Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hippolyt Irish mash
Forfatter: 
Dato:  09-11-2008 12:41

Præcis hvordan gør I inden udfodringen af Irish mash?

Jeg bruger det nu på andet år, men jeg er altså en kende forvirret. På posen står der at mashen skal overhældes med heissen Wasser og stehen lassen i 30 min, men på hjemmesiden står der, at vandet ikke må være kogende, fordi nogle af de gode næringsværdier går tabt, ved så høje temperaturer. Hvor varmt skal/må vandet så være? 80, 60 el. 40 C?

Jeg vil naturligvis gerne bevare den gode næring ved mashen, da jeg bruger det for at afhjælpe min ponys sarte mave. Omvendt har han samtidig mild astma, får nemt hoste, og i denne forbindelse skal mashen bruges som et varmt måltid, - der luner lidt i hals og mave. Hvis man overhælder mashen med vand, der er mindre varmt end 100 C er det altså blevet koldt igen inden det har stået de 30 min. Især hvis man som jeg laver mindre protioner end eksemplet på posen med 1,5-2 kg msh, - det er klart at en større mængde holder bedre på varmen, men så meget har min pony altså ikke gavn af. Så kan man lige putte lidt ekstra vamrt vand i inden retten serveres, men igen må vandet helst ikke være kogende for det skla ikke ødelægge ingredienserne, og i forvejen ER der jo kommet det vand i mashen, der skal, så det bliver helt suppetyndt, når der skal tilføres ekstra vand nok til at det får en lun temperaturer... Det er faktisk meget nemmere at tilberede varm roepille-grød. Hvad gør I andre?

Ekstrapasser på min. 10 år fra Vejle el. omegn søges til min lille ponydreng. Du skal kunne ride, muge ud (fjerne klatter i boks) osv. Du skal have mulighed for og lyst til at komme min. 2 gange om ugen ...

0
0
Svar på denne tråd

vand, ikke kogt
Forfatter: 
Dato:  09-11-2008 13:41

Hejsa...

Jeg bruger også mash fra hippolyt til mine heste..

Jeg bruger en elkedel, og når vandet begynder at blive varmt, tjekker jeg med en finger om det er for varmt.. når det er ca. 40-50 grader varmt, hælder jeg det over mashen.. jeg lader det ikke stå i en halv time, men kukn i den tid, det tager at køle ned til en passende temperatur..

Jeg har vist aldrig hørt om 30 min før

MONICA & ROSSO
nu også med Sussi Solskin

{>

0
0
Svar på denne tråd

Det står på tysk på sækken
Forfatter: 
Dato:  09-11-2008 13:59

at man skal lade det stå i 30 min. Jeg tror bestemt ikke, det har nogen konsekvenser som sådan, at give det uden at det har stået den anbefalede tid, for man skulle jo kunne fodre med det uopblødt også, - men det bliver mere tykt og grødet, når det får lov at stå..

Ekstrapasser på min. 10 år fra Vejle el. omegn søges til min lille ponydreng. Du skal kunne ride, muge ud (fjerne klatter i boks) osv. Du skal have mulighed for og lyst til at komme min. 2 gange om ugen ...

0
0
Svar på denne tråd

vand fra vandhanen
Forfatter: 
Dato:  09-11-2008 15:02

jeg kender en der bruger det varme vand fra vandhanen... og det fungere fint....jeg bruges selv en elkedel... laver det inden jeg rider så passer det med at det koldt nok når jeg er færdig... hvis det er blevet forkoldt varmer jeg bare lidt ekstra vand og hælder over... mit er ikke varmere ind at jeg kan have min hånd i det unden det brænder... så tror det er omkring 40C

0
0
Svar på denne tråd

Tidligere tråd
Forfatter: 
Dato:  09-11-2008 15:25

Hvis i kigger på hvad Reni, Stutteri Krone, skriver i understående link, har i svaret. Hun er uddannet agronom og tidligere ansat hos Hippolyt

www.heste-nettet.dk/forum/5/432745/ 432659/

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider