Præcis hvordan gør I inden udfodringen af Irish mash?
Jeg bruger det nu på andet år, men jeg er altså en kende forvirret. På posen står der at mashen skal overhældes med heissen Wasser og stehen lassen i 30 min, men på hjemmesiden står der, at vandet ikke må være kogende, fordi nogle af de gode næringsværdier går tabt, ved så høje temperaturer. Hvor varmt skal/må vandet så være? 80, 60 el. 40 C?
Jeg vil naturligvis gerne bevare den gode næring ved mashen, da jeg bruger det for at afhjælpe min ponys sarte mave. Omvendt har han samtidig mild astma, får nemt hoste, og i denne forbindelse skal mashen bruges som et varmt måltid, - der luner lidt i hals og mave. Hvis man overhælder mashen med vand, der er mindre varmt end 100 C er det altså blevet koldt igen inden det har stået de 30 min. Især hvis man som jeg laver mindre protioner end eksemplet på posen med 1,5-2 kg msh, - det er klart at en større mængde holder bedre på varmen, men så meget har min pony altså ikke gavn af. Så kan man lige putte lidt ekstra vamrt vand i inden retten serveres, men igen må vandet helst ikke være kogende for det skla ikke ødelægge ingredienserne, og i forvejen ER der jo kommet det vand i mashen, der skal, så det bliver helt suppetyndt, når der skal tilføres ekstra vand nok til at det får en lun temperaturer... Det er faktisk meget nemmere at tilberede varm roepille-grød. Hvad gør I andre?