke har mulighed for, at sætte hende på boks i de timer hvor mitterne er mest aktive.

Hun lider i den grad så i skal virkelig tage det yderst seriøst.

Jeg er selv af den overbevisning, at det ikke kan skade og give hesten tilskud af urter og lign. Dog skal i ikke forvente, at disse tilskud kan fjerne problemet, uanset om i giver hende Kieselgur, sommerblanding fra Askhim, hvidløg osv. osv.

Alle produkerne er gode MEN har hesten sommereksem så fjernes denne lidelse ikke, blot ved at tilføre hesten et sådan tilskud.

Det er et udemærket supplementer men der SKAL andet og mere til.

Hvis i vil undersøge hvad dr. dyr kan bidrage med, for at lette mules liv, så vil jeg anbefale jer, at kontakte Emil Olsen fra Kasernens Hesteklinik da han har et ret godt indblik i denne (forbandede) lidelse.

0
0
Svar på denne tråd

Det jeg syntes virker
Forfatter: 
Dato:  01-04-2008 10:34

aller best er:

Ökozon kur

Godt dækken

Inde tid i skumrings perioden dvs. solopgang og solnedgang

Og et ordentligt foder så man optimere hestens imun forsvar

Vac. kun i vinter halvåret

De fleste heste kan blive dækken frie ved denne kur, men det kræver at man tager sig af problemet.

Venlig Hilsen

Line K. Jeppesen

Midt Jylland
Salg/kommision/Træning
www.123hjemmeside.dk/Nordhus

0
0
Svar på denne tråd

Værsgo Holme ...
Forfatter: 
Dato:  01-04-2008 15:21

Her sakser lige hvad jeg skrev til et andet indlæg om sommereksem for ikke så længe siden

Ja så er det tid igen - for et par uger siden kontaktede jeg "The National Sweet Itch Centre" i England for at forhøre hvordan det gik med den vaccine de har været i gang med at udvikle de sidste par år.

jeg vidste nemlig at i 2007 (husker ikke om også i 2006) var der en hel del forsøg med heste og jeg var interesseret i at få min hoppe med i forsøgenene - men de kunne desværre kun udlevere vaccinen til hest + ejere bosiddende i England.

Hvad jeg fik at vide var dog at indtil nu har den vist at være cirka 70% effektiv - men vil sikkert ikke komme på markedet før i 2009 - tidligst.

Deres undersøgelser havde også vist at om man gav hvidløg, vitaminer, urter ..... - det gjorde ingen forskel. Farven på hesten - ingen forskel. Race - ingen forskel.

Når hesten først begyndte at klø var det eneste som kunne hjælpe lidt produkter baseret på Benzyl Benzoate. Derudover var det eneste de kunne anbefale at bruge et Boett dækken (eller lign), holde hesten inde tidligt morgen og lige før solnedgang hvor der er mest smådyrs aktivitet .... og så vente på at vaccinen kommer på markedet.

Skal lige for god ordens skyld sige at jeg kun rapportere hvad jeg fik at vide - hvis andre har anden erfaring med produkter eller lign som virker ..... skal ikke sige noget for eller imod. Jeg var kun interesseret i at få min hoppe med i forsøget - men det gik desværre ikke.

Og kan kun bakke det hele op. Har prøvet næsten alt på min lille hoppe og kun dækken hjælper + maske der dækker hoved og ører. Og på med dækkenet før hesten begynder at klø!

Derudover har jeg haft lidt success med at putte babyolie på hende på de tider af året hvor hun ikke er så hårdt angrebet. Kravlene bryder sig nemlig ikke så meget om fedtet hud.

Dog kan det ikke anbefales at ride uden sadel på en hest der har manen smurt ind i babyolie.....

Held og lykke med din hoppe!

Tine

Små fødder sætter også dybe spor

Ferieboliger og hesteudlejning i Italien
www.VillaStabbia.it

Sommereksem
Forfatter: 
Dato:  02-04-2008 09:07

Tine: JAAA der var artiklen SUPER!!!! Jeg kunne simpelthen ikke finde den, den dag jeg ledte.. Tak...

Lygna: Sprøjte hesten om vinteren Jeg havde fået det indtryk, at det er i sommer perioden hesten kan sprøjtes af dr. dyr??

0
0
Svar på denne tråd

urter og blomsterremedier
Forfatter: 
Dato:  14-04-2008 13:08

jeg har en frieser som har en slem sommereksem. jeg har købt i dyre domme, creamer, insektspray, kizelkur osv osv, men intet har hjulpet, da alt er symtombehandlende og ikke behandler årsagen.

jeg har i sidste uge kontaktet en homeopat, som laver laver urter og blomsterremedier, som har lavet en blanding af flydende urter til sommereksem og immunsystemet, 15 ml morgen og aften, det skal påvirke hendes immunsysten, som jo ikke fungere normalt nu og derfor overfølsom overfor mitter.

jeg har fået 1.3 liter, som jeg har tænkt mig at give hende færdig og derfra er det meningen at hendes eget immunsystem fungere normalt og klare det selv, uden at få syntomer på sommereksem.

jeg har samtidigt også nu skiftet over til et andet foder uden melasse, prøver så vidt muligt at undgå sukker og melasse i kosten og giver hende flydende mælkesyrebakterier( fra homeopaten) i hendes vand og mad, den gør at den nedbryder sukker og bakterier fra jord.

når hun kommer i boks, lægger jeg eksemdækken på hende( for min egen skyld) og når hun er ude går hun som regel uden dækken. håber at i kan bruge mit indlæg

0
0
Svar på denne tråd

sommer eksem
Forfatter: 
Dato:  14-04-2008 15:31

prisen på det jeg kender er 250kr pr dåse og man bruger ca 2 dåser om md. så det er en dyr afair, men alt for at hesten skal have det godt. det er ikke svovl de mangler men zink og det er det der gør at de ikke kan tåle miditægerne. jeg har også prøvet alt med urter og sprøjter og cremer, og det har ikke virket.

maria c

0
0
Svar på denne tråd

Hej Maria C!
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 00:49

hvad er det for et produkt du nævner fra Holland, for lige at være nysgerrig?

Er der nogen der har erfaringer med øget Zink tilskud mod mitteangreb?

mvh

LGI

SÆLGES:

Nyt Rambo Supreme Lite, str. 165cm.

Rambo Supreme Heavy, str. 160cm, samt Rambo Procetor Insektdækken, str. 145cm

Jeg er født sådan! - Hvad er din undskyldning?

En god dag starter med et smil!
0
0
Svar på denne tråd

sommer eksem
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 07:15

hej jeg har prøvet med foder hvor der er ekstra zink i men uden nogen virkning, jeg tror også at det er et spørgsmål om hvor plaget hesten er, der er nogle der kun har lidt og der er så dem der har rigtig meget. jeg køre forbi hesteskoen idag og får navnet på det.

maria c

0
0
Svar på denne tråd

Zink til eksemheste
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 07:47

Jeg prøvede hele sidste år at give zinktilskud i foderet, og det hjalp overhovdet ikke.

Det eneste der har virket på min frieser er eksemdækken, og Prob olie (til at smøre de angrebne steder), Prob deo (til at sprøjte på for at forebygge mitteangreb) og så deres tjære/olie shampo (for at hele huden og afhjælpe eksemen).

Hilsen Frieser Hanne
0
0
Svar på denne tråd

kieselgur
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 09:07

Jeg har brugt Kieselgur til min hest, der har sommereksem i en periode på 5 måneder med opstart i februar for 2 år siden. Det havde desværre ingen effekt på hendes sommereksem.

Jeg har givet hende forskellige urter - uden effekt. Jeg ved godt at diverse tilskud ikke hjælper, men jeg prøver jo gang på gang for at se om det skulle have effekt.

Pt får hun Rokaeks fra Rokaleserien. Den består også af kiesel, tang og urter. Jeg tror dog ikke at det vil have nogen effekt - jeg har jo efterhånden prøvet så meget, men købte de jo alligevel - det kunne jo være det hjalp

Der er ingen tvivl om, at sommereksem ligesom allergier astma og anden sygdom skyldes et defekt immunforsvar. Det er så bare lige med at finde ud af, hvor i immunforsvaret defekten er og hvilken behandling der kan påvirke immunforsvaret i positiv retning.

Efter ni somre med sommereksem kan jeg kun sige, at det eneste effektive mod sommereksem er et eksemdækken i kombination med insektafskrækkende og kløestillende midler.

Jeg ser også frem til den engelske vaccine.

0
0
Svar på denne tråd

fvken g
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 16:25

Jeg har også en hyp, der har HAFT sommereksem, fik en kur af en dengang jeg lige fik hende, som havde hjulpen selv heste der havde kløet sig selv til blods.

Midlet er helt enkelt blå biotex, og baby puder,

bland biotex op i lunken vand, vask det på de steder der er sommereksem, og drys baby puder på, det skal gøres 2-3 gange dagligt. og hvis du er heldig har du en hest, der næsten ingen sommereksem har næste år, men der vil jeg nok også gi hesten en kur, men nøjs da med og vask en gang dagligt, og ellers på med eksemdækken..

Skal siges at biotexen ikke skal skylles ud igen..

Har selv haft succes med det, og i dag er min pony 100% fri for det..

Fjordheste er også dressurheste..

0
0
Svar på denne tråd

Hippolyt har et
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 16:50

islænder fodre der virker inde fra- og det kan altså ikke nytte noget at give dem det når de har fået eksem- da det skal være det hyppe dyret er bygget op af- så 3-4 måneder mindst starter man.

Jeg har hørt en teori om at det er fedtsyre sammensætningen i hyppe dyret de små kryb går efter????

Er der nogen der kan be- eller afkræfte dette ??

Det lyder i så fald fornuftigt nok at de skal have et foder med en sammesætning der skal bygges op over tid.

MVh Dorthe

Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år,

ikke at have mange heste på få år.

Vores kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby.

Se billede på mit HN.

Øremærke nr. ZGO383

Dusør gives

0
0
Svar på denne tråd

Blå Biotex og baby pudder?
Forfatter: 
Dato:  19-04-2008 00:15

det lyder interesant.

Må man spørge hvor du har "fået" den kur fra, for at være nysgerrig, - det kunne være spændende hvordan man har fundet frem til at netop de to ting sammen til sommer eksem, samt hvor mange der har erfaring med at bruge det pt.

mvh

LGI

SÆLGES:

Nyt Rambo Supreme Lite, str. 165cm.

Rambo Supreme Heavy, str. 160cm, samt Rambo Procetor Insektdækken, str. 145cm

Jeg er født sådan! - Hvad er din undskyldning?

En god dag starter med et smil!
0
0
Svar på denne tråd

Ak ja den kære sommereksem
Forfatter: 
Dato:  20-04-2008 21:05

Jeg er selv den lykkelige ejer af en islænder med tendens til sommereksem.

Én gang har havde han kløet mega meget, og jeg snakkede med min dyrlæge om det på et kursus. Hun gav en gang binyrebarkhormon og han fik noget pulver i sit foder. Det tog kløen.

Men for at behandle FØR dette sker, er det bedst med et eksem dækken. Og jeg kan VIRKELIG anbefale RSH dækkenet. Pennymus herinde forhandler det, og tro mig det er VIRKELIG godt. Det dækker MEGET bedre end de andre dækkener der er på markedet.

Udover dækken så tag hesten ind når bæsterne begynder at komme i luften, og ved sår smør med stop itch salve complete. Den tager omgående kløen og behandler evt sår, og hjælper på pelsdannelsen.

Så mange år med sommereksem og stadig ingen kur.. Ak ja..

Anna Tang Andreasen

Ejer af Kári fra Dallandi

Medlem af DI, Geysir samt Faxi

www.123hjemmeside.dk/annatang

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider